Vad tyckte ni om det nya hundprogrammet?

P

PansParis

Vad tyckte ni om det nya hundprogrammet som sändes idag på tvåan. Tyckte ni hans träningsmetoder var bra?

:)

Sv: Vad tyckte ni om det nya hundprogrammet?

Missade totalt och hade iofs inte en aning om att det var något sådant program på tv'n idag, så vad handlade det om och vad körde denne med för "metoder" då??

Han hade familjen att springa runt med hunden i koppel fäst till deras midja ett par timmar om dagen för att den skulle lära sig att följa dem och inte göra som han själv ville...
Så fick de inte prata med hunden på två veckor heller, bara kroppsspråk gällde.
Uppfattade jag det som i alla fall, jag missade en del eftersom det inte kändes lika intressant som ett annat program.
Inget jag tänker hålla på med i alla fall, men så har jag en underbar hund redan så...:o :D

Har jag missat. Vilken tid gick det? Kommer det i repris? Kommer det fler gånger?

Han hade familjen att springa runt med hunden i koppel fäst till deras midja ett par timmar om dagen för att den skulle lära sig att följa dem och inte göra som han själv ville...
Så fick de inte prata med hunden på två veckor heller, bara kroppsspråk gällde.

:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:

Ja mycket ska man höra talas om :rofl:

Jag såg lite och tyckte det såg helt sjukt ut :crazy:

Dock verkade det ju funka, så hur fel kunde de vara?

Det verkar som det är en serie som sändes idag vid 21.30. Serien heter "Vem håller i kopplet". Har ingen koll på repriser.

Jag blev så obekväm av detta program. Tycker det ger fel signaler till hundägare som inte har så mycket koll på hundar och hunduppfostran. De har ju sätt att det fungerar på tv... Så då blir det att dra och rycka i hunden.

Sen tycker jag inte att det är så imponerande att en okänd man kommer in och uppfostrar en helt ouppfostrad hund. Skulle man använd sig av positiv förstärkning så skulle det nog funka fint fint.

Jag tycker också det är lite tråkigt med att få se alla dessa "hundproblem fixar program", det finns ju bara detta nu. Jag vill ju se lyckliga välmånde hundar. Vill se duktiga tränare som tränar duktiga hundar och ge tips åt oss som vill lyckas bättre med vår träning (av problemfria och välmånde hundar).

Ett program som ger tips på hur man gör rätt istället för tvärt om.

Tyckte det var lite Cesar Millan-stuk på det hela.
Gick väl ut på att lära hunden att lyssna, se vad ledarna gjorde, ville. Hunden var en hund som tog egna beslut pga att den tyckte den bestämde!

Tyckte att det hela vad något som hunden mådde bättre av, den lärde sig att var mer lyhörd.

SBK-metoden då eller? Godisautomaten eller kanske klicka på vovven?:angel:

Jag tyckte inte att det var så märkvärdigt; lär folk att hålla babblan och inte tjata ihjäl sina hundar, drar hunden: stanna eller gå åt motsatt håll. Hunden ska följa dig, inte tvärtom. Om det var så smidigt att gå omkring med hunden runt midjan inomus? Nej, jag hade hellre tränat utomhus, i ostörd miljö, och det hade funkat lika bra med kopplet helt vanligt i handen.

Positiv förstärkning=uteblivet obehag. All positiv förstärkning behöver inte vara godis eller en massa tjosanhoppsan från förarens sida enligt min mening...

Tyckte inte att programmet visade på några nyheter precis. Underhållande i o f sig att se parets alla undanflykter och makens utbrott, fniss:D

Jag får hålla med, förvisso är jag inte för 100% uteblivet obehag.
Det som förbluffar mig är hur hårt folk tar en koppelkorrigeringsmetod (tex) när deras hundar(andra hundar av problemsort så gott som drar av armarna på dem på promenaderna (tänker på en speciell granne här i trakterna med ngn blandras som tycker det är jättekul att dra runt matte på promenad medan hon får skrika varningar till de som kommer i närheten med sina hundar för att den är hanhundsilsk..) hmhmhmhmm...

Jag tycker också det är lite tråkigt med att få se alla dessa "hundproblem fixar program", det finns ju bara detta nu. Jag vill ju se lyckliga välmånde hundar. Vill se duktiga tränare som tränar duktiga hundar och ge tips åt oss som vill lyckas bättre med vår träning (av problemfria och välmånde hundar).

Ett program som ger tips på hur man gör rätt istället för tvärt om.

Men vilken bra idé om det skulle finnas ett sånt program! :idea: Verkligen super. Lite av sånt fanns ju med i hundkoll, den där agilityskolan (och kanske nåt mer?) Får bara hoppas att tv skippar alla dessa trista övervikt och omgörnings program från USA, fast det lär väl knappast hända. Och inte nog med det så gör ju svenskarna alltid en kopia på det. :cool:
Fast det kanske skulle gå om det kom nåt som hette nåt i stil med "Hundkanalen", dvs en helt egen kanal med bara hundsport. ;)

Det lilla jag såg medan jag borstade vovven tyckte jag verkade vettigt. Kompisen tyckte han var stygg, men så har hon en hund som i programmet också (fast 10 ggr mindre).

Men jag gillade inte hans feta border collie.

Aha... Jag tyckte att jag kände igen det där med kopplet...

I övrigt så förstår jag ändå någonstans varför man binder fast hunden så. Helt enkelt för att det är hundar som kräver något drastiskt och har noll kontakt med sin förare. Mina hundar SER mig ju iaf :D De vill ju ha koll på mig. Vi har en granne med en Jämthund som verkligen inte verkar märka att det sitter fast en människa på andra sidan kopplet... Men.. Det finns nog andra metoder också ;)

SBK-metoden då eller? Godisautomaten eller kanske klicka på vovven?:angel:

Positiv förstärkning=uteblivet obehag. All positiv förstärkning behöver inte vara godis eller en massa tjosanhoppsan från förarens sida enligt min mening...

Har jag sagt att man ska ska använda godis eller kicker så fort man tränar med positiv förstärkning? Det räcker med ett bra, när hunden gjort rätt. Jag använder mig själv och min positivitet i träning med min hund. Hon blir gladare och dessutom lydigare.... Men sen vet jag att det är inte alla hundar som funkar med denna metod heller.... Men de flesta!

Jag är inte så mycket för att dra och rycka i en hund.... och tvinga hunden förstå även om momentet inte är intränat. Varför inte lära hunden först att ex sitta i stället för att rycka i kopplet. Jag tycker att de här programmen som använder sig av kvick fix ger en dålig bild på hur man ska uppfostra en välmånade "normal" hund.

Senast ändrad av en moderator:

Positiv förstärkning=uteblivet obehag

kanske bör man läsa på innan man slänger sig med uttryck som man inte riktigt vet betydelsen av. positiv förstärkning = du tillför något som hunden tycker om, t ex godis. negativ förstärkning däremot, är = uteblivet obehag, eller obehag som upphör.

folk som säger att de bara tränar med positiva förstärkningar har antingen vallhundar eller så vet de inte vad de snackar om.

Jag vet precis vad jag pratar om, vilket du däremot inte verkar göra.

Positiv förstärkning=uteblivet obehag; har jag praktiserat och det fungerar utmärkt. Varken SBK eller du för den delen har monopol på uttryck.

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
637
Senast: Grazing
·
Övr. Hund Så ny bil betyde tyvärr att vi måste köpa ny bur. Vi hoppades att den nuvarande buren från robust skulle funka men tyvärr lutar...
Svar
11
· Visningar
679
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 113
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 924

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat