Väldigt fundersam...

Egentligen har hon nog inte mörkat hur hästen är, det har bara varit så mycket att berätta. Spiken i kistan var dock när hon drog det om stegringen. Tror hon bara glömt det i all annan information. Jag har ju trots allt fått veta att det är en rätt komplicerad häst. Det kan ju varit så att den bara stegrat så en eller ett par gånger. Hästen kanske uppför sig bra, oftast, precis som den häst @Buck har. Men bara veta att det kan smälla, antingen under ridning eller från marken gör att jag blir så tveksam. Jag vet ju inte hur ofta hästen kickar, drar, biter eller stegrar. Men summan av allt detta som "kan hända" plus "frysningarna" är ju rätt mycket. Tänk om hästen fryser fast mitt i korsningen över större väg, och så kommer en plogbil ed och hästen får panik och slår över. Så blir man själv ett plogmos med hästen uppepå. Som en cupcake med ett körsbär som topping.
:arghh:
 
Egentligen har hon nog inte mörkat hur hästen är, det har bara varit så mycket att berätta. Spiken i kistan var dock när hon drog det om stegringen. Tror hon bara glömt det i all annan information. Jag har ju trots allt fått veta att det är en rätt komplicerad häst. Det kan ju varit så att den bara stegrat så en eller ett par gånger. Hästen kanske uppför sig bra, oftast, precis som den häst @Buck har. Men bara veta att det kan smälla, antingen under ridning eller från marken gör att jag blir så tveksam. Jag vet ju inte hur ofta hästen kickar, drar, biter eller stegrar. Men summan av allt detta som "kan hända" plus "frysningarna" är ju rätt mycket. Tänk om hästen fryser fast mitt i korsningen över större väg, och så kommer en plogbil ed och hästen får panik och slår över. Så blir man själv ett plogmos med hästen uppepå. Som en cupcake med ett körsbär som topping.
:arghh:

kan ärligt säga att man förtränger hur ofta hästen är odräglig.. för att det går på automatik att flytta sig för eventuella bett då man borstar eller sadlar, och det är bara att fortsätta rida på då hästen kosparkar eller bockar.
det är normalt för oss och inget jag bryr mig det minsta om eller lägger på minnet. hade jag gjort det så hade jag inte orkat med hästen :p.

men oavsett vad hästen gör så ska man vara trygg och inte utsätta sig för situationer där man blir rädd. kan man inte släppa tyglarna och njuta av solen 10m efter att hästen hoppat 5m ut på åkern för att en stubbe såg läskig ut, så är det inte riktigt en häst för en :).

( hästen både bockade och ovanligt nog stegrade väldigt högt i förrgår(är oftast på uteritt hon snurr stegrar för att snabbt svänga om och komma bort från ev läskigheter.)
det enda jag har lagt vikt vid från förrgårs ridpass var att hon slappnade av väldigt fint och var både pigg och framåt för skänkeln utan att springa iväg ^_^, stegringen kom av sporrarna och bockningen av att jag hade för bromsande sits, släppte jag bara fram henne så blev hon glad igen ^_^.)
 
Hade det varit jag så hade jag tackat nej och letat efter en annan häst. Men jag är ganska lättskrämd som ryttare (och bara halvbra på att rida) så jag vill helst inte sitta på nån häst som kan göra sådär. Trivs bäst med hästar som andra tycker är tröga :)

Min egen häst kan också reagera lite sådär om det inte sitter nån lugn, trygg och rutinerad människa på ryggen. Det har blivit lite för mycket för mej så jag har tänkt sälja och leta efter en häst som inte är lika känslig.
 
Jag hade börjat rida hästen, men bara i ridhus eller padock. Berätta för ägaren att du vill pröva och bestämmer ett datum då ni utvärderar ifall du ska fortsätta rida hästen.
 
Jag hade börjat rida hästen, men bara i ridhus eller padock. Berätta för ägaren att du vill pröva och bestämmer ett datum då ni utvärderar ifall du ska fortsätta rida hästen.
Ja, det känns urtråkigt att bara säga Nej tack innan jag ens suttit upp på hästen. Ska kolla hur den är att rida ut med i sällskap. Då kanske den är lite coolare. Gillar dock inte att tigga om sällskap när jag inte känner någon i det stallet.
 
