Vad väger era hästar?

Sv: Vad väger era hästar?

MItt ena halvblodssto på 1.76 cm i mkh vägde när hon var sjuk i vintras 700 kg exakt (våg), i maj när hon mådde lite bättre 720 kg (våg) och nu misstänker jag att hon är på normalvikt i gen = 750 kg. :D

Jag kör henne på b-körkort men har 30 kg övervikt när hon väger 750 kg. Så man måste hålla henne tunn (jättelätt :devil:) och absolut inte köra henne någonstans när hon går på bete :angel: :rofl:

Vågen sa för 1 månad sen:
Fullblodssto 160cm, 452kg
Brandenburger valack 171cm, 640kg (nu är vilan över och är nog nere i 620, ska nog ner ca 20 till)

MItt ena halvblodssto på 1.76 cm i mkh vägde när hon var sjuk i vintras 700 kg exakt (våg), i maj när hon mådde lite bättre 720 kg (våg) och nu misstänker jag att hon är på normalvikt i gen = 750 kg. :D

Jag kör henne på b-körkort men har 30 kg övervikt när hon väger 750 kg. Så man måste hålla henne tunn (jättelätt :devil:) och absolut inte köra henne någonstans när hon går på bete :angel: :rofl:

Har du övervikt 30 kg så att du går över vad bilen får dra på B-kort? Alltså t ex bilden får dra 1300 kg på B-kort och 1500 på E-kort, och du har en transport med 1300 kg totalvikt, lastvikt 720 kg, men du lastar 750 kg?

Då riskerar du dels körkortet, och att bli stående.

Eller menar du att du överlastar släpet? Typ bilen drar 1500 kg på B-kort, släpet har totalvikt på 1300 kg, lastar 720 kg och du lastar i släpet 750 kg? Dvs det är ett B-kortsekipage fortfarande, men du har överlast i släpet?

Låter enklare ta BE =)

Svenskt halvblod 163 cm 585 kg enligt våg för några år sedan, men tror det stämmer rätt bra.

Svenskt halvblod ca 166 cm 630 kg enligt våg med föl i magen, så gissar 600 kg utan :)

Holsteiner, 182 cm, vägd på klinik = 640 kg.

Har för mig att det var 510 kg enligt våg (eller 500?) och 470-480 enligt måttband
Han är en connemara på 150 cm.

fullblodskorsning 154cm i mkh.

ca 430kg mätt med viktmåttband.

Ska mäta om imorgon, glömde ikväll.

Men oavstående på våg, 540 kg (tror jag, han stod inte helt still men lampan som indikerar färdigvägt han börja lysa iaf, men ev är vikten lite inkorrekt)

498 kg måttband. Så endera är vågvikten felaktig, eller så har han faktiskt den största 'felmarginal' jag sett på band. Annars har det alltid legat på +/- 25 kg band vs våg. Men om vågen talar sant i det här fallet (inte helt säker som sagt) så diffar det 42 kg.

Fullblod,160 cm, tunn och utan muskler (diande föl och boxvila)

501 kg vägd på våg igår

Senast ändrad av en moderator:

Vågar knapt berätta vad våra väger....
Nordsvensk 152cm 17 år 890 kg enl våg ( han är EJ fet)
Tinker 140 cm 11 år 560 kg enl våg
Minishettis 65 cm 3 år 100kg enl våg

Svenskt halvblod 163 cm 585 kg enligt våg för några år sedan, men tror det stämmer rätt bra.

Svenskt halvblod ca 166 cm 630 kg enligt våg med föl i magen, så gissar 600 kg utan :)

Vägde ena stora hästen idag igen, och hon vägde 580 kg, så det stämde rätt bra med det hon vägde sist på våg. :)

Fölungen hennes vägde 220 kg :eek: och han är bara 4 mån.. Han kommer nog bli en 700 kg's häst... :crazy:

Ojoj :D Vilken skillnad, vår kallblodstravare vägde i våras ca 420 enl måttband, lika hög som din nordis. Lite skillnad på bruks och travis har det iaf blivit. De blir ju bara tunnare och tunnare travisarna. Och hon äter som en... häst! Nästan dubbelt så mkt som hon borde äta enligt tabeller. ;)

Vågar knapt berätta vad våra väger....
Nordsvensk 152cm 17 år 890 kg enl våg ( han är EJ fet)
Tinker 140 cm 11 år 560 kg enl våg
Minishettis 65 cm 3 år 100kg enl våg

Jisses! :eek:
Min bruksnordis som är 150 cm i manken väger bara ca 620 kg enligt måttband, och hon är dessutom för tillfället fet. Iof är hon inte särskilt musklad just nu, men ändå. Måttbanden kanske inte är så tillförlitliga...:crazy:

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
538
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv...
Svar
8
· Visningar
2 089
Senast: kryddelydd
·
D
Hästvård Jag undrar hur många som vet hur mycket era hästar/ponnier väger? Dessutom skulle jag vilja veta hur vikt/måttbanden stämmer mot en våg...
2
Svar
31
· Visningar
4 418
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare