Vad värderar ni som viktigt?

Sv: Vad värderar ni som viktigt?

Alltså, om det nu vore aktuellt så är det just huvet jag skulle vilja föra vidare. Är ju tyvärr inte mitt sto.

Hon skadade sig på travet + sades sakna vilja att springa fram i täten ibland (men det har med rätt motivering att göra - hästen klättrar i träd bara man ber henne på rätt sätt...) Senskador fram o bak, som hon nu verkar fortfarande ha problem med. Dessutom har hon länge haft problem att som ridhäst arbeta lika med bakbenen, men det kan ju vara ett träningsfel.
Men just senorna känns inte så starka på henne, annars skulle jag lugnt föra vidare hennes gener.

Men som sagt...tyvärr lite svårt för mig...

Jag har de senaste dagarna funderat och diskuterat allmänna avelsfrågor rätt mycket och när jag råkade komma att tänka på ett sto som jag blev erbjuden för nåt år sen, som hade för dåliga hovar för banan, men som gick att rida o avla på, så kom jag på att jag aldrig skulle avla på dåliga hovar. Och så kom frågan upp om jag var den enda som tänkte så.
Varför jag riktade in min fråga på just trav i tråden är för att det är inom travaveln jag har minst med kontakter...

Jag är riktigt glad över att ni tänker vettigt. Skönt att det finns några som gör det i a f...

Fortsätt gärna att svara på mina frågor, om ni har nåt att tillägga... Jag tycker det här är väldigt intressant; vad folk väljer att avla på och vad de har för kriterier...

Jag hade nog inte heller valt nån superdyr hingst. Inte till första fölet i a f.

Men som sagt... Tyvärr är stoet inte aktuellt för aveln. Inte från min sida.

Jag hade nog inte heller valt nån superdyr hingst. Inte till första fölet i a f.

Men som sagt... Tyvärr är stoet inte aktuellt för aveln. Inte från min sida.

Det mesta är ju redan sagt i den här diskussionen, bara att hålla med Martha där...

Men jag skulle vilja poängtera att om man ska ta ett föl för att sälja sedan så tror jag att det skulle bli svårt efter ett sto med så pass gammal stam. Föryngringen går fort inom travet och Glasgow är nog inte det mest heta just nu.

Det finns många nyblivna åringar ute för en spottstyver nu och framåt hösten kommer det fler...

Om man skulle ta ett föl "för eget bruk" spelar ju inte sånt nån större roll.

Det finns tre olika orsaker till att hästar får senskador
*yttre våld
*överansträngning
dessa behöver man inte ta i beaktande om man vill avla direkt

Sen har man hovarna, har dom små trånga hovar så får dom ofta senskador, och sånt bör man inte avla på

Sen har man hovarna, har dom små trånga hovar så får dom ofta senskador, och sånt bör man inte avla på

Det där bekräftar det jag funderat på! Tack! :bow:

Jag är lite "känslig" för just senskador, så jag skulle ha svårt att avla med ett sto med senskador, oavsett ras, om stoet verkligen inte finns nånting som styrker att stoet kan tillföra aveln något.

Sen har jag hört "rykten" om att Glasgow nedärver svaga ben... Hur sant eller osant det är har jag ingen aning om, men man blir ju klart mer försiktig efter såna uttalanden...
Nu kanske det här stoets skador kommer av yttre våld eller överansträngning, men jag skulle ändå vara försiktig.

Har ni några exteriöra önskemål, utöver bra hovar och starka ben? Något ni föredrar? (Viss typ av hals, vissa vinklar..)
Vore de samma för varmblod som kallblod?

Små trånga hovar är å andra sidan oftast orsakat av felaktig verkning/skoning. Arvbarheten i det fallet ligger väl mer i huruvida deras hovar "vill" bli långa och trånga, eller långa och utflutna.
Om inte du menar små hovar som i "oproportionerliga till hästen", oftast kombinerat med för smala ben och ledgångar, för i sådana fall håller jag med dig!:D

Jo precis...folk kan ju i egenskap av att anlita dåliga hovslagare få hästars fötter att se ut som hej kom o hjälp mig, men sen finns ju hästar som föds med trånga hovar precis som du skrev i din sista mening. Stråltrycket blir inte normalt och cirkulationen fungerar inte som den ska.

Jag personligen gillar hästar med bred bakaktion, krävs lite mer jobb att träna upp dom men jäklar va det går undan när dom fått styrkan.
Som "tur" är så lämnar den moderstammen jag har bara såna hästar..bred aktion och raka haser, en rak has får ett "längre" baksteg och därmed mer vägvinnande trav...tycker jag iallafall...:D

Sen är det ju olika vad man gillar...korta sluttande kors ger speed, långa kors ger styrka
skenorna fram ska vara en tredjedel av överarmen, medans bakskanken ska vara lång...korta "kotleder" ger stumt steg, långa ett sviktande..

Senast ändrad:

:bow:
Just sånt där jag är ute efter!
(Fortsätt gärna om ni har mer att skriva om!) :D

:D kom ihåg att det finns alltid undantag av alla regler..men man kan ju kanske "se" på sin häst vad för förutsättningar den har när man börjar träna...en häst med långt kors KAN inte bli en speedkula..dom kan få upp speeden men det tar en stund..

:D
Ingen regel utan undantag, helt klart!
Men eftersom jag inte har nån individ att ta hänsyn till just nu, så tar jag mer än gärna emot era tankar om hästarna, generellt! :D

Här kommer mina tankar, det blev långt.

Det finns i huvudsak tre saker som är viktiga:
Talang/kapacitet- kan inte hästen trava fort, alternativt rätt fort rätt långt, så blir det ingen bra travare.
Löphuvud-vill inte hästen springa fort blir det ingen bra travare. Den måste även ha en egen önskan om att vara först häst mot häst. Detta kan man inte lära en häst, antingen så har den det eller inte. Det är dock inte speciellt svårt att förstöra på en lite vek häst.
Hållbarhet- den måste hålla för hård träning och/eller tävling, annars blir det ingen bra travhäst.

Jag gillar inte heller opåtiligt vrånga hästar- vill inte ha Armbro Goal-blod. Fakir du Vivier-blodet ska man nog också undvika om man absolut inte vill ha oregeligt-dock så kan man få mycket vilja häst mot häst där-och lite nerv.

Exteriören i sig är helt oviktig för hästens prestation, däremot så kan exteriören påverka hållbarheten rätt mycket-det gör den i högsta grad viktig. En trasig häst tjänar inga pengar. Det kan ju i vissa fall också påverka kapaciteten så visst är det viktigt hur de ser ut, men långt ifrån avgörande om hästen är bra eller dålig. Det är insidan som räknas.

Exempel på hur jag tänker:

Exteriört ej önksvärt: Sabelbenthet, parallellförstutning, riktigt dåliga hovar

Oviktiga exteriöra avvikelser: måttligt fransysk, tåvid bak, rakhasig

Vad jag föredrar: Lång liggande bog, långt sluttande kors, så korrekt som möjligt i benställnigen, trevligt huvud, vakna ögon utan "vitt", längre än hög, ca 160 cm hög, extremt bra hovar, bra djup, lång hög manke, naturligt välmusklat kors (äpplekors) . Till skillnad från martha så vill jag inte ha extrema breddare-de gör av med för mycket onödig kraft på sin breda bakaktion, jag vill ha en så effektiv aktion som möjligt- de måste gå fria. Vad gäller skenor så vill jag ha dem korta, både fram och bak minskar risken för att de slår sig. Martha, varför långa skenor bak?

Föredrar ej men inte diskvalificerande: måttligt x-bent, inåttåad, måttligt platt eller stupande kors, krokhasig, knipa under knäet, veka kotor.

Det finns vissa som analyserar exteriör till minsta lilla detalj och sedan finns det andra som tycker helheten är viktigast. Jag går på helheten, hästen ska tilltala mig. Jag har sett så många hästar som springer som bara den som inte är korrekta, faktiskt skulle jag vilja påstå att det är mycket ovanligt med fullständigt korrekta travare. Det är bara att läsa exteriörbeskrivnigarna i hingstkatalogen. Hur många procent av dem är korrekta i sin benställning? Troligen är andel korrekta avelshingstar något högre än andelen korrekta travare då de är hästar som hållit för hård träning och tävling.

Jag har ganska bestämda åsikter om vilket blod jag vill ha, och vilket som jag sorterar bort direkt, men det tänker jag inte skriva här för då kommer nog ameo och rensar...

Nu har jag ingen märr och ska jag avla igen så är riktlinjen att hon ska ha minst 110 i avelsindex. Avelsindex är ett utmärkt mått på det förväntade avelvärdet och baseras på många, många fler objektiva jämförelser än vad någon människa kan göra. De hingstar som intresserar mig bör ha index över 120. Varför jag nöjer mig med ett "sämre" sto än hingst är helt enkelt för att det är svårt att få tag på ston med över 120 i index. Jag skriver "bör ha" eftersom index sjunker med ålder och en märr bli ju inte sämre för att hon är några år äldre så länge hon inte börjar bli gammal.

Stoet bör ha egna prestationer, eller att jag vet varför hon inte har det. Moderstammen på både hingst och sto får inte underskattas. En mycket bra fader kan inte "väga upp" ett svagt möderne.

Vad gäller lynnet så lägger jag inte så stor vikt vid det (så länge de inte kan anses vara farliga) om de gör sitt jobb på ett bra sätt. Önskan är en lätthanterlig och lugn häst.

Klipper in avelsmålet från registreringsreglementet:
"För den varmblodiga travhästen skall avelsmålet vara att producera lätthanterliga, distansstarka och rentravande tävligshästar som skall vara konkurrenskraftiga både som unghästar och som äldre travare och som är sunda och har ett gott tävlingspsyke med utpräglad vinnarinstrikt. Ändamålsenlig exteriör eftersträvas och hästarna skall efter avslutad tävlingssäsong kunna fungera som sunda avelsdjur."

Tillägg, vad gäller avelindexen så gäller undantag om And Arifant finns i stamtavlan, det känns som att det är något skumt med hans index.

Bred bakaktion gör att dom går fria...alltid :D
Sen skrev jag inte långa skenor bak utan långa skankben(från hasen upp till knäet)
Franskt blod är alltid lurigt, finns sällan mellanting..antingen blir det hur bra somhelst eller så blir det pannkaka av alltihopa tycker jag iallafall.

Bred bakaktion gör att dom går fria...alltid :D
Ja, men det är inte särskilt effektivt :D . En häst som går fri är dock nästan alltid effektivare än en som går på sig, även om den är skyddad.

Sen skrev jag inte långa skenor bak utan långa skankben(från hasen upp till knäet)
Oj, läste för snabbt, då håller jag helt med dig.

Franskt blod är alltid lurigt, finns sällan mellanting..antingen blir det hur bra somhelst eller så blir det pannkaka av alltihopa tycker jag iallafall.

Jo, det ligger en del i det. Jag menar inte avelsindex på franska hästar överlag utan just And Arifants, han har 95.

MIN 38% are kommer ju naturligtvis att bli en kanon :D

Med en pappa med 96 i avelsindex och en mamma med 100 :angel:

( jag har aldrig begripit mig på det där faktiskt..hade en märr med 113, nästa år hade hon 111 ) sen står det att det är medel för årgången, men hur ändras det då?

Ja, men då har ju Tenacious högre förväntat avelsvärde än And Arifant, som har mellan 4 och 5 % miljonärerer av sina avkommor. Så man kan ju säga att du har en chans på 20 att din blir miljonär! :D

Vad gäller medel i årgången och förändringar hoppas jag att Snazzy_Millie kan förklara det bra i den andra tråden.

Ja hoppas han kan det...kollade den andra märren nu och nu ligger hon på 109 ...??

"Vackrast" mamma ligger/låg på 83 :D , och så fick hon en sån goding med både skalle o hållbarhet :love:

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 021
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
635
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka