Vågar jag, och isåfall HUR, korta min kuses man..? bilder

Sv: Vågar jag, och isåfall HUR, korta min kuses man..? bilder

Klipp inte manen alla säjer att det ser mer vårdat ut men det går ha en man som ser vårdad ut fasst den är long,Ja så har vi det här med flugor mygg knott mm klistrar ni dit extra man o svans på sommaren då som dem behöver den eller finns det någott ställe o bo på utan dessa o djur:rofl:

Trimma topparna lite mer mer kniv så att det inte blir så tvärt, plus följ halsens linje lite bättre. Jag hade också tunnat ut manen ngt mera. Svansen däremot tycker jag är för kort!

Har förresten en welsh cob jag med:) Jag har trimmat manen på honom också, ser ovårdat ut annars. Pannluggen har jag kapat tvärt och den ska få förbli tjock, det ser riktigt sportigt ut!

Tycker att man ska skilja på hur en utställningscob ska se ut enligt alla konstens regler och hur en welsh cob på hopp eller dressyrbanan ska se ut. Gå in och kolla på lite sidor från rasens hemland, på ridklasserna så ser du hur de är trimmade! Inte ens hovskäggen är kvar:D

Tycker inte heller att du ska korta den...tycker det hör till Welsh att va lite "Lurvig...";)

Hua, en riktigt snygg cob har en välrykt man. Det hör inte till att en elegant welsh oavsett kat. har en lurvig man,det kan shettisar och islänningar möjligen ha.

Trimma topparna lite mer mer kniv så att det inte blir så tvärt, plus följ halsens linje lite bättre. Jag hade också tunnat ut manen ngt mera. Svansen däremot tycker jag är för kort!

Har förresten en welsh cob jag med:) Jag har trimmat manen på honom också, ser ovårdat ut annars. Pannluggen har jag kapat tvärt och den ska få förbli tjock, det ser riktigt sportigt ut!

Tycker att man ska skilja på hur en utställningscob ska se ut enligt alla konstens regler och hur en welsh cob på hopp eller dressyrbanan ska se ut. Gå in och kolla på lite sidor från rasens hemland, på ridklasserna så ser du hur de är trimmade! Inte ens hovskäggen är kvar:D

Jag tycker att det är snyggast med en penseltrimmad svans o pannlugg. Fult med tvärklippt pannlugg.
Mina cobbar får oftast lite kortare man än vad en cob "ska" ha då jag vill kunna knoppa på dressyrtävlingar. Svansen håller jag efter så gott jag kan.

Jag gillar långa manar så jag tycker han ska ha ännu längre man! :)

Min håller på att få rätt så lång man nu men tyvärr brukar han nagga på den ordentligt med hjälp av träden i sommarhagen varje sommar :smirk:

Nää jag tycker den ska få växa ut igen:) De här kraftiga raserna tycker jag är finast med helt orörd naturlig man. Men som det är nu skulle jag rycka lite så det inte ser så avkapat ut. Men väldigt söt häst:)

Tack tack för alla kommentarer! :) Själv är jag jättenöjd me pålles nya utseende, efter att i 3 år glott på hans stripiga långa tråkiga man måste jag säga att han ser fräck och pigg och tjusig ut i kort! Hihi! Tror knappast den blir lång mera, men det får man se. Och kortare tror jag inte jag vill ha den, han är ju ändå en ponny och inget halvblod ;) Men men, "mera i halsens linje" fattade jag inte, alltså hur menar ni, bilder?
Ja och om svansen, visst är den lite kort, men cobar ska ha lite kortare svans :) men det är nog främst fö att hålla den lite borta från all lera som den är kort nu, den får växa ut till sommaren så är den lång och tjock och fin sedan! :)

Tyckte han såg bäst ut i den här längden!

Jag kan inte hålla med. Antingen ska manen vara lång, elle "halvblodskort". Lång man på utställningswelshar tycker jag.
Om man tävlar med dem ska de ha kort.
Gör man både och får man väl välja...:smirk:

Men den där mellan längden var inte fin, det ser varken naturligt ut som vid lång man eller vältrimmat ut som vid kort man, utan mest oskött.
(Obs. att jag inte menar att hästen på något sätt var vanskött, bara att manen såg slarvig ut)

Tack tack för alla kommentarer! :) Själv är jag jättenöjd me pålles nya utseende, efter att i 3 år glott på hans stripiga långa tråkiga man måste jag säga att han ser fräck och pigg och tjusig ut i kort! Hihi! Tror knappast den blir lång mera, men det får man se. Och kortare tror jag inte jag vill ha den, han är ju ändå en ponny och inget halvblod ;) Men men, "mera i halsens linje" fattade jag inte, alltså hur menar ni, bilder?
Ja och om svansen, visst är den lite kort, men cobar ska ha lite kortare svans :) men det är nog främst fö att hålla den lite borta från all lera som den är kort nu, den får växa ut till sommaren så är den lång och tjock och fin sedan! :)

Jo, nu är ju manen RAK. Titta på halsen överlinje, den är VÄLVD. Klipp så att manen blir lika lång överallt, dvs. lika långt från halsens överlinje (eller hårroten, om det är enklare att förstå den förklaringen..) så att den inte som nu är nästan hälften så kort vid manken jämfört med bakom öronen.

Jo, nu är ju manen RAK. Titta på halsen överlinje, den är VÄLVD. Klipp så att manen blir lika lång överallt, dvs. lika långt från halsens överlinje (eller hårroten, om det är enklare att förstå den förklaringen..) så att den inte som nu är nästan hälften så kort vid manken jämfört med bakom öronen.

Ahaa, okey på det viset! Iik men det kan jag inte göra mera för om jag tar hela manen typ så kort som vid manken så blir den nog för kort och står säkert rakt upp :D Nå, med tiden blir den bättre..

Så här såg mitt ena cobsto ut när vi hade trimkurs för en av Sveriges bästa cob trimmare, N Malm, från stuteri Brudviken.
idamanefter.jpg

idasvansefter.jpg

Denna längden rekommenderas för utställning av Cob, INTE lång man el halvblodskort. Svansen är trimmad som en pensel, ena benet kritat och andra inte.

En fråga, är det olja i svansen eller är den blöt....?

Ahaa, okey på det viset! Iik men det kan jag inte göra mera för om jag tar hela manen typ så kort som vid manken så blir den nog för kort och står säkert rakt upp :D Nå, med tiden blir den bättre..

Precis som många andra säger tycker jag han blev mkt bättre i kortare man, men jag tycker att du ska korta den lite mer fram, eller som andra förklarar "följa hästens hals" just nu e den rak.
Och vad gör det OM den skulle resa sig lite fram? Det ser ju bara lite busigt snyggt ut :love:
Ja tror iof inte den reser sig.. fundera lite på det!;)

Smaken är som baken...jag VET att utställningscobben ska ha penselformad svans men tycker det ser för j-ligt ut så det väljer jag bort.

Tvärklippt pannlugg har jag haft på alla mina pållar - det är vårt eget lilla kännetecken. Mitt halvblod hade också det:)

Kommer inte ihåg hästens namn ( var det Master tro? ) men ryttaren hette Kyra Kyrklund i a f. Hingsten hade en sån där häärlig tvär pannlugg - så jag är i gott sällskap!:) Obs! INGA jämförelser i övrigt...

Okej.
Den mängden skulle ALDRIG fungera på en häst med vit svans.
Ett tips till dom som läser tråden och som tror att det är så mycket olja man ska ha ;)

MÅSTE ju bara tipsa dig om en KANONgrej då! Jag köpte en mojäng för en knapp vecka sen, en slags handtrimmer till man och svans med utbytbara blad. Jag testade den igår och det blev hur bra som helst, som att skära i smör:)

Man lägger över manen på "fel sida" och drar med lätta drag, viker sedan tillbaka manen och VIPS så har du en tunn, fin man som inte står rakt ut. Längden tar jag av med sax först och trimmar sedan med en vanlig trimkniv. Handtrimmern hette ngt med Tail ( det finns en som börjar på Mane också men denna, som eg är till svansar skulle pass bättre till ponnymanar tydligen.) Företaget hette Stocksten har jag för mig, finns säkert på Nätet men jag hittade dem i en annons i ngn hästtidning.

Hädanefter är det slut på att rycka manar och på värkande fingrar!
Obs! Det är INTE mitt företag och jag har INGEN provision, vill bara dela med mig av hur bra den funkar!

Nej, jag tycker inte att det blev snyggt. Den är längre fram än vid manken, den är klippt rakt av, och den är tjock.
Jag tycker att du ska korta den så att den följer resten av halsens linje och dessutom tycker jag att du då ska rycka den så du slipper den där fula klippt rakt av kanten.
Sen så behöver du inte oroa dig att den ska stå upp, den brukar lägga sig rätt snabbt iaf på min häst. När han är nyryckt står den rakt ut men dagen efter har den lagt sig igen..

Jag kan inte fatta!?? Låt manarna växa det är vår!! Jag tycker det ser vidrigt ut med kortryckta manar. Det finns ju inget vackrare är en lång böljande man. Det finns produkter som gör det piece of cake att borsta ut dem och hålla dem fina och välvårdade. Att ha korta manar på hästar som har t.ex. jättetunna stripiga manar, eller exem är ju fullt förståeligt, men har man en häst med tjock man, så är det ju en synd att inte låta den växa uuuuut!!! :banana:

Liknande trådar

Hästvård Har precis ryckt mitt livs första man. Lärde mig hur man gör för sisådär 10 år sedan på ridskolan, men sen hamnade jag i ett...
Svar
0
· Visningar
764
Senast: smallsteps
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 550
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hundrelation
  • Annonsera mera hundar 2
  • Oseriös avel 2023