Vågar jag använda motorsåg?

Jag vill inte ha kossorna i trädgården heller :D Och de äter väl näppeligen inte upp tre-fyra meter långa taniga träd?

Mina föräldrars Highlands hade glatt knuffat omkull och käkat upp dem i alla fall. :D

Låter jättebra att du hittat kurs! Det är ju det absolut bästa, att du får lära dig från grunden och kan känna dig bekväm och trygg med uppgiften - och "kan själv"! :up:

Tja, jag har inte penis och använder min egen införskaffade röjsåg :p Har en egen motorsåg också (med lämpliga skyddskläder/hjälm) och den går bra att använda utan sagda dingeldangel :D

Just ja, jag har en egen grästrimmer också :up:
Jag har också alla de sakerna - men ingen penis. Hur ska det gå? :( Jag har en högtryckstvätt, åkgräsklippare och kompressor också. Med så många apparater kanske det växer ut en penis? :bump:

För att fälla hassel behövs varken motorsåg eller kurser, även om du skulle lyckas fälla den på dig så får du på din höjd en liten bula men antagligen inte ens det. Hassel räknas ju till buskar och inte trän så ett par drag med en vanlig såg eller ett par hugg med yxan så är de fällda.

Jag har också alla de sakerna - men ingen penis. Hur ska det gå? :( Jag har en högtryckstvätt, åkgräsklippare och kompressor också. Med så många apparater kanske det växer ut en penis? :bump:
Har du tur så växer det inte ut en penis för då kommer du även att sitta säckad i soffan med handen innanför byxorna och en ölburk i andra näven medan din ev sambo är ute och röjer slyn. ;)

För att fälla hassel behövs varken motorsåg eller kurser, även om du skulle lyckas fälla den på dig så får du på din höjd en liten bula men antagligen inte ens det. Hassel räknas ju till buskar och inte trän så ett par drag med en vanlig såg eller ett par hugg med yxan så är de fällda.
De är i och för sig lika höga som de andra träden, men inte lika grova. Men det låter toppen! Ska spana på dem i dagsljus i helgen och se vad jag tycker. Jag vill ut och såga och hugga!

Skogsvårdsstyrelsen brukar arrangera kurser av olika slag som är kanonbra! :) Bland annat motorsågs- och röjsågskurser. Där får man lite koll på det tekniska också, fila kedja och annat bra att veta.

De är i och för sig lika höga som de andra träden, men inte lika grova. Men det låter toppen! Ska spana på dem i dagsljus i helgen och se vad jag tycker. Jag vill ut och såga och hugga!

Börja med de allra minsta som du känner dig ordentligt trygg med, så lär du dig hur hela fällningen fungerar och kan ta bättre ställning till hur stora träd du vågar dig på utan att riskera för mycket. :)

Men glöm inte, säkerheten framför allt! :p

Har du tur så växer det inte ut en penis för då kommer du även att sitta säckad i soffan med handen innanför byxorna och en ölburk i andra näven medan din ev sambo är ute och röjer slyn. ;)

Är det inte ganska sexistiskt att skriva sånt här liksom skämten(?) i samma stil ovan? Alltså, för min del är det helt ok men jag bara undrar :)

En stam som du kan ta i ena handen och bära iväg när den är fälld, med kronan intakt, kan inte skada dig ens om du springer och ställer dig i vägen när du fäller den, största risken för skador är om du hugger sig själv eller råkar dra handsågen i benet. En stam på 1 dm är lätt att putta åt det håll man vill att den ska falla, börjar vi snacka stora trän med några dm grova stammar är det säkrast att överlåta det till de som har erfarenhet eller vänta tills du gått en kurs.

Har ingen åkleksak (dvs åkgräsklippare) eller kompressor men en gräsklippare och högtryckstvätt.

Särbons inlägg i debatten är att behöver man ha en fitta för att ha högklackat?! :rofl:

Kan tillägga att särbon (som har skogsutbildning) är den som fräschat upp mina kunskaper i att hantera motorsåg. Dock misstänker jag att det mest är för att han inte ska behöva plocka ner mina träd som ska ner :cautious: :D

Börja med de allra minsta som du känner dig ordentligt trygg med, så lär du dig hur hela fällningen fungerar och kan ta bättre ställning till hur stora träd du vågar dig på utan att riskera för mycket. :)

Men glöm inte, säkerheten framför allt! :p
Jag lovar! Se detta framför dig:
aprilmaj stegar fram med visir, skyddsbyxor och -väst, såg samt välslipad yxa. När hon resolut närmar sig det tilltänkta trädet minns hon Monstermoms varningar. aprilmaj stannar upp och vänder sig istället mot ett annat träd. Med Monstermoms välmenande råd ringande i öronen väljer aprilmaj ett lämpligare objekt för premiärsågningen. Inzoomning till en halvmeter hög björkslana :p

Jag lovar! Se detta framför dig:
aprilmaj stegar fram med visir, skyddsbyxor och -väst, såg samt välslipad yxa. När hon resolut närmar sig det tilltänkta trädet minns hon Monstermoms varningar. aprilmaj stannar upp och vänder sig istället mot ett annat träd. Med Monstermoms välmenande råd ringande i öronen väljer aprilmaj ett lämpligare objekt för premiärsågningen. Inzoomning till en halvmeter hög björkslana :p
Du har väl handskar på dig när du bryter av kvisten, ehum, stammen? :nailbiting:

Är det inte ganska sexistiskt att skriva sånt här liksom skämten(?) i samma stil ovan? Alltså, för min del är det helt ok men jag bara undrar :)
Äh skit i det, i detta PK-träskens rike behövs det en hel massa sånt som motvikt. :p

Jag brukar göra såhär när jag fäller det som är klenare än armen, står det någorlunda fritt snittar jag bara 2-3 cm in åt det håll jag vill att trädet ska falla och sen sågar jag nästan igenom från andra hållet och knuffar ikull "trädet" för hand. Så länge det inte är genomsågat och svärdet är kvar i snittet så lär inte trädet falla på dig.

När man fäller grövre träd så gäller det att ha en fri reträttväg utåt åt sidan eftersom man ALDRIG ska backa från fällriktningen pga. att som redan sagts, trädet kan slängas bakåt ett par meter när kronan fjädrar. Sen får man också ta hänsyn till andra parametrar, som stenblock, redan liggande stammar och annat som kan slänga stammen åt sidan när trädet faller. Det är sånt som gör att det blir dödsolyckor i skogen tillsammans med jäkt, stress och att man börjar bli trött.

"Skulle bara fälla sista trädet innan jag gick hem, det började mörkna,,,,,,,,,KRASCH!

Mitt minsta ekipage på väldigt lös mark, knappt att det gick att gå där utan att sjunka ner till knäna bitvis.

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
996
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 249
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama