Våga ta tag i era hästar!

saraaandersson

Trådstartare
Varför är det ingen som vågar ta tag i sina hästar? Är hästen stark så är det många som bettslar upp, eller börjar öva på ex. övergångar, tempoväxlingar osv .. Lyssnar hästen inte på en förhållning, gör då halt -på en gång! ta tag i problemet direkt när det uppstår. Om hästen inte tar förhållning eller rusar iväg och blir stark så är det bara att göra en tvär halt, rygga något steg och sen fram igen. Verkar som om det är många som inte vågar ta tag i hästen.. Hästar är inte gjorda utav porslin.

Sen ska man ju inte rycka och dra i hästens mun, absolut inte.. men man måste våga ta tag om den inte lyssnar. Det är bara min åsikt..

Sv: Våga ta tag i era hästar!

ehm vilka vågar inte ta tag i sina hästar är ju frågan. jag själv tycker att det är bra med mycket markarbete med både tempoväxlingar och mycket halter.
;)

Jag tycker inte att det måste vara fel att använda ett skarpt bett...målet ska givetvis vara att rida på så "snällt" bett som möjligt, men trivs hästen tycker jag det är ok.

Klart man kan ta tag i hästen om den springer iväg, men är det något man måste göra upprepade gånger tror jag det är något annat som är fel... Jag tycker det är utomordentligt att träna övergångar och det är inget man kan göra för mycket.

Att sätta hästen på rumpan är något jag absolut inte kan ställa mig bakom... Det är bland det mest groteska och burdusa jag vet, tyder bara på dåliga ridkunskaper. Klart att alla hästar kan behöva tillrättavisas, men det finns många ryttare som gillar att rycka hästen i munnen stup i kvarten och sätta dom på rumpan.... tycker mest det ger en uppstressad häst...

Att sätta hästen på rumpan är något jag absolut inte kan ställa mig bakom... Det är bland det mest groteska och burdusa jag vet, tyder bara på dåliga ridkunskaper. Klart att alla hästar kan behöva tillrättavisas, men det finns många ryttare som gillar att rycka hästen i munnen stup i kvarten och sätta dom på rumpan.... tycker mest det ger en uppstressad häst...

:bow:

Konstig tråd.
Själv tycker jag knappast det är ett "problem" om någon rider med för mjuk hand.
Problemen som uppstår kommer ju snarare från att man sitter och ger dubbla signaler eller är inkonsekvent.
Rider man på bettlöst (snäll variant, inte t ex ridkapson) så skulle jag kunna säga samma sak "våga ta tag i hästen" för att kunna vara konsekvent. Men då menar jag för att hästen inte ska bli härdad genom att man sitter och segdrar.
Ett bett, oavsett om det så är tränsbett eller stångbett eller whatever - är en metallbit i hästmunnen som inte är gjord för att ha skrot i munnen. Om man "tar tag" ordentligt så kommer GÖRA ONT.

Sen säger jag inte att det alltid är fel, men det är absolut inget jag vill uppmuntra folk till.

Varför är det ingen som vågar ta tag i sina hästar?

Därför att det gör ont på hästen och av den orsaken saknar pedagogiskt värde.
Hästen lär sig inte ett dugg av det.
Mer är att det gör ont - vilket får hästen att vilja fly från smärtan och gör den ännu "starkare".

Jag gillar inte ordet "stark", för det handlar inte om det.
Utan det är ett försvar som hästen har mot en okänslig hand.

Man skall i stället lära hästen att svara på små fina hjälper genom att träna övergångar.
Så att start och stopp fungerar helt utan våld.

Vad är ett "snällt bett" för dig? Vi verkar ha lite olika definition på det hela.

Personligen har jag märkt att en del ryttare är verkar rädda att agera på studs eftersom man kan få oönskad respons från hästen ,exempelvis vid träningen igår blev min häst förbannad på mig eftersom jag krävde att bakbenen skulle vara med vid skänkelvikningen,han har en tendens att övergöra så att han saxar vilket blir jobbigare och då bockade och studsade han en gång men inte slutar man rida för det.Oftast när man verkligen rider igenom hästen så kan dom protestera och en del verkar inte veta hur man ska hantera det,därav tar man inte tag i hästen som du skriver...

Många gånger är ju inte problemen så lätta att lösa tyvärr :crazy: Jag tycker generellt att man ofta ser ryttare som sliter och drar överdrivet mkt i sina hästar när grundproblemet många ggr är ngt helt annat, ofta dålig ridning, otydliga signaler eller bristande lydnadsträning. (Dessa tre faktorer hänger såklart ofta ihop.) Halter, övergångar och tempoväxlingar är långsiktiga lösningar på såna här problem men att "ta tag" i hästen är en lösning när hästen helt har slutat lyssna. Kan jag lösa problemet på annat sätt så gör jag hellre det, det handlar ju i så fall om att veta vad man gör och hur man ska uppnå sitt mål.
Hästar är inte gjorda av glas, de tål massor rent fysiskt, men psykiskt är de inte lika okänsliga. När jag är hårdhänt med en häst är jag sällan rädd att den ska få några fysiska åkommor (så hårt går nog inte många åt sina hästar hoppas jag) men däremot psykiskt. Sliter man i hästens mun är jag dock övertygad om att det orsakar smärta hos hästen. Människor är inte heller gjorda av glas, men testa att trä ett relativt smalt snöre genom munnen på dig själv och ryck till. Inge vidare eller hur? ;)

Jag håller med om att man inte ska "mesrida" och vara rädd att säga åt sin häst när den har fel, men man måste också vara lyhörd för vad hästen säger och framförallt försöka vara objektiv och försöka hitta långsiktiga och lösningar. Framför allt kanske man måste analysera VILKET utav väldigt många tillvägagångssätt som är mest effektivt men som dessutom skonar hästen och hästens förtroende.

Mvh JV

Senast ändrad:

Tillägger: Det finns ju oftast MASSOR av olika anledningar till att en häst är stark eller olydig. Hur man löser problemet måste ju utgå ifrån detta. Att vara mer brysk i sin ridning kan lösa problemet på en viss typ av häst men det kan också vara ogjort arbete eller till och med förvärra situationen för en annan. Om hästen är stark p.g.a. stress så hjälper det ju sällan att ta i med hårdhandskarna.

Har man ett problem så tycker jag att man först och främst ska ta sig en funderare på VARFÖR man har problemet. Vad är det som gör att min häst är så ofokuserad på ryttaren? Är den outbildad? Rider jag tillräckligt bra? Har den ont någon stans? Om hästen t.ex. har ett opassande bett så kan du ju slita och dra hur mkt du vill utan att uppnå någon långsiktig skillnad. Byter du bett så kanske du aldrig behöver ändra på ngt i ridningen alls.

En annan viktig grej är att låta utomstående bedöma problemet. Man själv är sjukt hemmablind, liksom vänner och familj. Även den mest renommerade tränaren kan också bli hemmablind. Får man problem är mitt bästa råd att kontakta en eller ett par utomstående tränare med bra utbildning och gott rykte och låta dem bedöma hur man kan gå vidare.

Mvh JV

Personligen har jag märkt att en del ryttare är verkar rädda att agera på studs eftersom man kan få oönskad respons från hästen ,exempelvis vid träningen igår blev min häst förbannad på mig eftersom jag krävde att bakbenen skulle vara med vid skänkelvikningen,han har en tendens att övergöra så att han saxar vilket blir jobbigare och då bockade och studsade han en gång men inte slutar man rida för det.Oftast när man verkligen rider igenom hästen så kan dom protestera och en del verkar inte veta hur man ska hantera det,därav tar man inte tag i hästen som du skriver...

Ser man ur pedagogiskt perspektiv borde det allra bästa vara att helt enkelt fortsätta be om det man bad (vilket inte heller är lätt) och inte reagera på hästens utbrott.
För om man "korrigerar"/bestraffar så reagerar man på hästen, befäster beteendet (den fick ryttarens uppmärksamhet) och ev. kan hästen också uppleva att den kom undan den ursprungliga signalen.
På vissa hästar kanske det räcker med att i tanken fortfarande ligga kvar i det man tänkt göra men sitter helt passiv tills hästen kommer tillbaka till ryttaren mentalt (ex på känslig/stressad häst) eller t o m sänker kraven och fortsätter be om svar på sin signal men nöjer sig med en lägre grad, på vissa kanske det krävs att man med hjälperna fortsätter be om det man ville och utgår från där man är (tar upp huvudet om hästen bockar, förstärker lite med skänkeln som hästen inte lyssnade på ex. ).

Nu blev det lite OT, men ja, nog håller jag med om att det är lätt hänt att vara oförberedd och inte reagera rätt alla gånger.
Å andra sidan tror jag det sällan innebär att "ta tag" hårt i hästmunnen för att klassas som att reagera rätt. Iaf ur mitt perspektiv.
Det finns olika sätt att lösa saker och ting och vissa lösningar kanske funkar, men på ett mindre bra sätt - kan man verkligen klassa det som att "göra rätt" då?
Är "göra rätt" ett samlingsuttryck för att göra mindre fel? :p

(Vill tillägga att jag har absolut ingen aning om hur DU gör, så det är inte riktat mot dina ev. metoder, utan mer generellt om "problemlösning" utifrån det exempel du tog med om man ligger i en övning som hästen tycker blir svår/jobbig och man inte vet hur man ska hantera det.)

Senast ändrad:

Många verkar ha missförstått mig i tråden. Jag menar inte att man ska sitta och rycka och dra i sin hästs mun. Men ex. min häst han kan gå riktigt fint, sen ska man övergå till trav, då tar han fart, sätter under sig och kör iväg i full fart,.. dels för att han inte har så mycket muskler, (är 4år), han är islandshäst och femgångare med mycket pass så det är naturligt för honom att köra iväg.. osv. Men han ska ta mina förhållningar och minska på tempot när jag ber om det. Lyssnar han inte så gör jag en halt, på en gång. Lyssnar han inte så får man ta tag lite hårdare. Sen ber jag honom inte att trava lugnt och "i form" hela tiden eftersom jag vet att han inte har muskler till det och orkar inte det.

Men om hästen slutar lyssna på dem fina hjälperna så måste man ju göra något! Att sitta och seg dra eller göra hundra halvhalter utan att det händer något hjälper absolut ingenting utan gör allt mycket värre.

Såg att många svarade att hästen kan må dåligt psykiskt om man tar tag i den.. pga. att den kan vara känslig osv. men om hästen inte lyssnar på förhållande så är den inte speciellt känslig! inte just då i vilket fall. Man måste kunna tillrätta visa sin häst. Min häst är ett ganska bra exempel faktiskt,.. man kan luras lite av honom eftersom han är så framåt, nuddar man med skänkeln så springer han i princip iväg i världens fart. Men han är inte speciellt känslig egentligen, helt okänslig ifrån marken (vi jobbar som sjutton på det!) och han kan bli okänslig, "ta tag" i bettet och bara gå iväg. Så istället för att gå och "sova" som många "sega" hästar gör så springer han och "sover" lite till och från om man inte är uppmärksam och tillrätta visar honom då och då.

Försöker svara så gott jag kan på dina påståenden, fråga gärna om ngt är otydligt ;)

1. Jag står fast vid tidigare inlägg oavsett missförstånd eller ej.

2. Jag kräver alltid att mina hästar går i form och balans under hela passet, saknas det styrka så rider jag helt enkelt inte längre än vad hästen orkar gå i en korrekt form.

3. Att sitta och segdra i hästen eller ge hjälper som inte får någon respons är inte bättre än att rycka hästen i munnen. Lyssnar inte hästen så gör man ju något fel. Jag håller med om att man kan behöva ta tag i hästen vid enstaka tillfällen men inte som en lösning på ett problem utan som en nödlösning för just det tillfället.

4. En häst kan visst vara känslig trots att den inte lyssnar på sin ryttare/svarar på en förhållning. Varför skulle den inte kunna det?

5. Det är inte särskilt ovanligt att hästar flyr ifrån arbete genom att älga på framåt eller bli springiga. I min värld är det vanligare än hästar som går och drar benen efter sig. Tävlingshästar, unghästar och hästar i hård träning är sällan ”slöa”. (Bortsett från hästar som är ”unghästslöa” för att de ännu inte vet riktigt vad som förväntas av dem men det är ju inte riktigt samma sak.) Huruvida en häst är känslig eller okänslig från marken behöver inte alltid ha samband med hur pass känslig den är att rida. Har varit med om många hästar som varit raka motsatser att hantera jämfört med att rida. Ett enkelt exempel som ligger nära till hands är min ponny som var het och superkänslig att rida men lugnet själv att hantera.

6. Hur som helst blir ju inte hästen mindre okänslig av att man "tar tag" i munnen på den i tid och otid :cool:

Mvh JV

Det som du beskriver är ett vanligt sätt att ta viljan ur en ung Islandshäst.
Unga Islandshästar behöver först och främst tycka att det är roligt att springa.

Inte_Ung, Islandshästryttare i 23 år.

"För om man "korrigerar"/bestraffar så reagerar man på hästen, befäster beteendet (den fick ryttarens uppmärksamhet) och ev. kan hästen också uppleva att den kom undan den ursprungliga signalen."

Håller med.

Om ryttaren tappar balansen, eller förlorar kontakten med hästen på annat sätt, så kommer hästen "undan" - men ryttaren kommer inte att sitta i bättre balans nästa gång för att hästen straffas denna gång. Det handlar om den egna känsligheten och att lära sig förekomma problem. Enklast "korrigering" är att fortsätta med övningen som ska genomföras och nonchalera eventuella försök till bus.

Såg att många svarade att hästen kan må dåligt psykiskt om man tar tag i den.. pga. att den kan vara känslig osv. men om hästen inte lyssnar på förhållande så är den inte speciellt känslig! inte just då i vilket fall.

Det är lustigt det där.
Jag tänker precis tvärtom.
En känslig hästmun kräver en känslig hand för att den så att säga har en lägre nivå innan hästen måste lägga locket på för att det blir för hårt.
I kombination med bristande styrka/balans kan det betyda häst som riktigt spjärnar emot eller sätter sig på tvären, jämfört med den mindre känsliga som kan tolerera mer tryck i munnen.

Jag håller med i sak, det känns alldeles för otryggt att sitta på en häst som inte svarar på förhållningar.
Samtidigt så anser jag att det är på mitt ansvar att försöka rida hästen till bättre styrka och balans för att successivt kunna svara bättre på förhållningen. Fram tills dess får man kompromissa och säga ok till längre stoppsträcka (det jag personligen inte tycker är ok är när hästen hänger sig i handen, men det kan den bara ha lärt sig om en ryttare lärt den att den KAN hänga sig i handen). Börja om från början.

Nu är det svårt att definera vad man egentligen menar med att "ta tag i" hästen i munnen. Vart man drar gränsen. Men personligen tycker jag alltid det är mer lyckat ju mindre i munnen man kan ta, och att det känns väldigt bakvänt att starta en tråd om att folk skulle vara för dåliga på att ta tag! :p

Jag förstår inte ditt resonemang att hästen ska bli känsligare för dina hjälper om du tar hårdare i den? Ska den bli rädd för bettet eller?

Angående känsliga hästar så upplever jag att en riktigt känslig häst kan vara fruktansvärt enkel att stressa upp till den grad att den inte lyssnar på någonting. Den är fortfarande känslig men den är för förvirrad och stressad för att förstå vad du vill.

Förövrigt har jag sett fler ryttare som rider aggresivt än de som inte "vågar" ta tag i sina hästar.

Jag utgår ifrån att ju mer du drar och sliter- destu mer kommer du få göra det i framtiden.
Istället uppmuntrar jag när hästen gör rätt, kan lova att det får betydligt bättre förstärkning än ryck och slit..
Sen om man inte har någon annan utväg för att få stopp på hästen- visst, men hästen ska berömas när den väl stannar.

(Om vi jämför med en hund: hur många anser att det är okej att rycka och slita om hunden inte sitter på kommando? Kan garantera att hunden sätter sig bättre om han får beröm efter istället för en rejäl utskällning för att den inte gjorde det..)

"Men om hästen slutar lyssna på dem fina hjälperna så måste man ju göra något! Att sitta och seg dra eller göra hundra halvhalter utan att det händer något hjälper absolut ingenting..."

Detta skulle jag kunna hålla med om ifall exemplet är att hästen ex drar iväg i skogen, då har jag ibland fått "ta tag ordentligt" som ren nödbroms. Men i grunden beror ju det på att Jag inte varit uppmärksam och stoppat hästen innan den drog iväg - det har snarare med min egen kunskap och känslighet som ryttare att göra, än med hästen.

Jag kan inte se hur hästen ska läras att bli känsligare av att jag som ryttare blir hårdare. Hästen mjuknar när jag ger eftergift.

"Men om hästen slutar lyssna på dem fina hjälperna så måste man ju göra något! Att sitta och seg dra eller göra hundra halvhalter utan att det händer något hjälper absolut ingenting..."

Detta skulle jag kunna hålla med om ifall exemplet är att hästen ex drar iväg i skogen, då har jag ibland fått "ta tag ordentligt" som ren nödbroms. Men i grunden beror ju det på att Jag inte varit uppmärksam och stoppat hästen innan den drog iväg - det har snarare med min egen kunskap och känslighet som ryttare att göra, än med hästen.

Jag kan inte se hur hästen ska läras att bli känsligare av att jag som ryttare blir hårdare. Hästen mjuknar när jag ger eftergift.

Bra förklaring!

"Jag kan inte se hur hästen ska läras att bli känsligare av att jag som ryttare blir hårdare. Hästen mjuknar när jag ger eftergift.

Jag antar att TS menade att göra vid enstaka tillfällen, inte varje dag och gång hästen går på?
Jag tycker att en häst som helt enkelt av lathet drar och blir lång och tung i handen visst ska ha ett rejält stopp. Har behövt göra detta på min omusklade stora långa häst någon gång då och då när han av lathet inte lyssnar.

Och jo, han är absolut lättare och känsligare nu. Han drar inte emot min hand när jag försöker göra en förhållning, han lägger sig inte och tappar bakbenen när jag gör halt, han hinner upp inför hinder eftersom han inte motarbetar mig när jag försöker taxera.
Allt detta för att jag konsekvent har sagt att drar du mig ur handen så får DU konsekvenser (+ muskler!).
OBS! Alltid efter en sådan tvärnit när hästen lyssnat så ska man följa med eftergift och KLAPPA!

Däremot när det gäller en häst som kanske höjer huvudet och sticker så tycker jag att det ska vara en sista utväg. En häst som man fulstoppar som beter sig så blir antagligen bara mer stressad eller studsigare och enda effekten du lär få är en 10x mer på/av ridning.
Sådana hästar behöver eftergift och halvhalter. OCH BERÖM!

Ett bra exempel är min ena häst som är ett nervvrak och kan få för sig att bli livrädd för hindret och därför springa som en idiot efter. Tar jag hårt i honom så lägger han på en tvärnit, för jo, han är väldigt känslig och lydig. Och nästa gång jag vänder upp på hindret får jag bara ännu mer spring efteråt, följt av en tvärnit om jag tar hårt.

Ändrar jag mig och istället när han i första språnget efter hindret ökar så klappar jag innan jag gör halvhalt, eftergift, halvhalt, eftergift, klapp, halvhalt, eftergift och hela tiden berömmer med rösten. Gör jag detta så har jag helt plötsligt en häst som är misstänksam mot hindret men väljer att ta mig "på orden" att det är ofarligt. Och efter lite mer sådant så har jag en häst som istället för att näst intill skena efter hinder väljer att bocka och busa!

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 916
Senast: liiinnea
·
Ridning Kände mig väldigt träffad av den här artikeln: https://www.hippson.se/blogs/mariayttermyr/crossover.htm Finns det fler...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 384
Senast: skiesabove
·
  • Artikel Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 495
Senast: Pratsch
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter
  • Akvarietråden V