Vad tycker ni om tidiga föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Ziemona
  • Startdatum Startdatum
Z

Ziemona

Har alltid fått för mig att hästen ska ha föl sommartid, men här verkar det vara många som har föl redan nu?

Sv: Vad tycker ni om tidiga föl?

Det beror väl lite på vart man bor, i Skåne eller Norrland..det är lite skillnad...själv föredrar jag att få i maj ungefär...i år får jag i mitten/slutet av april och en i början/mitten av maj....då kan fölen vara ute mera och röra sig, vilket torde vara ganska vanskligt när man får för tidigt

shettisfölen brukar komma i maj/juni någon gång.
det här året blir det ett halvblodsföl i mars, fast det berodde bara på att vi skulle vara säkra på att hon skulle bli dräktig så vi tänkte att om hon inte blir dräktig första gången så ska man hinna med en till betäckning, så att det blir ett garanterat föl. oj blev väldigt snurrigt nu!
i alla fall, ett tidigt föl i år.

och ja just det. det gör det ganska lätt eftersom vi bor i skåne! och har mild vinter som tusan.

Senast ändrad av en moderator:

Det är nog inte så många som har föl redan nu. jag har bara hört en och det är ett arabföl. Arabföl och fullblodsföl är oftast tidigare födda. Jag antar att det beror på att de ska vara så gamla som möjligt i sin årskull när de ska startas i löp??
Jag vill gärna ha mina halvblodsföl i april för att de ska vara lite lagom stora när det är betesdags och för att kunna vänja av dem direkt vid installningen på hösten. jag avskyr att ha sto med en fölunge på närmare ett halvår i samma box. Det finns inga som kan skita ner så mycket som ett sådant par.
Dessvärre kommer våra föl i år inte förrän i maj, vilket är i senaste laget i mitt tycke, men man kan fortfarande låta fölet stå i egen box på natten när de ska in på hösten och så får de gå tillsammans på dagen.

Personligen vill ja ha mina föl i mitten slutet av april, för då passar det bra att ha dem en månad på box först och få dem lite sociala innan de går ut på bete. Då ska förhoppningsvis även vädret vara bra så de kan gå ute mkt från början, men som sagts tidigare det hänger ju ihop med var man bor, vi finns i Uppland. I¨år blir det dock ett föl i slutet av april och nästa först i slutet av maj, då det stoet inte tog sig på första försöket:(

Jag vet att många arabuppfödare vill ha sina föl tidigt. Men jag vet inte om det skulle bero på att de ska vara så gamla som möjligt för att vara stora när de ska starta i galopplöp...? Det är inte sååå många som avlar för galopp i Sverige ändå. Det kanske mer har att göra med att en stor andel uppfödare är koncentrerad till Skåne-regionen (typ bakom varenda buske :-)). Själv föredrar jag april. Skulle inte vilja ha föl i februari här i Västmanland (hu så kallt). Jag vill kunna ha dem ute så mycket som möjligt från första början. Och morsorna behöver det proteinrika gräset så snart det går.

Carina
www.silverarabians.com

Föredrar att få i mitten slutet av April. Maj kan gå också, men absolut inte senare. Håller med Jarrah, finns inga som grisar så som sto/föl i samma box. I försäljnings synpunkt är det lite lättare också om man kan få dom sålda och ivägkörda, när man har separerat dom om nätterna ett tag.

Betäcka, när???

Hej, vi ska bli med föl för första gången i vår :) och jag hade tänkt åka iväg till hingsten ngn gång i maj och låta henne stanna till nästa brunst. Så ngn gång i maj fram mot midsommar, beroende hur hon kommer att brunsta. Om det tar sig kommer hon att få föla i Västernorrland, och då torde det komma i april. Men det är väl en bra tid? Eller är det dumt att försöka betäcka så sent (hon blir 18år och har inte haft föl sedan hon var ca 4)? Och jag vet inte om hon brunstar regelbundet hela året. Vad tycker ni???

Jag vill helst ha majföl. I år kommer de antagligen precis i början av juni. Vet inte om jag vågar betäcka på fölbrunsten eftersom vi kommer att använda en helt ny hingst...

Jag har fått mitt föl för i år, och jag har araber ;)

Jag har en ganska stor inomhushall för mor/föl att gå i samt att de får gå ute många stunder i en stor hage, motion avsaknas inte! De går fö på lösdrift och är väl invanda i detta så mamman har förstånd att gå in ofta för fölungens skull. Mamman får bra extrafoder och både mor och son är fina i hull och päls. Jag tycker om tidiga föl, dels för att jag tycker de till viss del blir härdade av kylan och dels då också att jag är tävlingsmänniska och vill att mina föl ska vara väl utvecklade när de visas. Skulle jag inte ha de möjligheterna att hålla dem på halm inomhus på stora ytor utan enbart i box så skulle jag inte heller skaffa så tidigt utan då hellre i april/maj. I mina hagar blir det knappt någon is heller, de ligger högt och är kuperade. Det var ett par av orsakerna! :)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
830
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Behöver råd från er mer erfarna. Jag har vant av årets föllunge för ca 3 veckor sedan, juvret gick tillbaka fint och stoet mår bra...
Svar
4
· Visningar
693
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 041
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka