A
avslutat medlemskap
Bara om du har penis.
Jag har använt motorsåg sen jag var 16 och då fanns det inte ens kastskydd eller kedjebroms på dom. Svintunga monster var det också. Självlärd, javisst, och sen blev det en himla massa års vindfällesågande, det är i stort sett det enda jag sågat och tagit rätt på dom senaste 30+-åren. Totalt livsfarligt utan utrustning så man kan blocka och spänna och delvis dra ner fastnade upphängda träd från säkert avstånd.
Motorsågen är det farligaste handhållna maskindrivna verktyget och är man bara medveten om det så brukar det gå bra, det som genererar mest skador är om sågaren står så långt från sågen det går och får ett kast, man ska vara ETT med sågen och se den som en del av kroppen dvs. hålla den stadigt och nära kroppen.
Jag vet tom. att det finns en som sågade sig själv i ryggen med motorsågen så allt är möjligt men han klättrade i ett träd och föll ner och landade på sågkedjan innan den stannat.
Beter man sig bara vettigt samt skärper kedjan med mallar och inte på frihand (underställarna) så är dagens kedjor inte alls lika benägna att ge kast som dom gamla som saknade skyddsklackar.
Jag skulle kunna skriva en roman om detta då jag slipar kedjor ibland till både hobbysågar och skogsmaskiner och allt däremellan samt reparerar motor och röjsågar.