Vad vill små flickor vara i luciatåget?

Alltså jag tycker ärligt talat att du gör en väldigt stor grej av detta. Din dotter är TVÅ ÅR och hon har knappast någon uppfattning om huruvida lucior "ska" vara blonda eller mörkhåriga, vad det är att vara lucia eller tärna eller pepparkaksgubbe eller tomte eller ens vad en hårfärg är.

Sätt på henne det du tycker passar. Gå till luciafirandet på förskolan. End of story.

Jag vet att hon är ung och inte vet vad vare sig luciatåg eller tomte är. Hon själv har ju ingen aning om att jag funderar över det här. Tycker nog att jag uttryckte mig klart om detta innan, att osäkerheten låg hos mig, inte dottern.
Det lutar åt att hon får vara tomte ändå.

Min dotters förskola ska ha luciatåg den 11 december (min dotters 2 årsdag dessutom). Min dotter pratar inte så mycket än, men svarar ja och nej på frågor.
Jag har, i egenskap av brunett (som aldrig blev vald till lucia när det fanns en massa blondiner att välja istället), vägrat vara tärna och alltid varit tomte i luciatåg, så länge jag kan minnas.
Dock har jag svaga minnen av att jag för lääänge sedan var lucia och att det då var en tre fyra stycken lucior i tåget och det störde mig redan då, jag ville ju vara ensam lucia

Min dotter har däremot begåvats med blonda korkskruvar. Jag tänkte först att hon får vara tomte eller pepparkaksgumma. Har köpt en jättefin tomteklänning från USA (den är på väg med posten och har alltså inte kommit än).
Men nånting säger mig att hon kanske vill vara lucia eller tom tärna och att det kanske bara är mina egna dåliga upplevelser (blev alltid jätteledsen när jag fick höra att mörkhåriga kan minsann inte vara lucia detta var dock på 80-talet) som säger "inte lucia", hon är ju dessutom hårfärgsmässigt perfekt som lucia. Så jag köpte ett begagnat lucialinne på tradera för 30kr ifall hon hellre vill vara tärna eller tom lucia.

Min undran här är då.

Vill små tjejer hellre vara lucia än något annat?

Hur kan jag fråga henne om vad hon vill vara, för om jag visar bilder och frågar om hon vill ha den ena på sig svarar hon "ja". Visar jag sedan det andra svarar hon "ja" då med och hon vet ju inte heller vad luciatåg är ens.

Eller ska jag bara bestämma åt henne?

Dagens i-landsproblem

A är gosse och jag valde stjärngosse åt honom (eftersom jag kunde låna av jobbarkompis...) när han var 3 förra året. Han bestämde sig för lucia två dagar innan så jag fick rusa och köpa krona och höll fast vid det så det blev lucia med stjärnpinne. Han fick gå först :)

Två luciagossar till fanns och en till två stjärngosseflickor.

Så jag skulle köra stenhårt på tomte (men med tröja under klänningen så barnet inte fryser) och köpa på mig en luciakrona + linne att komplettera med in case of panic. Vid två år verkade A inte bry sig alls om vad han var och jag tog vad som var enklast (ponny med ett ljus i handen eftersom ponnymanteln passade så bra över overallen till skillnad från det snubbliga lucialinnet).

A är gosse och jag valde stjärngosse åt honom (eftersom jag kunde låna av jobbarkompis...) när han var 3 förra året. Han bestämde sig för lucia två dagar innan så jag fick rusa och köpa krona och höll fast vid det så det blev lucia med stjärnpinne. Han fick gå först :)

Två luciagossar till fanns och en till två stjärngosseflickor.

Så jag skulle köra stenhårt på tomte (men med tröja under klänningen så barnet inte fryser) och köpa på mig en luciakrona + linne att komplettera med in case of panic. Vid två år verkade A inte bry sig alls om vad han var och jag tog vad som var enklast (ponny med ett ljus i handen eftersom ponnymanteln passade så bra över overallen till skillnad från det snubbliga lucialinnet).

Jag har ju köpt ett linne med i fall att, kikat på luciakrona i tyg också...

Jag vet att hon är ung och inte vet vad vare sig luciatåg eller tomte är. Hon själv har ju ingen aning om att jag funderar över det här. Tycker nog att jag uttryckte mig klart om detta innan, att osäkerheten låg hos mig, inte dottern.
Det lutar åt att hon får vara tomte ändå.
Jag kan ju tycka att du problematiserar det hela onödigt mycket. Har du hittat en fin tomteklänning så kör på det. Vad hon är eller inte är kommer ju inte påverka henne resten av livet. När min son var två funderade jag inte ens på vad han ville, hur kan man välja om man inte ens förstår vad ett luciatåg är lixom.

Jag som är född 72 och hade långt mörkt hår blev med enorm majoritet röstad till Lucia som liten och var det flera gånger. Kanske är jag partisk men jag har allrid tyckt det är snyggare med mörk lucia än blond för det ser snyggare ut mot vita linnet.

Mina båda pojkar har velat och fått vara lucia när de gick på förskola några ggr var, då har alla fått vara vad de ville.

I mitt 1:a luciatåg på lekis så var jag enda tärnan bland 11 lucior... :D. Det brukar mor påpeka ofta i lussetider :grin:.
Senare fick jag ofta vara lucia trots mitt mörka hår, min kompis var också lucia med sitt röda kortklippta :up:.

Min son har varit allt tror jag när han gick på dagis... utom stjärngosse, för han vill inte ha en strut på huvudet :p, men det gick bra att vara "brinnande skelett" också :angel:.

När dottern var två så valde jag kläder och det vart pepparkaksgumma. Hon visste knappt vad som var på gång så tyckte inte ens jag behövde ftåga.

Åren efter har jag gett förslag och hon fått välja. Och hittils har det varit pepparkaka varje gång :)

På dagis har tjejerna oftast varit tärnor eller tomtar, några lucior. Men sist var de två enda luciorna killar ;)

När min dotter var två år så bestämde helt enkelt jag. Följande år har hon vart en lucitärnstjärngosse och förra året pepparkaksstjärntärna, helt på eget initiativ i affären plockade hon till sig det hon ville ha :-).

Min dotters förskola ska ha luciatåg den 11 december (min dotters 2 årsdag dessutom). Min dotter pratar inte så mycket än, men svarar ja och nej på frågor.
Jag har, i egenskap av brunett (som aldrig blev vald till lucia när det fanns en massa blondiner att välja istället), vägrat vara tärna och alltid varit tomte i luciatåg, så länge jag kan minnas.
Dock har jag svaga minnen av att jag för lääänge sedan var lucia och att det då var en tre fyra stycken lucior i tåget och det störde mig redan då, jag ville ju vara ensam lucia

Min dotter har däremot begåvats med blonda korkskruvar. Jag tänkte först att hon får vara tomte eller pepparkaksgumma. Har köpt en jättefin tomteklänning från USA (den är på väg med posten och har alltså inte kommit än).
Men nånting säger mig att hon kanske vill vara lucia eller tom tärna och att det kanske bara är mina egna dåliga upplevelser (blev alltid jätteledsen när jag fick höra att mörkhåriga kan minsann inte vara lucia detta var dock på 80-talet) som säger "inte lucia", hon är ju dessutom hårfärgsmässigt perfekt som lucia. Så jag köpte ett begagnat lucialinne på tradera för 30kr ifall hon hellre vill vara tärna eller tom lucia.

Min undran här är då.

Hur kan jag fråga henne om vad hon vill vara, för om jag visar bilder och frågar om hon vill ha den ena på sig svarar hon "ja". Visar jag sedan det andra svarar hon "ja" då med och hon vet ju inte heller vad luciatåg är ens.

Dagens i-landsproblem

Som ettåring var det en Lussekatt. Året efter sjuk, och förra året var det Gran. I år vill hon vara Stjärna med strut och allt.

Jag kan tycka att allting blir väldigt överdrivet åt alla håll nu för tiden. Nu ska nästan alla flickor vara stjärngossar eller tomtar. Och pojkarna ska vara lucia bara för att allt ska vara så otroligt PK.

Lucia var en tjej. Staffan var en kille. Jag tycker att det är fint och traditionsenligt med luciatåg där tjejer är tärnor eller lucia och killar stjärngossar.

Klart att barn ska få välja själva om dom vill, men annars känns det lite fånigt att föräldrarna ska välja just tomte bara för att "lilla Lisa ska minsann inte vara den typiska flickan med glitter i håret, nej nej, hon ska vara cool och hålla en pinne i handen eller ha en luva på huvudet precis som vilken pojke som helst. Det verkar lixom vara lite coolt att kunna berätta på middagarna att "min kille minsann vill ha en krona på huvudet "

Sorry för trådkapning.

Kl

Jag skulle kört på tomte om du nu beställt en fin klänning. Det är antagligen bra mycket bekvämare för din lilla tvååring än att vara lucia med en kliande, jobbig krona på huvudet ;)

Hon är så liten och behöver inte göra det valet själv, finns ingen anledning! Lucia hinner hon vara något annat år om hon nu vill det.

Jag har tre döttrar (5,5år, 4 år och 1 år gamla). De två äldsta var med i lussetåg första gången förra året (eftersom de inte gått i förskola tidigare) och var då lucior båda två, efter egna önskemål. I år ska äldsta vara tomte och mellantjejen vill vara lucia igen. Minstingen får nog på sig en tomteluva (men hon är ju bara publik).

Jag frågade på dagis och barnen fick vara precis vad de ville. Men jag har nog bestämt mig för att hon får vara tomte iaf, vill hon vara lucia/tärna nästa år får hon det, i år förstår hon nog inte vad det handlar om ändå. Dessutom fyller hon ju år den dagen tåget är, så det blir firande av det också (blir nog en väldigt rolig och annorlunda dag för henne på alla sätt).

@miss_lillamy
Fast nuförtiden?
Jag har varit tomte sedan 80-talet (lucia första gången dock), jag har väl alltid varit något av en pojkflicka iofs, men ju äldre jag blev, mest bara besviken på systemet och vägrade vitt linne. Kan väl också tycka att tradition är tradition, men barnen vet ju inte vad det är än, vill de välja, låt dem. På min dotters förskola finns det t.ex. en kille som alltid springer runt i klänning och klackskor, gissar på att han vill vara lucia också.
Sen kan man ju undra vad det blir av traditionerna när de vill förbjuda pepparkakor i tågen pga rasism?

I den åldern är ju halva luciatåget lucior (blonda, rödhåriga, mörkhåriga, pojkar och flickor) och resten en salig blandning av tärnor, stjärngossar, pepparkakor och tomtar.

Min grabb ville bara lucia två år och tomte förra året. Då blev det så.

Tomte eller pepparkaka låter väl bra om barnet är för litet för att bestämma själv. Sådana dräkter brukar ju funka bra att ha resten av dagen också så slipper de byta kläder efter luciatåget. Man kan säga vad man vill om lucia-utstyrsel men praktisk är den inte.

Jag kan tycka att allting blir väldigt överdrivet åt alla håll nu för tiden. Nu ska nästan alla flickor vara stjärngossar eller tomtar. Och pojkarna ska vara lucia bara för att allt ska vara så otroligt PK.

Lucia var en tjej. Staffan var en kille. Jag tycker att det är fint och traditionsenligt med luciatåg där tjejer är tärnor eller lucia och killar stjärngossar.

Klart att barn ska få välja själva om dom vill, men annars känns det lite fånigt att föräldrarna ska välja just tomte bara för att "lilla Lisa ska minsann inte vara den typiska flickan med glitter i håret, nej nej, hon ska vara cool och hålla en pinne i handen eller ha en luva på huvudet precis som vilken pojke som helst. Det verkar lixom vara lite coolt att kunna berätta på middagarna att "min kille minsann vill ha en krona på huvudet "

Sorry för trådkapning.

Men det ÄR coolt med barn som skiter i genusmarkeringarna. Skitcoolt!

När dottern var lite mer än 1,5 så var hon tomte. När vi kom till förskolan och hon såg de större barnen var Lucior, blev hon ledsen att hon inte var likadan. Fick som tur var låna ett tärnljus, och hon blev nöjd. Året där på var det självklart att hon skulle vara Lucia. Så detta har hon nu varit i två år och kommer även vara i år.

Du kan inte ta fram en bild på ett barn i Lucia kläder, och ett i tomte kläder och fråga vilket hon vill?

Under åren upplever jag att de minsta barnen brukar ha tomtekläder eller pepparkakskläder.

Min undran här är då.

Dagens i-landsproblem
Ta med både och och låt henne välja. Och om hon inte kan bestämma sig så kan du välja åt henne. Gör ingen stor affär av det.

Sorry för trådkapning.

Jag kan väl tycka att tomte är så feminint det kan bli, hur skulle de bli fler om det bara fanns manliga och tomtemor dyker ju upp i var och varannan sång. Pepparkaksgummor gör vi varje år i pepparkaksdeg så de måste rimligen existera.

Då fastnar vi i panik på stjärngossarna.
I nyare svensk tradition ingår stjärngossarna som eftertrupp till det populära luciatåget vid firandet den 13 december. Stjärngossarna togs in i luciafirandet för att tillsammans med tomtar ge även pojkarna roller i tåget. Gossarna är utklädda i vit särk (eftersom större pojkar ibland tycker att särken påminner om en klänning, har det förekommit varianter med vita byxor och skjorta), vit strut på huvudet med knytband under hakan samt hållande stjärna av guldpapper på en pinne i handen.

Så jag må vara en ond feminist, men lite oavsett tänker jag inte slåss och bråka och härja med en fyraåring som vill vara stjärngosse och tvinga honom vara Lucia eller vice versa. Även som ond feminist så var han ju som sagt ponny inte lucia vid 2 års ålder när han inte kunde välja själv.

Jag tror inte heller gossen som var tärna vid tillfället hade tvingats på sin dress av pappa.

Barn i 4 års åldern som inte haft ganska stränga föräldrar som tydligt berättar för dem vad de får och inte får göra verkar inte helt ha fattat könsgaloppen och att de är olika och skilda varelser och att de har olika rättigheter i samhället. Lucia är ev precis rätt tillfälle att med kraft visa flickorna och pojkarna sin rätta plats. Men det verkar ju vara ett trist sätt att börja en morgon på. Man kan ju lugna sig lite och bara rycka ned flickorna från klätterställningen dagen efter, eller bara se till att de aldrig har kläder som gör att de kan vara ute (tex nylonstrumpbyxor och kortkort jeanskjol på feminin 1,5 åring som sitter still i barnvagn 20 minusgrader -utan filt. Jupp har setts. Könskorrekt och ordentligt ska det vara. Pojkar kan få vara varma.)

Jag kan väl tycka att tomte är så feminint det kan bli, hur skulle de bli fler om det bara fanns manliga och tomtemor dyker ju upp i var och varannan sång. Pepparkaksgummor gör vi varje år i pepparkaksdeg så de måste rimligen existera.

Då fastnar vi i panik på stjärngossarna.

Så jag må vara en ond feminist, men lite oavsett tänker jag inte slåss och bråka och härja med en fyraåring som vill vara stjärngosse och tvinga honom vara Lucia eller vice versa. Även som ond feminist så var han ju som sagt ponny inte lucia vid 2 års ålder när han inte kunde välja själv.

Jag tror inte heller gossen som var tärna vid tillfället hade tvingats på sin dress av pappa.

Barn i 4 års åldern som inte haft ganska stränga föräldrar som tydligt berättar för dem vad de får och inte får göra verkar inte helt ha fattat könsgaloppen och att de är olika och skilda varelser och att de har olika rättigheter i samhället. Lucia är ev precis rätt tillfälle att med kraft visa flickorna och pojkarna sin rätta plats. Men det verkar ju vara ett trist sätt att börja en morgon på. Man kan ju lugna sig lite och bara rycka ned flickorna från klätterställningen dagen efter, eller bara se till att de aldrig har kläder som gör att de kan vara ute (tex nylonstrumpbyxor och kortkort jeanskjol på feminin 1,5 åring som sitter still i barnvagn 20 minusgrader -utan filt. Jupp har setts. Könskorrekt och ordentligt ska det vara. Pojkar kan få vara varma.)

Rent praktiskt gillar jag tomten, funkar ypperligt som pyjamas sen.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka