vad väger er pålle?

Gullan86

Trådstartare
ja vad väger era hästar(islandshästar) och vad tror ni en unghäst på 4 i vår väger han e ca 137cm och lite rund om magen men inte så utvecklad i benen!

förresten om man tycker att hästen ser typ kohasig lr trång ut bakifrån (bakbenen) kommer det att försvinna (växa bort) eller kan det bli så att han kommer ha så (4åringen)
tack på förhand

Sv: vad väger er pålle?

Jag räknar med att min stora valack väger mellan 420-450 kg.

Mitt sto som är ca 139 cm är helt ok i en vikt på ca 390-400 kg, men det förutsätter att alla muskler sitter på plats. Hon får räknas till den grovhuggna typen, och är allt annat än lättbyggd. Hon vägdes in på Ultuna med en vikt av 400 kg, den gången var hon i perfekt skick med en snygg kroppsform.

Gammelman är iofs större, mäter nog 142-143 cm ca. Han har en mer lättbyggd konstruktion och är ok i en vikt av 370-380 kg, sista gången han vägde var i oktober då vägde han 450 kg vilket är på tok för mycket. :eek:

Mitt sto är 137 cm hög och är normal-lätt i typen. Fast hon är lite rund nu. Har mätt henne med ett måttband från hööks och hon väger ungefär 405kg. Då är hon inte fet. Fattar inte vart kilona sitter!

Den lättaste islandshäst jag ägt och vägt var min gamle tävlingshäst. När han var i trim vägdes han in på 340kg. Alla andra har legat på +/- 400 kg.

Två av våra nuvarande hästar har vi faktiskt vägt.
Den vänstra 139 cm, grov, normalhull, rel. kort kropp 417 kg
Den högra 136 cm, grov, normalhull (dvs ngt smalare än på fotot), en aning kort kropp 394kg.

*BILD*

Resten av våra hästar gissar jag vikten på när det kommer till avmaskning, vi maskar ändå alltid med marginal uppåt.

Gubbens häst t.ex. rejält byggd och 147 cm ligger säkert närmare 500 kg.

Jag har mätt Kjárnis vikt med ett viktmåttband och då ska han väga ca 360kg.
Jag tror inte det stämmer då hans kilon sitter lite längra bak och kan nog vara ganska många extra kilon :o

Men ca 400-420kg kanske.

Jag bor bara en bit från gården där din häst finns, och jag tippar på strax under 400, kanske mindre för han är ganska kort . Har ett måttband, så jag kan mäta honom när jag är förbi i veckan.

Inte är han väl kohasig?? Ska titta efter!

L_G skrev:
Mätte vikten med ett måttband på Sunnadis och hon vägde 485kg! :o Hon är ganska stor och nu är hon tjock också! Tror hon är ca 139cm hög eller så. :D
Här e en bild på henne:
http://img.photobucket.com/albums/v218/lisetteg/DSC01522.jpg :p

oh fy va söt...hehe så rund om magen e min me ju...fast han har en bebismage :angel:
förresten e hon trangelmärkt? eller e det en fågel som...ups....hoppas jag ahr fel för hon va underbart sötis.

Balderum skrev:
Jag bor bara en bit från gården där din häst finns, och jag tippar på strax under 400, kanske mindre för han är ganska kort . Har ett måttband, så jag kan mäta honom när jag är förbi i veckan.

Inte är han väl kohasig?? Ska titta efter!

:bump:
haha jasså? vem e du rå? jag e nu nere i skåne o va på börjes idag så jag köpte mej ett sånt dära fint litet band man mäter vikt me...e det nåt o lita på förresten för jag tänkte på de att bandet mäter ju bara vid manken inte runt magen.?=(.
nä de där me kohasig vet jag inte säkert jag antar att de bara ser så ut eftersom han inte växt klart än. fölisar o så e ju trängre bak. vart bor du rå? vart har du dina hästar?
:banana:

Gullan86 skrev:
oh fy va söt...hehe så rund om magen e min me ju...fast han har en bebismage :angel:
förresten e hon trangelmärkt? eller e det en fågel som...ups....hoppas jag ahr fel för hon va underbart sötis.

Fick låna luvan av en kompis i stallet! Visst blev hon söt! :p Ja, hon e triangelmärkt... hon fick en skada i bakbenet för ca 2 år sen. Innan va hon en tävlingshäst, hon har jätte fina gångarter! Nu är hon ett avelsto, och hon har nu en bebbis i magen! :)

Min 145 cm höga valack väger ca 450 kilo i "bra" form, dvs lite rundare.

Marita

L_G skrev:
Fick låna luvan av en kompis i stallet! Visst blev hon söt! :p Ja, hon e triangelmärkt... hon fick en skada i bakbenet för ca 2 år sen. Innan va hon en tävlingshäst, hon har jätte fina gångarter! Nu är hon ett avelsto, och hon har nu en bebbis i magen! :)

jasså! ja hon va verkligen supersöt i den luvan passade Thihi. :bump:
va synd att hon e de=( men hon e kanske ganska gammal lr? skönt när hästarna fått göra det roliga innan iaf. inte kul med unga hästar som blir triangelmärkta.
hoppas bebben blir som hon=) :love:

Hejsan!

Min lilla tös väger då hon är i rätt hull och rätt musklad ca. 315 kg. Inte mycket!
Men nu gissar jag på 350 kg kanske!

"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga och be för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

Gullan86 skrev:
va synd att hon e de=( men hon e kanske ganska gammal lr? skönt när hästarna fått göra det roliga innan iaf. inte kul med unga hästar som blir triangelmärkta.
Hon e inte gammal.....

Om man ska tro måttband så är hon 187 cm vilket gjorde ca 490 kg, men säg 500 för enkelhetens skull =)
Hon är ett 4 (om ca 14 timmar 5 åringt) vbl sto

Vill inte veta ;)
Jag mätte å räknade min valack då han var grymt tjock efter bete å vila å då kom jag fram till 470(han är ca 135 cm)
Men stoet borde, i sin bästa kondis å hull inte väga mer än högst 300kg.
Vet nästan lika stora shettisar som vägt mkt mindre så hon kan inte väga mkt.(128cm)

Gullan86 skrev:

Sunnadis är 11år. Så det e jätte synd att hon fick en sån skada när hon va så ung... :(

Gullan86 skrev:
:bump:
haha jasså? vem e du rå? jag e nu nere i skåne o va på börjes idag så jag köpte mej ett sånt dära fint litet band man mäter vikt me...e det nåt o lita på förresten för jag tänkte på de att bandet mäter ju bara vid manken inte runt magen.?=(.
nä de där me kohasig vet jag inte säkert jag antar att de bara ser så ut eftersom han inte växt klart än. fölisar o så e ju trängre bak. vart bor du rå? vart har du dina hästar?
:banana:

Jag bor på andra sidan stora Vreta Klostervägen neråt bakom stora åkern o man ser en lada med stort rött tak, sedan vidbyggt ett mindre tak o sist ett ännu mindre grönt tak (ej renoverat än). Lättast att se på håll. Ev kan man se två brunskäckar i hagen om de håller sig synliga. Här är ju så öppet (o blåsigt!!) så man ser alla gårdar åt alla håll där din häst står nu.

Jag köpte mitt på Hööks, o tror nog det är samma. När jag la bandet precis bakom manken o under armbågarna stämde måttet bra. Om jag la det mer bakåt på ryggen skilde det tiotals kg. Då jämförde jag med uträkninge jag gjort i "Islandshästar". Egentligen ska man ju åka o väga hästarna, men jag vet inte var man gör det här i trakten.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 759
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 066
Senast: Twirro
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 978
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar