Vågar jag? showmanship at halter-trail at halter

C

CindyLou

Jag nu har jag fått reda på en träningstävling ca 4 mil hemmifrån. Jag och hästen kan inget om de klasserna,jag är lite feg,vet inte om jag vågar och att hästen (arab 2 1/2 år) inte är helt transportvan,aldrig åkt bort så här heller. MEN det är bra miljöträning och så med. Hade egentligen tänkt sätta igång med inridningen nu men jag vet inte miljöträning är ju bättre.

Vad betyder showmanship at halter OPEN? är open öppen för alla? men varför är det inte Open vid Trail at Halter

Min häst är lite sönderbiten på halsen nu och fick även en reva/spark på rumpan i går. Vad tycker dommaren om det?
Hur ska man ha manen/luggen i klasserna?

Hur går en träningstävling till?
Måste man ha kedjegrimskaft/lädergrimma/hatt/kavaj?

Sv: Vågar jag? showmanship at halter-trail at halter

laktitz ska du vara med med din unghäst?

Klart du ska åka och tävla!
Din häst är ju ung, så åk dit helt förutsättningslöst och gör det som en kul grej!

Open betyder precis som du tror att klassen är öppen för alla. Att trail-klassen inte är det är ju bara som arrangören har lagt upp det..

Halterklasserna är ju en bedömningsklass, men ingen regelrätt utställning. Domaren bedömmer hur du för hästen och ert helhetsintryck, så putsa på du, men var inte orolig över såren. Gör hästen så fin du kan gällande manen. Vad är den finast i? Fläta eller låte den hänga eller gör vad du vill.

Ett tips är ju att gå in på wras' hemsida och läsa om klasserna, då vet du ju säkert sen!
Utdrag från sidan:
Uppvisningsgrenar

Här bedömmer man uppvisarens förmåga att förbereda och visa upp en häst i grimma. Idealuppvisningen består av en lugn, säker och prydligt klädd uppvisare ledande en välskött häst som snabbt och effektivt utför aktuellt mönster med exakthet, mjukhet och precision.

Showmanship at Halter
Här bedömmer man enbart förmågan att visa en häst i grimma. Hästen är enbart ett medel för att demonstrera uppvisarens kunskaper och förberedelser.

Trail at Hand
Trail at Hand är en klass som bedömer uppvisarens förmåga att förbereda och leda sin häst i grimma (dock ej repgrimma) genom ett trailmönster. Bedömningen ska utgå ifrån Showmanship at Halter och i själva trailmönstret reglerna för Trail.

Du behöver inte ha träns, hellre en snygg grimma!
Lycka Till!

Klart att du ska vara med! Det är ju en träningtävling så det finns inga krav på att man ska vara bra på de hela.
Jag anntar att bägge klasser är Open klasser, bara att de har missat att skriva det på trail at halter. (om det är SWRs träningstävling det gäller och om du endå är osäker kan du ringa Clary eller Kristina och fråga).
Du ska ha hatt och boots men ej sporrar och chaps. Upptill brukar jag ha kavaj och en slinky under. Hästen ska helst ha lädergrimma och kedje grimmskaft och du kan ha kedjan över eller under nosen, så du får med kontroll på hästen.
Att hästen är biten på ska inte ha nån direkt inverkan på dommaren och mannen och pannluggen kan du anntingen hängandes eller i fläta, men jag tycker det är snyggast att i alla fall lämna pannluggen hängandes.

Jag tycker detta är ett jätte bra tillfälle att ut och träna med sin unghäst. Du får igen det så mycket sen när du börjar rida den och ska tävla och hästen redan är van vid tävlingssammanhang.

men vad för ålder ska hästarna vara då på trail at hand? eller är det öppet för alla med?

Är showmanship at halter bara för quartrar eller för alla raser?
Måste man ha kavaj? kan man fixa ordning så sin vanliga ridkavaj? (om jag kommer i den efter typ 15 år:o) eller är det för uppklätt på en träningstävling?

Trail at halter klassen är oxå öppen för alla (om det är nämna tävling som gäller?) så åldern spelar ingen roll.
Showmanship at halter är för alla(såvida du inte går till en AQHA tävling eller liknande)

Man måste inte ha kavaj. Har du en snygg skjorta eller slinky(polotröja) går de lika bra.

Klart att du ska vara med! Det är ju en träningtävling så det finns inga krav på att man ska vara bra på de hela.
Jag anntar att bägge klasser är Open klasser, bara att de har missat att skriva det på trail at halter. (om det är SWRs träningstävling det gäller och om du endå är osäker kan du ringa Clary eller Kristina och fråga).
Du ska ha hatt och boots men ej sporrar och chaps. Upptill brukar jag ha kavaj och en slinky under. Hästen ska helst ha lädergrimma och kedje grimmskaft och du kan ha kedjan över eller under nosen, så du får med kontroll på hästen.
Att hästen är biten på ska inte ha nån direkt inverkan på dommaren och mannen och pannluggen kan du anntingen hängandes eller i fläta, men jag tycker det är snyggast att i alla fall lämna pannluggen hängandes.

Jag tycker detta är ett jätte bra tillfälle att ut och träna med sin unghäst. Du får igen det så mycket sen när du börjar rida den och ska tävla och hästen redan är van vid tävlingssammanhang.

Måste man ha kavaj? kan man fixa ordning så sin vanliga ridkavaj? (om jag kommer i den efter typ 15 år) eller är det för uppklätt på en träningstävling? Vad för byxor ska man ha? Hatt får jag försöka hitta, sålde mina för att finansiera min westernsadel men boots införskaffade jag mej i sommras. Har ingen slinky heller vad kan man ha istället? Alla lädergrimmor jag har är förstora, kan man ha en vanlig grimma? Visst ska de sitta ganska tajt? Hittade en svart grimma med silvergrimma som sitter "tajt" kan man ha det? Får fortsätta leta efter en kedjegrimskaft, min kompis har en men den är vit så det kanske inte är så lyckat? Hur långt ska grimskaftet vara?

Jag blir allt mer och mer lockad hihi. Och många frågor dyker upp hela tiden, hoppas ni inte har ngt emot det;)

Vad ska hästen kunna i showmanshipen? är det halt,skitt,jogg,backa? Hur tränar man square-up och hur ska man ställa sej när dommaren bedömmer?

/Nybörjaren

Har du en vanlig kavaj istället kan det nästan vara snyggare. Annars kan man ju ha en helt vanlig polotröja (typ sån i bommul, helst inte en tjock stickad bylsig). Har du inge hatt ska du nog ha hjälp på istället. Har du ingen lädergrimma så får man ju ta en vanlig. Och den ska sitta lite tajt - och vara ren! och har man inget kedje grimskaft så får de ju bli ett vanligt där me. Har för mig att Hööks fortfarande säljer en haltergrimma om de är så att du skulle vara sugen på att köpe en... längden på grimskaftet ska vara så att du kan ha änden lite upprullad i vänstra handen när du håller hästen med den högra.

Även att vända hästen kan vara bra att kunna i showmanshipen. Den ska då vända som en spinn eller bakdelsvändningn med pivo (heter det så) benet kvar på samma ställe.
De finns nog en del trådar om hur du ska ställa uipp hästen för dommaren om du söker här på Buke, för det är lite svårt att förklara.:crazy:
Men när man ställer upp den i square ska den stå men frambenen brevid varanndra och bakbenen brevid varann. och det är bara träning och åter träning som krävs för att få den att göra det.

tack för all hjälp, dock säljer hööks inte den grimman längre tyvärr:mad:

Hur lär man honom spin?

Det kanske blir så att vi vågar oss iväg..kanske. Men roligt skulle det vara!

Tycker du ska våga i vart fall!:)

Vändningarna sker nästan alltid åt höger - att du vänder hästen bortåt. Tänk dig att du leder hästen på en smal väg och ska vända och gå åt andra hållet. du får då vända dig mot bogen på hästen för att vändningen ska bli så tvär som möjligt. Men att bakdelen står kvar och stampar på samma ställe och att man vänder på framdelen - precis som en bakdelsvändning. det krävs ju en hel del träning men bara för att du inte kan det behöver du inte skita i att åka. Har även sett folk på quartertävlingar som inte fått sina hästar att vända utan gör en helt vanlig vändning, så det är inget att skämmas för.
Se tävlingen som en hjälp för dig att veta vad du ska träna på till nästa gång.
det kan ju hända att när man kommer dit har man en helöt hispig häst (har hänt mig).. och då vet man ju att man ska åka på tävlingar (utan att anmäla sig) och bara va med den så den lär sig att lugna ner dig. Att sitta hemma och traggla tills man är proffs är endå ingen ide, för det är inget som säger att man är bra på tävling för de.. för de första 10 tävlingarna brukar de flesta få träna mest på att lungna sina enga tävlingsnernver endå..:smirk:

hihihi.......du låter precis som mig :rofl:. Har EXAKT samma funderingar, och det låter som vi har ungefär samma kunskaper - typ :confused::confused:. Vill du konkurrens och se vem som kan skämma ut sig mest :D

Har en 2½ årig bredignstock, som jag börjat testa lite med pinnar på marken för trail at hand. Han är riktigt smart och därför funderar jag på att besöka Vartofta. Måste bara förbi Skara en sväng och se så vi får klartecken från vet. (fick en tand söndersparkad i somras, och efter 3månader beslöt dom för att operera ut den. Han mår nu äntligen bra och är smärtfri, men för säkerhets skull ska vi på återbesök innan vi drar igång). Så du ser - jag kommer få fullt upp om jag ska hinna få ordning på honom, troligtvis kommer vi fara runt som hinhåle själv - men det kan jag bjuda på, jag menar publiken ska väl få valuta för pengarna, eller :p

det låter ju spännande, har dock inte bestämt mej ännu om tiden finns. Phigalle har gått över en stolpe någon gång men han kan inte lyfta på fötterna utan slår i varenda gång:crazy:

Vad ingår i trail at hand? kan du visa bild på din 05:a?

här kommer han, tror jag..........(längesedan jag la upp bilder:o)

15518695.jpg

det är taget i slutet av sommaren och han har lagt på sig ordentligt den senaste månaden sedan han blivit bättre (svårt att äta med en tandfraktur :() Kanske får du se honom med egna ögon i Vartofa :)

Ang trail at halter tror jag inte det blir så jätteavancerade hinder på träningstävling, eller? Räknar med pinnar på marken- sidepass, rygga, gå/jogga över, konor att gå/jogga mellan, grinden, bro. Fler tips emotages :smirk:. Det ska väl likna en "riktig" trailbana så man får väl använda sin fantasi. Jag tror vi fixar det mesta bara vi slipper vatten!!
Men det är ju ett antagande så här innan vi vet hur det blir med tävlingsnerver och hispig unghäst. Han är iof världens coolaste kille och har fixat x-antal besök i Skara oberörd, men man vet ju som sagt inget innan man har testat! Och skiter det sig så överlever vi nog det oxå :D

Det är klart att du ska vara med, någon gång måste ju vara den första, eller hur ;):D.
Oroa dig inte för mycket att det är hans första gång. Eftersom du har hållt på så mycket med honom så kommer det säkert gå bra.
Det är ju som sagt en träningstävling och då är det tillåtet att det går lite galet, det är ju träning.

Nej, jag kommer inte ha med min unghäst. Just nu har jag fullt upp med ev. försäljning/fodervärd på honom.
Däremot så kommer jag ha med mig min gammeltant och ev. min nya häst (om han är redo för det vill säga).

Det vore jättekul om du kom.....

tråkigt att du ska sälja honom men jag förstår dej med. Själv är jag så sugen på att börja rida,tävla men vet att jag inte har tid eller råd med en till tyvärr.

Det är klart att det är tråkigt men för hans del så är det bäst.
Jag kan inte ge han den trygghet och tillit han behöver när det väl är dags för inridning och de första årens utbildning, jag är för feg helt enkelt.
När det gäller redan ridna hästar är jag inte lika feg men just unghästar. Trodde han skulle hjälpa mig på vägen att klara av det hela men tyvärr, tyvärr...
Jag vet inte ännu om det blir försäljning eller foder, det får vi se.

Sedan kom ju den här tredje hästen in i mitt liv, lite bara så där.
Jag har tyvärr inte råd att hyra in tre hästar, två går bra men inte tre, och eftersom jag på nåt sätt ändå får "leja" bort lillkillens första års ridning så känns det bättre att göra så här.

Han är ju min bebis men kan jag inte ge han det han behöver så är det bättre att någon som kan har honom.

sorgset men kanske det bästa för er båda! OM jag vågar åka på tävlingen kommer du fram och säger hej då?

Jag hoppas ju att det blir foder förstås ;)

Det är klart att jag kommer fram och säger hej. Absolut:D

Klart att du ska vara med! Det är jätte bra erfarenhet, gör det på skoj bara för att ha kul!

Angående grimma så går det bra med vanlig, men inte repgrimma.

Så här såg det ut på min 4 åriga arabhingst första trail at hand.
Hindrena var grind, vändning i "box", bommar, bro och rygga mellan bommar.

Jag & Macke har just passerat grinden och ska vidare in i "boxen"
11853842.jpg

Går över bro
9761610.jpg

oj jäklar nu blir jag ju ännu mer nervös. Mkt fina bilder! Hm Phigalle har gått över en lastpall här hemma en gång för nån månad sedan, har aldrig sett enn vanlig bom men har fått kliva över en stolpe ibland. Är inte last eller åkvan detta kommer nog bli en händelsefull dag:angel:

Hur tränar man grind hemma? ska man ha linan i samma hand hela tiden eller kan man byta? Hur går man igenom grinden?

Liknande trådar

Western Jag har aldrig ridit "rent" western, men däremot alltid plockat godbitar. Trail har jag sedan jag köpte första hästen, 2008, varit...
Svar
15
· Visningar
2 242
Senast: Liten
·
N
Western Hallå alla visa bukefalister! Jag har några funderingar som jag hoppas att ni kan hjälpa mig att reda ut. Jag har tävlat showmanship at...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: Kickis
·
T
Western Det är dags att anmäla sig till tävling, det blir min första tävling för året och jag funderar på att testa några nya grenar. Men jag...
Svar
13
· Visningar
1 467
Senast: Fozzie
·
Western och showmanship at halter. Har tänkt ställa upp i träningstävling med stoet i sep:) Funderar då på dessa klasser men vad bör man...
Svar
1
· Visningar
873
Senast: Sellan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama