Vågar jag sitta upp igen?

Sv: Vågar jag sitta upp igen?

Jag tycker att det är jättebra att du har börjat umgås med henne igen :) Hur känns det då? Är du fortfarande rädd för henne?
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

apocalypsze skrev:
Nej det är ju det som är meningen, man ska inte behöva sälja en häst för att den gav dig blåmärken oavsiktligt. Hade det varit avsiktligt hade det varit en annan sak. En sån häst kanske vissa blir rädda för, medan andra tar det som en utmaning.

Jag håller med. En häst som sparkar en människa avsiktligt måste det ju vara något fel på, undantang om människan har gjort något elakt emot den förstås. Jag tvivlar på att en normal häst sparkar någan bara för att den känner för det...
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

Jodå, det känns väldigt bra när jag tömkör m.m. och hon blir så mycket lugnare om man jobbar henne lite från backen:) Hästen gör verkligen framsteg och det verkar nog jag också göra;)
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

Mabuse skrev:
Det spelar väl mindre roll? För just den ryttaren har hästen visat sig farlig, alltså är den farlig för henne. Och ja, är det inte farligt att ramla av och slå ut tänderna? Klart ohälsosamt, i vilket fall.


haha, F*N va bra sagt!!!
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

Det är bara att ta sig i kragen o sitta upp igen. Du kan ju börja med att nån går bredvid dig första gången tills du känner dig säker nog att rida själv igen.
Har haft många småbarn som ridit för mig som ramlat av illa o blivit rädda. Det är viktigt att du har nån med dig som kan lugna dig o göra att du känner dig säker.
Så många gånger jag trillat av... t.ex. när jag ramlade av på huvudet o blev medvetslös o fick ligga på sjukhuset... men jag har gett mig fasen på att jag inte ska bli rädd o hoppat upp direkt hur mkt det än tog emot. Men jag hade lite problem att börja hoppa igen fast jag egentligen inte riktigt vet varför för jag kom inte ihåg att jag ramlat av... bara att jag vaknade upp i köket hos hästens ägare... Men jag hade en jättebra hopptränare som fick mig att börja igen. Nu är det inga problem att hoppa... Kan ju inte vara rädd för det eftersom jag jobbar med hopphästar :)
Men terapi som sagt är mkt viktigt. ;)
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

Henny92 skrev:
Jodå, det känns väldigt bra när jag tömkör m.m. och hon blir så mycket lugnare om man jobbar henne lite från backen:) Hästen gör verkligen framsteg och det verkar nog jag också göra;)

Va bra! :) Det är bara att ta ett steg i taget. Jag tvivlar på att hästen är farlig, den verkar ju riktigt trevlig nu i allafall. Gör hästen framsteg så gör du det också!! :bow:
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

Om jag hade en egen häst hade jag varit VÄLDIGT noggrann innan jag köpte den, och sett till att lynne och lydnadsgrad passade mina önskemål. Då är det jag som har ansvaret för uppfostran, rutiner m.m.. Visst kan hästar bli rädda och frysa fast, visst kan de hoppa till, visst kan de vända, visst kan de galoppera iväg - MEN mitt krav är att de är såpass lydiga att de STANNAR efter MAX 10 galoppsprång. Iallafall om de ser en stillastående älg (eller en älg som kommer gåendes också för den delen). Det är en VANLIG situation man kan stöta på i skogen flera gånger om året. För att tycka att det är ok att hästen skenar okontrollerat och säga att det var en engångsföreteelse ska det till något MYCKET värre och mer onormalt. Hellst ska hästen vara såpass miljötränad att den klarar både jordbruksmaskiner, trimmade mopeder, HDs, skarpa skott m.m..

Att jämföra med att ha en egen häst tycker jag är väl långsökt. Om jag har en egen häst har jag som sagt gjort en mycket grundligare bedömning än om jag rider kompisens häst eller har en medryttarhäst. Jag har själv inget intresse av att gratis (eller betala för) att uppfostra andras hästar. Om de inte är trafiksäkra eller älgsäkra, så får ägaren (eller någon annan hågad) sköta ridningen. OM det inte är så att jag för min egen skull vill lära mig rida den sortens okontrollerade hästar.

Och att hästar är rädda för älgar upplever jag som en "råttan i pizzan" sägen som hästägare diktar upp för att DE är rädda för älgar. Om hästen är väluppfostrad och ryttaren håller sig lugn, och hästen inte varit med om något traumatiskt tidigare ska den kunna möte både älg och björn i skogen utan att fly. För det finns ingen naturlig instinkt för hästar att vara rädda för älgar. Sedan finns det hästar som är rädda för älgar, precis som det finns hästar som är rädda för ensilagebalar, röda volvobilar, hundar och fladdrande pressenningar.

Till trådskaparen: Fundera på VARFÖR du ska rida fjordingen igen. För din egen skull - för att visa att du klarar av den hästen? För att det är en bra möjlighet att rida "extra" gånger? För att din kompis behöver hjälp? Personligen hade jag nog tänkt både en och två gånger innan jag gav mig ut på den igen, och jag hade nog inte ridit ut själv.
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

Jag vet inte riktigt vad det är som du försöker komma fram till eller bevisa...? Det är ju dina egna åsikter och jag har skrivit mina. Jag behöver inte på något sätt bli upplyst om att det är vanligt att träffa på älg i skogen eller att hästar kan bli rädda för presenningar :confused: Vem är inte nogrann med att hästen man köper passar en själv i lynne, lydnad och temperament? Det är nog en självklarhet för de flesta som köper häst. Jag tycker inte att det är ok att hästen skenar, däremot förstår jag varför hästen gjorde det eftersom den i grund och botten är ett flyktdjur. Det jag har pratat om i mina inlägg var att hästen i detta fallet antagligen inte menade med att skada ryttaren avsiktligt, utan hon ville bara komma undan och så blev det som det blev. Men ingen av oss var där, så det kan vi ju egentligen bara filosifera på.

Har man egen häst får man vara beredd på att få ett blåmärke någon gång i livet tillsammans med den. Kanske trampar hästen dig på tån, kanske ramlar du av efter att hästen kommit fel mot ett hinder? Det jag vill säga är att that's life, bockar hästen däremot av dig avsiktligt så visst, sälj hästen till någon som klarar av den eller försök lösa problemet själv. Det är upp till var och en. Det är inte på något sätt onormalt att en häst skulle skena, det är ju ett flyktdjur...? Det är skillnad på om det sitter en ryttare på ryggen eller inte däremot. Du har höga krav, och det är ju jättebra, jag har väl inte någonstans i mina inlägg nämnt något om att det är ok om hästar är rädda för en viss grej? Däremot att jag förstår om de är rädda för en viss grej, men bara för det så skulle jag knappast låte det fortsätta utan stället vänja hästen vid det den är rädd för.

Jag förstår om du inte vill hjälpa andra gratis, men det vill jag sålänge som jag känner för hästen. Jag tycker inte det var särskilt långsökt, visst, hade det varit hennes häst kanske hon hade varit medveten om att den var rädd för älgar eller kunde sticka? Vad vet jag. En häst behöver inte vara "okontrollerbar" för att den blir rädd för något. Vill du inte rida så gör du inte det. Det är enkelt.
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

Precis! Trådskaparen var ute efter olika åsikter och tips, och jag gav min sida av saken. :) Att jag använde din knapp berodde på att jag kände att våra åsikter gick isär på flera punkter. :idea: Jag respekterar dina åsikter, såklart, och är medveten om att mina inte heller är någon absolut sanning. Men jag tänkte att de kanske var värdefulla för trådskaparen(?). Jag försökte inte bevisa någonting, inte medvetet iallafall.:o
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

Ok, då förstår jag ;) kändes först som att du ifrågasatte mina egna åsikter så jag visste inte riktigt vad jag skulle svara på ditt inlägg. Hoppas du förstår mitt svar!
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

"Du ska inte riskera att sitta på en svårstoppad skenande häst"

Hur snäll än hästen är så kan man inte lita på den,
En häst på ridlägret har stegrat med mig, Men det var
för att den blev rädd av att en dörr smälldes igen, Vilken
häst det än är och hur lugn och trygg den än verkar så kan
den bli rädd och skena iväg iom att den är ett "flykt djur"
Och en "skenande" häst kan man inte få stopp på, En "het"
häst därimot kan man få stopp på men aldrig en "skenande"
häst.. Jag har ridit en fjording,nordis,varmblod,arab/welsh som
har skenat med mig, Det spelar inte roll vilken ras det är och
hur lugn och snäll den än är, Man kan aldrig "LITA" på en häst.
Jag tycker att man ska rida på en ridskola "tills man lärt sig rida"
Ridhästar är "oftast" lugna men dom är väldans tjuriga och less
och det kan man förstå ;) Men sen tycker jag att man ska rida
på privat hästar. Jag hade en nordsvensk och innan jag fick hon
var jag klassad som "nybörjare" men hon skena/trotsa och var
väldans het och allt möjligt, Men jag ångrar INGET, Jag har blivit
en rutinerad ryttare tack vare hon (Tack Bayina) Den är en STOR
skillnad att rida på ridskole hästar och privat hästar.. På ridskolan 2åker" man mest häst menpå privat hästar "rider" man !! (Detta är "MIN" åsikt, Respektera det och kritika inte TACK)
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

"Du ska inte riskera att sitta på en svårstoppad skenande häst, det är farligt och kan sluta illa"

Hur snäll än hästen är så kan man inte lita på den,
En häst på ridlägret har stegrat med mig, Men det var
för att den blev rädd av att en dörr smälldes igen, Vilken
häst det än är och hur lugn och trygg den än verkar så kan
den bli rädd och skena iväg iom att den är ett "flykt djur"
Och en "skenande" häst kan man inte få stopp på, En "het"
häst därimot kan man få stopp på men aldrig en "skenande"
häst.. Jag har ridit en fjording,nordis,varmblod,arab/welsh som
har skenat med mig, Det spelar inte roll vilken ras det är och
hur lugn och snäll den än är, Man kan aldrig "LITA" på en häst.
Jag tycker att man ska rida på en ridskola "tills man lärt sig rida"
Ridhästar är "oftast" lugna men dom är väldans tjuriga och less
och det kan man förstå ;) Men sen tycker jag att man ska rida
på privat hästar. Jag hade en nordsvensk och innan jag fick hon
var jag klassad som "nybörjare" men hon skena/trotsa och var
väldans het och allt möjligt, Men jag ångrar INGET, Jag har blivit
en rutinerad ryttare tack vare hon (Tack Bayina) Den är en STOR
skillnad att rida på ridskole hästar och privat hästar.. På ridskolan 2åker" man mest häst menpå privat hästar "rider" man !! (Detta är "MIN" åsikt, Respektera det och kritika inte TACK)
 
Sv: Vågar jag sitta upp igen?

Det Är bäst att du sitter upp så du inte blir rädd för henne å så kan du vara mer bästämd
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så jävl ledsen, rent ut sagt. Jag har en häst som jag haft i nästan sex år, en häst som jag älskar otroligt mycket. De första...
2
Svar
23
· Visningar
4 561
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Träning :crazy:Hej! På min speciella ridskola så finns det en häst där som heter Luella hon är ca 1.58cm. Hon är snäll att hantera i boxen...
Svar
4
· Visningar
1 590
Senast: Sirap
·
A
Träning Hallu :) Undrar vad folk har för erfarenhet av utländska ridskolor jämfört med svenska? Själv slutade jag rida för 6 år sedan pga...
2
Svar
30
· Visningar
6 310
Senast: Karma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp