Vågar jag använda motorsåg?

Bara om du har penis.
:laugh:

Jag har använt motorsåg sen jag var 16 och då fanns det inte ens kastskydd eller kedjebroms på dom. Svintunga monster var det också. Självlärd, javisst, och sen blev det en himla massa års vindfällesågande, det är i stort sett det enda jag sågat och tagit rätt på dom senaste 30+-åren. Totalt livsfarligt utan utrustning så man kan blocka och spänna och delvis dra ner fastnade upphängda träd från säkert avstånd.

Motorsågen är det farligaste handhållna maskindrivna verktyget och är man bara medveten om det så brukar det gå bra, det som genererar mest skador är om sågaren står så långt från sågen det går och får ett kast, man ska vara ETT med sågen och se den som en del av kroppen dvs. hålla den stadigt och nära kroppen.

Jag vet tom. att det finns en som sågade sig själv i ryggen med motorsågen så allt är möjligt men han klättrade i ett träd och föll ner och landade på sågkedjan innan den stannat.

Beter man sig bara vettigt samt skärper kedjan med mallar och inte på frihand (underställarna) så är dagens kedjor inte alls lika benägna att ge kast som dom gamla som saknade skyddsklackar.

Jag skulle kunna skriva en roman om detta då jag slipar kedjor ibland till både hobbysågar och skogsmaskiner och allt däremellan samt reparerar motor och röjsågar.

Nu blev jag ännu räddare :eek:. Men det hade varit roligt att kunna!

Har kollat på kursdatum och i vår kan jag inte ändå. Såg att det fanns röjsågskurser också. Har flera vanliga sågar, så jag får använda dem så länge.
Det är kul med motorsåg! :D Jag lärde mig på gymnasiet och med två nybörjare tjejer och 10 skogskunniga killar på kursen så fick vi otroligt mycket hjälp och stöd och vi kunde båda känna oss trygg med motorsågen och veta våra begränsningar. Gå en kurs när du har möjlighet, det ger en hel del! :D

Det är kul med motorsåg! :D Jag lärde mig på gymnasiet och med två nybörjare tjejer och 10 skogskunniga killar på kursen så fick vi otroligt mycket hjälp och stöd och vi kunde båda känna oss trygg med motorsågen och veta våra begränsningar. Gå en kurs när du har möjlighet, det ger en hel del! :D
Jag skulle faktiskt vilja lära mig! Men det får bli ett senare projekt.

Man ska inte flytta sig bakåt utan snett bakåt eller åt sidan för trädet kan studsa upp i bakänden och ge dig en riktig flygtur .Och man ska vara noga med fällskäret så trädet går åt rätt håll att bara såga av det är livsfarligt !
Har nyss gått kursen och den var bara även fast jag huggit rätt mycket .Man får hugga åt sig själv på egen mark utan körkort!Men man kan inte hugga ved åt sig själv på annans mark det får man inte .Hade motorsågen blivit uppfunnen nu så hade den säkert blivit förbjuden med tanke på att det är det absolut farligaste handhållna redskap som finns!

Jag har en motorsåg - och små träd som skulle behöva sågas ner. Har aldrig använt en motorsåg, vet inte hur man gör, är nog rädd för den t o m.

Var lär jag mig hur man använder motorsåg? Det finns inga kurser, gissar jag :D. Och vågar jag?
Skogsstyrelsen har utbildning. Skogstyrelsen. Se

Jag var inne där men tyvärr stämde inte datumen för mig i vår.
Kolla även på typ medborgarskolan eller studiefrämjandet, jag tror att även de kan ha kurser, även om det antagligen är olika över landet. Jag vet att "grannbyn" gick ihop ett gäng och gjorde sig en egen studiecirkel som var mycket uppskattad.

Jag har bl a en massa hassel jag vill bli av med. De är inte grova men ganska höga. Kan jag ge mig på dem utan alltför stora risker?

Det skulle jag tippa på, men utan att se dem är det ju svårt - och det är ju du som tar risken så du som måste känna dig bekväm med den. :)

Tyngre träd är farliga direkt de börjar falla, de kan falla dig för att du felbedömt fallriktningen (det är mycket svårare än man tror, vindpåverkan, ojämn krona, påverkan från nära träd, ojämnheter i tillväxten, etc, allt påverkar), de kan riva något på vägen ner som i sin tur far på dig, brottet kan smälla om du gjort gångjärnet fel, det kan falla i spänn så du skapar enorma risker för nästa steg, grövre grenar kan smälla när de landar och fara lite hursomhelst, och det lurigaste är nog att kronan kan fjädra tillbaka och kasta stammen mot fallriktningen - inte så långt, men det är med mycket stor kraft... Med mindre träd och sly är det mindre risk framförallt att du fäller på dig - du kan till och med styra fallet med handkraft om det går åt fel håll (fast helst ska du ju vara på säkert avstånd redan ;)) - och så gott som ingen risk att du skulle bli fastklämd även om du lyckas fälla på dig. Krafterna i grenar och krona är också mycket, mycket mindre. Den största risken som kvarstår är nog att du får ett kast tillbaka, även fast trädet är litet och lätt så kan det komma farandes med ganska stor kraft och eftersom det är smalt så blir smällen koncentrerad.

Det finns alltid anledning att vara väldigt försiktig och lägga väldigt mycket mer tid på funderingarna än på själva arbetet. Men det är ju inte omöjligt på något vis, så länge du tänker dig för och håller säkerheten högt. :)

Man ska inte flytta sig bakåt utan snett bakåt eller åt sidan för trädet kan studsa upp i bakänden och ge dig en riktig flygtur .Och man ska vara noga med fällskäret så trädet går åt rätt håll att bara såga av det är livsfarligt !
Har nyss gått kursen och den var bara även fast jag huggit rätt mycket .Man får hugga åt sig själv på egen mark utan körkort!Men man kan inte hugga ved åt sig själv på annans mark det får man inte .Hade motorsågen blivit uppfunnen nu så hade den säkert blivit förbjuden med tanke på att det är det absolut farligaste handhållna redskap som finns!
Note to self: googla fällskär.
Jag har egen mark och skog t o m, men skogen ska proffsen få ta hand om. Jag ville ju bara få bort lite hassel och al på tomten... Att det ska vara så svårt alltihop! :arghh:

Så, nu har jag samlat mig efter utbrottet. Jag tror att jag ska göra så här: En granne ska få ha sin boskap på en del av min mark. Jag ska fråga om han kan visa mig hur jag ska göra med hasseln och alen. Det kan väl vara ett ok byte av tjänster?

Så, nu har jag samlat mig efter utbrottet. Jag tror att jag ska göra så här: En granne ska få ha sin boskap på en del av min mark. Jag ska fråga om han kan visa mig hur jag ska göra med hasseln och alen. Det kan väl vara ett ok byte av tjänster?

Eller låt boskapen gå direkt bland hassel och al, och låt dem lösa eländet åt dig! :laugh:

Note to self: googla fällskär.
Jag har egen mark och skog t o m, men skogen ska proffsen få ta hand om. Jag ville ju bara få bort lite hassel och al på tomten... Att det ska vara så svårt alltihop! :arghh:
Hassel är väl i regel väldigt små? Eller är det bara i mammas beteshagar de är taniga små rackare? Med en vanlig handsåg hade jag inte varit ett dugg rädd för att ta ner lite hassel faktiskt.

Liknande trådar

Kultur Jag har blivit informerad om ett Mycket Viktigt evenemang, till vilket biljetterna släpps inom kort och ansvaret för att få tag på...
Svar
17
· Visningar
996
Senast: Kirre
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 257
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Det här kan vara ett känsligt ämne för vissa, men jag känner att jag behöver prata om det här och kanske få några kloka ord/råd... För...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: miumiu
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
334
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Västeråsträffstråden

Hund, Katt, Andra Djur