Ja, det känns urtråkigt att bara säga Nej tack innan jag ens suttit upp på hästen. Ska kolla hur den är att rida ut med i sällskap. Då kanske den är lite coolare. Gillar dock inte att tigga om sällskap när jag inte känner någon i det stallet.

Fast jag antar ju att dem andra i stallet vet om hur hästen är så att som ny ryttare komma och fråga om någon skulle kunna tänka sig att följa med ut på en ridtur som moraliskt stöd för både dig och hästen, är nog inte vad jag skulle kalla att tigga om sällskap :up:
 
@BobberiBoo
På ett ställe jag red ville jag ha dels sällskap i början för jag visste inte hur hästen var att rida ut på och sen kände jag inte till några ridvägar. Frågade några tjejer men de ville inte rida med mig, för min häst var så busig, bockade och brallade, så den drog i gång deras. Kändes ju kul att veta när jag själv skulle rida ut de första gångerna. :nailbiting: Och alldeles riktigt, varje gång jag red ut i säkert ett par veckor trodde jag att jag skulle skickas hem i en svart liksäck. Han var mer vild än tam... Sa tom. att "Hälsa min mamma att jag i alla fall dog lycklig!" Men det gick bra, satt kvar och lärde mig snabbt när det var bus på gång och sen kunde han skutta bäst han ville där det inte var olämpligt för det gick det att stoppa. Hittade sen andra tjejer att rida ut med och allt funkade jättebra. Det visade sig vara den goaste, finaste häst man kunde ha att göra med! En riktig älskling! :love:
 
Själv skulle jag aldrig neka nån att få följa med, men jag känner mig som ett bihang om jag ska behöva fråga om sällskap... :(
 
Själv skulle jag aldrig neka nån att få följa med, men jag känner mig som ett bihang om jag ska behöva fråga om sällskap... :(
Jag har avböjt att rida med vissa hästar/ryttare som jag visste att min häst fick myror i brallan av. Då red jag heller ensam. Sen lärde sig folk att jag helst red ensam , då kunde jag meditera mellan varven.
 
Jag har avböjt att rida med vissa hästar/ryttare som jag visste att min häst fick myror i brallan av. Då red jag heller ensam. Sen lärde sig folk att jag helst red ensam , då kunde jag meditera mellan varven.
Så kan det ju vara naturligtvis. Dock red dessa tjejer mer eller mindre alltid tillsammans och mediterade inte direkt. När jag blev varm i kläderna red jag med dem också och trots att min kuse ibland drog igång en egen liten bockcirkus så brydde sig inte deras hästar. De hade helt enkelt inte lust att ta med nån gröngöling...
 
Tycker inte det är okej att den sparkar bakut mot andra hästar. En häst i stallet gör det, och det är den alla håller sig ifrån. Folk vill (egentligen) inte ha sådana hästar i ridhuset, och det är en fara för ryttare och hästar...
Nej, leta vidare, det finns fler hästar, speciellt eftersom du verkar bo i en större stad.:)
 
Tycker inte det är okej att den sparkar bakut mot andra hästar. En häst i stallet gör det, och det är den alla håller sig ifrån. Folk vill (egentligen) inte ha sådana hästar i ridhuset, och det är en fara för ryttare och hästar...
Nej, leta vidare, det finns fler hästar, speciellt eftersom du verkar bo i en större stad.:)
Nej, jag bor inte i en större stad... hur kunde du tro det? Har gjort tidigare, men inte nu längre. Nu bor jag i en plutthåla, :p men det finns en del hästar härikring, men man får åka några mil dit.
 
Nej, jag bor inte i en större stad... hur kunde du tro det? Har gjort tidigare, men inte nu längre. Nu bor jag i en plutthåla,:p men det finns en del hästar härikring, men man får åka några mil dit.
Aha, tänkte det eftersom det var svårt med stallplats.:p (bor själv i Stockholm, det är mer eftertraktat än rysk kaviar för 10 kr/kg...:devil:)
 
Aha, tänkte det eftersom det var svårt med stallplats.:p (bor själv i Stockholm, det är mer eftertraktat än rysk kaviar för 10 kr/kg...:devil:)
Nä, här ar det för att det inte finns så mycket stall... och vill man ha närhet till ridhus är det ännu värre! Det kan hända att det finns nåt som har travare kanske, men inte vad jag känner till inom de närmaste milen omkring. Har frågat runt men det är tokfullt. Vet en ponnybox i typ hela "kommunen" som är ledig!
 
Nä, här ar det för att det inte finns så mycket stall... och vill man ha närhet till ridhus är det ännu värre! Det kan hända att det finns nåt som har travare kanske, men inte vad jag känner till inom de närmaste milen omkring. Har frågat runt men det är tokfullt. Vet en ponnybox i typ hela "kommunen" som är ledig!
Tja, bor du i Stockholm så är du ÖVERLYCKLIG om du har en stallplats inom 2 mil under 7 000 kr /månad...:meh:
 
Tja, bor du i Stockholm så är du ÖVERLYCKLIG om du har en stallplats inom 2 mil under 7 000 kr /månad...:meh:
7000... nä, men två mil får man åka här med. Minst. Skillnaden är att här går två bussar. En kl sju på morron till stan och en kl fem tillbaka. Men sju lax för en box? Tanken är svindlande. Finns det en svart marknad på förstahandskontrakt? Får man hyra en box att bo i själv? "Etta på nio kvadrat på landet i korridor, rinnande kallt vatten på rummet och lugna grannar. Inga fester eller musik efter kl 5, rökfritt och alkoholfritt. Djur tillåtna."
 
Kan vara värt att fråga runt bland privat stall efter ledig box :). Vet många som har en box över men inte orkar annonsera efter inaccorderingar.
Och vet också att många tävlings/försäljnings stall ofta har flera boxar över. ( i alla fall där jag jobbat.) Och där så brukar en inaccordering inte märkas av mer än en box mindre att mocka och en häst mindre att rida :p.

Så att gå och knacka på i mindre stall som t ex ligger nära eller har ridhus kan vara värt det :).
 
Vad olika man är, själv hade jag inte satt mig på en sån häst ens för pengar. Min häst kickar och bockar ibland och jag brukar sitta kvar utan problem och bara rida på. Men för några veckor sedan kom det en JÄTTEbock när jag inte var beredd och då flög jag som en vante. Klavikelfraktur och lätt hjärnskakning, sjukskriven fem veckor. Det var så lång tid det tog innan jag kunde röra mig någorlunda obehindrat. Och då var det bara ett nyckelben. Jag vill inte ens tänka på hur det måste vara med krossat bäcken efter att ha blivit mosad av häst som stegrar och slår över. Man har bara en kropp och den vill iaf jag ska vara brukbar hela livet. Sen vet jag att det finns de som är risktagande och och sätter sig på potentiellt livsfarliga hästar, och det är så klart upp till var och en. :)
 
Nä, här ar det för att det inte finns så mycket stall... och vill man ha närhet till ridhus är det ännu värre! Det kan hända att det finns nåt som har travare kanske, men inte vad jag känner till inom de närmaste milen omkring. Har frågat runt men det är tokfullt. Vet en ponnybox i typ hela "kommunen" som är ledig!
Hur har det gått plantan? :)
 
Hur har det gått plantan? :)
Tackar som frågar! :)
Jag hjälper till i stallet, fodrat, mockat, in-utsläpp mm. Har inte sagt nåt, bara förklarat att jag är en fegis, och ägaren tycker det är lugnt. Det har fallit sig så att det inte blivit nån ridning än bara... puh... och det känns bra. Jag får tuffa till mig lite och ta med mig en cool häst som sällskap om jag ska rida ut. Ridhuset går nog bra. Hästen har hittills varit snäll och inte huggit av mig nån kroppsdel. Än så länge. ;) Jag hänger kvar ett tag och ser vad som händer. Bra med lite mer tid på backen med hästen för att lära känna den, och än så länge går det ju bra! :) Vi har stått och myst lite, till å med! En lång stund med gos och kli bakom örat och kelat med mulen. Trodde jag aldrig skulle hända med den kobran! Även ägaren såg förvånad ut! :D

(Har dock ställt mig i kö på ett annat stall, visserligen har de inget ridhus, men 20 min promenad finns ett... skulle ju va mysigt med en egen, gammal trött häst, typ. ;) )
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
779
Senast: Sassy
·
Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 765
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 724
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 382
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 30
  • Rallylydnad

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp