Vågar jag släppa ut dem???

Sv: Vågar jag släppa ut dem???

känns som att vi inte kommer längre med denna diskussionen nu.

Du anser att risken är för stor, jag tycker inte det.

För övrig så kan man rida en häst med sadel och huvudlag utan att tvinga den till något den inte vill. Jag hoppas du håller dig på inhägnat område när du gör det.
Tyvärr inte.

Jag och min sambo är på väg att köpa ett hus som ligger i ett lugnt villaområde med c a 500 meters avstånd till en väg. Vi har haft våra katter inomhus då vi har bott i lägenhet och istället låtit de vara ute på vår balkong, ( den är in nätad för att de inte ska kunna trilla ut).
Nu när vi flyttar till hus så kommer vi att ha en liten tomt, c a 300 kvm. Ska man bygga typ en hundkoja o låta de sitta i den då o då eller ska man helt enkelt vänja de vid att bli fria utekatter o skaffa en kattlucka?
Vi älskar våra katter och känner att på ett sätt ska katter får vara fria, men samtidigt skulle det kännas fruktansvärt OM de t ex blev påkörda av en bil. :cry:
Vad anser ni? Vågar man ha de som utekatter eller ska de förbli innekatter?
OM man bygger en liten hundgård, vart kan man köpa en sådan?

Jag har en kompis som gjort så som du tänker göra.
Det fungerade jätte bra med att de fick vara ute.
Men en dag gick ena katten ut på vägen och blev påkörd..
Så du får nog räkna med att de kan bli på körda.

Jag har katter själv stallkatter. Många som blivit på körda på vår väg.
Nu har jag 2 kvar.

Så resonerar även hundägarna nere i södra Europa... men inte här i Sverige. Undrar hur folk i allmänhet skulle reagera om även hundägarna lät sina djur ströva fritt utomhus?
Jag säger inte att det passar alla djur, raser och arter. Jag säger inte heller att alla djure, raser, arter behöver det. Det jag säger är att vi ska ge dem möjlighet till att få tillfredsställa sina behov. Om man vet, vilket man gör, att en del katter (många) mår dåligt av att inte få vistas fritt utomhus - deras behov kan inte tillgodoses i ett hus eller i koppel.

Det som också skiljer hundar mot katter är ju.. ja, det är ju helt olika djur med helt olika bakgrund och sätt att leva. ;)

Jag tycker nog att när vi har husdjur så innebär det att just vi har husdjur. Själva. Det är inget som grannar eller omgivning ska behöva ta ansvar eller konsekvenser av. Lika lite som man låter sina hästar, får eller kossor springa lösa i grannarnas trädgårdar och beta; lika lite ska man låta hundar, katter, kaniner eller ormar göra det.
Och vem gav oss den rätten? Alltså att hindra djuren från att leva på det sätt de mår bäst av för vår egen njutnings skull? Jag ser inte ens hur en människa kan vara så grym att hon njuter av det.

Om vår egoism inte ska styra djurets liv så kan man hårddra det till att vi egentligen inte ens borde ha husdjur. Alls. För vi styr faktiskt över deras liv genom att äga dem, ha dem i koppel, bestämma när de får äta och vad de får äta. Hästar bestämmer vi dessutom att vi vill rida på. Hela djurägandet i sig självt är ju en slags egotripp! *hukar mig*
Kanske, eller så har vi djur på deras villkor. Det finns ju ingenting som säger att vi inte kan njuta av varandra. Har du häst fast du tror att den lever ett liv som den hellre skulle vilja annorlunda? Hur kan man vara så grym? Läs mitt inlägg till Pontevecchio ovan ang hästhållning. Jag förstår inte varför man 1. vill hålla djur på ett dåligt sätt och 2. varför man rättfärdigar det genom att hänvisa till andra arter som normalt sätt inte hålls på ett bra sätt. Förklara gärna.

Att det är egoistiskt att äga husdjur innebär ju dock inte att man inte kan göra sitt bästa för att ge dem ett hyfsat drägligt liv i den fångenskap vi erbjuder dem. Men jag tycker inte att det hyfsade drägliga livet måste gå ut över andra människor omkring oss.
Detta är IDIOTI och jag mår fysiskt illa av att en människa kan resonera så grymt om andra varelser som man påstår sig älska. Det är kärlek till vad vi får ut av djuret, inte till djuret i sig självt. Och det kallas egoism. Och det är så vi människor skapar lidelse för andra, även människor. Helt utan rätt.

Jag har hitills aldrig sett en så pass självständig hund (i sverige)att den klarar sig själv ute på samma sätt som en katt. Säkerligen pga
våra hundar är så pass tama. Jag tror också att många kraftigt framavlade raskatter skulle ha svårt att klara sig ute tragiskt nog.

Du har inte vidare mycket erfarenhet av polarhundar eller jaktspetsar va?

Jag tror att 95% av alla kattraser skulle klara sig alldeles utmärkta helt ensamma i det vilda, men varför ska de klara av det? De är sällskapsdjur.

Vad gäller faror för innekatter... alla faror innekatter kan råka ut för kan även utekatter (med tillgång till bostaden) råka ut för. Det handlar om att reducera risker, inte eliminera. Du behöver ju inte dra diskussionen till löjlighetens kant (men det brukar utekattsförespråkare göra... förr eller senare).

Snarare gav upp när ni vägrade inse att de flesta sjukdomar/skador drabbar även innekatter.

Min häst kan dö i hagen, min katt kan dö ute.
Ändå vägrar jag att förvara nån av de inomhus inlindade i bomull.

Ang hundar är det mest storleken som gör att man inte släpper ut de i ett bostadsområde. Hundrädda människor finns det gott om, dessutom är hundar flockdjur som kommer söka sig till andra djur/människor. Mina katter springer inte fram till andra ute, de är nämligen inte flockdjur!

Jag har gärna min häst i hagen hela dagen liksom jag gärna har haft "mina" katter på balkongen så ofta som dem vill det.
Balkongen är belägen på första våningen med en stor gräsmatta under (längre ner ett skogsområde) + en bänk + trävägg som andra utekatter har hoppat upp och sedan tagit sig upp på vår balkong.
De katter vi har haft har mkt väl kunnat hoppa ner där och ströva iväg om de vill men de har suttit kvar på balkongen, spanat och bråkat med andra katter, jagat sina insekter och ätit upp dem (favoriten är nattfjärilar), solat sig och insupit lukter från sitt revir som de försvarar från grannkatten när de boxas genom en glipa i balkongen.
När de kommer in igen brukar de oftast vara dåsiga och keliga eller så rejsar de runt några varv och fångar ett par möss och slänger sig sedan ner och sover.
Men fria får varken katt eller häst gå, undantaget om jag hade en katt som visade missnöje. Då skulle jag flytta till en lämplig miljö eller omplacera och hästen få gå på lösdrift.

Kan inflika att min sambos familj har en tax som rymt diverse gånger - ibland t o m i bostadsområden och varit på vift en mil därifrån.
Men oftast i skogen på sitt landställe där han springer omkring i flera timmar och stör vilt (:crazy:). Han blir helt galen av lycka varje gång han kommer till landstället liksom alla andra hundar som varit på besök där blir då de får springa fritt.
De har alla varit väldigt självständiga och dragit ut i flock i skogen (undantaget vallhundarna som hållt sig kvar vid människorna).
Många hundar skulle säkert gilla att släppas ut och få jaga katter lite hur det vill och bråka med andra hundar och komma tillbaka några timmar senare.

*lån*

Jag blir alltid lika lessen av kommentarer om att alla katter måste få vara ute för att må bra. Min katt är en hittekatt som har höften ur led och hon kan inte springa så fort eller hoppa så högt. Släpper jag ut henne skriver jag under hennes dödsdom. Och hon trivs bra inne, och är glad och pigg och frisk och beter sig som en liten hund :D
Jag tog hand om henne som ett benrangel på 3 ben och gav henne vård så att hon fick fortsätta leva. Nu lever hon i sin skyddade värld inne i vårt hus, och jag kommer aldrig att släppa ut henne. Katten själv kan inte göra en konsekvensanalys om huruvida hon bör/klarar av att vara ute eller inte. Så som ansvarsfull matte och vän bestämmer jag det åt henne. Precis som jag bestämmer över mina framtida barn om saker de inte kan ta ansvar för. Eller som en stat bestämmer att folket är förbjudna att använda droger, för deras egen skull.

Jag är inte mot utekatter om de är kastrerade. Men min katt har inte förutsättningarna att vara ute, men bara en fungerande höft. Och jag har fått kommentarer förr om att jag är taskig som har henne inne och att jag ska släppa ut henne. Men jag håller inte med och det står jag för.

Jag har hitills aldrig sett en så pass självständig hund (i sverige)att den klarar sig själv ute på samma sätt som en katt. Säkerligen pga
våra hundar är så pass tama. Jag tror också att många kraftigt framavlade raskatter skulle ha svårt att klara sig ute tragiskt nog.

Nej, men du måste ju inse att även här går det att släppa hundar lösa och fria ute om man ville. Hundarna i Grekland, Italien och liknande länder har ofta ägare (plus att det finns en hel drös som säkert inte har det också) och så mycket skiljer det sig inte från svenska hundar.

"klara sig ute" behöver de ju inte göra. Precis som utekatterna så får de ju mat hemma när de kommer in på kvällen! Om vädret inte är behagligt skulle väl "utehundarna" göra precis som innekatterna; hålla sig mer inne.

"Klara sig ute" vad gäller katt... .vilka raser skulle inte göra det? För det är väl ändå inte så att du förespråkar att katten aldrig ska få komma in? Eller förhindras vara inne om/när den själv vill (vid tex snö)?

Mina cornish rexar som jag hade blev efter ca 8-10 år som innekatter utsläppta lösa när jag bodde på landet (skrev om förhållandena tidigare i tråden). Den ena blev värstingjägaren själv och tog massor av sorkar, ödlor och andra smådjur. Bondisen däremot satt mest i fönstret och tittade ut.
Senare fick de återgå till innekattlivet när jag flyttade till lägenhet. Med konsekvensen att jag naturligtvis måste ägna mer tid åt dem för att de skulle få "leka av sig".

Sen känns hela diskussionen som att innekattsägare är mycket mer måna om sina katter och påläsat kontra utekatterna.

Det tycker inte jag. Jag vet mååånga innekatter som äter skräpmat, inte får stimulans utan klöser ned tapeter osv. Och det finns även utekattsägare som mig som pluggade på INNAN jag köpte katt.

SJÄLVKLART är det så!! Jag håller med.
Just därför anser jag att det inte handlar om inne- kontra utekatt. Det handlar om kunskaper och förmågan att ge katten ett bra liv. Oavsett om man håller den inne eller släpper ut den.

Mitt främsta skäl för att utekatter inte ska finnas i tätort är faktiskt av hänsyn till andra människor.

Tyvörr rider jag inte på inhägnat område, så som du hoppades.

Då hoppas jag verkligen att du aldrig kommer att vara orsaken till en olycka som drabbar din omgivning när du rider utan huvudlag och sadel på din häst.... Att du vill riskera din egen nacke säger jag inte om, men omgivningen.

Jag säger inte att det passar alla djur, raser och arter. Jag säger inte heller att alla djure, raser, arter behöver det. Det jag säger är att vi ska ge dem möjlighet till att få tillfredsställa sina behov. Om man vet, vilket man gör, att en del katter (många) mår dåligt av att inte få vistas fritt utomhus - deras behov kan inte tillgodoses i ett hus eller i koppel.

Varför diskriminera? Om katter "ska" vara lösa ska vi väl släppa alla andra djur lösa också. Katten är domesticerad precis som hundar, hästar, får, getter, grisar, kaniner etc. Varför särbehandlar? Då är du ju orättvis mot de djur du inte anser passar ute lösa.

Katters behov går att tillfredsställas utan att släppa dem lösa, det finns det tusentals bevis av. Vissa katter mår dåligt av ett inneliv men då är det i regel på grund av UNDERSTIMULANS och det är ägarens ansvar att stimulera katten.

Jag lovar att om det blev vedertagen katthållning att ha katter inomhus, ute i koppel och i rastgård så skulle andelen understimulerade katter minska till näst intill obefintlig. Idag är det dock inte vedertagen katthållning. Människan lever fortfarande kvar i tron att katter måste vara lösa för att må bra vilket är ren BS. Det är det bekvämaste sättet, men knappast det bästa (om vi nu ska tala om Sveriges hela kattpopulation på 1,5 miljon).

Men då är vi ju återigen bara inne på subjektivt tyckande.... :crazy: Vad har du för argument för att de raser, arter, djur som DU tycker ska ha begränsat levnadsutrymme är det okej för? Varför skulle just DINA argument gälla?
Jag vet en kvinna som lät sina får gå lösa i byn hon bodde i. HON tyckte säkert det var helt okej; även om grannarna inte ville ha fårbajs i trädgårdar, uppätna gräsmattor och annat.

Vem är "man" som vet att just "många katter" mår dåligt av att gå i koppel eller bo som innekatter?

Och vem gav oss den rätten? Alltså att hindra djuren från att leva på det sätt de mår bäst av för vår egen njutnings skull? Jag ser inte ens hur en människa kan vara så grym att hon njuter av det.
Vem som gav oss rätten? Vi själva antar jag.. :crazy: Jag säger inte heller att vi automatiskt har den rätten. Men så länge man själv är djurägare och faktiskt därmed bestämmer i mer eller mindre hög grad över sitt djur så tycker jag inte man kan "predika" och låtsas inför sig själv att djurägandet bara handlar om någon slags välgärning för djuret.
Vi äger ju djur för att vi VILL det. Själva.
Jag tror att man kan göra sitt bästa för att tillgodose djurens behov. Jag tror inte min häst (som just blivit såld) kan ens tänka tanken att "jag skulle vilja leva annorlunda". Djur är inte människor och har inte därmed förmågan att tänka sig in i "undrar hur det skulle vara att vara vildhäst?". Men, det jag VET är att trots att jag gett min häst bästa möjliga förutsättningar så gäller ändå de förutsättningarna I FÅNGENSKAP. Hon är (var) beroende av vad JAG ville och bestämde. Hon fann sig i det och verkade må bra. Men hästar har egentligen inget behov av att ha människor i sitt liv; att bli borstade, ridna eller annat. Deras behov sträcker sig till mat, umgänge med andra hästar, strövande, beta mm.

Detta är IDIOTI och jag mår fysiskt illa av att en människa kan resonera så grymt om andra varelser som man påstår sig älska. Det är kärlek till vad vi får ut av djuret, inte till djuret i sig självt. Och det kallas egoism. Och det är så vi människor skapar lidelse för andra, även människor. Helt utan rätt.
Det är ganska trist att kalla mig eller andra för idioter...
Jag kallar inte dig för det.
Jag påstår mig gilla djur och har naturligtvis älskat de djur jag själv ägt och haft nära mig. Men; jag tycker nog snarare att man är rätt världsfrånvänd och blind om man inbillar sig att DJURET har behov av att vara i min ägo; att man äger för DJURETS skull. Det gör man inte. Vi hade aldrig ens skapat tamdjur om det inte vore för att vi själva får ut något av det. Det innebär inte att tamdjuren "lider" i varje läge. Men; vissa tycks ju sätta sin egen moral/norm över vad som är "rätt" för katter tex. Jag tycker inte det är så enkelt att påstå detta. Utan att först fundera över varför man tycker det är okej att "kedja fast" (=koppla) hundar och hästar när man går ut och går med dem. SJälv tycker jag det ÄR okej att ha djur i fångenskap, men jag inbillar mig inte att DJUREN har BEHOV av det.

Du har inte vidare mycket erfarenhet av polarhundar eller jaktspetsar va?

Jag tror att 95% av alla kattraser skulle klara sig alldeles utmärkta helt ensamma i det vilda, men varför ska de klara av det? De är sällskapsdjur.

Vad gäller faror för innekatter... alla faror innekatter kan råka ut för kan även utekatter (med tillgång till bostaden) råka ut för. Det handlar om att reducera risker, inte eliminera. Du behöver ju inte dra diskussionen till löjlighetens kant (men det brukar utekattsförespråkare göra... förr eller senare).

Hitills har jag inte heller sett en polarhund eller jaktspets som nöjer sig med att bo inne/gå koppelpromenader. De hundarna har ofta stressade beteenden precis som många innekatter.

Fine, köper man en hårt framavlad katt som varken har päls eller energi funkar de säkert som innekatter men jag tycker fortfarande inte det är optimalt.

Mina katter är väldigt lugna inne, troligen pga de rör sig så mycket ute.

Löjlighetens kant? Det brukar vara ni som öppnar sandlådan först med "djurplågare!"utrop.

Ang hund kontra katt.

När jag levde på gård där både hundar och katter strövade fritt
var det tydligt att hundarna mest hängde runt människorna, även hos de där de inte var önskade. Katterna gick endast fram till de människor som lockade och visade klart intresse.

Katterna höll sig undan både bilar och hästar, hunden ställde sig framför och gick inte ur vägen.

Framavlade katter är tex nakenkatter, klart de inte klarar den svenska kylan på vintern.

För mig är det avgörande att alla katter jag träffat som inte är sjuka/skadade/haft bäng uppväxt som får välja fritt väljer att vara ute mycket.

Jag har mina under uppsikt ofta och dessutom bor jag som sagt inte i ett område där det finns sandlådor/uteplatser att förstöra.

Ang hund kontra katt.

var det tydligt att hundarna mest hängde runt människorna, även hos de där de inte var önskade. Katterna gick endast fram till de människor som lockade och visade klart intresse.

Katterna höll sig undan både bilar och hästar, hunden ställde sig framför och gick inte ur vägen.

Framavlade katter är tex nakenkatter, klart de inte klarar den svenska kylan på vintern.

För mig är det avgörande att alla katter jag träffat som inte är sjuka/skadade/haft bäng uppväxt som får välja fritt väljer att vara ute mycket.

Jag har mina under uppsikt ofta och dessutom bor jag som sagt inte i ett område där det finns sandlådor/uteplatser att förstöra.

Tro mig, polarhundar håller sig inte i flock kring människor om du släpper dem lösa. :smirk: Vallhundar och andra hundar som är avlade OCH tränade för att samarbeta med människan på ett annat sätt än polarhundar beter sig så, men inte polarhundar. Knappast heller de urhundsraser vi har. Ska vi fortfarande ha sådana hundar lösa ute och låta dem härja som de vill?

Jag är uppvuxen med polarhundar och de bodde ute i hundgård eftersom de helt enkelt inte pallade med inomhusvärmen. De var dock gärna inne hos oss korta stunder.

Det skulle ALDRIG falla mig in att låta hundarna leva lösa ute bara för att de pga. sin päls inte klarar av att bo inomhus. Detta är hundar som fäller vilt (och tamt) om de ges möjlighet så även om jag skulle tycka att det var OK tror jag inte att omgivningen hade gillat det.

Fick mina katter bestämma fritt skulle de leva på chokladmuffins, men givetvis får de inte bestämma fritt eftersom det är MITT ansvar att se till att de har det bra och i fallet med ute lös vs. inte så är det även MITT ansvar att se till att omgivningen inte tar skada av mina djur.

Ang hund kontra katt.

Det är DINA erfarenheter. Enligt mina (och har sett en hel del elände på katthemmet) ska katter inte springa lösa ute, de råkar illa ut. Väldigt många av de omplacerade katterna vägrar gå utanför dörren igen (katthemmet säljer enbart katter som innekatter), kliver inte ens ut i trapphuset. Men de kanske räknas som "bäng"katter? Undrar om det kan bero på den skit de råkat ut för som utekatter...

Och jag har sett flera katter som gärna parkerar sig mitt i vägen på den varma asfalten och vägrar flytta på sig för bilar... Så det argumentet håller inte.

Ska man argumentera för ett helt djursläktes skull så får man nog försöka se längre än till enbart sina egna erfarenheter och försöka se hela bilden.

Att farorna är fler utomhus går inte att förneka.

Bara för att du hört talas om ett gäng innekatter som mått dåligt betyder inte det att alla katter mår bäst som utekatter.

Jag har sett många innekatter som mår skit, bland annat 24 katter instängda in en tvåa utan mat eller lådor, de åt av varandra och inaveln var extremt hög. Har fångat in katter i knarkarkvartar fulla med bråte upp till taket. Hos socialfall som jagat livrädda katter med kvast och som då legat och tryckt under möbler i flera år.

Att Stockholm beräknas ha 20 000st (sist jag hörde en siffra) hemlösa/strövande utekatter väger också tungt.

Hunden härstammar från vargen som också har ett strövbehov. Detta behov kan vi idag tillfredställa utan att låta hundarna vind för våg. Varför ska det vara så svårt att göra det samma för katterna?

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 537
Övr. Katt Min hund har fått flyga iväg till Nangijala och jag dör mentalt av avsaknaden av pälsdjur här hemma :cry: Blir ingen ny hund av olika...
2
Svar
36
· Visningar
4 603
Senast: Lii
·
Katthälsa Nu har jag haft Lava i ca 3 månader (bara?!) och hon är innekatt. Hon har levt hela sitt liv som innekatt men är otroligt nyfiken på...
Svar
11
· Visningar
6 972
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama