Vad väljer man? Tacksam för råd!

Djinn

Trådstartare
Situationen ser ut som följande:
Är erbjuden två olika hästar.

Häst 1:
14årigt sto, utbildad, tävlad Lc-dressyr, hopptränad en del och gillar att hoppa.
En jättego häst med stor personlighet.
Ganska svårriden och het men när hon delar med sig så har hon stor kapacitet!
Ca:160cm hög.

Häst 2:
3årigt sto, inte inriden, väldigt speciell och känslig. Dock är hon helt underbar när man vinner hennes förtroende!
Väldigt snygg häst med bra stam.
Blir runt 160-165 cm.

Båda hästarna skulle passa mig men vill ändå be om åsikter och råd :)
Jag är inte ute efter att tävla höga klasser utan är väl mest en skogsmulle som tränar och tävlar för kul.
Så kom gärna med era tycken och tänk :)

Sv: Vad väljer man? Tacksam för råd!

Borde kanske ha lagt till att jag sysslat med hästar i hela mitt liv och ridit in flera hästar, så det är inga problem!

Funderingarna ligger väl mest i att med 14 åringen så vet jag vad jag får medan 3 åringen kan landa lite var som.

Utomstående åsikter är ofta en bra hjälp:)

Ska du köpa eller ha hästen på foder?

Hur är den vuxna hästen ute i skogen? Tänkte kombon "svårriden och het" och "skogsmulle som tränar och tävlar för kul" kan bli lite väl... spännande. :)

Såhär tänker jag:

Med tanke på att din ambition är att mest "vara en skogsmulle som tränar och tävlar för kul" hade jag valt den äldre hästen och lämnat den yngre till någon med tävlingsambitioner. Eftersom den inte är inriden än kommer det dessutom ta ett bra tag tills man verkligen kan träna. (Och det är ju så himla roligt att träna!)
Jag brukar tycka att "het och svårriden" är en rolig och utvecklande utmaning. Om man bara kan rikta energin rätt brukar det bli väldigt, väldigt bra :)

Om du bestämmer dig för den äldre - kolla bara så att hästen är frisk, besikta ordentligt. En del hästar kan bli just svårridna och heta om de har ont någonstans. Bakknän kan vara en grej att kolla upp :)

Liknande trådar

Gnägg Jag har en alldeles underbar, fantastisk häst med kapacitet utöver det vanliga. Vi har gjort en lång resa tillsammans och jag har haft...
Svar
11
· Visningar
1 923
Senast: Cilva
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 587
  • Låst
Hästmänniskan Hej Buke, ny medlem här så ha överseende med eventuella missar! ;) Under början av året var jag, min dotter (16 år) och hennes...
17 18 19
Svar
373
· Visningar
90 520
Senast: ameo
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 799
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama