Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I tråden "Tittar in i ditt kök 22" handlar det om svenska tacos, fredagsmysets fredagsmys och att barn vill äta det "alla andra äter".
När jag var liten fanns det inte tacos. Det lyxigaste man kunde få i min familj var stekt varmkorv med tjocka, refflade pommes frites som värmts i ugn. Till detta serverades ketchup. Detta var alltså standardmiddagen när någon av oss fem barn fyllde år.
För att få in den rätta superfestliga känslan var det viktigt att godsakernas serverades på finservisen - som var i röd plast. Allt var knallrött och rektangulärt, tallrikar, uppläggningsfat.
Även nu reagerar jag med ryggmärgsreflex när jag ser någon äta den sortens pommes med stekt korv - åh! - sen inser jag ju att jag egentligen tycker att det är skitäckligt, men min inre 8-åring blir fortfarande stjärnögd.
Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.
Men det ska var den varianten som man kokar och sedan blir verklig pudding som man kan stjälpa upp. Finns inte i Sverige längre, men kan köpas utomlands. Lindts är nog bäst.Alltså - pulverchokladpudding.
Just chokladpudding har jag nog alltid uppfattat att man bara KAN göra på pulver. Hur får man till den där speciella chokladpuddingfluffigheten?Maken gjorde cholkadpudding från grunden. När han gjorde det första gången var det nästan exotiskt. Visste inte ens att det var så enkelt. Han stod som ett frågetecken inför min vördnad.
Banantårtan är en klar favorit här och den har vi inte börjat äta förrän i vuxen ålder, tror det var för så där en 15 år sedan jag först åt den. Den har vi ofta när vi vill ha något gott, eller när någon fyller år.@Lena Furberg Men gud ja! Parisare! Man blev plötsligt vuxen när man dessutom valde att ha bostongurka på. D
Och jag minns också banantårtan!
(Och värt att nämna är att halvlitersglassen var extra lyxig om den hade svarta vaniljprickar i!)
Jag minns att jag för många år sedan gjorde en chokladmousse när jag skulle bjuda en man på finmiddag.Just chokladpudding har jag nog alltid uppfattat att man bara KAN göra på pulver. Hur får man till den där speciella chokladpuddingfluffigheten?
Chokladmousse är ju en annam sak.
Makens var perfekt. Gjorde den på Maizena.Just chokladpudding har jag nog alltid uppfattat att man bara KAN göra på pulver. Hur får man till den där speciella chokladpuddingfluffigheten?
Chokladmousse är ju en annam sak.
I tråden "Tittar in i ditt kök 22" handlar det om svenska tacos, fredagsmysets fredagsmys och att barn vill äta det "alla andra äter".
När jag var liten fanns det inte tacos. Det lyxigaste man kunde få i min familj var stekt varmkorv med tjocka, refflade pommes frites som värmts i ugn. Till detta serverades ketchup. Detta var alltså standardmiddagen när någon av oss fem barn fyllde år.
För att få in den rätta superfestliga känslan var det viktigt att godsakernas serverades på finservisen - som var i röd plast. Allt var knallrött och rektangulärt, tallrikar, uppläggningsfat.
Även nu reagerar jag med ryggmärgsreflex när jag ser någon äta den sortens pommes med stekt korv - åh! - sen inser jag ju att jag egentligen tycker att det är skitäckligt, men min inre 8-åring blir fortfarande stjärnögd.
Vad åt ni när ni var små som var den ultimata mysrätten.