Vad var det lyxigaste och godaste när ni var små?

Minns också citronfromagen :D
Kom på min pappas pastagratäng var en favorit, jag var hos honom varannan helg och såg alltid fram emot den :)

Det bästa när mamma lagade mat var kyckling med sötsur sås och currygryta med kyckling. Inte så vanligt i svenska hem på 70-talet tror jag, men hon hade gått kinesisk matlagningskurs och i alla fall lärt sig två recept (kursen gick mest ut på att alla deltagare tittade när ledaren lagade mat, och sedan åt alla en brakmiddag).

Pappa lagade inte mat, utan han "lagade mat", han var också den sortens pappa som var "barnvakt" åt sina egna barn. Vi älskade när han "lagade mat", för han kunde bara "laga" tre rätter. Han kunde värma kroppkakor (festmat för barn med ölandspåbrå). Han kunde köpa en grillad kyckling och servera den med chips. Och så kunde han tina en påse räkor och servera med pain riche och goda ostar.

Låter som min pappa.
När han stod för maten åkte han och hämtade pizza.
En gång skulle han göra pannkakor, huset höll på att brinna ner 😂
Efter det fick han diska.

Han gjorde en tårta en gång, en avancerad sak som tog en hel dag. Gelatinblad och pistage, han fick äta den själv 😂

För några år sedan när syskonbarnen skulle äta hos mig handlade jag på var jag trodde var impuls, vaniljglass och konserverade persikohalvor. Först när jag serverade kom jag på att det var standardefterätten vi ibland fick hos pappa när vi var små!

Jag hade glömt bort det, men mitt undermedvetna kom tydligen ihåg barn+efterätt =glass och persika.

Det bästa när mamma lagade mat var kyckling med sötsur sås och currygryta med kyckling. Inte så vanligt i svenska hem på 70-talet tror jag, men hon hade gått kinesisk matlagningskurs och i alla fall lärt sig två recept (kursen gick mest ut på att alla deltagare tittade när ledaren lagade mat, och sedan åt alla en brakmiddag).

Pappa lagade inte mat, utan han "lagade mat", han var också den sortens pappa som var "barnvakt" åt sina egna barn. Vi älskade när han "lagade mat", för han kunde bara "laga" tre rätter. Han kunde värma kroppkakor (festmat för barn med ölandspåbrå). Han kunde köpa en grillad kyckling och servera den med chips. Och så kunde han tina en påse räkor och servera med pain riche och goda ostar.
Detta påminner mig om när jag sa till min unge att jag inte kunde laga färdigköpta köttbullar (det kan jag, praktiskt sett, men mentalt bär det mig emot). Han erbjöd sig då genast att be sin farmor om receptet.

För några år sedan när syskonbarnen skulle äta hos mig handlade jag på var jag trodde var impuls, vaniljglass och konserverade persikohalvor. Först när jag serverade kom jag på att det var standardefterätten vi ibland fick hos pappa när vi var små!

Jag hade glömt bort det, men mitt undermedvetna kom tydligen ihåg barn+efterätt =glass och persika.
Så himla fint.

Låter som min pappa.
När han stod för maten åkte han och hämtade pizza.
En gång skulle han göra pannkakor, huset höll på att brinna ner 😂
Efter det fick han diska.

Han gjorde en tårta en gång, en avancerad sak som tog en hel dag. Gelatinblad och pistage, han fick äta den själv 😂
Det påminner min om min pappa. Det kan fortfarande pratas om den där gången han kokade potatis. Och den gången han dammsög. :laugh:

Inte det lyxigaste, med godaste: fiskbullar i dillsås :love: kan sakna det än idag.

Och chokladpudding på pulver med massa grädde som pappa alltid gjorde åt mig som tröst efter örondoktorn :)

Åh! Enda gången jag fick fiskbullar i dillsås var när jag var sjuk :D Det var snällt mot magen och det enda som gick att svälja när jag hade ont i halsen. Mamma hade i extra mjölk så det skulle bli mycket sås att mosa potatisen i :love:

Mousse och pudding måste ha varit nån trendig grej. Lillebror fullständigt älskade chokladpudding själv kan jag knappt se på det. Citronfromage gilla ingen av oss men det var pappas favorit som han envisades med :rofl:

Kom på nu också att jag och min bror "delade" på en del mat. Åt vi ägg åt jag gulan han vitan och åt vi pizza eller mackor tog jag det som var ovanpå å han brödet :o:bow:

Du är andra personen som skriver om grillad kyckling och chips :eek: . Serverades alltså den grillade kycklingen med vanliga potatischips? Åt man allt i en tuggan eller kycklingen för sig och chipsen för sig? Hade man dipp eller sås?

Superintressant :D

När min pappa skiljde sig från sin andre fru så serverade han alltid fläskotletter,klyftpotatis, ärtor och sås.
En dag fick jag som omväxling någon hemsk vegetarisk rätt, nästan som en paj men ändå inte. Jag berömde givetvis initativet varpå han fortsatte laga detta tills jag var tvungen att säga till... Det verkar som han lärde sig laga mat sen när han blev tvungen.

Men det är säkert inte någon slump att den av oss barn som bodde mest hos pappa också är den av oss som tidigast (i 11-12årsålden) kunde laga middag, tex fisk i folie.

Det var nog av ren självbevarelsedrift att kunna fixa en middag när min pappa förväntade sig en middag...

Mammas nybakade rågkakor, ugnsvarma så att smöret smälte. Och det skulle vara det enda på, inget annat pålägg. Och bara den dagen de var nybakade.
När mamma fortfarande bakade bröd :love:
Det var ju även speciellt när mamma hade varit på centrum ( konditoriet). Då köpte hon alltid en speciell kaka. Den var halvmåneformad och innanför kanten var det nån rosa gelatin tror jag och den raka kanten var doppad i mörk choklad. Har inte ätit den på säkert 25år. Men minns den fortfarande. Gubben som gjorde kakan gick bort och det fanns inget recept

Himla rolig tråd! Jag kom på att snabbmakaroner med ketchup var en annan sådan där grej som jag älskade som 7-åring, det var det man fick när man var hemma sjuk. När jag blev lite äldre uppgraderades det till snabbmakaroner med ketchup och Felix Delikatessköttbullar, och just det äter jag fortfarande nästan varje gång jag är i Sverige för att jag tycker det är så gott!

Och banan med ketchup.
Vaddåförnånting sa du? :eek:
Jag funderar på en relaterad sak: idag pratar man om fredagsmys och många av er nämner vad som är fredagslyx. När jag var liten var fredagen en vanlig vardag, mina föräldrar jobbade mycket och kom hem sent då som alla andra vardagar. Det var lördagen som var den festliga kvällen då vi kunde äta extra god mat och kanske avsluta med chips och ostbågar framför TVn. Är det en generationsfråga eller var det bara hemma hos mig det var så?
Jag är född -91 och hos oss var både fredagen och lördagen lite finare. Standard var (är) att mina föräldrar kom direkt hem från jobbet vid halv sex, gjorde en drink och hällde upp lite snacks, och påbörjade fredagskvällen så. Sedan kunde man börja laga mat vid sex. Men de mest tidskrävande rätterna tillagas definitivt på lördagen snarare än fredagen.

Himla rolig tråd! Jag kom på att snabbmakaroner med ketchup var en annan sådan där grej som jag älskade som 7-åring, det var det man fick när man var hemma sjuk. När jag blev lite äldre uppgraderades det till snabbmakaroner med ketchup och Felix Delikatessköttbullar, och just det äter jag fortfarande nästan varje gång jag är i Sverige för att jag tycker det är så gott!

Vaddåförnånting sa du? :eek:

Jag är född -91 och hos oss var både fredagen och lördagen lite finare. Standard var (är) att mina föräldrar kom direkt hem från jobbet vid halv sex, gjorde en drink och hällde upp lite snacks, och påbörjade fredagskvällen så. Sedan kunde man börja laga mat vid sex. Men de mest tidskrävande rätterna tillagas definitivt på lördagen snarare än fredagen.

Felix delikatessköttbullar 😍😍😍

Du är andra personen som skriver om grillad kyckling och chips :eek: . Serverades alltså den grillade kycklingen med vanliga potatischips? Åt man allt i en tuggan eller kycklingen för sig och chipsen för sig? Hade man dipp eller sås?

Superintressant :D
Vi brukade inte ha chips till utan Pommes pimmes :D Man (jag) åt det var för sig och doppade i gräddfil.

Oj, med tanke på en del reaktioner här i tråden så är det knappt jag vågar erkänna att farmors blodklimp, serverat med extrasaltat smör, nog var den absoluta favoriten som barn! Visst fanns det andra lika goda (och godare) rätter, men det var något speciellt med att besöka farmor och säga att vi barn ville ha blodklimp och sedan få se henne tillreda, koka och servera det. :d
Torrkött var, och är än idag, en riktig delikatess! Det viktiga för både torrköttet och blodklimpen är att det måste vara renkött och renblod!
Som vegetarian, nästanvegan, vågar jag ju knappt erkänna detta - men blodpudding och blodpalt var bland det bästa jag visste som barn!!! Och blodkorv på julbordet! SÅÅÅ gott.....

Min pappa var kock så vi åt väldigt bra mat hemma. Alltid gjord från grunden. Han slog sin egen majonäs och Bea osv, ja tom rev sparade brödkanter till ströbröd :D
Så allt som var helfabrikat var lyx! Stinas kyckling, pommes, salladsdressing på påse osv var såååå exklusivt när man väl fick det!

I dag är det för mig obegriplig att jag tyckte så.

Nu har jag läst lite i tråden och känner mig extremt gammal. McDonalds och Tacokrydda existerade ju inte förrän långt in i vuxen ålder, för mig. Där fanns korvkiosk men det var allt. Oftast köpte man en varmkorv UTAN bröd, fick den i en liten fyrkantig bit smörpapper. Det minns jag.

Vår granne hade mjölkkor så vi fick mjölk direkt från dem. Mina kompisar vägrade dricka mjölk hos oss eftersom den "luktade lagård". En av mina bästisars familj hade alltid en sån där jätteflaska svagdricka som de drack till middag. Tycks minnas att den hade nån procent alkohol, till och med? Jag drack den när jag blev bjuden, för det var så Speciellt och lite förbjudet, fast egentligen tyckte jag inte om smaken.
Precis så var det :D.

Extra fina biffar med pommes och pulver bea var det bästa som fanns när jag var liten ^_^,
det är fortfarande en favorit i vuxen ålder men inte lika speciellt som när man var barn :p

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka