Vaddå för bonus? Försäkringsfråga

supersara

Trådstartare
Jag och försäkringar...
ärligt talat tycker jag att allt är en djungel. Är extremt dåligt insatt, betalar bara glatt in det jag ska varje år och direktreglerar utan att blink de få gånger jag har varit tvungen att utnyttja någon försäkring.

Men nu blev allt lite mer komplicerat och vart vänder man sig för hjälp? Jo, buke förstås!

För att göra en lång historia kort så har min ena hund blivit biten av en annan hund. Jag har ännu inte varit i kontakt med den andra hundägaren, men förutsätter att det bara är att ge honom kvittona så fixar hans hemförsäkring det hela?!
Men (för det finns ju ett men) när jag var hos veterinären var jag ju tvungen att ta ett beslut där och då. Ska jag betala allt själv och ge den andra hundägaren kvittot på allt eller ska jag utnyttja mitt eget försäkringsbolag och bara betala självrisken? Jag valde det senare alternativet, eftersom det blev, för mig, lite väl mycket pengar att ligga ute med.

Jag pratade med mitt försäkringsbolag (Sveland) i telefon och frågade lite om hur det skulle drabba min försäkring.
Detta skulle då påverka min bonuspott :confused: som man samlar på sig under tiden man har en skadefri hund.

Så nu undrar jag (hade så lite batterier när jag pratade med Sveland att jag inte hann fråga en massa följdfrågor)
1, Vad är det för bonuspott de pratar om och kommer jag ekonomiskt att bli påverkad av detta?
2, Ska den andra djurägarens hemförsäkring betala tillbaka pengar till Sveland så att min hunds veterinärvårdspott inte blir sänkt?
3, Ska den andres hemförsäkring även täcka mediciner? Täcker den något mer?

10000000 tack om ni orkar hjälpa mig genom att svara på detta!

Vänligen Sara

ps Kan ju nämna att den andra hundägaren vet om att hans hund har bitit min men vet inte hur allvarligt då han valde att lämna platsen fortast möjligast!

Sv: Vaddå för bonus? Försäkringsfråga

Bonuspott kan vara t.ex att man samlar på sig rabatt på självrisken efter ett skadefritt år. Jag har tex 300 kr på ponnyn som jag kan "delbetala" självrisken med om jag vill. Men om jag utnyttjar försäkringen nollas den där rabatten och jag får börja om från början.
Så, lite kan du ju drabbas av detta, men det brukar ändå vara ett tak på kanske 300 kr eller så på den bonus man kan få.

Däremot blir ju din veterinärvårdsdel påverkad, vilket kan bli problem om du får en annan dyr skada under året.
Man har ju tex 50 000 kr att göra av med under ett försäkringsår. Om jag utnyttjar försäkringen så att fb betalar säg 40 000 kr av veterinärräkningen, så har jag bara kvar 10 000 kr för resten av året.
Om det snart är byte av försäkringsår för dig så kvittar det kanske, för då får du en ny summa på tex 50 000 att använda.

Beroende på försäkringsbolag kan även din premie höjas efter att du utnyttjat försäkringen, jag har IF och fick dyrare premie efter skada.

Hur man gör nu, när ditt bolag redan betalat sas vet jag ej, bäst att ringa dem igen och fråga. I bästa fall kan bolagen reglera mellan varann, så att du inte drabbas. För en sån här sak ska ju inte din försäkring betala för.

Tack för det snabba och utförliga svaret!

Då var ju själva bonusgrejen inte hela världen...

Ja, det är nog bäst att jag ringer dem igen för att få lite mer klarhet just i frågan om hennes veterinärvårdspott. Det är nog 4-5 månader kvar innan nästa försäkringsår och man vet ju aldrig vad som kan hända.

Jag har ju även två återbesök hos veterinären att göra, ta bort dränageslangen och sedan ta bort stygnen. Så jag bör nog ringa dem redan idag (är en sån där människa som inte gillar telefonsamtal, men det är bara att ta tjuren vid hornen).

Jag är inte så insatt på vaktraser från östeuropa (såna där stora hundar som ska vakta får och sånt), men om jag har förstått det hela rätt så kan de bita rätt rejält när de väljer att vakta. Så jag kanske ska vara tacksam att det bara blev ett bett...

Oavsett försäkring eller inte så ska ju den andra betala allt. Veterinärbesök, mediciner osv.

När det gäller kvitton, se till att ge en kopia eller något, så att du inte ger alla papper och sedan står där utan papper själv om de nu skulle "råka komma bort" hos den andra hundägaren...

Vad bra att de ska ta mediciner också, kände mig lite osäker på det! Visserligen kostade de inte jättemycket med antibiotikan men många bäckar små... (samt att det inte varit någon bäck alls ifall den andra hunden inte bitit)

Ja, det har du rätt i! Bäst med kopior, den andra hundägaren är även känd här i byn för att vara lite knepig.

Tack! :)

Sveland ger 5% i bonus per skadefritt år, upp till 20%. Så fort du nyttjar försäkringen så sjunker du en bonusnivå.

Ok, nu får du försöka se mig som en 5-åring och förklara utifrån det perspektivet ;)

Menar du på samma sätt (ungefär) som skuggi skriver? Detta påverkar alltså min årspremie? Jag har haft 7 skadefria år på min hund, alltså borde jag uppnått de 20%. Innebär det att jag hade 20% rabatt på årspremien, men inte längre?

Jag har inget bra svar på försäkringsfrågan men du borde göra en polisanmälan, speciellt om hundägaren avvek från platsen. Sen ska du, om du inte redan gjort det, påtala för ditt försäkringsbolag att det är en annan hund som orsakat skadan på din hund och höra efter hur de tycker att du ska agera/använda din försäkring. om den andra hundägaren anses vållande borde det betyda att hans försäkring ska täcka alla dina kostnader. Du bör inte ens behöva betala självrisk (på samma sätt som om din bil blir påkörd och den andra föraren anses vållande). Enklast är nog att du ringer försäkringsbolaget och frågar :)

Hoppas din hund blir återställd!
Mvh

Tack för svaret!

Jag valde att använda mitt försäkringsbolag eftersom det blev för mycket pengar för mig att ligga ute med tills allt är klart med den andra hundägaren.
Jag pratade lite snabbt med mitt försäkringsbolag när jag var hos veterinären, men tyckte inte att de kom med några direkta råd. Ska ringa dem nu igen...

Ang polisanmälan så får jag se hur vi gör, det beror väl på hur knepig "gubben" är att ha att göra med (han har dock inte det bästa ryktet). På sätt och vis är polis redan inblandad då husse (alltså min sambo) är polis, det är hur som helst han som ska gå över och prata med den andra hundägaren.

Fysiskt kommer min hund bli helt återställd :) Hon har nu dränage "insytt" i såret som ska plockas bort på fredag, sen tas stygnen om 10 dagar och då ska hon slippa tratten!!!
Jag hoppas verkligen att det inte kommer att sätta sig på psyket, men hon är en lite "vek" och känslig hund så jag vågar inte hoppas allt för mycket. Men vi får jobba på hennes självförtroende, som tur är känner jag en del riktigt duktiga instruktörer att ta hjälp av ifall vi får problem.

Lånar min egen knapp

Har pratat med mitt försäkringsbolag igen.
Bonus innebär att jag kommer att få 10% dyrare premie nästa år! Detta tyckte hon jag pratade med att jag skulle låta den andra betala. Även ev. resekostnader bör han betala. Eftersom jag inte fick tag på någon vet. som hade tid åt henne här i staden så fick jag åka till grannstaden 8 mil ToR, samt att det blir två återbesök. Kanske ska be honom betala det med, jag är faktiskt lite sur eftersom han hanterade hela situationen väldigt fult...
Min hunds veterinärvårdspott fylls på igen vid årsskiftet, så där var det ingen fara!
Hon tyckte även att jag skulle polisanmäla händelsen även om han skulle vara samarbetsvillig. Men jag vet inte, måste nog ta en funderare...

Jag tycker absolut att du ska polisanmäla för den andre hundägaren kan då bli ålagd att hunden måste ha munkorg så att det inte kan hända igen. När min hund blev överfallen blev hundägaren ålagd att hon inte fick gå ut med hunden ensam eftersom hon inte klarade av att hålla hunden utan den slet sig. (Stor hund och liten tant, ingen bra kombination.)

hmm, ja det är knepigt. Tycker att han borde ha sin hund kopplad men det känns så drastiskt med en polisanmälan. Vi bor ju i samma lilla by.
Men det är ju en stor hund som dessutom ska vara lite knepig/aggressiv om man lyssnar på rykten.

Min sambo är i alla fall där nu och pratar med ägaren, så får vi se vad som händer efter det.

För det första så ska man aldrig ta ut en sådan skada på sin egen försäkring. Du har mycket mindre kvar att utnyttja på försäkringen om hunden blir sjuk. Har du inte så det täcker då så får du själv betala. Så hör med försäkringsbolaget om du kan betala tillbaka hela summan. Motparten = ägaren till den bitande hunden ska betala allt inklusive mediciner och resor oavsett om de har försäkring som täcker eller inte.

Polisanmälan bör du också göra snarast om det inte redan är gjort. Fotografera gärna skadorna på hunden som dokumentation.

Tillägg: Polisanmälan gör man för att hundägaren förhoppningsvis ska få ett föreläggande om att hunden ska vara kopplad alltid och/eller ha munkorg. Om ingen anmäler kan den hunden skada fler hundar utan att det kommer till polisens kännedom.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hundhälsa Snart är det äntligen dags att hämta hem en liten Sheltievalp. Efter att ha läst runt lite på forumet börjar jag mer och mer fundera på...
Svar
12
· Visningar
1 146
Övr. Hund Hallå alla hundvänner, tänker höra med er om det är ett Stockholm- och Uppsalafenomen eller är så i hela landet. Här är det så att en... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 616
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också... 3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 377
Kropp & Själ Jag ska skicka in kvitton för sjukhusbesök till mitt försäkringsbolag (de ersätter sånt så det vet jag) men jag har två försäkringar, en...
Svar
4
· Visningar
796
Senast: BernT
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka