Vad vill ni uppnå med er ridning?

Sv: Vad vill ni uppnå med er ridning?

vill kunna rida 90 cm banor med bra resultat. (hopprädd) startade en 90 (gick iof bra!) sen sålde ja hoppehästen :( hade precis fått tillbaka lite mod men ej tillräckligt. med den nya hästen önskar jag at det ska kännas bra i alla gångarter, det ska va roligt att rida. hästen ska ej va stark. plus gå fram överallt i skogen. då e ja nöjd,
vill iof tävla me...

Jag vill kunna sitta upp på i stort sett vilken häst som helst, och kunna rida varje häst i en för den hästen avsedd form, med hjälp av mjuka hjälper. Jag vill skaffa mig en så komplett "verktygslåda" som möjligt för att klara alla typer av hästar i alla gångarter. Med min egen pålle vill jag att vi ska ha roligt tillsammans och tillsammans utvecklas så långt det är möjligt för oss två.

Mitt mål är och har alltid varit är att en gång i framtiden köpa mig en egen häst. En häst som ska bli min kamrat som jag kan ta långa skogsturer med eller skutta lite hinder med.

allessa skrev:
Vad är ditt mål? Vill du bara ha en kompis att ta mysiga skogsturer med eller vill du ta OS-guld i hoppning eller dressyr? Vore kul att veta, själv skulle jag vilja klara av att hoppa hinder som ligger på en meter helst utan att riva eller ramla av. :rofl:

Just nu är mitt mål att få hästen att vilja sammarbeta. Sen skulle jag också vilja köpa mig ett litet föl av bra stam samt steg och utbilda den efter vad den verkar ha störst kapacitet för. Skulle också vara kul att tävla os i fälttävlan. En sak jag velat länge är också att få jobba på spanska ridskolan som beridare/annat. Många mål, så lyckas jag inte med det ena kankse jag lyckas med det andra.
Man ska sikta mot stjärnorna så kankse man iallafall når trädtopparna.

Det som lockar med hästar och ridning är att det faktiskt går att kommunicera med ett djur, samspelthet. Jag har det som hobby och har inga tävlingsambitioner alls men däremot (just nu rider jag inte för jag har nyss flyttat ) att rida efter de målen som finns inom ex. dressyr är intressant för att komma vidare. Mitt mål är att kunna rida hästen i en så fördelaktig form som vi klarar av, då känner jag mig nöjd.

Sen är halva poängen med att rida att komma ut i naturen, väldigt avstressande. (Andra halvan var dressyren)

Pyssla i stallet är som terapi mot allt så det är också en anledning.

Att göra hästen nöjd gör mig också glad, då känner jag att jag har lyckats med någonting. :D

Mitt mål är: Det ska vara trevligt och avkopplande och mitt själva mål är att kunna köpa en trevlig skogsmullehäst att göra mysiga skogsturer med.

Mitt mål är att bli bättre, bättre och bättre. Både på att hantera, behandla, rida och träna hästar och människor (Horse and Human :smirk: ). Jag hade önskat att jag kunde rida mer regelbundet på flera olika hästar (som jag gjorde innan jag flyttade till Malmö), men just nu har jag bara en häst. Hon är dessutom nog så knepig så det går att lära sig en hel del tillsammans med henne. Samtidigt så är det viktigt att inte prestationskrav tar över. Det skall vara kul att utvecklas tillsammans! Den här veckan har vi haft underbart höstväder så jag hoppas att det håller i sig så vi kan göra många trevliga uteritter. Jag satsar också på att hela tiden utvecklas som pedagog och tränare och att hinna med några tömkörningskurser under kommande år :)

Mvh/Marie

OS-guldet såklart :) Om 20 år kanske :p

allessa skrev:
Vad är ditt mål? Vill du bara ha en kompis att ta mysiga skogsturer med eller vill du ta OS-guld i hoppning eller dressyr? Vore kul att veta, själv skulle jag vilja klara av att hoppa hinder som ligger på en meter helst utan att riva eller ramla av. :rofl:

Jag har inga ambitioner för tävling utan vi rider i skog o mark. Hittar vi något bra fält blir det att vi dressyrar lite. Vill komma över min rädsla att hoppa så jag ska såsmåning om börja hoppa lååååga hinder med min pålle! :)

mitt mål är inte att tävla eller något sådant.
Men jag vill bli en så bra ryttare att jag ska kunna "utbilda" hästar, att jag tillslut bara ska behöva tänka hjälpen. Nu är det hästen som lär mig, någon gång i framtiden vill jag att det ska bli tvärtom.

Jag har nästan uppnåt mitt första mål, det är att kunna rida min älskade ponny överallt :love: med ingetting varken sadel träns grimma eller något och han går i form för att han vill det, inte för att jag säger att han måste. Har mycket kvar att lära men är på god väg.

allessa skrev:

Jag har dels kortsiktiga mål, både för min ridning och mina hästar, och sedan har jag långsiktiga mål för mig och hästarna.
Långsiktigt så vill jag utveckla min ridning och bli så duktig att jag i dressyr rider hästar så förmånligt som möjligt, inte stör hästen, kan ge små signaler och rida högre skolor. Jag vill framför allt lära mig rida så bra som möjlgit, men jag har även som långsiktigt mål att tävla grand prix dressyr, hoppningen kommer som andra hand. ;)

Att rida min häst i korrekt form för att få ha kvar honom frisk, sund och glad i många många år.
För många ett oambitiöst mål, för mig en absolut nödvändighet som borde vara prio.1 för alla ryttare tycker jag.

Mitt mål har förändrats mycket genom den 7 åren sedan jag köpte min nuvarande häst.

Vid köpet var han 3 år och inte inriden. Mitt mål då var att få upp honom i MSV hopp så snart det bara gick. Med åren märktes att han var mer åt gång än hopp. Visst tror jag att jag skulle kunna få upp honom i 130 men mitt intresse tog en dramatisk vändning. Från att ha varit inbiten hoppare vände mitt intresse, så jag hoppar nästintill aldrig nuförtiden. Med åren så märktes att jag hade fått tag på en mycket speciell herre. Mycket kapacite men väldigt svårriden. För Kyra skulle det säkert inte vara något problem men för mig har det varit en mycket slingrig väg att gå.

Ialla fall nu har jag delvis nått mitt mål, jag har en mjuk smidig häst som bär sig själv med bra balans och mycket god framåtbjudning. Med åren har han även blivit mer samarbetsvillig. Har startat MSV dressyr, med hyffsade reslutat. Byten sitter inte riktigt. i övrigt gör han det mesta för att komma ett steg längre än MSV, trampar, passage, piruetter.

Men jag har gått från att vara väldigt tävlingsinriktad mot att se hästen som den underbara individ han är. Hur svår han än är och hur mycket längre jag skulle komma med en lättare häst spelar ingen roll. Tävling är inte längre det viktigaste för mig. Utan att rida på hästen jag älskar. Sedan någon gång i framtiden om ekonomin är bättre är mitt mål att köpa en mer lättriden häst som har startat St G där jag känner att jag kan komma ett steg längre i min utbildning.

har ni sett såna där spanska hästar med supersamling som bara flyyter fram och ryttaren gör ALLT med sätet? Typ bent branderup?

DET är mitt mål. Jag vill nog inte tävla, utan rida hemma på gården, kunde iof kunna tänka mig rida lite uppvisningar.

Okej glömde bort: jag brukar ibland höra någon bra låt på radio och då börjar jag dagdrömma om den dagen då jag slår världen med häpnad i OS-finalen med min fräcka kür som bara får folk att tappa andan!
Fast det får nog ses som utopiskt...

Senast ändrad av en moderator:

Ojoj vilken fråga ;) Jag vill verkligen "bli nåt" inom ridsporten, men jag vet inte i vilken gren.. Hoppning var ju det första jag ville satsa på, men för att kunna hoppa måste man ju kunna bra dressyr, så då letade jag upp ett par bra dressyrtränare, tyckte då att det blev roligare och roligare med dressyr, men nu har jag börjat med hoppning igen och det blir också roliga och roligare :D :p
Och eftersom vi har en sån fin fälttävlans bana runtom vårt stall så kunde man ju inte låta bli att testa det också :smirk:
Näe, först får jag ta itu med vad jag ska göra med min lilla travardam :p

Mitt stora mål har alltid varit att rida Badminton sen får vi se om modet och kunskaperna räcker. :crazy: :smirk:
Ett förmodligen mer realistiskt mål är att någon gång kunna rida SM i fälttävlan med mitt nu 4-åriga fullblod. :love:

OS i Dressyr, självklart :cool:

Nää....Men jag vill:

-Skaffa en egen häst eller foderhäst
-Träna och kanske tävla lite i LB/LA dressyr.

När jag kan ställa upp i en LA:5 med godkänt resultat har jag nog nått mitt mål! Men då får jag väl hitta på ett nytt :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 501
Senast: Acto
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 901
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar