Vad tycker/tror ni?

S

Sliver

Ja angånde hästlagrets westernsadel i nötskinn? 3500:-

Vill höra bra och dåliga synpunkter på denna endast av erfarna tack!

Sv: Vad tycker/tror ni?

en skitsadel. köp en begagnad för dom pengarna istället

jag har inte ägt nån men sett en/känt på en live. lädret är som papp och tunt. bomen uttalar jag mig ej om. dessutom svårt att få en bra sits i den

Ok, tack för det! Någon som skulle kunna tipsa om bra begagnad sadel passande vbl?? Några märken som är bättre än andra, ca-priser o dyl???

ett vbl kan se ut hur som helst i stort sett då de mest avlas för prestation och inte exteriört på det viset. lägg upp bilder om du vill ha tips. men det jag kan säga är att från 4000:- och uppåt kan du få en bra begagnad westernsadel av kändare märke. men passa dig för jag har sett folk försöka sälja sadlar för 4000:- som kostar 2000:- NYA, här på buke....

Jaha men du har alltså inte ägt någon utan bara sett och känt på den en gång. Det säger ju inte så mkt. Förutom att du säger att lädret känns som papp och är tunt, tycker du att det har någon stor betydelse förutom att kanske sadeln inte håller lika länge som en svindyr. Går att jämföras med ett par billiga jeans och ett par svin dyra jeans som håller längre.

Jag har köpt en billig dressyrsadel till halvblodet jag har, från h**ks och den gick på 1500:- jag tänkte att den fick hålla så länge tills jag hittade en bättre. Iaf så är det 3,5 år sedan jag köpte den och den är som ny fortfarande och jag rider då faktiskt i den 5 dar i veckan och den är skit skön. Så ibland är det inte säkert att bara för att en sadel är billigare är fruktansvärt as dålig.

Därför erfodras erfarenhet av sadeln för att kunna svara på min fråga. Inte bara antagande...

Svårt att säga vad som passar på just ditt vbl. Man får prova sig fram. Jag köpte en begagnad Simco för 4500, nypris ca 10 000. Det tycker jag är en bra sadel för det priset!

det är inget antagande alls. utan rena fakta. finns ett westernforum på nätet som du oxå kan höra dig för. men jag varnar dig, ducka i tid, för den sadeln blir bannlyst!
den är inte bara dålig i lädret den kan lätt gå sönder och vara farlig OCH du sitter illa i den.

Beror ju lite hur mkt man hade tänkt att rida i den. Man köper ju inte en svindyr sadel för att sen rida max 1 gång i veckan.
Detta är en kör häst, men för omväxlingens skull så ska den ridas ibland.

du blir en lyckligare människa och får en lyckligare häst om du lägger de pengarna på en begagnad märkessadel. jag lovar dig, talar av egen erfarenhet nu

finns en sadel för 2500 3500 4500 här på buke inlagda igår! kolla på dom! nu vet ju inte jag vad du ska ha för strl och så men ett tips bara...

Har sökt på forumet men hittar inget om denna sadel, vart har du sett detta?

Sadeln ska ligga på en bruksnordis, av den grova typen. Ingen manke och kort rygg.

nej, jag menade mer allmänt om 'sådana' sadlar. lägg in en bild av den där och fråga om den är bra.

Sliver skrev:
Har sökt på forumet men hittar inget om denna sadel, vart har du sett detta?

Sadeln ska ligga på en bruksnordis, av den grova typen. Ingen manke och kort rygg.

Desto svårare att hitta passande sadel till dessa hästar. Vat av erfarenhet eftersom jag har en själv. Tyvärr är billiga sadlar ofta ganska smala i bomvidden och en sån sadel kommer överhuvud taget aldrig ner riktigt på ryggen på våra grovisar. Leta efter extra vid, kanske haflingerbom rent av...

Eftersom de saluför "sådana" sadlar (som du säger) så måste det ju finnas köpare? Och om dom vore rent utav farliga så borde dom väl inte säljas, eller gör dom allt för att få tjäna pengar trots att det kan orsaka en massa skada?

Tyckte att de lät väldigt seriösa när jag varit i kontakt med dem. Eller så var det bara försäljar snack. Säljer de skitprodukter i ren allmänhet?

Tona ner!
Gud vad du hugger!
Tjejen försöker ju bara varna dig för sadeln och rekommenderar en Bra sadel, för din säkerhet och skonsam mot hästens rygg.
På dig låter det som att du vill ha den här sadeln och vägrar att lyssna på negativ fakta om den, men köp den då!

Själv tycker jag det är snålt. Åk till en sadelutprovare.

TCJ skrev:
Tona ner!
Gud vad du hugger!
Tjejen försöker ju bara varna dig för sadeln och rekommenderar en Bra sadel, för din säkerhet och skonsam mot hästens rygg.
På dig låter det som att du vill ha den här sadeln och vägrar att lyssna på negativ fakta om den, men köp den då!

Själv tycker jag det är snålt. Åk till en sadelutprovare.

Hm om du tycker att jag hugger så måste du vara en fruktansvärt känslig person, jag bara frågar och får svar och då vill jag gärna ha mkt argument till varför man säger si och så....

Nej jag har inte bestämt mig för att köpa denna sadel men tyckte att den lät ok och priset var ju inte för hutlöst heller....

Du som tycker att det är snålt kanske är gjord av pengar medan vi andra inte är det och med tanke på att man ska rida max 1 gång i veckan så vill man ju inte kosta på flera tusen för ngt man inte kommer använda så mkt. Om du läst hela tråden så är det först och främst en kör häst.
Åka till en sadelutprovare, hm ja då får jag dra iväg med hästen väääääldigt långt, dessutom så har jag skådat med mina ögon här på forumet att sadelutprovare är endast såna som är självlärd, och faktiskt så är det ju så att även dom kan ha fel.

Men som jag startade tråden med var att jag ville bara/enbart ha tips från folk med erfarenhet av denna sadel, inte bara hört utan även har provat denna!! Och då kvalitets mässigt, inte om den är skön att sitta i utan om den är funktions duglig eller är det bara totalt skräp som ex. B**jes El P*so sadel....

Är det någon som borde tona ner så är det ju du.... du Hugger.....

Haha jag tycker hursomhelst din attityd och ton är otrevlig.
Och nej, jag är inte gjord av pengar. Jag får 950 kronor i månaden, och allt går till hästen.

Men jag prioriterar bra sadlar, och ser det inte som en ursäkt att använda en sadel av skitkvalité bara för att du inte ska använda den så ofta :smirk:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·
Hundträning Så, jag har aldrig lämnat mina hundar ensamma i bilen förutom en enda gång på 5-10 minuter. Jag vet ju inte hur dom var när jag var...
Svar
16
· Visningar
1 176
Senast: Lillefrun
·
R
Relationer Konstig rubrik kanske men jag ska förklara. Jag har iprincip alltid varit väldigt blyg och så. Och ända från jag var liten så um gicks...
2
Svar
35
· Visningar
2 339
Övr. Katt Som titeln säger. En människa i min närhet (d.v.s. inte jag obviously) vill att deras katt ska få en kull kattungar. Anledningen är helt...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
8 103
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar