Vågar jag, och isåfall HUR, korta min kuses man..? bilder

Sv: Vågar jag, och isåfall HUR, korta min kuses man..? bilder

Jeeves!
Drog du maskinen längs med mankammen eller upp längs med hårstråna? Om du fattar :D

Jag är ju ingen stjärna på att förklara alltså:o Det är ingen maskin utan en manuell trimmer eller hur jag nu ska uttrycka det och jag drar den försiktigt inifrån rötterna (mankammen) och utåt mot manens toppar/nederkant. Man måste alltså vända över manen först så att man trimmar den på insidan/undersidan.

Usch, snurrigt värre antagligen - hoppas det blev lite klarare:crazy:?

hojta till när du har en bild på den, så får du länka. Det låter misstänkt likt något min fd chef hade. Den var som en vanlig hårkam fast i "roten av tänderna" så var det rakblad. Vilket gjorde att man kammade ur och rakade av hårstråna samtidigt.
Den fungerade bra om man höll manen i trim mycket, men när man la av och manen växte ut igen.... Huga :crazy:

Mina welshar såg plötsligt ut som fölungar med manarna ståendes rakt upp :o (lånade hem den och prövade den och därför blev det en sån utväxt)

Nej, detta ser inte ut som en vanlig kam utan den har ett trähandtag och längst ut sitter det en metalldel som består av skär som längst ut är krokformade.

Ska se om jag hittar en bild eller åtminstone en hemsida där man kan gå in o kolla på den!

Jag har använt en urtunningssax en gång och klippt ur underifrån och då blev resultatet sen som du beskriver det men jag tycker att denna trimmer fungerar precis lika bra som när man rycker för hand- fast tiotusen gånger lättare!

Smart tails professional heter den jag har! Du hittar bild på den på stocksten.se:)

oj vad grov hon är!
Det där alldeles för långr min smak, men benet blev snyggt kritat. Även fast skulle klippt av skägget, haha tur att jag inte ställer ut.

korta inte snyggare med långt på en cob.vi kortade aldrig manen på våra cobbar

4smarttailsstandard_219.jpg

Hittade den!
Bor ju inte alltför långt bort så den ska jag nog köpa! Absolut värt att pröva på mina lurvtroll :idea:

oj vad grov hon är!
Det där alldeles för långr min smak, men benet blev snyggt kritat. Även fast skulle klippt av skägget, haha tur att jag inte ställer ut.

Hon är inte så grov, gillar egentligen grövre cobbar. Häda inte, inte röra hovskägget;)

Okej.
Den mängden skulle ALDRIG fungera på en häst med vit svans.
Ett tips till dom som läser tråden och som tror att det är så mycket olja man ska ha ;)

Hm vi trimmade Sunny med på den kursen och hennes svans blev så snygg med lika mkt olja i svansen ( ca 1 msk btw)

sunnyefter.jpg

Ni får ursäkta den fula rakningen men hon reds och tränades den vintern.
Olja funkar på alla man o svans färger (vet jag då jag har massor av skimlar ;) )

ja dom är snygga så länge man står stilla och ser söt ut. Kom igen när dom har sprungit i dammiga ringar, då lovar jag att det vita glittret inte är vitt längre. Det drar till sig oanade mängder svart damm ifrån ingenstans.
Vill bara varna för att använda för mycket olja. Lite går bra men inte så mycket som på bilden du visade. Det är definitivt mer än en matsked.

Ja där är den! Fast jag beställde den med träskaftet och utbytbara skär - en Medium.

Det är faktiskt inte mer än 1 msk. Däremot har Ida av naturen en mkt blank svans. Vita svansar med lika mkt olja i har hållit sig en hel dag för oss på både utställning och kvalitesbedömningar på olika underlag. Varför tjafsar du om det? Ungarna har tom olja i svansen på hopptävlingar utan att de blir smutsigare. Blanka o fina hela dagen trots 2 klasser hoppning med framridning.

Jag tycker det var på tok för mycket bara. Thats it. Det ser inte snyggt ut. Inte om man ska dränka svansen i olja iallafall. Eller så är det kameran som ger fel återblick för om man hade haft så mycket olja i svansen på en tjocksvansad skimmel så hade den varit ful efter en kort stund.
Tjafsar inte. Bara återger verkligheten. Men ska sluta lägga mig i nu så det får bli en privat trimtråd istället.... :smirk:

Har en welsh cob pojke som är jättecharmig, hans man har fått växa ganska vilt och är nu (andra bilden) ganska lång, som 5 åring hade han kort man (första bilden) och jag tycker det ser ganska coolt ut. Tror en kort man skulle få honom att se lite yngre och sportigare ut, men samtidit är jag rädd, tar ju en evighet för den att växa ut igen om det skulle råka se hemskt ut, och så vet jag verkligen inte om jag själv vågar försöka korta den.. Sax, rycka....?!?
http://www.aijaa.com/v.php?i=1436308.jpg
http://www.aijaa.com/v.php?i=1436319.jpg

Jag tycker du ska klippa den. Hästen ser mer välvårdad ut och din häst är inte ngn som passar i längre man, det är iaf det jag tycker. :)

Jag kan inte fatta!?? Låt manarna växa det är vår!! Jag tycker det ser vidrigt ut med kortryckta manar. Det finns ju inget vackrare är en lång böljande man. Det finns produkter som gör det piece of cake att borsta ut dem och hålla dem fina och välvårdade. Att ha korta manar på hästar som har t.ex. jättetunna stripiga manar, eller exem är ju fullt förståeligt, men har man en häst med tjock man, så är det ju en synd att inte låta den växa uuuuut!!! :banana:

Alla hästraser ska helt enkelt inte ha lång man. Mitt fullblod som jag fått hem nu kom med lång man och hon ser mer ut som min travare än ett fullblod just nu. :crazy: Så snart ryker manen all världens väg.

Smaken är som baken;)

Ja, smaken är som baken. Och jag vet också de regler som finns för hur de ska klippas de olika raserna. Men det är iaf finare med långa manar! Jag har t.o.m. sett de rikspuckona (förlåt) som klipper manen OCH luggen kort på shettisar, som har jättetjocka manar. Jag menar, det ser ju bara dumt ut!! Och kort man är inte lika med välvårdad! :devil:

rikspuckot Bison klipper allt med glädje, shettis, fjording, hbl, welsh cob what so ever :D Finns inget snyggare än en kort man o pannlugg, mina hästar ska inte se ut som troll.

Liknande trådar

Hästvård Har precis ryckt mitt livs första man. Lärde mig hur man gör för sisådär 10 år sedan på ridskolan, men sen hamnade jag i ett...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: smallsteps
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 550
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Annonsera mera hundar 2