Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Kan du inte skoja till det lite och säga att svenskar är faktiskt rätt trevliga de också och att du haft tur med vänner så du har inte lidit av ditt annorlunda utseende (om det nu är sant?). Kan du inte kalla dem dina koreanska föräldrar (om det känns bra?) eller deras namn om du inte vill vara så familjär. Tror inte du ska rota för mycket i det förgångna utan tala om att du har det bra här och nu samt att du är nyfiken på vad de är för ena. Det måste vara en fruktansvärd sak för en mor att lämna bort sitt eget barn, men hon hade kanske trycket på sig utifrån. Att de varit fattiga kanske du kan lämna därhän. Berätta lite om din svenska familj som om du just fått kontakt med en avlägsen släkting.

PS Jag har inga barn eller ens velat ha några :o men det är ju bara att gå till naturen så ser man att modersinstinkten är väldigt stark.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Kan du inte säga att dina svenska föräldrar har haft samma önskan som de, dvs att ge dig en så bra barndom och start på livet som möjligt är, och att de också lyckligt nog har haft resurser att uppfylla denna dröm? (om det nu är på det viset).

Jag bara tänker mig att då kan de lättare se både sig själva och dina svenska föräldrar som bra föräldrar, och att det är en slags gemensam önskan där dina svenska föräldrar har haft förmånen och möjlighet att uppfylla målet, när det inte var möjligt för dem själva.

Sen blir jag lite nyfiken på det där med hudfärg, dvs om du har upplevt det som jobbigt, som de anser att du måste ha gjort. Rent generellt upplever jag inte svenskar som fixerade vid hudfärg, men samtidigt så är det svårt att veta. I alla fall så tror jag att man lägger mycket större vikt vid hudfärg och härstamning i Korea än vad vi gör här.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Nej, jag har aldrig reflekterat över eller blivit negativt bemött för att jag inte är svensk. Jag har dock också fått intryck av (via media, bekanta med mer kunskap om de specifika länderna etc.) att synen på etnicitet, nationalitet och dylikt är en helt annan sak än här i fler östasiatiska länder, så jag förstår absolut varför de varit oroliga.

Jag skrev i alla fall något i stil med att jag haft en bra och trygg uppväxt och aldrig känt mig utanför eller mått dåligt över att jag är adopterad, får hoppas att det låter OK även i deras öron och inte uppfattas som att jag helt skitit i dem (fast ärligt talat är det ju lite så det varit, jag har haft det så bra i Sverige att jag aldrig känt mig rotlös och "saknat" någon biologisk familj. Men så skrev jag såklart inte, haha).

fejko: Ja, fast jag tycker ju inte att man kan jämföra djur och människor på det sättet i något avseende. För mig är att sakna och älska ett barn man aldrig träffat/känt som sagt en väldigt främmande känsla som jag inte kan sätta mig in i, även om jag förstår det ameo beskriver.

Jag vågade inte riktigt försöka skämta i ett första brev så här, det finns nog risk för att det bara uppfattas som drygt, särskilt som jag är fenomenal på att dra just dryga skämt. Skrev i alla fall att jag självklart förstod varför de behövt adoptera bort mig, jag fick det beskrivet för mig att det så att säga var ett "frivilligt" (i den mån man nu kan tala om frivillighet här) beslut eftersom de själva visste att de inte hade råd med ett barn till, så det var nog bara praktiska och inga "heders"relaterade omständigheter.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag har inte læst så mycket i tråden, men jag tænker spontant att dom kanske kænt skuld før att dom adopterat bort dig så tryck på att du har det sååå jættebra i rika Sverige! Och att du førstår att dom måste ha varit i en svår situation eftersom dom adopterade bort dig. Du kan væl ta några foton dær du garderar dig? Strumpor och skor, axeltæckande och minst knælångt? Hæsten tror inte jag heller ær något problem att visa upp. Om du vill kan du væl skicka med någon symbolisk gåva. Till ex en bricka med en ælg på ær platt, ståttålig och lætt att skicka. Jag glæds med dig før att du fått kontakt med dom!
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Det låter som att du fick till ett bra brev. Bra att du inte skämtade. Jag tror precis som du att det inte är läge för det.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Bra! Eller... något. De är i alla fall väldigt glada för att jag har det bra, men jag fick helt plötsligt veta att de ville betala för de universitetsstudier jag nämnde och undrade om jag övervägt att studera i Sydkorea, för då kunde jag ju bo hos dem.
crazy.gif


Anchorman_well_that_escalated_quickly_966.jpg


Som sagt, kulturkrockar.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Haha. :D
Fast det är ju väldigt fint av dem!

Nu vet jag inte vad det var för universitetsstudier, men är det här i Sverige så är det ju bara för dig att skriva att det är gratis att studera i Sverige. :)
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Varför :crazy: ? Varför inte :) och vara tacksam och ödmjuk för att de bryr sig om dig? Att de frågar och erbjuder sig betyder inte att du måste åka dit. Skulle det inte kännas ledsamt om de inte vill veta av dig över huvud taget? Familjebanden är oerhört starka i Korea och jag som helt utomstående blir rörd av att de tänker på dig.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Vadå "varför?", och var har jag uttryckt att jag inte tycker det är snällt av dem? Att jag tycker det känns extremt främmande och obekvämt för mig utesluter väl inte att jag förstår omtanken?

Skulle det inte kännas ledsamt om de inte vill veta av dig över huvud taget?
Nä.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Nu vet jag inte vad det var för universitetsstudier, men är det här i Sverige så är det ju bara för dig att skriva att det är gratis att studera i Sverige. :)
Det ska jag absolut göra. Ska bara försöka komma på någon inte alltför harsh ursäkt till det andra.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Vadå "varför?", och var har jag uttryckt att jag inte tycker det är snällt av dem? Att jag tycker det känns extremt främmande och obekvämt för mig utesluter väl inte att jag förstår omtanken?

Därför att smileyn :crazy: innebär att något är galet, tokigt. Att det är :crazy: att de erbjuder sig.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Det är säkert en blandning av dåligt samvete samt att de vill skryta lite om att de har ett bra liv nu. Du får väl tacka så mycket men säga att du pga pojkvän, häst eller varför inte det "fantastiska klimatet" föredrar att bo kvar i Sverige ;)
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Därför att smileyn :crazy: innebär att något är galet, tokigt. Att det är :crazy: att de erbjuder sig.
Ja. Precis som jag just uttryckte: Det är otroligt främmande, märkligt och obekvämt för mig, hence "Som sagt, kulturkrockar".

Så jag frågar igen:
Vadå "varför?", och var har jag uttryckt att jag inte tycker det är snällt av dem? Att jag tycker det känns extremt främmande och obekvämt för mig utesluter väl inte att jag förstår omtanken?
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Jag frågade varför du tyckte det var galet av dem att fråga.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Suck. Jag har inte uttryckt att jag tycker det är galet av dem att fråga.
Du kan ju inte seriöst mena att du tolkar allt bruk av alla smileys bokstavligt talat efter deras namn? Du kan inte känna av lite vilken känsla de visuellt speglar och koppla samman det med inlägget de brukas i?
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Smileyn :crazy: ger en viss känsla i ditt inlägg #87. Kanske du skulle uttrycka dig annorlunda om du vill kommunicera kring det här? Låta bli smileysar och skriva det du menar istället så det inte misstolkas? JAG har inga krav på att du ska tycka på det ena eller andra sättet kring situationen. Du får tycka och känna precis vad du vill. Eftersom du skriver om dina känslor kring det hela här har jag rätten att fråga dig varför, eftersom det är ett diskussionsforum.
 
Senast ändrad:
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Det är ju inte mitt bekymmer att just du inte förstår även när jag förklarat.

JAG har inga krav på att du ska tycka på det ena eller andra sättet kring situationen.
Men ändå ifrågasätter du och uttrycker du att vissa känslor är lämpligare och mer rätta att känna än andra.
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Det ska jag absolut göra. Ska bara försöka komma på någon inte alltför harsh ursäkt till det andra.

Se inte deras fråga som ett krav du måste hitta en giltig ursäkt för att kunna tacka nej till. Se det som en vänlig, omtänksam gest. Då blir det inte svårt att vänligt tacka nej. "Tack så jättemycket för ert erbjudande, jag uppskattar det väldigt mycket. Just nu passar det inte för mig att studera i Korea men jag är glad att ni tänker på mig!"
 
Sv: Vad vill ens biologiska familj veta om en?

Det är ju inte mitt bekymmer att just du inte förstår även när jag förklarat.

Vi diskuterade ditt inlägg #87 och innebörden av det. Du har förklarat efteråt och jag förstår. Vi använder nog :crazy: på olika sätt. Jag frågade för att jag inte förstod. Inget annat. Hade du använt :wtf: som slutkläm på inlägg #87 hade det gett ett annat intryck eller :yuck: eller :).
Men ändå ifrågasätter du och uttrycker du att vissa känslor är lämpligare och mer rätta att känna än andra.

Nej. Jag var bara intresserad av att veta varför du tyckte så.
 

Liknande trådar

Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
34 461
Senast: cirkus
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 817
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 473
Senast: Cilva
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Kamera i stall

Omröstningar

Tillbaka
Upp