Vad tyckte ni om det nya hundprogrammet?

Sv: Vad tyckte ni om det nya hundprogrammet?

Hunden i programmet var bara ouppfostrad, eller rättare sagt ingen hade talat om för honom att han inte stod högst upp i rangordningen.

Man behöver knappast dela upp hundens tillvaro i en massa kommando som "sitt", "ligg", "fot" etc etc. Hunden ska inte springa över dig, trampa på din fot, dra matte runt kvarteret och för min personliga del tycker jag att om det är ett koppelryck, enbart kroppsspråk eller ett tydligt uttalat NEJ som hunden förstår innebörden av, spelar inte så stor roll.

Tror inte så väldigt mycket på att använda sig själv som en stor jätteleksak för att få hundens uppmärksamhet, ett tydligt, lugnt kroppsspråk räcker. Sen är det väl så att var och en använder sig av den metod som fungerar bäst och passar ens egen personlighet.

Hundprogrammen som visas från t ex USA är ibland lite löjeväckande eftersom hundägarna många gånger är så okunniga att man undrar om de inte lika gärna kunde ha köpt en leksakshund istället...
Jag vill gärna tro att vi har lite mer kunskap och sunt förnuft här hemma. Lite trist är dock att man oftast inte kan visa upp någon annan hundkunskap än den som brukshundsklubbarna tycker att de besitter utan att det blir liv i luckan. Tänker t ex på det TV program som gick för ett tag sen på SVT ( tror jag att det var i a f ).

Positiv förstärkning är en psykologisk term (Skinner bl.a.) som innebär att man tillför något (godis, beröm, uppmärksamhet) för att förstärka ett beteende.

Negativ förstärkning är att något upphör.

Positiv bestraffning är att tillföra något som bestraffning (tillsägelse). En negativ bestraffning är att något upphör.

TACK skolfröken:bow:

Jag använder begreppet som jag tidigare beskrivit OCH förklarat innebörden av, men tack för infon om vad dina läroböcker säger!
Har i o f sig inget med det jag pratat om att göra...som sagt ingen har monopol på orden, eller?:eek:

Psykologistuderande annars, men tack ändå.

Det är ju bra om de begrepp man använder stämmer överens med majoritetens definition.

:rofl:

Bli inte sur då om ingen fattar vad du menar eftersom du skriver efter egen ordlista.

"Jag har rätt, JAG har rätt, nej jag har RÄTT...!! Skitsamma vad ordboken säger..."

Trodde i min enfald att ni var läskunniga...

Återigen, inte ens psykologistudenter har monopol på begreppet...

Får väl ta och leta fram kursmaterialet från hundförarkursen för att kunna hänvisa till källan så elegant som andra:angel:
Därefter så ska jag nog ta och ringa den som skrev materialet och ge den en knäpp på näsan för SÅ kan man INTE använda begreppet; allt enligt Bukefalisterna, så det så:rofl::rofl::rofl:

Jag är läskunning.

Just därför vet jag vad positiv förstärkning är, betyder och innebär.

Tänk om du var tillräckligt kunnig på området hund för att hålla dig till det tråden EGENTLIGEN skulle handla om?

Hade varit intressantare än dina försök att uppvisa din förträfflighet som student, psykologistudent minsann, wow - impad blir man!

Men nu vill jag gärna höra dina åsikter om programmet i fråga - sätter mig tillrätta här i fåtöljen och är idel öra.

Hade jag inte varit kunnig hade jag knappast lyckats så bra, och haft en så bra kontakt som jag de facto har, med min hund.

TACK skolfröken:bow:

Jag använder begreppet som jag tidigare beskrivit OCH förklarat innebörden av, men tack för infon om vad dina läroböcker säger!
Har i o f sig inget med det jag pratat om att göra...som sagt ingen har monopol på orden, eller?:eek:

Vilkens satans attityd du har, börjar mer o mer förstå varför inte du är väktare längre för skulle du vara lika otrevlig där så skulle det nog gå illa för dig en vacker dag.:crazy:

Men ska vi snacka attityd PIRU, så ligger du inte så bra till alla gånger heller!;)

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
679
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat