Väga ner släp?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Båbbe
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 1 724
B

Båbbe

Funderar på ett begagnat släp, men jag undrar om det fortfarande går att väga ner vikten (alltså minska lastvikten som släpet är registrerat för)? Har för mig att det stod något i Ridsport om att det inte gick längre... Hur gör man rent praktiskt om det fortfarande går?

Jag har bara en häst som dessutom är en liten islandshäst så jag har inte så stora behov av hög lastvikt. Ingen i familjen har E-kort, men vi har en ganska stor Volvo att dra med (får dra 1360 kg på B-kort och ännu mer på E-kort).

Sv: Väga ner släp?

Det går alldeles utmärkt att väga ner, på samma sätt som innan, du kan eftersom det är ett begagnat släp GLÖMMA allt du läste i ridsports artikel ;) (Som fö var felaktig, jag var på dem om det och de satte in en rättelse numret efter men en liten pluttig en)

Du kan endera byta DÄCK till däck med en lägre bärighet och på så sätt sänka vagnens totalvikt (lastvikten sänks motsvarande som du vill ha ner till nya totalvikten), eller så kan du byta KULHANDSKE till en 'klenare' (som inte är godkänd för lika hög vikt) och på så sätt sänka totalvikten på samma sätt som ovan.

Det BÄSTA är att byta kulhandske men det kan vara knepigt ibland då det är ont om kulhandskar i vissa intervall, det ENKLASTE är att byta däck, men det är säkrare att byta kulhandske om det inte är bara typ 50 kg eller så som den ska ner.

När du bytt kulhandske eller däck beställer du tid hos bilprovningen för nedvägning (ny registreringsbesiktning, men säg du vill väga ner den så får du rätt besiktning), och sen åker du bara in, de kollar (förhoppningsvis, inte alltid de gör det) detaljen du bytt, knappar i datorn och sen är det klart och du får ett nytt regbevis med den nya totalvikten på posten. Vill du sen väga upp släpet igen byter du bara tillbaka det du bytte ut och gör en ny regbesiktning.

Det kostar en del dock, jag minns inte exakt hur mycket nu, men mellan 1000 - 1500 kr.

När du ändå är på bilprovningen och om det är en station med VÅG, kosta gärna på dig 250 kr för att KONTROLLVÄGA släpet med.- Många släp är TYNGRE än det står på regbeviset, så lastvikten i verkligheten är lägre än regbeviset säger, vilket kan vara väääldigt bra att veta INNAN man står i en viktkontroll och farbror polisen är ilsk ;) (Oavsett vad släpet väger på våg så lägger sig bilprovningen inte sig i det i det läget så du behöver inte oroa dig för trassel så)

Min är nedvägd med däcksbyte.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du... 4 5 6
Svar
104
· Visningar
9 011
Senast: Habina
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år... 14 15 16
Svar
311
· Visningar
27 749
  • Artikel Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
2 580
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025