Vågar jag släppa ut dem???

B

Becca

Jag och min sambo är på väg att köpa ett hus som ligger i ett lugnt villaområde med c a 500 meters avstånd till en väg. Vi har haft våra katter inomhus då vi har bott i lägenhet och istället låtit de vara ute på vår balkong, ( den är in nätad för att de inte ska kunna trilla ut).
Nu när vi flyttar till hus så kommer vi att ha en liten tomt, c a 300 kvm. Ska man bygga typ en hundkoja o låta de sitta i den då o då eller ska man helt enkelt vänja de vid att bli fria utekatter o skaffa en kattlucka?
Vi älskar våra katter och känner att på ett sätt ska katter får vara fria, men samtidigt skulle det kännas fruktansvärt OM de t ex blev påkörda av en bil. :cry:
Vad anser ni? Vågar man ha de som utekatter eller ska de förbli innekatter?
OM man bygger en liten hundgård, vart kan man köpa en sådan?

Sv: Vågar jag släppa ut dem???

Tycker det låter mycket klokt att bygga en inhägnad åt katterna istället för att släppa ut dem lösa.
Man vet ju tyvärr aldrig vad som kan hända en utekatt.

Men info om att bygga en inhägnad får du dock ta från någon annan, då jag aldrig byggt något ;)

Jag tycker att dom borde klara sig

ett alternativ kan vara att halla dem inne tills vintern nar det ar sno. dels sa binder de sig till huset om de inte gar ifran det i borjan, och om ni slapper ut dem pa vintern sa brukar de inte ga sa langt for sno ar kallt och blott och ackligt. sa da utforskar de sakta sakta omradet isallet for att rusa ut och over vagar et c.

har alltid funkat for vara katter, och om dina ar vana att vara inomhus anda, sa borde de ju inte ta skada av att vara inne i nagra manader?

Jag tycker katter ska få vara utekatter om det finns möjlighet. Visst löper utekatter större risk att drabbas för olyckor, men händer det så händer det. Jag tycker den risken är värd att ta.

Som tjenixen skriver kan det vara klokt att vänta med att släppa ut dem till vintern, då brukar de inte göra några större utsvävningar utan får tid att binda sig till huset.

Om det är kastrerade äldre innekatter så kommer de förmodligen inte att behöva springa lösa för att uppskatta den nyvunna "friheten".

Om du är riktigt rädd om katterna är en rasthage längs en vägg eller något med ett fönster mellan (så du lätt kan släppa in/ut) ett bra alternativ. Näta in och se till att det finns höga utkiksposter. Där sitter de nog gärna och gonar i solen när de kan... :)

Mina skulle jag nog våga släppa ut då det är bastanta feta lata kattherrar som mest ligger och slöar under buskar och liknande.

Nej jag tycker inte du ska släppa ut dem. Varför riskera deras liv och välbefinnande om de ändå trivs som innekatter. Bygg en rastgård om du vill att de ska vara ute.

Hej Becca!

Jag har själv tre katter som alla har varit innekatter. Den yngsta är två, mellersta tre och äldsta är fem år.
Vi flyttade till radhus för ett och ett halvt år sedan och sedan dess har dem fått gå ute och det har funkat hur bra som helst! Jag verkligen njuter av att se dem springa runt och njuta av livet. Vi har en bilväg ca 200 m härifrån men dem håller sig borta från den av någon anledning.

Tycker absolut att du ska testa att ha dem ute. Våra katter var jätte försiktiga i början och vågade knappt sätta sin tass på balkongen=)
Men nu är det lungt, dem ligger och slappar här och trivs som tusan, har aldrig sett lyckligare katter i hela mitt liv.
Det är värt risken. Dem får ett så mycket roligare liv helt enkelt.
Se till att ha halsband, att dem är chippmärkta och vaccinerade bara så kommer nog allt gå som en dans!

Lycka till!:bump:

Bygg en ordentlig rastgård. Då får de vara lösa ute och ni slipper ha ont i magen när katterna inte kommer hem för att käka middag.

Allt är relativt och en bedömningsfråga. Var och en måste bedöma om man tycker det är värt att ta risken med att släppa ut sin katt. Om jag hade katt idag och flyttade till villaområde skulle jag inte släppa ut den lös. Dels pga hänsyn till grannarna och dels pga att jag är för rädd om min katts liv.

Jag hade innekatter förr i många år, men flyttade en period ut på landet. Då bodde vi på gård, 6 km från "stora vägen" och som sista hus i änden av en grusväg. En bofast granne, i övrigt bara skog. Där släppte jag ut mina kissar, men bara när jag själv var hemma och kunde ropa in dem efter några timmar.

Hade jag flyttat till villa i den form du beskriver hade jag valt att göra en rastgård till katterna istället för att låta dem bli utekatter.

Hm. Vill gärna ta den diskussionen men vill inte knuffa tråden ur spår. Jag håller helt enkelt inte med med dig. ;) Alla får vi tycka olika.

Jag fick min katt när vi bodde i lägenhet. Hon fick vara innekatt eftersom jag är väldigt rädd om henne och detta område var "överbefolkat" av katter, somliga var inte heller särskilt vänliga katter.

Nu bor vi i egen villa i utkanten av ett mindre samhälle. Hon är fortfarande innekatt, detta är av omsorg om såväl henne själv som grannarna. Huset har två våningar, hon har gott om plats att vara på. Hon älskar att leka, hon har många olika platser att sova på. Hon tycker mycket om att sitta i fönstren, både på över -och undervåning, och ha koll på livet utanför. Särskilt roligt är det när fönstren är lite öppna. Hon har varit ute i sele på gården, men hon uppskattar inte det. Det är för mycket liv och rörelse runt omkring. Hon vill helst vara inne.

Att bygga en rastgård kan vara bra. Men, varför inte låta de fortsätta att vara inne? Är de vana vid sele?

Om katterna verkar vantrivas inne eller vill gå ut så är det för mig en självklarhet att låta dem få göra det. Oavsätt hur de levt innan. Man kan ha tvingats vara innekatt men ändå behöva få vara fri utomhus. Det är väldigt individuellt. Vi hade en katt som inte ens ville gå ut men när vi efter 3 år av hennes liv flyttade till hus började hon gå ut och hon har aldrig mått så bra, även om man aldrig annars tänkte på att hon skulle mått dåligt av innevistelsen.

Faror så som bilar och annat är inte en anledning för ngn att sluta leva. Så om djuret har ett behov av att ströva fritt utomhus så ska det få göra det, oavsätt om vi riskerar att förlora dem. Vår egoism får ju inte går före djurets välbefinnande. Däremot, om katterna inte visar på att de vill ut så har du ingen anledning till att slänga ut dem.

Låt dem få välja själva. Går de ut när ni öppna ytterdörren för att gå ut/in eller liknande, låt dem. Sen lär de sig att de kommer inte in när som helst utan bara när ni är där och kan öppna. Man brukar inte behöva ngn kattlucka för det.

Men var medveten om att låter du dem gå ut är det grymt att göra dem till innekatter igen. Att de skulle bli påkörda är möjligt men inget måste. För det första är katter kloka djur som i regel är väldigt aktsamma för bilar. Dessutom är dina katter inte vana att vara ute varpå de troligen alltid kommer att vaar än mer försiktiga än många andra, och hålla sig nära hemmet men ffa akta sig för bilar, människor osv.

Låt katterna välja och se till DERAS bästa, inte ditt. De har bara ett liv och det ska de, precis som vi, få leva så fritt och lyckligt som möjligt. Många katter behöver faktiskt mer än bara 200kvm hus.

Jag bor ungefär så som du beskriver, ett villaområde ute på landet, skogen och åkrarna som närmsta granne och säkert 500 meter fågelvägen till stora vägen. Jag skulle ändå aldrig någonsin släppa katterna lösa. Jag litar inte på att de hittar hem igen, kan hantera faror eller upprör några grannar. Skulle de hända dom något skulle jag aldrig förlåta mig själv. Ha katterna i sele eller rastgård, det är min rekommendation.

nä jag har katter som tack vare att de är ute kan göra allt detta ;)

Som sagt, det är farligt att leva. Hellre en trafikdödad katt än en död pga fetma och dyl.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej folket, Låt oss prata hundgårdar! Vi letar hus att köpa. Tanken är att bygga hundgård/-ar när vi väl köpt vårt hus. Tanken är 2x30...
2
Svar
21
· Visningar
4 537
Övr. Katt Min hund har fått flyga iväg till Nangijala och jag dör mentalt av avsaknaden av pälsdjur här hemma :cry: Blir ingen ny hund av olika...
2
Svar
36
· Visningar
4 603
Senast: Lii
·
Katthälsa Nu har jag haft Lava i ca 3 månader (bara?!) och hon är innekatt. Hon har levt hela sitt liv som innekatt men är otroligt nyfiken på...
Svar
11
· Visningar
6 972
Övr. Katt Tjo :) Vi tog över en katt som nu har bott hos oss i snart en tre veckor. Farfars katt, men då farfar blev sjuk så var katten lamnad...
Svar
1
· Visningar
1 262
Senast: Popcorn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama