Vaf**, hunden vill inte vara ensam?

Jenka

Trådstartare
Okej, hur många hundar som faktiskt vill vara ensamma kan säkert diskuteras. Men till saken.

Vi har kört samma rutiner med Sigge i lite drygt ett år, sedan han var ordentligt ensamhetstränad. Vi har som gräns att han ska vara ensam max 5 timmar/dag. Han är inte ensam dagligen och såpass länge sker max ett par gånger i veckan.
Det har gått bra, inga direkta missöden och vi har en hund som för det mesta går och lägger sig direkt när man går hemifrån. Han har alltid varit tyst när vi går och när vi kommer hem.

Förra söndagen, för 8 dagar sen, var han ensam typ 10 min medan vi var och röstade. När vi kom hem hörde vi utanför huset hur han skällde en massa (han var tyst när vi sen gick in genom dörren). I fredags började han skälla och yla massor när jag precis gått ut genom porten. När jag kom hem några timmar senare var han tyst och jag såg inga tecken på att han varit orolig under dagen.
I söndags var han ensam 30-40 min när sambon var och handlade, då lät han också när L gick men var tyst när han kom hem.

I övrigt har han inte varit ensam senaste veckan, bortsett från någon enstaka tur till tvättstugan och då tror vi (sambon) att han var tyst. Idag var han själv i bilen en stund (nej, ingen fara med det just idag) och lät då också men det är jag inte lika förvånad över.

Något verkar alltså ha hänt, som får honom att inte vilja vara själv. Men vad? Och vad gör man åt det? Backar i ensamhetsträningen antar jag, mer?
Sämsta tänkbara vecka också för det här att uppstå också, men det får ordna sig.

Sigge är ca 1½ år. Funderar på om det är någon "trotsålder" som är vanlig vid denna ålder? När vi tränar (lydnad/agility) har det på senaste tid gått hur bra som helst och poletten har verkligen ramlat ner, men här hemma sprang han plötsligt fram till en okänd människa i fredags (:o:crazy: ), skäller på folk ibland/oftare och inkallningen funkar sämre.
 
Sv: Vaf**, hunden vill inte vara ensam?

Uppdaterar min egen tråd. Han har helt klart kommit in i någon typ av "trotsålder". Tigga som sjutton har han börjat med också. Vi hade en låååång diskussion igår om hur man beter sig men sjutton vad duktig han var när jag väl vunnit diskussionen ;)
 
Sv: Vaf**, hunden vill inte vara ensam?

Hej hej!

Kan tyvärr inte heller säga vad som har hänt men det tror jag att du förstår :p

Däremot tänkte jag ge dig lite tips angående ensamhetsträning, vet inte hur du har tränat och så innan så. Jag har själv 2 hundar men en av hundarna fick jag för 1 månad sedan. Hon var då runt 1 år och 8 månader och har varit ensam innan men hon har haft ett lite krångligt liv så hon fäster sig väldigt gärna vid en person (dvs. mig) och har dessutom lite övergivenhetsångest. Jag hade även problem att lämna henne ensam, att hon skällde när jag gick i ren panik även fast hon hade en lugn hundkompis med sig så jag började om helt från början, men trappa upp det lite snabbare än man brukar göra när de är valpar då jag vet att hon har klarat av det tidigare.

Jag har fått som uppfattning genom att läsa runt lite att en hund kan bli stressad av att vakta ett så stort utrymme som en lägenhet/hus kan vara och det kan då vara bra om man stänger in hunden i ett rum. Ett rum där den kan känna sig trygg i, kanske något rum där den sover på natten eller där den är som mest. Samt att man kanske har något ben där och några leksaker som den gillar att leka med. Sen kan det vara bra om hunden också är ordentligt rastad så att den inte är understimulerad och se till att vara hemma med den 15 min eller något innan man går iväg så att den får varva ner lite från den kom in.

Innan jag lämnade den helt ensam hemma så gjorde jag så att jag stängde in henne i rummet, som om jag skulle gå hemifrån, så jag sade åt henne att lägga sig i sin bädd och stanna och vänta, stängde dörren. Jag gör sedan en massa andra saker i hemmet för att hon ska förstå att det inte är farligt, för jag är trots allt "där". Jag låter det gå ett tag och om jag inte hör något gnäll, skäll eller hoppande på dörren släpper jag ut de och gör inte så stor sak över det för hon är en väldigt överlycklig hund :)

Iaf när det går bra så går jag ju ut genom dörren, och det handlar mest om tålamod för både hund och ägare. Om hunden skäller eller pipper är det bra om man väntar med att gå in genom ytterdörren för då vet den att man är hemma och uppför sig så egerntligen skulle det vara bättre att gå in när den lugnat sig (men förstår att det kan vara svårt när man kommer hem från jobbet och vill bara hem och slappa).

En annan sak kan ju vara att den hör något utifrån, kanske en hund som skäller så att din hund börjar skälla eller så kan det vara att han/hon tittar när folk går förbi och skäller på de. Min hund brukar ställa sig i fönstret och titta på människorna för att se om matte eller husse kommer hem så jag brukar dra ner persiennerna så att hon kan slappna av lite mer.

Hoppas att det har varit till lite hjälp :)
 
Sv: Vaf**, hunden vill inte vara ensam?

Min 1-åring blev lite likadan nyligen. En kväll när jag och sambo var på väg hem från träningen ringde grannen och informerade oss om att vår hund står och skäller. :eek: Klockan var kvart i elva och jag ruuusade hem. Och mycket riktigt, Zoria stod och skällde och verkade faktiskt lite stressad/uppjagad.

Jag tror att något har skrämt henne. Fönstret stod öppet så antingen om hon hört nån människa eller någon hund eller så. Vet såklart inte. Men efter det ställde hon sig och ylade/skällde när jag gick hemifrån. Vi gjorde så att vi "snabbensamtränade" henne på nytt, och nu när dom ska vara ensamma så är dom i storarummet enbart. Det ligger mot en bakgård som i princip ingen använder sig av. Och så har jag tv eller musik på så att det inte blir lika uppenbart när det går någon i trappan eller så. En del klampar och låter så att till och med jag reagerar och undrar vad dom håller på med. När jag lämnar henne ser jag också till att dom varit ute _ordentligt_ och tränat lite hjärngympa med, och sedan att dom hunnit varva ner och sover när jag går. Det har fungerat bra och hon säger nu ingenting när jag går hemifrån och verkar lugn och harmonisk igen. :)
 
Sv: Vaf**, hunden vill inte vara ensam?

Ja, då har vi ungefär samma tankar då. Han har varit instängd i annat rum (medan jag är hemma) utan problem så vi funderar på att stänga in honom i sovrummet när vi går hemifrån och börja om med ensamhetsträningen i en snabbversion. Tanken med att stänga in honom är ju att han ska få mindre att hålla reda på, hoppas bara det inte gör honom mer stressad.

Animal_friend: Det är i princip så vi tränade förra sommaren. Sen dess har det som sagt inte varit några problem. Det är inte pga att han hört folk utanför, i trappen eller liknande. Då kan han visserligen skälla till, men det är helt annorlunda skall. Det vi hört nu är gälla skall (som han gör när man lämnar honom när han är uppbunden alt. när han vill något) och lite ylanden. Självklart går vi inte in när han låter.
Idag gick sambon hemifrån så vi möttes i trapphuset (av en slump). Då var hunden iaf tyst och hade gått och lagt sig. Men det rörde sig som sagt om typ en minut bara.
 
Sv: Vaf**, hunden vill inte vara ensam?

Japp min hund fick återfall ett tag! Vi gjorde som så att vi öppnade brevinkastet och sa mycket strängt till honom att vara TYST! Riktigt barskt! Han har oxå fått för sig att vissa män är farliga ute. Nu vet jag inte exakt när min hund fick sin tonsillit innan vi märkte det och behandlade men det kan ha varit en bidragande orsak, att han inte mådde bra helt enkelt. Vi backade och lämnade honom korta stunder igen. mer än 3 timmar händer fortfarande otroligt sällan. Varjda dag är han ensam för rutinens skull men olika länge. Har din hund vilodagar ibland?
 
Sv: Vaf**, hunden vill inte vara ensam?

Vilodagar från vad? Det har vi iaf från både ensamhet och träning.

Tonsillit är det inte. Veterinären kollade tonsillerna senast för några veckor sedan (kände utifrån iaf).
 
Sv: Vaf**, hunden vill inte vara ensam?

Nej jag menar inte just tonsillit men hans klåda kanske stressar honom? Hundar som stressar konstant blir låsta i stressen och jag märker på min hund att han ibland behöver ordentlig vila. dvs 2 dagar och då kanske bara runt huset och kissa, tex efter en pärs av tassrakning med ömma svampinfektioner som han hade sist, då blir han riktigt stressad.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
Svar
17
· Visningar
1 319
Senast: Troll
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 263
Senast: Trassel12
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
5 052
Senast: Hermelin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite efter den här dagen, det har ju varit några turer med min älskade hund. Han trivs inte med...
Svar
16
· Visningar
3 159

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp