Haha den frukten ville jag ha i partybålenHade ofta glasstårta när jag fyllde år, med frukt. Ville alltid ha ”stjärnfrukt”, den smakar ju ingenting
Visa bifogad fil 21633
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Haha den frukten ville jag ha i partybålenHade ofta glasstårta när jag fyllde år, med frukt. Ville alltid ha ”stjärnfrukt”, den smakar ju ingenting
Visa bifogad fil 21633
Just ja, att varma mackor var lyx och helgmiddag, det är det inte nu .I övrigt så har i alla fall vi på nåt sätt tappat den där helg-lyx-känslan som fanns kring viss mat. Varma mackor var ju till exempel helgmat förr, idag är det mer en nödlösning en vardag. Liksom butiksgrillade revben och pain riche eller hämtpizza, det är ju en sista utväg när man inte orkar engagera sig.
Varma mackor med champinonstuvningVad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.
Vi hade aldrig chips eller läsk. Bara till jul och påsk fick vi must. Enda snackset vi hade var salta pinnar eller popcorn.
Vi gjorde egna för jag var multiallergiskJa, landgångarna från Konsum- om man fick delen med räkor på och inte sillen.
Det var ju mycket frukt i mat, speciellt hos oss. Kasslergratäng med banan, varma mackor med ananas och så vidare.
Sambon berättade att hans moster brukade bjuda på ”kinamat”, det var ris, köttfärs, banan, jordnötter med mera i olika skålar.. nog inte helt autentiskt, men mycket exotiskt!
Angående veckodag var det lördagar som gällde, fredagsmyset kom långt senare.
I övrigt så har i alla fall vi på nåt sätt tappat den där helg-lyx-känslan som fanns kring viss mat. Varma mackor var ju till exempel helgmat förr, idag är det mer en nödlösning en vardag. Liksom butiksgrillade revben och pain riche eller hämtpizza, det är ju en sista utväg när man inte orkar engagera sig.
Halstrad sik var min favoritmat som liten. Kanske spelade miljön roll för det var så mysigt med den stora elden där sikarna stod uppställda på pinnar och sedan togs ner i tunnan med saltvatten. Det sprakade och fräste och sedan fick man äta med händerna.
Åh, ja, dessa snabbnudlar! Det är barndom för mig, eller tonår iallafall. Åt dem majonnäs (av någon outgrundlig anledning) och eventuellt crabsticks... alltså men det är gottDet var också lyx! Minns när jag blev lite "äldre" och skulle fixa mellanmål till mig själv efter skolan. Macka med smält ost eller snabbnudlar var ju höjden av kulinariska fröjder, tyckte jag då
Åh! Enda gången jag fick fiskbullar i dillsås var när jag var sjuk Det var snällt mot magen och det enda som gick att svälja när jag hade ont i halsen. Mamma hade i extra mjölk så det skulle bli mycket sås att mosa potatisen i