Vad värderar ni som viktigt?

malumbub

Trådstartare
Vad anser ni vara viktigt i travaveln? Vad vill ni ha kvar i travarna och vad vill ni avla bort?
Vad har ni för krav o kriterier när ni väljer hingstar och vad SKA stoet ha för att kunna avlas med?

Berätta helt enkelt hur ni tänker och funderar...

Sv: Vad värderar ni som viktigt?

Jag har valt antingen "förstaårshingstar" som verkar intressanta, ELLER dokumenterat bra hingstar som lämnar både ston o hingstar som tävlar bra
Jag vill ha en bra stostam på hingsten jag väljer, där stona i stammen lämnat som systrar, mostrar mm

Stoet jag avlat på har ju på nåt sätt tilltalat MIG, även om de ston jag avlat på har varit nästan ostartade...där är det samma med att dom skall ha syskon eller bra tävlingsindivider även på morsidan...helst i flera led.

stoets moderstam och hingstens moderstam är viktigt...ex Copiad kunde man ju räkna ut direkt att han inte hade i aveln o göra då han var en enda individ i hela trädet som gått bra....

Ok.
Men om man har ett sto vars mamma inte gjort så mycket i aveln, men pappan desto mer bevisat sitt värde, skulle du då avla vidare på det stoet?

Kollar du på exteriör, tider på banan, humör och skadehistoria och så?

Ok.
Men om man har ett sto vars mamma inte gjort så mycket i aveln, men pappan desto mer bevisat sitt värde, skulle du då avla vidare på det stoet?

Kollar du på exteriör, tider på banan, humör och skadehistoria och så?

Håller helt med Martha i hennes kriterier. Och för min del om jag har ett sto som det du beskriver som inte heller har några egna prestationer värda namnet så skulle jag inte avla på det. Det föds så många travare varje år ändå...

Pappor är ALLTID "bra"

Klart man kollar på exteriör osv..humör....hmm, det är ju relativt..jag har alltid gillat Nevele Pride blodet och han var ju född hin håle himself :D Men lämnar tuffa tävlingshästar som inte är elaka som han var( nån kan ju slinka med förstås)
Däremot är jag rädd för "vrånga" hästar...som Giant Force, Defi D'anou ...det nedärvs ofta den vrångheten mer eller mindre men då måste man ju nästan vara ajour med tränaren av hästen för att veta såna saker för inte står det i annonsen :angel:

Men som sagt så tycker jag att även om inte stoet har gjort nåt på banan så ska hennes mor, syskon, mostrar osv kunna visa skaplig förvärvning...Ingen blir avelshingst utan att premieras. stona tycker jag är eg viktigast i sammanhanget.

Stoets egna prestationer och härstamning tycker jag är viktiga. Framförallt att moderstammen har lämnat riktiga travare. Stoets aktion, styrka och löphuvud kan många gånger vara viktigare än hur många kronor hon tjänat eller hur snabba tider hon presterat.
Jag avlar hellre på ett sto som klarat av att göra grovjobbet i loppen än ett som kanske är hyperspeedigt men måste få allt serverat...

Vissa exteriöra defekter kan jag ta på ett sto som i övrigt uppfyller mina krav men hon får ju inte vara helt felskapt...
När det gäller lynnet så kan jag acceptera ett sto med hårt humör till viss gräns men en ängslig och nervös märr skulle jag helt undvika.

Finns det vissa svagheter som man kan "avla bort"?
Finns det några fel som ni DIREKT dömer ut stoet med?
Typ svaga senor, dålig hovkvalite, konstiga vinklar...
(T ex som martha skrev om vrånghet.)

Härstamning (framför allt moderstam, men även hingstsidan är viktig) och exteriör är viktigt när det gäller stoet. Om stoet själv inte har startat tycker inte jag spelar så stor roll egentligen. Huvudsaken är att moderstammen duger.

När det gäller hingst tittar jag på egna prestationer + moderstam i första hand (om det är nya hingstar). Naturligtvis är avkommebedömningen viktig när det gäller lite äldre hingstar. Använder mig aldrig av hingstar som "inte har lämnat något".

Jag skulle vilja se vad ni tycker om ett exempelfall.
Det här fallet är inget som kommer avlas på idag (återkommer senare till varför) och martha kanske kommer ihåg att jag pratade om stoet för nåt år sen...

http://www.blodbanken.nu/servlet/GetBBData?breed=warm&lang=swe&trotter=Mariana+Glasgow
mariana_hanna5.jpg

Pappa Morfar
Som jag uppfattar det är moder rätt okänd och har inte tillfört varken aveln eller travbanan så mycket...
Skulle ni avla på det här stoet?
Varför - varför inte?
(Jag tar alltså fram det här stoet bara som ett exempel. Är inte min häst, utan en häst jag känner sen flera år tillbaka.)

Typ svaga senor, dålig hovkvalite, konstiga vinklar...

det är diskvalificerande, just dålig hovkvalitet brukar nedärvas som ett brevc på posten.

Intåad fram o uttåad bak kan jag "köpa" om det finns andra positiva egenskaper hos stoet...

Ok, så dåliga hovar o senor går bort på en gång.
Om en häst får kotledsinflammation efter inflammation efter inflammation, ser ni då det som samma sak?
Spatt? Tuppspatt? Veka kotor?

allt exteriört som är "svagt" bör man ju inte avla på om man vill ha en hållbar avkomma ( dom kan allt bli halta ändå :D )
kotledsinflammationer gång efter annan...det beror ju på...får den det pga fel benställning, borrelia/erlichia..det beror på varför den får det helt enkelt..det kan ju vara exteriöra fel som ger det, men det kan ju även vara en korkad tränare eller vadsomhelst

:bow:

Den här tråden gör ju inte att jag gillar kompetenta travavlare mindre direkt! :D :bow:

..men det finns ju få perfekta hästar , men man kan ju försöka eliminera så mycket som möjligt iallafall...
Min nuvarande märr(fölmärr) är intåad fram, korrekt bak men ett grymt brett baksteg...hon fick en skallbasfraktur när hon var tre år och gick till avel då....nu har det hänt så mycket med henne och hon borde varit död redan som treåring, men överlever tydligen allt :D ...just nu står hon med en komplicerad käkfraktur...men hon är lika glad ändå tydligen....så hon får väl leva på och det finns säkert nån anledning till varför hon klarar ut alla svårigheter hon varit med om.....

Jag är imponerad av hennes sätt att tackla tuffa tider...aldrig att hon är sur, låter alla göra vad dom vill med henne även om det gör ont..biter ihop och vet att man vill väl...extremt ledarämne i alla hagar hon hamnar i , utan att vara elak, hon har en enorm trygghet i sig och även om hon inte lämnat nån större kanon än så nedärver hon sitt underbara psyke till sina avkommor.....

Ja, precis, men använder man hjärncellerna, så kan man ju styrka framtidens individer istället för att göra det svårare (inavel, avla på en massa kända fel o s v)...

Du, blodmässigt, skulle du avla på stoet jag tog upp som exempel? Är pappan tillräckligt för stark att "överskugga" det fakta att mamman inte presterat nåt...?

Om hästen är som du beskriver skulle jag också avla på henne.

Hur bli avkommorna?

hennes avkommor blir alla som hon är, dom blir rättställda och hållbara...hon har en elithingst som far och en helt ok moderstam med vinnande hästar i många led...gammal stam men för mig duger det....att hennes avkommor inte fått visa upp allt är inte hennes fel, det är mitt.
återkommer om ditt andra inlägg om en stund

Märren du talar om är efter glasgow..glasgow lämnade ju ganska så sköra hästar men tuffa och löpärliga var dom,
Equileo har väl inte lämnat sådär väldigt bra om jag ska vara ärlig, inte i sverige iallafall , i frankrike vet jag inte...ditt sto har ju ganska så tunn stam bakåt.

Jag kan varken råda eller inte råda, man vet aldrig med avel och om du väldigt gärna vill ha en avkomma efter henne så ska du ju naturligtvis ta en...jag ser inte riktigt på bilden heller...har hon några "defekter" som du inte skulle vilja att hon nedärver?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Relationer Jag fick en fråga från min partner här om dagen, som gjorde mig lite bestört... Han frågade vad jag skulle med honom till om det inte är...
2
Svar
31
· Visningar
2 021
Trav Hej Trav-Buke! Verkar lite dött på travsidan men hoppas det hänger några här fortfarande. Vad ska man tänka på när man köper hjul till...
Svar
3
· Visningar
443
Senast: Pegasus63
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Hemmet Vi planerar att skaffa pool till våren, så jag tänkte börja se mig omkring lite redan nu. Problemet är att jag inte vet något alls om...
Svar
6
· Visningar
635
Senast: Luzzan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden