Vad vill små flickor vara i luciatåget?

SusieQ

Trådstartare
Min dotters förskola ska ha luciatåg den 11 december (min dotters 2 årsdag dessutom). Min dotter pratar inte så mycket än, men svarar ja och nej på frågor.
Jag har, i egenskap av brunett (som aldrig blev vald till lucia när det fanns en massa blondiner att välja istället), vägrat vara tärna och alltid varit tomte i luciatåg, så länge jag kan minnas.
Dock har jag svaga minnen av att jag för lääänge sedan var lucia och att det då var en tre fyra stycken lucior i tåget och det störde mig redan då, jag ville ju vara ensam lucia

Min dotter har däremot begåvats med blonda korkskruvar. Jag tänkte först att hon får vara tomte eller pepparkaksgumma. Har köpt en jättefin tomteklänning från USA (den är på väg med posten och har alltså inte kommit än).
Men nånting säger mig att hon kanske vill vara lucia eller tom tärna och att det kanske bara är mina egna dåliga upplevelser (blev alltid jätteledsen när jag fick höra att mörkhåriga kan minsann inte vara lucia detta var dock på 80-talet) som säger "inte lucia", hon är ju dessutom hårfärgsmässigt perfekt som lucia. Så jag köpte ett begagnat lucialinne på tradera för 30kr ifall hon hellre vill vara tärna eller tom lucia.

Min undran här är då.

Vill små tjejer hellre vara lucia än något annat?

Hur kan jag fråga henne om vad hon vill vara, för om jag visar bilder och frågar om hon vill ha den ena på sig svarar hon "ja". Visar jag sedan det andra svarar hon "ja" då med och hon vet ju inte heller vad luciatåg är ens.

Eller ska jag bara bestämma åt henne?

Dagens i-landsproblem

Jag har haft flera alternativ med till dagis... ;) Ett år körde sonen vitt lucianattlinne och tomtemössa, det funkar det också! :D I och med att hon är så liten så skulle jag bestämma åt henne, hon hinner vara lucia längre fram i livet om hon nu vill vara det. ;)

Precis så tänkte jag med, dock gissar jag på att hon kommer att bli mörkhårig.
Jag har dock fått för mig att man faktiskt gått ifrån det hela med att Lucian måste vara blond och att hon lika gärna kan vara mörkhårig.

Jag har dock fått för mig att man faktiskt gått ifrån det hela med att Lucian måste vara blond och att hon lika gärna kan vara mörkhårig.
Ursprungliga Lucia var mörk...
Och det är nog vanligare än du tror med mörkhåriga lucior även här.

På vårt dagis var det något år så att ingen var lucia, någon var tärna och resten tomtar...

Min dotter med långt hår ville aldrig vara lucia eller tärna, utan stjärngosse!!! Ett himlans liv det var på fröknarna, både förskola och skola, förra året var hon Rudolf med röda mulen.. Hennes ens storebror var dock tärna -efter eget önskemål. De båda andra brorsorna tomtar och pepparkaksgubar.

Nej jag vet att jag inte kan överföra mina luciaupplevelser på henne, därför skaffade jag ju också lucialinnet, så att hon skulle kunna vara det. Vi får se hur tomteklänningen ser ut när den kommer först och främst. Sen kommer hon självklart att få välja själv, bara jag som blev lite osäker i år, vill ju bara att hon ska ha kul i tåget.

Ursprungliga Lucia var mörk...

Och det är nog vanligare än du tror med mörkhåriga lucior även här.

På vårt dagis var det något år så att ingen var lucia, någon var tärna och resten tomtar...

Att ursprungliga Lucia var mörk och från Italien har jag varit medveten om plågsamt länge detta påtalade jag också, de gånger jag fick höra att Lucia ska vara blond.
Jo, jag har sett att det allt oftare är mörka lucior eller för all del luciakandidater (i tidningarnas omröstning om bygdens lucia), ett plus. För min egen del tycker jag att den som vill ska kunna bli vald till Lucia oavsett hårfärg.
Vi får väl se hur det blir, misstänker att lilla fröken kommer att bli väldigt tjusig i tomteklänningen och därför väljer den, men ska prata med förskolepersonalen också.

@Girasol Underbart!

kolla också om de är inne eller ute ;)

Kan säga att det där lucialinnet som satt väldigt fint hemma inte var fullt lika välsittande över en tjock overall :p

Hos oss brukar tjejerna på förskolan vara lucior med glitter och killarna lite vad som. Förra året var dåvarande 3-åringen "stjärngosse utan mössa" utan hade glitter istället :)

Min dotter med långt hår ville aldrig vara lucia eller tärna, utan stjärngosse!!! Ett himlans liv det var på fröknarna, både förskola och skola, förra året var hon Rudolf med röda mulen.. Hennes ens storebror var dock tärna -efter eget önskemål. De båda andra brorsorna tomtar och pepparkaksgubar.

Haha, sån var jag också som liten. Hade blont hår ner till midjan och blåvägrade att vara lucia. Jag minns att jag var tomte i luciatåget i första klass. Det bästa är nog att försöka få fram vad barnet själv vill vara och bry sig mindre om hårfärg, hårlängd eller kön.

Det är ju det, just nu är hon väl lite för liten för att veta vad hon vill vara, eller vad det ens handlar om.
Jag är inte den som kommer att tvinga henne vara något förutbestämt utan det är helt upp till henne och kommer att så vara i fortsättningen också.

På vårt dagis är ungarna lite vad som helst. Förra året var det två killar som var Lucia, några tjejer. Tror ingen var tärna. En stjärngosse, en pepparkaksstjärna (vår son) en herrans massa tomtar och pepparkaksgummor och gubbar. Sen fanns det alla varianter där emellan. Tomteluva med linne, pepparkaksoutfit med tomtesäck och lampa, tomteluva och luciakrona, stjärngossestjärna och tomtedress.

Jag tycker det är spännande att se vad ungarna lyckats ta på sig, valt och trivs i. På dagis finns inga hämningar :D På vårt dagis har fröknarna inte haft en tillstymmelse till höjda ögonbryn på vad barnen vill vara. De tycker bara att det är kul när barn och föräldrar engagerar sig!

Lägg fram de outfits som finns till dottern så får hon peka på vad hon vill ha på sig. Strunt samma om det inte matchar men då har hon valt själv det hon tycker är fint :love:

Mvh Miks

Mina barn var tomtar förra året (bara storebror som fick på dagis då, men lillebror var ju också på plats, så han fick också vara tomte). Jag tror nog de kommer vara tomtar även i år. Stora sonen vill göra så lite väsen av sig som möjligt (helst vill han inte ha någon luva på sig heller) och lilla sonen som blir två år i januari får det jag bestämmer (dvs, tomtekläder som vi redan har hemma) ;)

Edit; förlåt! Jag missade att det bara gällde flickor!
De små tjejerna på vårt dagis brukar vara tomtar eller pepparkaksgummor, någon kanske varit tärna. Någon så pass liten lucia har jag aldrig sett. :)

Senast ändrad:
Min dotters förskola ska ha luciatåg den 11 december (min dotters 2 årsdag dessutom). Min dotter pratar inte så mycket än, men svarar ja och nej på frågor.
Jag har, i egenskap av brunett (som aldrig blev vald till lucia när det fanns en massa blondiner att välja istället), vägrat vara tärna och alltid varit tomte i luciatåg, så länge jag kan minnas.
Dock har jag svaga minnen av att jag för lääänge sedan var lucia och att det då var en tre fyra stycken lucior i tåget och det störde mig redan då, jag ville ju vara ensam lucia

Min dotter har däremot begåvats med blonda korkskruvar. Jag tänkte först att hon får vara tomte eller pepparkaksgumma. Har köpt en jättefin tomteklänning från USA (den är på väg med posten och har alltså inte kommit än).
Men nånting säger mig att hon kanske vill vara lucia eller tom tärna och att det kanske bara är mina egna dåliga upplevelser (blev alltid jätteledsen när jag fick höra att mörkhåriga kan minsann inte vara lucia detta var dock på 80-talet) som säger "inte lucia", hon är ju dessutom hårfärgsmässigt perfekt som lucia. Så jag köpte ett begagnat lucialinne på tradera för 30kr ifall hon hellre vill vara tärna eller tom lucia.

Min undran här är då.

Vill små tjejer hellre vara lucia än något annat?

Hur kan jag fråga henne om vad hon vill vara, för om jag visar bilder och frågar om hon vill ha den ena på sig svarar hon "ja". Visar jag sedan det andra svarar hon "ja" då med och hon vet ju inte heller vad luciatåg är ens.

Eller ska jag bara bestämma åt henne?

Dagens i-landsproblem

Alltså jag tycker ärligt talat att du gör en väldigt stor grej av detta. Din dotter är TVÅ ÅR och hon har knappast någon uppfattning om huruvida lucior "ska" vara blonda eller mörkhåriga, vad det är att vara lucia eller tärna eller pepparkaksgubbe eller tomte eller ens vad en hårfärg är.

Sätt på henne det du tycker passar. Gå till luciafirandet på förskolan. End of story.

Faktum är att jag hade diskussionen med ena dottern (snart 11 år) senast i går kväll om just detta med att "varför är tjejer aldrig stjärngossar, när de kan vara pepparkaksgubbar"? Jag föreslog att hon skulle vara den som ändrade på den saken, jag ordnar gärna med strut och stjärna på pinne åt henne....

Jag (som är blond) ville väldigt gärna vara lucia. När en av de mer populära (mörkhåriga) tjejerna i klassen påpekade att lucia var mörkhårig rök den drömmen. Så tro inte att det alltid är blonda lucior ;)

På vårt dagis är ungarna lite vad som helst. Förra året var det två killar som var Lucia, några tjejer. Tror ingen var tärna. En stjärngosse, en pepparkaksstjärna (vår son) en herrans massa tomtar och pepparkaksgummor och gubbar. Sen fanns det alla varianter där emellan. Tomteluva med linne, pepparkaksoutfit med tomtesäck och lampa, tomteluva och luciakrona, stjärngossestjärna och tomtedress.

Jag tycker det är spännande att se vad ungarna lyckats ta på sig, valt och trivs i. På dagis finns inga hämningar :D På vårt dagis har fröknarna inte haft en tillstymmelse till höjda ögonbryn på vad barnen vill vara. De tycker bara att det är kul när barn och föräldrar engagerar sig!

Lägg fram de outfits som finns till dottern så får hon peka på vad hon vill ha på sig. Strunt samma om det inte matchar men då har hon valt själv det hon tycker är fint :love:

Mvh Miks
Så är det på våran förskola också. Tror tom att det var någon spiderman med glitter i håret med förra året :D

Jag (som är blond) ville väldigt gärna vara lucia. När en av de mer populära (mörkhåriga) tjejerna i klassen påpekade att lucia var mörkhårig rök den drömmen. Så tro inte att det alltid är blonda lucior ;)
Jag är mörkhårig och har varit lucia till och från genom åren när jag var yngre och så även min bästis som var blond. Något år har även en rödhårig tjej varit Lucia. Varierar säkert mycket beroende på var man bor och vad man har för kultur på skolan.

Äsch jag är för att det är barnens lussetåg å låt de välja vad de vill vara. Som sagt Spiderman med glitter varen utmärkt idé :bump:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka