Vad väger era hästar?

I

inza

En "tvärt-om" tråd::idea:
utan att bry sig om i vilken kondition och hull din häst är i,
- hur mycket stannar vågen på? ;)
eller viktmåttbandet?
Ni som både vägt och mätt m olika metoder, - hur stämmer det?
Skriv tex ras, mankhöjd, vikt och mätmetod!

Jag börjar m en av våra:
new forest 140cm, 360kg enl måttband.

Sv: Vad väger era hästar?

Varmblod, 158 cm, 480 kg enligt måttband.

New Forest, 146cm. 499kg enligt våg

Kallblodstravare, ca 150-152 cm, 420 enligt måttband innan betet, nu säkert 480:D

Maxad c-ponny (förmodligen) kallblodskorsning, 5 år, ca 390 innan bete, nu mkt mer.

D-ponny, ridponny, minns inte exakt, men ca 450 skulle jag tro.

D-ponny vägde ca 420 i vintras...
-med måttband :)

Paintsto,11 år, 154 cm hög, 544 kg på våg (583 kg på våg innan hon gick ner pga käkfraktur)
Paint föl född 26 april -08, 173 kg på våg , 11 veckor gammal.

Fullblod, 162 cm, 490 kg måttband

Welsh, ungponny som växer, 139 cm 405 kg måttband
(vilket jag tror är en fullt ärlig siffra, med ca 25 kgs felamrginal uppåt/neråt, han är vägd på våg när han vägde 350 kg och jag har sagt hela tiden att han lagt på sig minst 50 kg och ligger strax över 400 kg strecket. Mätte dem idag faktiskt, pga den här tråden, så min gissning höll ju även med måttbandet)

Alltid när jag mätt med måttband och kontrollvägt har måttbandet stämt med en felmarginal på +/- 25 kg, så förhoppningsvis gör den det nu med. Skulle gissat även utan att mäta på 460 - 480 kg på fbl och som sagt strax över 400 på ponnyn, så..

Tidigare ex:

Arabvalack, 152 cm, 392 kg på våg in utmärkt hull (gång på gång)
Fblsto, 158 cm, 450 kg på våg
Arabsto, 155 cm 450 kg på våg

Senast ändrad:

*host*
Jag vågar inte mäta/väga Kallblodstravaren på ca 147cm, för jag är rädd för att det blir runt 550kg :angel:

KL

Jag mätte min för några år sedan och enligt detta skulle han väga 525 kg. Tycker det låter mycket men han har verkligen ett enormt bröstomfång... Lipizzaner/arab som är 156 cm hög.

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
538
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv...
Svar
8
· Visningar
2 089
Senast: kryddelydd
·
D
Hästvård Jag undrar hur många som vet hur mycket era hästar/ponnier väger? Dessutom skulle jag vilja veta hur vikt/måttbanden stämmer mot en våg...
2
Svar
31
· Visningar
4 418
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka