Vad tycker ni om :

B

blohme

värdena på detta hösilaget?

TS: 73%
Smältbart råprotein: 64 g/kg foder
Energi, foder: 8.5 MJ/kg foder
Kalcium: 3.3 g/kg foder
Fosfor: 1.6 g/kg foder
Magnesium: 0.9 g/kg foder
Kalium: 8.8 g/kg foder

Sv: Vad tycker ni om :

Bra kvot. Näringsrikt, bra för den svårfödda, mindre bra för den lättfödda och hungriga. Lågt fosfor och magnesium. Om du behöver mycket MJ till typen av häst täcker det nog mineralerna dock.
Kanske detta foder+halm för tuggtid+mineraler skulle bli bra. :)

Vad tycker du om det till en 1½åring? Halvblod.
Går i ganska stora hagar och promenerar ca 3 dagar i veckan?

Är ingen foderexpert :p Men det kan säkert funka bra. Kvoten är lagom.
Jag skulle ge en större mängd (mer än behovet anger) för att täcka mineraler så slipper du ge kraftfoder och mineralfoder. Brukar ändå behövas på unghästar som har ett större behov. Lycka till!

bra värden! kommer fungera bra till en unghäst. Du kan behöva stödfodra med kraftfoder en del ändå beror på vilken tillväxt din åring har just nu. En såpass unga häst brukar oftast inte äta så mycket grovfoder så då behövs det ofta kompletteras med kraftfoder.

jag tycker det är allt för torrt, annars ok.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
712
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Efter årets bete har det varit lite svårt att hitta en lagom nivå på utfodringen av min häst, hon har både lagt på sig och sen tappat...
2
Svar
24
· Visningar
2 048
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Har ju varit inne hos vetrinär med min bostonterrier som verkar ha fått lite tjall på magen. Bytte foder för ett litet tag sedan som...
Svar
5
· Visningar
823

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?