Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag var i Sydkorea förra sommaren, och vad jag fick lära mig om klädseln var att det var helt ok att visa mycket ben, de flesta tjejer gick runt i jättekorta shorts. Däremot skulle man vara påklädd upptill, dvs inget urringat och helst inte visa axlar heller.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

så kul att du fått kontakt. Kompisar tillmig som adopterat har också fått kontakt med familjen som adopterade bort ett av barnen. Familjen ser ofta att barnet får en bättre chans någon annanstans. Storebror kom tom och hälsade på i Sverige. Vad som var intressant var att det skiljde över 30 cm i barnens längd förmodligen pga av vår kost... Självklart vill man som förälder veta att man gjort rätt men du har rätt att berätta vad duvill. Jättekram till dig!
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Ah, tack för infon angående barfota! Jag har nog inga sådana bilder men det var ju ändå bra att veta. Råkar du ha någon pejl på om det även gäller bilder med skor där en stor del av fötterna eller tårna syns, typ peeptoes, sandaletter etc.?

Min bekant visade migt ett kort som skickats till barnhemmet. Barnen hade sandaler på sig då kortet var taget på sommare.

/Lizzie
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Nog är det status att ha häst allt! När jag var bortrest så var det en sydkorean som sa att jag var rik och hur jag än försökte förklara så var jag rik. Jag hade ju häst...

... Sen att jag jobbade extra inom vården och pluggade samtidigt, det ville hon inte lyssna på. Jag sa oxå att det inte kostade att gå i skolan annat än böckerna men att man får bidrag. Men hon hade bestämt sig att jag var rik så fick jag väl va det för henne då :crazy:.

Spännande med föräldrarna men lite läskigt samtidigt!
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?


Tusen tack för den utförliga informationen! Mycket hjälpsamt för någon som bara kan komma att tänka på hundkött och Gangnam Style när någon säger Sydkorea.
wink.gif


Jag kommer att få det jag skriver översatt till koreanska av myndighetspersonen, så jag antar att densamma då kan välja t.ex. de tilltalsformer och formuleringar som passar och inte, även om jag ska försöka skriva så formellt som möjligt.

Angående politiken kan jag ju tillägga att jag självklart inte tänkt nämna något om just Sydkoreas politiska relationer med andra länder, eller ett pip om Nordkorea (jag är för den delen inte ens insatt i de konflikterna). Hade inte tänkt nämna mitt eget intresse mer än i förbifarten á la "...är inrikespolitiskt intresserad, ritar mycket...", men som sagt, finns det risk för att det är olämpligt skippar jag det såklart. Så viktigt är det inte att ta med allt.

Jag kan ju passa på att fråga dig om du vet hur man ser på kvinnor i min ålder (24) som inte har partner? Ligger det stor vikt och värde i att ha pojkvän, eller kanske till och med vara gift, innan någon viss ålder?

Och gällande det här med hästen, skulle det fungera att lite kort förklara att hästsport är utbrett och vanligt bland både barn och vuxna här i Sverige, för att liksom förtydliga att jag absolut inte tillhör någon överklass/är rik? Eller skulle det kunna uppfattas som överlägset?
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Spännande med föräldrarna men lite läskigt samtidigt!

Ja, jag har ärligt talat mest enormt dåligt samvete. Här är och har jag varit 0% sentimental eller undrande under alla dessa år, och så har de istället brytt sig så mycket att mamman tydligen började gråta när myndighetspersonen ringde.
crazy.gif
Det är väl lite därför jag känner att det minsta jag kan göra nu är att försöka bjuda till lite för deras skull.

Halvt kl

Tack för inputs och info!
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag kan ju passa på att fråga dig om du vet hur man ser på kvinnor i min ålder (24) som inte har partner? Ligger det stor vikt och värde i att ha pojkvän, eller kanske till och med vara gift, innan någon viss ålder?

Som kvinna ska du definitivt vara gift innan du fyllt 30 i alla fall. Men det är i Korea, det. Jag tror inte du behöver bry dig om och försöka anpassa dig till deras seder och vanor. De är oerhört traditionsbundna i Korea. Dock förstår de säkert att vi har andra seder och bruk här i Sverige. I Korea presenterar du till exempel inte pojk- eller flickvän för dina förrän ni bestämt er för att gifta er.

Bara du är artig och trevlig går det nog bra. Jag tycker inte du ska smyga med vem du är och hur du har det.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag kan garantera att jag inte kommer att haffa första bästa man och springa till kyrkan imorgon för att kunna ge ett bra intryck.
wink.gif

Men då håller jag helt enkelt tyst på relationspunkten. Skulle det där med förhållande vara väldigt viktigt hade jag nog kunnat få med vännen/ragget på en bild och få benämna honom som pojkvän, men skönt att slippa det.

Jag tänker inte vara ärlig om hur jag har/haft det och/eller nämna något i negativ eller missnöjd ton, eftersom det inte skulle vara någon trevlig läsning eller vetskap för den biologiska familjen. Jag vill inte göra något som kan göra deras skuldkänslor värre. Som sagt, jag ville egentligen bara få kanske ett passfoto eller så från myndigheterna, inte ta kontakt, och eftersom den här kontakten faktiskt sker för deras skull så tänker jag anpassa det jag förmedlar så gott jag kan för dem. Det är de som har saker att vinna eller förlora och har oroat sig i 24 år, och då tycker jag det minsta jag kan göra är att så att säga fokusera på dem, vad de vill höra och vad som kommer ge dem glädje.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag pluggade med en tjej från sydkorea förra året och när jag sa att jag hade häst så tittade hon storögt på mig och undrade hur jag hade råd med det. Hon ville så gärna lära sig rida men hon förklarade att det var väldigt dyrt att ta ridlektioner och hålla häst i sydkorea. Jag uppfattade på henne som om att ridsport var en lyxsport, symboliserar högstatus som redan nämts.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Det låter vettigt att du kommer berätta om positiva saker! Om det du berättar är positivt för dig tror jag inte det kan bli fel. Vi säger att du till exempel hade en pojkvän, som du inte bestämt att gifta dig med, skulle det säkert vara ok att berätta om det. De förstår att vi lever annorlunda här. Förstår du vad jag menar? Smärtor, sorg och elände i ditt liv ska du såklart inte berätta om.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Absolut, jag kommer ju inte kunna ta hänsyn till precis alla kulturkrockar som kan tänkas uppstå, men vill ju om möjligt gärna undvika det som kan förhindras utan att det ger en helt felaktig bild av mig. Eller hur jag ska uttrycka det. Alltså: Jag skulle inte vilja ljuga ihop att jag minsann läser till advokat för att det skulle anses vara prestigefyllt, men om det däremot ansetts som lite oaccepterat och skamligt för dem att jag är singel i 25-årsåldern, så hade det känts som sak samma om jag dragit en vit lögn om att jag hade en man. Lite så.

cool_ice999: Känns bra att få den infon bekräftad från fler håll!
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Har en vän som jobbat på en ridanläggning i Sydkorea och som jag har förstått det så är ridsport en hobby som människor ägnar sig åt men som kräver att man har väldigt gott om pengar.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Har en vän som jobbat på en ridanläggning i Sydkorea och som jag har förstått det så är ridsport en hobby som människor ägnar sig åt men som kräver att man har väldigt gott om pengar.

Läste på wiki att Sydkorea är enormt tätbefolkat, de flesta bor i stora städer och att endast en liten del av landets area var jordbruksmark där man främst odlade ris. Detta är säkert en av förklaringarna till att det är så dyrt att ha häst. I Sverige har vi låga markpriser och då blir det ju både lättare och billigare att ha häst. Dock är ju priserna även här högre i storstadsregionerna.

Adoptioner uppmuntrades av myndigheterna ett tag för att begränsa befolkningsökningen. Sydkorea har gått ganska snabbt från att vara ett fattigt, krigsdrabbat land till att bli ett av det rikaste i regionen.

TS: Jag tycker du kan berätta lite om din svenska familj också. Att de är vanliga hyggliga människor som gett dig en bra uppväxt.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag hade en lärare från Korea en gång och hon berättade att hon var tvungen att köpa nya linnen för där nere ska de ha breda axelremmar på linnena eller något med ärm. Sen är det ju så att de borde vara medvetna om att det finns vissa olikheter mellan Sverige och Korea.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag kommer att få det jag skriver översatt till koreanska av myndighetspersonen, så jag antar att densamma då kan välja t.ex. de tilltalsformer och formuleringar som passar och inte, även om jag ska försöka skriva så formellt som möjligt.

Låter som en plan. Glöm bara inte bort vissa medlemmar av familjen. Att t.ex säga "jag har undrat över hur min mor är", och inte nämna din far på liknande sätt är t.ex inte helt okej.
Det är dock inte slutet på världen om du inte får klämmen på det direkt. Som sagt, dom är ganska västerländska för mesta, så dom lär förstå att du inte menade något elakt med det.

Jag kan ju passa på att fråga dig om du vet hur man ser på kvinnor i min ålder (24) som inte har partner? Ligger det stor vikt och värde i att ha pojkvän, eller kanske till och med vara gift, innan någon viss ålder?

Snittåldern på att gifta sig i Korea är runt 28 för kvinnor, så jag ser inga problem med att du inte är gift. :)
Det är nog en fördel att inte ens nämna pojkvännen, såvida det inte är så att "det är han".. Många Sydkoreaner är Katolska, och praktiserande sådana, så att "leva i synd" är alltid en risk. :)

Och gällande det här med hästen, skulle det fungera att lite kort förklara att hästsport är utbrett och vanligt bland både barn och vuxna här i Sverige, för att liksom förtydliga att jag absolut inte tillhör någon överklass/är rik? Eller skulle det kunna uppfattas som överlägset?

Det känns (i min mening, vilken e.g inte spelar roll här) som lite för mycket risk i förhållande till vad du tjänar på att berätta att det är just hästar du håller på med. Vad sägs om att du håller det till att du säger att du älskar djur, och tillbringar en massa tid med att träna dem?
Dvs, ospecificerade djur. :)
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Tack för infon!
Det är väl mest att jag tycker det känns märkligt att skriva att jag "tränar djur" eller håller på med djur, ungefär som om jag vore någon sorts cirkusmänniska. Sedan lär det ju ändå framgå på en av bilderna att hästar är just ett av de här djuren, eftersom jag knappt har bilder på mig utan häst och lär skicka en av dem. Men vi får se.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

lägg ut bilderna här först om du är osäker på om du kan skicka dem så kan vi granska dem med andra ögon :)

Jag tar dig på orden och kör på det!

Det här är de enda tre "normala" bilderna på mig, resten är bara en massa där jag suger in kinderna, plutar med eller särar på läpparna eller kör kåtblick, och jag känner inte riktigt att det är något jag ens skickat om min biologiska familj varit svensk.

Apa-1.jpg


Men: Jag gillar inte bild 1 för att det är just en sug-in-kinderna-och-se-söt-ut-bild, plus att det ser ut som om jag är naken (den är beskuren, hela huvudet + lite mer av axeln syns på den riktiga). Jag gillar inte bild 2 för att den är så hemskt redigerad samt av dålig kvalitet, och jag gillar inte bild 3 för att jag ser ledsen ut (det var bara väldigt varmt) och mitt ansikte ser väldigt... stort ut.

Så vill jag alltså gärna ha något mer än en själslös poserbild, någon där man ser vem jag är, och eftersom det enda jag då har är hästbilder och fyllebilder är valet enkelt.

Kuk.jpg


1044015_156889387830524_567379061_n.jpg


Men här gillar jag inte bild 1 för att den kanske kan uppfattas som, jag vet inte, högtravande och dessutom rätt trist, jag gillar inte bild 2 eftersom mitt ansikte ser plastigt ut, och jag gillar inte bild 3 för att det är så dålig kvalitet och för att den kanske kan uppfattas som för avklädd? Har i övrigt även fått för mig att man inte ska bära vitt i vissa asiatiska kulturer.

Åsikter? Undanber mig kommentarer åt något håll om mitt utseende, det är bara lämplighetsgraden jag vill ha lite tycken om.
smile.gif
Tatueringarna kan jag självklart retuschera bort.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag tycker både 2 och 3 är jättefina! Vänta med hästbilder tills du känner dem bättre. Är det så att de har det tufft ekonomiskt kan det vara provocerande att du håller på med hästar. Bättre då att ligga lite lågt i början och känna av situationen ;) Tatueringen på bild 3 syns ju knappt och jag tycker inte du ser ledsen utan snarare avspänd och seriös på ett bra sätt.

Lycka till!
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag kommer ju inte lära känna dem, så någon mer kontakt/bildutbyte blir det inte.
Sedan fattade jag det inte som att de hade det tufft ekonomiskt idag då någon av dem åtminstone drev eget företag.

Tack för dina åsikter.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag tycker att bild 2 och/eller 3 på dig skulle passa jättebra, men även bild 2 på dig och hästen (eller bild 3 där med).

Angående hästeriet och att du håller på med hästar så kan du väl skriva att ridning är en av sveriges vanligaste sporter nånting blabla också, så får dom reda på att det inte bara är något för snorrika personer här.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 461
Senast: cirkus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 817
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Cilva
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp