vad tycker ni, plakett å rosett

Sv: vad tycker ni, plakett å rosett

haha, precis ;)

Ja sova låter bra! Är helt slut även fast jag gick hem tidigare ikväll :crazy: Godnatt gott bukare ! :p

Den som betalar alla avgifter tycker jag...

Jag inredde sadelkammer med plaketter när ponnyerna flyttade.
Snyggt foto på hästen, namnskylten från boxen och plaketterna under. Trevlig påminnelse :)

Om inte TR ändrats senaste åren, så tillfaller premier hästägaren, hederspriser ryttaren och rosetten hästen. Plaketten vet jag däremot inte vem TR anser tillhör.

Som hästägare är jag inte intresserad av att få rosetter som andra ryttare fått på mina hästar, och jag skulle inte sätta upp dem på min hästs rosettvägg där jag har våra rosetter.
Har jag plaketterna uppsatta i stallet vid hästen, då kan andra ryttare som fått plaketter på min häst få sätta upp dem där om de vill.
Jag har inte heller skickat med rosetter och plaketter de ggr jag sålt ngn häst.

Om en kompis till mig tävlade min häst och blev placerad skulle jag inte direkt kräva att jag fick rosetten. Jag hade inte direkt tyckt det kändes schysst om en kompis gjorde så mot mig... Om jag så gärna vill ha rosett kan jag väl starta en egen klass. Plaketten tycker jag dock att hästen ska ha :)

Jag tycker rosetten ska gå till ryttaren, jag självb som ägare skulle aldrig vilja ha någon annan ryttares rosett.

Plaketten tillfaller hästen den ska upp på boxdörren för att vissa upp hur duktig hästen varit.

Är det några andra priser med så kan man göra upp om det innan. Vinner man pengar tucker jag att det ska delas upp mellan ryttaren och ägaren Ryttaren har ju mest troligast betalat anmälningsavgiften och utöver det så är det även delvis ryttarens förtjänst att dom kom placering och delvis hästen. Så det logiska för mig där blkir att man delar. Är det några små grejer som ryktborstar elelr så så skulle jag vilja att ryrraten fick dom, hästen har ju redan borstar. Vojlockar, täcken m.m. tycker jag tillfaller hästen.

Jag tycker att man ska göra upp om det innan om man tycker det är viktigt.. rosetten är väl mest kul för ryttaren än för hästen o jag skulle inte vilja ha nån annans rosett. Plaketten kan väl hästen få, jag skulle inte tycka att en plakett på väggen skulle vara särskilt kul, .. Ev "banderoller" är alltid kul o sätta på väggen om man e ryttaren.
Sen finns det juh andra sätt med, har kanske ryttaren fått betalt kan man kanske göra upp om att grejerna tillfaller hästen.. Tävlar man om pengar så tycker jag att det redan ska vara uppgjort hur mkt ryttaren ska ha.

Men som sagt; hur kul är det att ha någon annans rosett?
(andra ev grejer så som täcken mm, tycker jag ska tillfalla hästen om inget annat har blivit överenskommet.)

Ryttaren har ju mest troligast betalat anmälningsavgiften

varför är det troligast? Vad jag vet så är det ägaren som har betalat alla tävlingsavgifter när hästen har tävlat med en annan ryttare, iafa dom som jag känner, så jag tror nog det är vanligast. Speciellt när det gäller lite mer kända ryttare ska rida upp ngn annans häst i klasserna p.g.a ägaren kanske inte rider själv. Då betalar nog ägaren avgifterna och ryttare får säkert betalt för att h*n gör jobbet.

När jag hoppade in och tävlade annans häst i allsvenskan (ryttaren hade helt sonika bestämt sig för att han inte ville rida :smirk: , så mamman frågade mig om jag ville). Laget vann :banana: (kanske inte tacka vare mig mest, men vafasen :angel: ), och då sa hon som om det vore en självklarhet: Rosett och plakett går till hästen, hederspris till ryttaren. Så jag fick plastmedaljen bara :angel: . Fast då var det ju hon som betalade tävlingen.

Sen fortsatte sonen att ridstrejka, så jag fick tävla ponnyn en gång till om jag ville. Jag hade ingen tävlingsduglig häst just då, så jag red 2 klasser, blev 3a i den ena. Fick allt själv! men då hade vi betalat själv också.

Sen en gång när vi skulle köpa min förra ponny var vi och tittade på en clearroundtävling han hoppade, skrev sedan kontrakt på tävlingsplatsen. På köpet fick jag clearroundrosetten :rofl:, men det känns konstigt att ha en annan ryttares rosett hemma på rosettväggen :crazy:

Senast ändrad:

Om någon annan tävlat min häst så får de behålla rosett och plakett. Sätter bara upp plaketter på boxen som vi vunnit ihop jag och den hästen. Fast frågan är ju vad man ska med plaketter till hemma, ok för rosetterna med plaketter är ju lite annan sak.

Plaketten till hästen, att sätta på boxen. :)
Rosetten till ryttaren.
Är det bara Rosett man får tycker jag att den följer hästen.

Nej, jag skrev mest troligast. Vilket det är om man är medryttare på en häst. Tävlingsmänniskor har vi väll inte särskilt många på detta forum. Är mer "normalt folk här".

Jag har aldrig varit med om sådant. Här har jag bara hört ryttare som betalat anmälningsavgiften.
Tävlingmänniskor är väll inte direkt vad som diskuteras i här, det är mer "normalt" folk. För folk som tävlar andras hästar åt dom så är det ju andra regler och det är ju inte så man gör när man är medryttare elelr liknande som tillexempel tävla ridskolehäst.

varför är det troligast? Vad jag vet så är det ägaren som har betalat alla tävlingsavgifter när hästen har tävlat med en annan ryttare, iafa dom som jag känner, så jag tror nog det är vanligast. Speciellt när det gäller lite mer kända ryttare ska rida upp ngn annans häst i klasserna p.g.a ägaren kanske inte rider själv. Då betalar nog ägaren avgifterna och ryttare får säkert betalt för att h*n gör jobbet.
jag betalar ju allt själv o mig känner du :p

jag betalar ju allt själv o mig känner du :p

Jag har aldrig varit med om sådant. Här har jag bara hört ryttare som betalat anmälningsavgiften.
Tävlingmänniskor är väll inte direkt vad som diskuteras i här, det är mer "normalt" folk. För folk som tävlar andras hästar åt dom så är det ju andra regler och det är ju inte så man gör när man är medryttare elelr liknande som tillexempel tävla ridskolehäst.

ja men jag tänkter mer på såna som är riktigt profisonella som typ har det som jobb att rida andras hästar. te.x när jag lämnade bort min häst på tillridning en månad. om hon skulle ha tävlat honom så skulle vi ha betalat avgifterna och antagligen fått ev. prispengar oxå. Samtidigt som vi betalade henne för att rida honom.

Är det inte en något annorlunda sak då? Då utför personen i fråga ett jobb. Ett jobb är ett jobb och då får man betalt för att rida den andra personens häst och då är det självklart att ägaren betalar anmälningsavgiften. Ett jobb är ett jobb helt enkelt oavsett inom vad man jobbar = man får betalt för tjänsten man gör. Precis som med andra jobb där resor ingår i jobbet så betalar personen/företaget som gett personen jobbet dom utgifter som krävs för att jobbet ska utföras.

Är det inte en något annorlunda sak då? Då utför personen i fråga ett jobb. Ett jobb är ett jobb och då får man betalt för att rida den andra personens häst och då är det självklart att ägaren betalar anmälningsavgiften. Ett jobb är ett jobb helt enkelt oavsett inom vad man jobbar = man får betalt för tjänsten man gör. Precis som med andra jobb där resor ingår i jobbet så betalar personen/företaget som gett personen jobbet dom utgifter som krävs för att jobbet ska utföras.

Ja, men det var ju så jag tänkte oxå :p

Jag tycker som de flesta, placket till hästen och rosetten till ryttaren. Undrar också om det är normalt att när man blir placerad ska behöva betala för placketen? tävlade i helgen och blev delad 1:a och då sa dommaren att om vi ville ha placket skulle vi betala i sekretariatet...Fast det kanske berodde på att det var unghästklass. Var iallafall tvungen o betala för det var min hästs första placket:rofl:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 522
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 160
Senast: Juli0a
·
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Övr. Grenar Hej! Om tre veckor jag jag göra min första ”tävling” eller aa de är en pay and jump Jag har iallafall aldrig gjort något liknande...
Svar
4
· Visningar
2 221
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka