Vad vill små flickor vara i luciatåget?

För att inte tala om den nya skelettpyamas vi har varje år efter Halloween, super! :D (skelett är dessutom eminent könsneutrala, jag har hört, men som tur är inte sett, att både kvinnor och män har dem under det övriga squishiga.)
Den kvinnliga varianten är väl "slutty-skelett" (kanske inte på småtjejer, men då har de åtminstone rosett på huvudet!)

Den kvinnliga varianten är väl "slutty-skelett" (kanske inte på småtjejer, men då har de åtminstone rosett på huvudet!)
Ojsan nu har jag missat någonting igen, jag trodde de var svarta med självlysande benknotor så att det liksom skulle se ut som ett vandrande skelett i mörker.

För en tvååring, kör på det som är bekvämast för barnet att ha på sig. Pepparkaks och tomtekläder verkar vara av mjukast tyg.

Verkar vara populärast bland barn att ha på sig även andra gånger under året, som vardagskläder.

Ojsan nu har jag missat någonting igen, jag trodde de var svarta med självlysande benknotor så att det liksom skulle se ut som ett vandrande skelett i mörker.
Rosa,-sj%c3%a4lvlysande-skelettdr%c3%a4kt-433342-1154521.ashx

Finns både "gul" och "rosa" reflex på BR faktiskt ... Och vit pyjamas med rosa benknotor på H&M (har jag för mig). Min mans teori om den senare var dock att den på något sätt är till för att simulera köttet omkring knotorna. Han var lite sugen på att lansera den teorin på någon framtida halloweenfest :D

Min dotters förskola ska ha luciatåg den 11 december (min dotters 2 årsdag dessutom). Min dotter pratar inte så mycket än, men svarar ja och nej på frågor.
Jag har, i egenskap av brunett (som aldrig blev vald till lucia när det fanns en massa blondiner att välja istället), vägrat vara tärna och alltid varit tomte i luciatåg, så länge jag kan minnas.
Dock har jag svaga minnen av att jag för lääänge sedan var lucia och att det då var en tre fyra stycken lucior i tåget och det störde mig redan då, jag ville ju vara ensam lucia

Min dotter har däremot begåvats med blonda korkskruvar. Jag tänkte först att hon får vara tomte eller pepparkaksgumma. Har köpt en jättefin tomteklänning från USA (den är på väg med posten och har alltså inte kommit än).
Men nånting säger mig att hon kanske vill vara lucia eller tom tärna och att det kanske bara är mina egna dåliga upplevelser (blev alltid jätteledsen när jag fick höra att mörkhåriga kan minsann inte vara lucia detta var dock på 80-talet) som säger "inte lucia", hon är ju dessutom hårfärgsmässigt perfekt som lucia. Så jag köpte ett begagnat lucialinne på tradera för 30kr ifall hon hellre vill vara tärna eller tom lucia.

Min undran här är då.

Vill små tjejer hellre vara lucia än något annat?

Hur kan jag fråga henne om vad hon vill vara, för om jag visar bilder och frågar om hon vill ha den ena på sig svarar hon "ja". Visar jag sedan det andra svarar hon "ja" då med och hon vet ju inte heller vad luciatåg är ens.

Eller ska jag bara bestämma åt henne?

Dagens i-landsproblem

Jag undrar om det var här jag läste om en liten, bestämd tjej dom gick som vattenkanna i luciatåget. Absolut det coolaste hittills! Våra tjejer har varit tomtar, pepparkakor och lucior, vår pojke har hittills varit pepparkaka

Jag undrar om det var här jag läste om en liten, bestämd tjej dom gick som vattenkanna i luciatåget. Absolut det coolaste hittills! Våra tjejer har varit tomtar, pepparkakor och lucior, vår pojke har hittills varit pepparkaka

Min brorsa skulle vara snögubbe eller inte vara med alls. Snögubbe blev det.

För småbarn är väl det viktigaste att de har kul? Även om det kommer en vattenkanna i luciatåget.:laugh:

Mina tjejer har varit tärnor och lucior efter eget val. Stora tjejen var 4 år första gången hon skulle vara med i luciatåg och jag tog för givet att hon ville vara lucia som alla de andra tjejerna. Men nähä, det ville hon inte.
"Mamma du är ju tokig, man kan väl inte ha en ljusstake på huvudet heller" sa hon till mig. :love:Men glitter i håret var fint tyckte hon så tärna ville hon vara.
Om din dotter är två år så tycker jag som andra skrivit tidigare att lägg fram de utstyrslar som finns att välja på och låt henne peka. Spelar ju mindre roll vad hon är i år, när hon blir större kan hon ju göra ett mer medvetet val när hon vet vad det handlar om.

Varför inte låta barnet bestämma? Låt henne välja klänning själv och snurra sen in barnet med några meter glitter så är det klart ^_^.

Rosa,-sj%c3%a4lvlysande-skelettdr%c3%a4kt-433342-1154521.ashx

Finns både "gul" och "rosa" reflex på BR faktiskt ... Och vit pyjamas med rosa benknotor på H&M (har jag för mig). Min mans teori om den senare var dock att den på något sätt är till för att simulera köttet omkring knotorna. Han var lite sugen på att lansera den teorin på någon framtida halloweenfest :D
Jaja barn gillar ju gräsliga saker. Haken är väl inte existensen egentligen utan att i vissa familjer får bara vissa barn får välja att ha den på sig, samtidigt som vanliga skelett då kanske blir för skelettiga för dem.

Jag skulle valt det som är enklast att leka i, dvs tomtedräkten.
Enda anledningen till att välja lucia är om du vill ha fina bilder till senare i livet som jag ser det.

Min tanke var mer på temat att de flesta inte får vara lucior när de blir äldre, när det begränsas till en lucia och det då är en popularitetstävling.
Givetvis är de fina som tomtar också.

"Tomteklänningen" har kommit och jag tror att mitt val med henne som tomte kommer att bli bra. Klänningen såg dock inte riktigt ut som på bilden (köpte den på ebay och den såldes som santa/pageantdress), livet som såg ut att ha paljettdetaljer visade sig vara bara paljetter, men den var jättefin, kanske lite overthetop för att vara tomteklänning i ett luciatåg, men hon gillade den som tur var. Tomteluvan passar också. :) Lucialinnet visade sig vara alldeles för långt och kommer definitivt att passa ett par år till, så om hon vill vara Lucia/tärna då får hon vara det.

Såg nu på textTV att det blivit stor uppståndelse och upprörda människor/föräldrar som hotat tom över att en pojke valts till Lucia.
Skulle vara kul att se, jag har aldrig sett en "pojklucia" hur gör de får han blond peruk eller något..?
Eh men på riktigt 2014?
Men det är klart när vi har valda politiker som beter sig som de satt i sandlådan och säger till varann: ni får inte vara med-och får vi inte vara med får inte ni vara med oss så är det väl inte så konstigt..

www.expressen.se/gt/pojklucia-orsakade-proteststorm/

@enhorning jag tror inte att det krävs en peruk. Men jag håller med dig; much att bli upprörd över att en pojke vill vara lucia, riktig sandlådenivå! Man tror inte att det är sant.

Skulle vara kul att se, jag har aldrig sett en "pojklucia" hur gör de får han blond peruk eller något..?

När min äldsta sonen var mindre så jobbade jag alltid på lucia, så han fick istället vara vad han ville på julafton så ett år var han faktiskt lucia. Men peruk fanns aldrig i mitt huvud, det finns kortklippa tjejer också med diverse hårfärger. Lucia för mig behöver inte vara blond, eller ens ha långt hår :) Jag försöker lära min son att han kan bli precis vad han vill, framtiden är en oskriven bok.

När min äldsta sonen var mindre så jobbade jag alltid på lucia, så han fick istället vara vad han ville på julafton så ett år var han faktiskt lucia. Men peruk fanns aldrig i mitt huvud, det finns kortklippa tjejer också med diverse hårfärger. Lucia för mig behöver inte vara blond, eller ens ha långt hår :) Jag försöker lära min son att han kan bli precis vad han vill, framtiden är en oskriven bok.

OK.
Ps Håller med i övrigt. Jag var ironisk när jag skrev blond peruk.

Såg nu på textTV att det blivit stor uppståndelse och upprörda människor/föräldrar som hotat tom över att en pojke valts till Lucia.
Eh men på riktigt 2014?
Men det är klart när vi har valda politiker som beter sig som de satt i sandlådan och säger till varann: ni får inte vara med-och får vi inte vara med får inte ni vara med oss så är det väl inte så konstigt..

www.expressen.se/gt/pojklucia-orsakade-proteststorm/
Tror det är lite backlash, feminismen har kommit så långt att det kan irritera folk eller hänvisas till feminism. Förr kallades det väl för "busiga barn" de är så lustiga och söta, låt dem hållas.

Vi hade ju en pojklucia året innan min klass var luciatåget på skolan (femmorna eller fyrorna minns inte helt var tåg och sjöng för de hade inte hamnat i målbrottet och ett barn ur 6 klass var Lucia för att få snygg höjdskillnad) det var såklart röstning som det brukade på den tiden och en pojke vann. Minns inte att någon reagerade annat än att barnen fnissade lite och de vuxna ryckte på axlarna. Minns inte ens hur det såg ut så det kan inte sett speciellt ut, (han kanske hade långt ljust hår och det var därför han blev framröstad minns inte, så icke katastrof var det liksom.) och flickor som blir lucior kan ju ha kort (men nu när jag tänker efter så var det däremot en stor grej då, mörkhåriga och korthåriga flickor gjorde sig inte besvär! så han måste haft långt ljust hår. Jag hade långt mörkt hår så det minns jag tydligt att det gick fetbort trots att vi kom fram till att Lucia själv rimligen varit mörkhårig.).

När jag tänker efter verkar det ha hänt i flera av mina vänners skolor också, det var nog inte så himla ovanligt på 80-talet, bara att ingen orkade skriva om det.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka