vad vill hästen??

U

Uddatyp

hästen går och vallar runt sin kompis i hagen hela tiden.
sparkar inte eller så men går bakom o vallar runt..
annars så står dom o kliar varandra o sånt..så kompisar verkar dom ju vara.

men vad vill han när han gör såhär?
leker han bara eller vad?
han är ju väldigt hög i rang..ingen tar hans mat o så..han tar alla andras mat..
men ser så dumt ut när han vallar runt alla som e i hagen som om han va nån vallhund.
 
Sv: vad vill hästen??

vi har ett sto i stallet som gör likadant. skit irriterande när man ska hämta hästen som hon vallar. man får ju inte tag på den hästen då eftersom hon bara gör så att hästen man ska hämta springer där ifrån till andra sidan av hagen.

hon brukar valla som mest när hennes stora kärlek, frej, inte är i hagen och när hon är brunstig. (det konstiga är att hon jämt vallar ston) frej och hon går annars jämt tillsammans, äter tillsammans osv osv. de är dessutom också "högsta hönsen" i hagen. jag skulle säga att det beror på att hon blir stressad över att frej inte är hagen, eller att hon vill hela tiden hålla koll på sina "undersåtar". eller så kanske det beror på tristess. men det kan ju iof vara fel...finns ju någon orsak till att de vallar iaf.

vet inte om något av dessa alternativ kan vara orsaken till att den hästen du pratar om, vallar? din häst är dock en vallack(?), och jag har bara sett min häst (valack, och ledare i sn hage) valla när en ny häst kommer i hagen. detta för att han verkar vilja hålla borta den nya hästen från de andra i sin flock och visa att "det är jag som är ledaren här!"...

hmm...konstigt det där :P
 
Sv: vad vill hästen??

Det kan ju finnas olika anleningar. Antingen så kanske den vallade hästen inte riktigt följer order. Den kanske utmanar på div sätt. Det behöver inte vara genom mat utan kan vara i, för oss, mindre synliga situationer. I såna situationer måste den ledande hästen ta över kommandot och vallar därför den andre av dominans. Den vallade hästen hamnar då i underläge och hittar sin plats igen.

Detta gör ledaren både för att få behålla samarbetet som är så viktig i en flock, och för den andres trygghet. Den som är ledare måste vara den mentalt starkaste och måste också kunna kontrollera flocken, annars blir alla hästar sårbara vid ev. fara.

Detta tror jag är den vanligaste orsaken till varför en häst ofta vallar en annan. Sen är ju hästar individer och har, precis som människor, inte samma syn på saker som alla andra. En del har större kontrollbehov än andra osv. Man har olika uppfattning om saker och vallning är helt enkelt ett sätt att få kontroll på saker och ting - visa den andre vad man menar.

Min häst gick me en ranghög gammal häst som igen trottsade. Min häst å andra sidan var en mkt foglig, ranglåg häst som aldrig trottsade någon. Han var dessutom den ranghöges favorit och han blev mycket förtvivlad när min häst försvann. Ändå vallade han min lilla kuse ofta. Det kunde säkert räcka med att min häst såg lite irriterad ut när den ranghöge bad honom att flytta sig fort. Ändå var dom aldrig osams, inte en sekund. Det är helt enkelt ett beteende som hästar har.

Därför tycker jag inte att det är något man behöver oroa sig över, sålänge hästarna verkar trivas och må bra. Men det är en klok fundering.. för det är ju såna här småsaker som gör att man lär sig förstå hästens beteende och hur det tänker.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 654
Senast: jemeni
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 299
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 103
Senast: Juli0a
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
454
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp