Vad väger era hästar?

Sv: Vad väger era hästar?

kl

arab ca 147cm väger enligt viktband ca 430kg (vi håller på att träna bort lite vikt)

Intressant!

Enligt Våg:
Min shettis väger efter bete ca 225-230kg, riktigt vältränad ca 210-215kg. Han är 103cm & en liten muskelknutte.
Lättaste shettisen som vägdes samtidigt var väl runt metern hög, hingst & vägde 180kg. Väldig vältränad, slimmad & smal shettis. (såg inte ut att vara mager, men skulle nog behövt mer mat för att gå bättre.) Så de kan vara stor skillnad på dem, min var för övrigt tyngst, både vid det tillfället när han var vältränad & då när han kom från betet.

:bump::bump:

Jag har köpt viktband men vet tinte om jag ska tro på vad jag avläser, speciellt inte efter ditt inlägg. Jag har två a-ponnyer, båda på ca 1m. Den ena bra i hullet, avslästes som 183 kg, och den överviktiga vägde 208 kg nu under bete.

Måste väl vara att muskler väger mer än fett.. :confused:
Har du bild på dina så jag kan jämföra så hade det varit jättesnällt...? I tråden eller pm..

Tinker Cob 142 cm , 520 kilo enl våg ,, samma vikt sommar som vinter oavsett kondition.Vikter tagna 06.

Fjordhingst f 07 ca 138cm viktband 365kg (vägde 305 enligt våg på ultuna i mars)

Fjordvalack f 04 ca 146cm viktband 470, våg 475

Nädå, ingen fara, jag kan hitta en bra bild men jag måste övertala min sambo till att lägga in den för jag fattar inte sådant..... men tills dess kan du ju gå in på PIXBOX och slå på användarnamnet Nepita, hästen heter Sazu Dyrhave..... Kommentera gärna....

*kl*
nu varande vet jag ej=) gissar på en ca 700 en kallblodstravare på ca 160cm

förra hästen var vägd till 900kg då en ardenner på 162cm

Fullblod 163 cm 490->500kg.
Vägd på våg, välmusklad o fin.

När han var smal och vältränad vägde min islänning på 1.36 hela 367 kg!
Nu är det.. mycket mer.. :angel:

Nädå, ingen fara, jag kan hitta en bra bild men jag måste övertala min sambo till att lägga in den för jag fattar inte sådant..... men tills dess kan du ju gå in på PIXBOX och slå på användarnamnet Nepita, hästen heter Sazu Dyrhave..... Kommentera gärna....

Nu har jag tittat på din bjässe =) En härlig häst med karisma var det ! Och ja, den var välisolerad oxå, det syntes. Blir kalasfin när lite hull försvinner.

förresten så har mitt hbl sto gått upp 12 kg på exakt 14 dagars semester :eek: Jag har återigen vägt henne på vågen på Strömsholm (vi har varit där för efterkontroll av en tand) och jag trodde inte det var sannt när den nu i veckan visade på 626 kg. Himmel vad lite strosande i hagen gör för hullet.. =)

002.jpg

Senast ändrad:

Hm, Bör jag skämmas över jätten? Han är enorm, men jag kan lova dig att han har en kraftig kropp, han har ben som en ardenner, de är grova och kraftiga, så hela han är grovt byggd... försöker inte prata bort vikten, ..... men han ska vara ganska tung om man tänker på vad man ser när man står bredvid ( och känner sig liten, jag är 1,62 cm) och studerar hans ben och annat som inte direkt lägger fett på sig.

nej, absolut inte!!! han är jättefin! och knappast tjock heller. :)

och vikten på min pålle då:
kallblodstravare, 13 år, 154 cm.
504 enligt måttband, 556 enligt våg!!! :eek:

Nejdå! Tok heller .. :eek: ;)

folk ska jämt sträva efter att ha så trådsmala o trimmade hästar. Nej det är inget jag vill förespråka. Att jag skrev att han var välisolerad, ja det gjorde jag och skulle väl ha skrivit ut hela tankebanan... såhär skulle meningen ha fortsatt .. - på dom första bilderna.

Det är en karismatisk och härlig häst och det framgår tydligt.
Den hästen skulle jag titta på länge om jag såg den live. Lycka till !

Senast ändrad:

Man tackar och det ska jag framföra till min sambo, det är hans häst. Jodå stor vacker och allt det där, from som ett lam, följer en vart man än går, men har attityd emot vet och hovslagare. Och jag menar attityd....

ardenner 20år ca 160cm, vikt i vintras enligt måttband 955kg, vikt nu:vågar inte gissa..
ardenner 1år ca 135cm, vikt i vintras enlikgt måttband 450kg,vikt nu: en bra bit över 500kg gissar jag...

KWPN, grov 1.70 i mankhöjd. Vägde på bollerups hästvåg i Juni 710 kg
Är dräktig så hon borde gått upp lite till. :crazy:

<------- Fuxen till höger på min avatar.

Kallblodstravaren 1.56 i mkh räknar jag ca 600 kg på, har tänkt åka & väga honom en dag.

Senast ändrad:

vbl travare ca 158cm ca 500 enl. måttband

Liknande trådar

Hästvård På tidigare hästar har jag några gånger varit och vägt dem, eller så har det varit enklare att gissa/mäta ungefärlig vikt utifrån...
Svar
13
· Visningar
538
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 692
Senast: Karminnie
·
Ekonomi & Juridik Mina föräldrar har idag varit och tittat på ett hus med tillhörande stall. Takhöjden i stallet var 216 cm mätt från bjälke till golv...
Svar
8
· Visningar
2 089
Senast: kryddelydd
·
D
Hästvård Jag undrar hur många som vet hur mycket era hästar/ponnier väger? Dessutom skulle jag vilja veta hur vikt/måttbanden stämmer mot en våg...
2
Svar
31
· Visningar
4 418
Senast: Soffan74
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Ridskoleryttare