Vad tycker ni?

E

Equidae

Måste bara kolla med alla er duktiga på Buke. Jag har fått ett erbjudande om att köpa en 9 månader gammal varmblodstravare som de inte betalat hingstavgiften i tid för, och kommer därför ej att få tävla i trav.

Så nu vill ägaren bli av med den, och detta är en fölis jag följt sedan den föddes. Hon har en stor bläs, två vita strumpor och är svartbrun. Hon har JÄTTEFINA gångarter, gillar galoppen extra mycket :love: och tycker om att "showa", hoppar allt som ligger ivägen för henne i hagen, har hoppat över ett träd på 1 meter! :eek:

Jag kommer att få henne Väldigt billig, efter som att hon är oduglig inom trav när hon inte är reggad. Frågan är.... Ska jag köpa? (kommer att stå i ett stall med mycket vana med små hästar, och själv kan jag ganska mycket och mamma är också van)...

Sv: Vad tycker ni?

det beror ju helt på vad du har för framtidsplaner med hästen. Klart att du ska köpa den häst du själv vill, men är de så att du kanske vill satsa på lite högre klasser i hoppning/dressyr, är ju inten trevare rätt val (enligt mig).

Måste bara kolla med alla er duktiga på Buke. Jag har fått ett erbjudande om att köpa en 9 månader gammal varmblodstravare som de inte betalat hingstavgiften i tid för, och kommer därför ej att få tävla i trav.

Så nu vill ägaren bli av med den, och detta är en fölis jag följt sedan den föddes. Hon har en stor bläs, två vita strumpor och är svartbrun. Hon har JÄTTEFINA gångarter, gillar galoppen extra mycket :love: och tycker om att "showa", hoppar allt som ligger ivägen för henne i hagen, har hoppat över ett träd på 1 meter! :eek:

Jag kommer att få henne Väldigt billig, efter som att hon är oduglig inom trav när hon inte är reggad. Frågan är.... Ska jag köpa? (kommer att stå i ett stall med mycket vana med små hästar, och själv kan jag ganska mycket och mamma är också van)...

Jag hade ju aldrig köpt en fölunge utan riktigt bra tex hoppstam då som jag har nu på min för att jag vill satsa på det men ska du inte satsa på tex avel el riktigt höga klasser tävling (förutom innom egna rasen då) så tycker jag absolut att du ska köpa den, individ för individ brukar man ju säga :)

Nej, hon har ju ingen hoppstam. Jag tror att jag tänker köpa, för hon kanske utvecklas och blir en jätteduktig hoppare, eller inte, men hon kommer fortfarande att vara en häst "nära hjärtat". Har ju en 5 åring som jag satsar mycket på, så om inte "fölet" tar sig till de höga klasserna har jag ju fortfarande honom.

Att de ska vara så svårt....

Nej, hon har ju ingen hoppstam. Jag tror att jag tänker köpa, för hon kanske utvecklas och blir en jätteduktig hoppare, eller inte, men hon kommer fortfarande att vara en häst "nära hjärtat". Har ju en 5 åring som jag satsar mycket på, så om inte "fölet" tar sig till de höga klasserna har jag ju fortfarande honom.

Att de ska vara så svårt....

Jamen då tycker jag absolut att du ska köpa :) Individ för individ sa jag ju! Är inte alls negativ mot travare!

Jamen då tycker jag absolut att du ska köpa :) Individ för individ sa jag ju! Är inte alls negativ mot travare!

Nej, det var inte menat så heller. :) Japp, då får lillen åka transport snart då! (tur att det bara är 20 min)

Känn efter själv. I första inlägget tycker jag att det låter som att du redan har bestämt dig ;)

Det låter ju lovande på din beskrivning iaf:love:. Ok, stammen kan säga mycket om hur hästen blir som vuxen och du kommer inte ha mycket tillavelsvärde sen, men vad sjutton. Gillar du hästen och du får den jättebilligt skulle jag slå till. Det lär ju vara lättare att hitta ett nytt hem till den sedan när den är inriden och klar än nu som föl om du inte skulle vilja behålla den senare.

Precis, men man håller ju tummarna att hon utvecklas bra! För hon är modig och tillitsfull, så inridning kommer nog inte bli något större problem. Och hon vet ju inte vad en sele är så... :angel:

SKulle jag köpa en så ung häst skulle jag köpe en med förutsättningar för att göra det JAG vill göra. Alltså köpa en hoppstammad fölunge.

När den är 3 år så har du lagt ut en 50 - 80 000 kr på den. När den är 5 år och du rider på allvar så har den kostat närmre hundra tusen.

Inget illa menat om travare, men har du då köpt en ridhäst med bra förutsättningar så skiljer sig inte kostnaden så mycket.

Men det låter som om du är förälskad i den här, och då är det antagligen inget att göra åt saken! ;)

Jag hade aldrig köpt den. Jag hade inte heller tagit emot den gratis. Det är dyrt och tidskrävande att ha häst, så de hästar jag väljer att satsa på ska ha förutsättningarna. Så mycket annat kan gå fel att det är det minsta kravet...

ska du ha den att hoppa och rida dressyr på och kanske tävla en del. Skulle jag inte köpt den. Då jag inte tycker att varmblod är avlade att va rid hästar utan kör hästar. man köper häst efter endamål. Annars låter de bra.

Japp, det ska jag göra! Kommer nog att ta ett tag innan man märker, men hoppa kan hon ju! :D

simplythetruth:
Nej, inte jag heller igentligen, tycker om travare, men de är inte avlade för ridning. Men jag tror att det kommer att bli ett undantag i alla fall, eftersom att hon har sån underbar personlighet. Sen får man ju se, jag har ju inte planerat att tävla OS med henne precis! Utan mer ha som en "bästis"...

Panikie:
Det är tänkt att vi ska tävla, men inte i allt för höga höjder, utan bara för att det är kul. Kommer nog att bli lite terräng inriktning på henne, eftersom att hon tyckte att riktiga hinder var löjliga! (30cm och hon stannade framför och GICK över bara för att visa sitt misstycke! sen skulle hon peta ner bommen och hoppa över den, men när vi la dit en "stock" liknande bom, då hoppade hon! Jisses vilken blick jag fick, tur att de inte kan döda!) :D

15år och förälskad i en söt fölis, man blir fartblind!

har själv varit där en gång i tiden. När man väl står där och endast ser fördelar med ett köp så är det svårt att tänka på vad man kommer känna och tycka i framtiden när man lagt ner ett x antal tusen och inte fick något mer än en skogsmulle då är drömmens verklighet ikapp. men vill du satsa på hästen du verkar gilla så go for it! du kan ju inte mer än förlora!:idea:

Det är ju väldigt svårt att se att en 9månaders fölis kommer kunna hoppa bra som vuxen. Den har ju inte direkt förutsättningarna på sin sida med tanke på att den är avlad för att trava fort.

Nej, precis.... det är därför jag står och väger mellan att köpa ellet att inte köpa... Men jag hoppas ju att hon kommer att fortsätta att hoppa 1m.... :angel: Men om inte annat vill min bror ha henne, om hon inte klarar av livet som hopphäst, han "ska" ha en häst som kan mycket men inte allt, utan bara ha roligt med.... klubbisar då å då...

Men men, jag hoppas verkligen att hon håller i sig... Hennes mamma är faktiskt riktigt duktig. Hon har hoppat 110 bana, på tävling med bara 1 nedslag.... men sen fick hon kotledsinflamation och hämtade sig inte som man hoppats, så hon är föl-sto istället...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 847
Senast: banani
·
Ridning Hej,vi köpte en jättefin welshponny valack 14 år för snart 1 år sedan,han är superfin,väldigt pigg,känslig i munnen och sitsen, han har...
Svar
9
· Visningar
1 836
Senast: sorbifolia
·
Dressyr Jag ska sälja min ponny då vi inte kommer överens, hon har blivit klart bättre med tiden men hon är inte min typ av häst. Jag tycker om...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 307

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka