Vad vill du din hund ska kunna?

Sv: Vad vill du din hund ska kunna?

Jag vill lära min hund en massa saker.... Läser med drömmande blick vad som krävs för att tävla lydnad på högre nivå och inser att det där kan jag nog glömma. Inte pga. hunden men pga mig själv.

Han är bara fem månader så vi får se....

Mitt mål är att han ska kunna:
sitt
ligg
gå fot
inte dra i kopplet
stanna när jag säger stanna
prickfri inkallning
ligga kvar o sitta kvar
gå förbi folk o hundar med uppmärksamhet på mig, lös och kopplad
spåra
söka

Han kan redan:
sitt
ligg
vacker tass
söka godis inomhus
spåra korta stäckor (förstår grundtanken)

Kan nästan:
inte dra i kopplet
stanna
sitta kvar

Jojomen så.... jag är så impad när man kommer ner på brukshundsklubben och ser alla lydiga hundar.
:bow: :bow: åt er!

Vår är 7 månader och kan:

sitt
ligg
nästan rulla :p
Hur gör flickorna i sthlm? (dvs. lägger sig på rygg :angel: )
kom
fot
sitt kvar
stanna
Var är leksaken?
Hämta
Leta/påbörjad spårning i skogen
Hur sitter man i skolan? (sitt fint)
Höger tass
vinka
dansa
Nu kommer det en biil (sitta vid sidan av mig)
och om man kan kalla det en konst; neeeej och usch usch

Jag tycker att det är jättekul om hunden kan mycket och hon tycker att det är superkul att hitta på nya saker :).

jag är glad att min hund kommer på inkallning (oftast, skulle behöva träna mer för skulle det dyka upp en katt eller annan hund så vet jag inte om han skulle lyssna hmm...).

Annars kan han

sitt
stå
buga
vacker tass
rynka på näsan
stanna
"nej" vet han vad det betyder

Senaste månaderna har jag blivit mer hård på honom just vad det gäller kommandon och när vi är ute, inkallning och hur han går i koppel. Det går bättre och bättre och vad jag har märkt har jag fått en trevligare hund. Nu vet vi båda var gränserna går och vad som gäller.

Tex. när jag kommer in genom dörren och han rusar fram och hoppar.. Det har varit irriterande men nu har jag lärt honom att när jag pekar på en kudde som ligger innanför dörren så går han dit och sätter sig och väntar tills jag tagit av mig kläder och lagt undan grejer och SEN kommer jag till honom och hälsar! :bump:

En annan rolig sak, han kan skilja på några av sina leksaker. Om jag säger att han ska hämta "pipen" så hämtar han en orange pipande grej. Säger jag att han ska hämta "lejonet" så hämtar han ett litet gosedjurslejon. Nu håller jag på och lära in "bollen" också, så han ska hämta den. Det går hyfsat!

Vill att lagotton ska kunna:
-tävlingslydnad klass 1 (visst, gärna elit, men jag tänker logiskt just nu ;))
-gå lös utan att jaga
-bli viltspårchampion (fast vi har precis börjat med spår, med det är väl målet)
-ta ett cert (*drömmer*) i utställning

Nu vet jag inte hur Seabaz gjorde, men när jag lärde unge herrn att
buga så hade jag honom helt enkelt stående samtidigt som jag förde
en godis mellan frambenen på honom, då bugar dom flesta hundarna
automatiskt.

mest basic
sitt
ligg
fot
inkallning
enkla saker som gör allt så mkt lättare

det är i allafall mycket roligare att visa upp tricks än att bara säga hit, sitt, plats när nån kommer på besök :p kanske är jag den lata lillmatten men så har jag också den lata och korkade terriern:angel:

nån från karlstad-trakten som har sett softisen Whiskey? han är helt fantastisk!:bump: världens cirkushund!

Tänkte bara halka in & svara på hur man kan lära hunden att buga :angel:

Ta vara på det naturliga beteendet, många hundar bugar när de sträcker på sig efter de legat & vilat. Använd klicker eller beröm som vanligt.. Det tog inte lång tid alls för min vovve att lära sig med hjälp av klickern & då är jag inte ens speciellt duktig på klickerträning :D

Ohh..vill mycket. För mycket kan mina kompisar påstå som är nöjda med att sina hundar kan lite konster och agility och med bra allmänlydnad men detta är iaf. mina mål:

-Klass 3 lydnad (har tränat lydnad i ca. 3 mån och tävlat en gång med några 10:or och 9:or)
-Klass 2 freestyle (ska fixa program efter sommaren och ut och tävla)
-Klass 2 agility (får börja tävla i slutet av Juli)
Plus en massa annat med tex allmänlydnad och en massa andra trix plus bli bättre på spår och kunna markera och spåra över ca. 10 m asfalt och låta det ligga i ca. 1½ timme.

För att nämna lite min voffs kan:
*Lydnadsklass 1
*Hoppet lydnadsklass 2
*Spåra med halvdana markeringar i 30 min liggande
*Allt utan vippbrädan i agility
*Buga, spinn/snurr, vacker, tass, andra, slalom, åtta, mellan, hoppben, hoppmellan, hopp sak, hopp hund, hopp person, luft, runt, vinka, stegra, jump, putt, rulla runt, spela död m.m...
*Andra trix som tex: snusa, "är du säker", skall, fäll, spring mm..

Bara för att nämna lite.:)
//Hebotjejen

Senast ändrad av en moderator:

vad jag vill att min hund ska kunna? ååå det blir en lång lång lista. sammanfattat; som tävlingslydnadshund och utan problem som sällskapshund.

Tycker det stämmer överrens med vad jag vill min hund ska kunna. Kortfattat och bra =)

Min prupp kan det jag tycker är viktigast.
Sitt, Stanna, Hit.

Sen han han Ligg, Skall.

Ska väl lära han en massa småtrix när han blir äldre med :)
Men är man bara 5 månader så behöver man inte kunna mer än det allra viktigaste :)

sen ska vi väl försöka oss på både lydnad och agility :)

Min valp (11 veckor, saluki) kan:
Äta jord. Äta pinnar. Äta löv. Äta skit. Jaga katten. Skälla på lösgående hundar. Hoppa på främlingar. Rusa runt. Snarka när hon sover. Listan kan göras lång.. :angel:
Hon går i alla fall fint i koppel - när hon inte är vild och busig...

Mina mål:
Ska starta lättaste agilityklassen.
Ska starta lydnadsklass I.
Ska kunna komma på kommando även om hon ser något hon vill jaga... (Ja, jag har börjat träna inkallning redan)

Sedan hade det varit jäkligt kul att tävla med henne i någon tävlingsgren där man inte ser så mycket vinthundar.. Gärna komma långt också. :D

Vi får se vart vi kommer, första målet är en bra inkallning.
Efter att ha hittat en del gamla foton på när jag tränade lydnad med saluki och foton på när jag debuterade inoff i lydnad med lånad hund och vann, så är jag GRYMT sugen på att testa det med valpis.
Några bilder på när jag tränar med vuxna salukis: http://www.freewebs.com/changrila/apps/photos/album.jsp?albumID=1169000 :D

Senast ändrad:

Min hund är för mig den perfekta hunden. Hon går för det mesta lös och sticker ingen stans. Går hon i koppel drar hon inte. Hon skäller inte, hårar inte och luktar inte hund.

Hon kan just inga lydnadsgrejor men vi tränar lite agility för att ha lite kul ihop och det uppskattar hon verkligen :)

Jag hade tyckt det vore jättekul att träna på att spåra med min hund, han är riktigt grym på det. Spårar upp pappa i skogen när han hugger ved och vi inte vet var han är, bara man säger "var är husse?" och sen får man hänga som en vante i kopplet ;)

Vad han kan i dagsläget är: Sitt, ligg, stilla (spela död, inte ens ögonen rör han på), stanna (även om jag försvinner ur sikt), kom, sida (fot), snurra, hopp, tass.
Man kan även lägga en godisbit på hans tass när han ligger ner utan att han släpper ögonkontakt med mig förrän jag säger varsegod :p

Sen så förstår han det mesta man säger om man säger det i vanlig samtalston; sluta, var är husse/matte/namn, var är igelkotten, hämta pinnen, osv. men det har man ju inte tränat på utan det bara blir så.

En vacker dag ska han kunna prickfri inkallning. Tyvärr kan han sticka idag om han får spår på nåt vilt.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 646
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 530
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 274
Senast: Red_Chili
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Orolig katt i bil
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31