Vad väger era shettisar?

Bobbo

Trådstartare
Är nyfiken på vad shettisarna ligger på, min lilla bantas just nu och är då osäker på vad dem "ska" väga.
Sen förstår jag att det är individuellt, men är nyfiken. :)

hur hög är ponnyn?
Vad väger den?

Min skrutta är 99cm i mkh och väger i dagsläget 210kg enligt viktmåttband.

Sv: Vad väger era shettisar?

Har inte mätt eller vägt valacken exakt men jag tippar på 170-180 kilo. Han är ca. 95 hög och i alldeles lagom hull.

Min dåvarande hingst har jag vägt vid tre tillfällen han var smal vid 200 kg, alldeles perfekt vid 225 och tjock vid 250. Men han är ca. 102 cm hög och är en helt annan typ än shettisen ovan som är väldigt nätt.

Tack för ditt svar! Min lilla bör nog ligga runt 200, hon är fin nu, men 10 kg till hade inte gjort något.

En lite OT fråga, hur snabbt är det sunt att låta dem gå ner, min har gått ner 16 kg på ca 5 veckor, tycker att det känns mycket, men då har hon ändå haft tillgång till mat och tränas flera dagar i veckan, så har ju inte dragit ner på maten utan endast motionerat henne. Hon har ingen mask eller liknade heller, är ju såklart jätteglad att det går åt rätt håll, men vill ju att det ska vara bra för henne. :)

Min grabb, en 4årig shettishingst väger nu (kollade idag med viktband) ca 170kg, grov i typen, dock ngt smal tycker ja, känner revbenen lite för mkt tycker ja, han får detta foder:
Morgon
1,5kg silage, 2äpplen
Insläpp
3kg silage, 2msk salt, 1dl fiberG (den för ponny), 1,5dl lucernpellets, ca 3/4 dl torr betfor (blöter den såklart i typ 5 dl vatten ;) ), 1-2 äpplen
Kväll
3,5kg silage, 1dl fiberG, 1-2 äpplen

Han är ca 98cm hög, går ganska medelhårt just nu, tömkörning/körning/ridning i ca 30min-1,5tim ca 5-6dagar i veckan :laugh:

Han får även ca 1,5 dl lucernpellets o lite fiberG efter träning

Kl: Min 17 åringa valack väger ( med måttband) 225kg/ 1m hög
KallblodSthlm: Varför får en sån liten ponny ca 6 äpplen per dag? =)

Vägd på våg. 107 cm 247 kilo och har lite mage då han varit skadad och vilar just nu.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 438
Senast: Stergo
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
2 062
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 334
Senast: Juli0a
·
Hemmet Jag är på väg att köpa hus,imorgon kommer mäklaren hit och värderar min lägenhet och på fredag ska jag på förhandsvisning av en liten...
28 29 30
Svar
597
· Visningar
53 391
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka