Väldigt fundersam...

Plantan

Trådstartare
Min älskade medryttarhäst har flyttat :cry: och jag har funderat på att köpa mig en egen Dock finns nu inga stallplatser med tillgång till ridhus inom rimligt pendlingsavstånd, så jag tänkte om, och började leta ny häst att få rida några gånger per vecka. Fick tag på en via bekantas bekant. Har pratat med tjejen som har hästen och det var ju världens trevligaste häst, så klart. Var i stallet och hälsade på dem och vi kom överens om dagar, gick igenom alla prylar och utrustning, foder mm. Jag tyckte att det här blir ju bra, trots att hästen inte var den där "mysiga" hästen jag hoppades att den skulle vara. Den såg bara allmänt ointresserad och trist ut i stallet. Jag som älskar att gosa med "mina hästar". Tänkte mest att myset kommer väl när vi lärt känna varandra.

Nu har jag fått veta att hästen kan bli knäpp och kasta av, stegra sig så den slår över, sticker om den blir rädd för något, tex traktorer, mc och sånt som inte låter som vanliga bilar. Den kan bli rädd för andra hästar den möter vid uteritt och kan skutta ner i diket eller dra. :meh: Och ibland bara "fryser" hästen och vägar gå framåt, både på bana och vid uteritt. Den är grinig mot andra hästar och sparkar mot både dem (och skänkeln) i ridhuset. Kräver man för mycket av den blir den "tokig" och försöker kasta av en. Den bits och sparkar :devil: i stallet och har massa konstiga idéer för sig. Naturligtvis händer inte detta varje dag, men den verkar ju vara en aning opålitlig och inte så trafiksäker. Ägaren tar inga strider med sin häst, "det går inte, den är bara sån" och vill den en dag inte gå förbi den "läskiga grejen" så vänder hon hästen och går åt ett annat håll. Eller går hem. Allt detta har ägaren sagt direkt till mig nu, men det är efter att vi bestämt att jag ska rida. Plötsligt känns det inte så kul längre. Det verkar ju vara rena katastrofen till häst. Ouppfostrad om inte annat. Inte speciellt lockande alls faktiskt... jag vill ju inte bli både mosad och manglad och tillplattad av den där hästen. :eek:
Vad gör man? Jag som tyckte att det skulle bli roligt att rida en ny häst på ett nytt ställe. :(
 
Jag skulle säga tack men nej tack och leta efter en annan häst. Personligen tycker jag inte att det är värt att ta risken att sätta sig på en sådan häst alls, i synnerhet inte om den råkar vara någon annans och den personen inte verkar vara intresserad av hästens problembeteenden.
 
Precis så känns det. Jag kan ju inte börja uppfostra hennes häst när hon inte vill göra det själv. Jag har varken tid eller lust att köra med utmattningsmetoden för att få hästen att gå/passera saker efter vägen. (Man kan ju bli stående vid vägkanten tills tårna blir svarta, ramlar av, skramlar i stövlarna och skrämmer hästen i sken hem till stallet igen... ) Bråka med den när den är van att göra som den vill är inte heller kul när man kommer som ny ryttare.
 
Det där skulle inte kännas kul alls. För att vara schysst när man tackar nej kan man ju förklara att med de förutsättningar som framkommit nu så är läget förändrat och att den hästen inte är intressant för dig att rida.
 
Känner mig som ett arsle om jag skulle säga nej nu. Hon är tydligen desperat efter att få hjälp och det här kan ju förklara varför... O_o jag är jätteledsen att hästen beter sig så här, jag har ju sett fram emot att rida. Jag har inte sett att den gjort nåt väldigt konstigt, men den "nappade" efter henne när hon gjorde i ordning hästen i stallgången. Det passade tydligen inte att utrustningen skulle på. Kickade och skuttade sen i protest mot jobb och skänkel.
 
Varför ställer du ens frågan? Klart att du inte ska utsätta dig för livsfara bara för att du vill ha en medryttarhäst. Klart att hon är desperat. O du ska inte känna dig som ett arsle: säg bara att sorry men hade jag fått reda på allt det här ifrån början hade jag aldrig sagt ja. Det måste hon förstå. Hon har inte varit ärlig mot dig faktiskt.

Leta en annan, trevligare häst o stå i kö till en stallplats under tiden :)
 
Det är hennes häst och ansvar. Jag har också hjälpt bekanta förr med att rida hästar jag inte ens tyckt om bars för j ag var för snäll. Även Om jag fick stressa ihjäl mig och ställa in övrigt den dagen .
Nu mera vet jag precis vad för häst jag trivs med och uppfyller inte hästen det så skulle vi inte trivas ihop iaf.
Välj en häst du klickar med tycker jag :)
 
Däremot så kan ju hästar vara helt olika beroende på vem som rider . Att hon gör sådär med ägaren betyder inte att den gör så med alla.
Min kompis hade en häst dom hon inte kunde rida ut själv med. Den sprang rätt in i skogen om hon inte lät den vända.
Med mig och hennes syster var den en ängel den knalla på och gjorde precis det vi ville.
Min kompis är så nervöst lagd att hästen flippa ur totalt av det .
 
Nej nej nej. Inte värt att riskera liv och lem på någon annans häst. Hon har inte varit ärlig och klart hon är desperat men det är inte din huvudvärk. Du ska inte städa upp andras problem! Finns jättemånga trevliga medryttarhästar där ute. Lägg ut en annons och hör dig för bland kontakter så hittar du nog någon.
 
Men jag vet ju inte hur ofta hästen gör så här... Jag har ridit mycket skuttiga och glada hästar, så jag sitter kvar om den bockar, det gör inget. Men om hästen blir rädd (eller dum) för det kommer en fyrhjuling, då hoppar hon av fort som ögat och springer rakt ut i skogen eller ut på en åker eller vad det kan vara, och sen leder hon hästen hem. Om man möter det hästen reagerar på kan den alltså stegra och slå över. Jag sitter ju normalt kvar på en häst som börjar bråka, hoppa av har jag aldrig gjort för en sån sak. Men att hoppa av i farten och dra iväg med hästen över stock och sten för att leda den hem igen, bakvägen på nåt vis.... nä, det är liksom inte riktigt jag. Och händer det fort så sitter det inte i min ryggmärg att jag ska hoppa av hästen, så jag kanske inte ens hinner.... :nailbiting:
 
Men jag vet ju inte hur ofta hästen gör så här... Jag har ridit mycket skuttiga och glada hästar, så jag sitter kvar om den bockar, det gör inget. Men om hästen blir rädd (eller dum) för det kommer en fyrhjuling, då hoppar hon av fort som ögat och springer rakt ut i skogen eller ut på en åker eller vad det kan vara, och sen leder hon hästen hem. Om man möter det hästen reagerar på kan den alltså stegra och slå över. Jag sitter ju normalt kvar på en häst som börjar bråka, hoppa av har jag aldrig gjort för en sån sak. Men att hoppa av i farten och dra iväg med hästen över stock och sten för att leda den hem igen, bakvägen på nåt vis.... nä, det är liksom inte riktigt jag. Och händer det fort så sitter det inte i min ryggmärg att jag ska hoppa av hästen, så jag kanske inte ens hinner.... :nailbiting:
Låter ju som ägaren påverkat hästen till att allt är farligt ..
 
Låter ju som ägaren påverkat hästen till att allt är farligt ..
Det vet jag inte... hon har ridit länge och jag har ingen känsla av att hon är det minsta rädd själv, men jag tycker det är så underligt att hästen får hålla på som den gör?

Jag har ridit hästar som varit "det ena eller det andra", antingen besvärliga i hanteringen eller knepiga att rida, men då har det ju varit nån charm med hästen i alla fall. Har aldrig ridit nån häst som slår över... (och dessutom sparkar när man står på backen) när jag hörde det så blev jag nog lite blek om nosen. De två hästar jag känner till som gjort så och de inte fick ordning på fick åka till hästhimlen. (Efter försök med tillridning hos duktiga ryttare.)

Ju mer jag funderar desto värre känns det. Speciellt när jag får det på pränt och läser vad jag skriver själv...
 
Det vet jag inte... hon har ridit länge och jag har ingen känsla av att hon är det minsta rädd själv, men jag tycker det är så underligt att hästen får hålla på som den gör?

Jag har ridit hästar som varit "det ena eller det andra", antingen besvärliga i hanteringen eller knepiga att rida, men då har det ju varit nån charm med hästen i alla fall. Har aldrig ridit nån häst som slår över... (och dessutom sparkar när man står på backen) när jag hörde det så blev jag nog lite blek om nosen. De två hästar jag känner till som gjort så och de inte fick ordning på fick åka till hästhimlen. (Efter försök med tillridning hos duktiga ryttare.)

Ju mer jag funderar desto värre känns det. Speciellt när jag får det på pränt och läser vad jag skriver själv...
Okej tycker det låter knepigt att kasta sig av hösten och rusa iväg med den . Det signalerar ju till hästen hur farlig situationen är.
 
Okej tycker det låter knepigt att kasta sig av hösten och rusa iväg med den . Det signalerar ju till hästen hur farlig situationen är.
Eller hur?! Det finns inte i min sinnevärld att jag skulle hoppa av en häst och leda den? Sitter hellre på en häst som är rädd än står under med hovarna viftandes över huvudet på mig. En normalt knäpp häst, alltså. ;)
 
Tycker absolut inte att du ska utsätta dig för risker för någon annans häst på det viset. Avsluta det hela med en gång istället, nu har du ju ändå inte hunnit få några band till hästen.

Du behöver inte känna dig det minsta dum gentemot hästägaren. Det är ju snarare så att hon upptagit din tid i onödan genom att inte vara ärlig mot dig från början. Hade hon berättat allt om hästen när ni först pratade så skulle du säkert aldrig ens åkt och tittat på hästen?

Jag är själv hästägare och kan verkligen inte förstå hur man kan mörka sånt för någon som ska rida ens häst. Vill man inte vara säker på att medryttaren klarar av hästen? Jag berättar säkert lite onödigt mycket om mina hästar för de allra flesta kan väl busa lite någon gång, men hellre det än att skämmas ögonen ur mig när medryttaren har skadat sig för att hon ramlat av min häst som ska vara vääärldens snällaste...
 
Jag tycker du ska tacka nej, ingen poäng med att riskera livet för en medryttarhäst. Det kommer alltid en ny bättre att välja. Riskera att rida en häst som kan slå över, sticka, kanske hamna framför ett fordon den är rädd för eller annat är inte roligt på något vis. Det ska ju vara roligt att rida :up:
 
det är klart du bestämmer själv om du vill rida hästen eller inte. Däremot är det lite fult av ägaren att vänta med att avslöja det negativa tills ni bestämt saker, så utifrån det behöver du inte känna dig skyldig till någonting. Man kan lugnt tacka nej när sån här info kommer fram.

Visst, du "kanske löser det" men risken är väl lika stor att du kanske inte löser det och då förvandlas "kanske löser det" till bruten rygg och bäcken på en sekund. Är det värt det? Det bestämmer bara du.
 
låter som min häst faktiskt..
och även om en medryttare skulle vara trevligt med extra hjälp, och hästen är helt okomplicerad i ridningen större delen av tiden, så är det inte en häst man bråkar med mer än nödvändigt. och hade aldrig vågat slänga upp en ryttare som inte kände henne att rida ut själv.
på banan är det inte mer än att hon kan skutta till för folk som kommer runt husknuten, stanna och stirra på rådjur, bocka och kosparka för att hon tycker man är jäklig osv :p. dvs inte helt okomplicerad men då det går bra så går allt bra ^_^.
och klarar jag av henne så klarar nog de flesta av henne. men de flesta medryttare hade nog inte orkat lägga ner den tid och energin hon kräver för att bli vettig.

dvs denna typen av häst är inte någon bra medryttarhäst. och personligen så hade jag aldrig velat bli medryttare på en sån här häst. på tok för farligt och jobbigt för en häst som inte ens är min.
är hästen ens egen däremot så får man ju skylla sig själv :p.
 
Min älskade medryttarhäst har flyttat :cry: och jag har funderat på att köpa mig en egen Dock finns nu inga stallplatser med tillgång till ridhus inom rimligt pendlingsavstånd, så jag tänkte om, och började leta ny häst att få rida några gånger per vecka. Fick tag på en via bekantas bekant. Har pratat med tjejen som har hästen och det var ju världens trevligaste häst, så klart. Var i stallet och hälsade på dem och vi kom överens om dagar, gick igenom alla prylar och utrustning, foder mm. Jag tyckte att det här blir ju bra, trots att hästen inte var den där "mysiga" hästen jag hoppades att den skulle vara. Den såg bara allmänt ointresserad och trist ut i stallet. Jag som älskar att gosa med "mina hästar". Tänkte mest att myset kommer väl när vi lärt känna varandra.

Nu har jag fått veta att hästen kan bli knäpp och kasta av, stegra sig så den slår över, sticker om den blir rädd för något, tex traktorer, mc och sånt som inte låter som vanliga bilar. Den kan bli rädd för andra hästar den möter vid uteritt och kan skutta ner i diket eller dra. :meh: Och ibland bara "fryser" hästen och vägar gå framåt, både på bana och vid uteritt. Den är grinig mot andra hästar och sparkar mot både dem (och skänkeln) i ridhuset. Kräver man för mycket av den blir den "tokig" och försöker kasta av en. Den bits och sparkar :devil: i stallet och har massa konstiga idéer för sig. Naturligtvis händer inte detta varje dag, men den verkar ju vara en aning opålitlig och inte så trafiksäker. Ägaren tar inga strider med sin häst, "det går inte, den är bara sån" och vill den en dag inte gå förbi den "läskiga grejen" så vänder hon hästen och går åt ett annat håll. Eller går hem. Allt detta har ägaren sagt direkt till mig nu, men det är efter att vi bestämt att jag ska rida. Plötsligt känns det inte så kul längre. Det verkar ju vara rena katastrofen till häst. Ouppfostrad om inte annat. Inte speciellt lockande alls faktiskt... jag vill ju inte bli både mosad och manglad och tillplattad av den där hästen. :eek:
Vad gör man? Jag som tyckte att det skulle bli roligt att rida en ny häst på ett nytt ställe. :(
Du ska absolut inte rida en häst om du känner så bara för att ägaren behöver hjälp eller för att vara snäll. Här ska du lyssna på magkänslan!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
780
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 767
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 724
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp