Vad tycker ni om stammen? Förslag på hingstar?

Sv: Vad tycker ni om stammen? Förslag på hingstar?

Jo det är klart. Det är alltid nackdelen med naturlig betäckning. Avstånden med föl vid sidan.

Den hingsten jag helst vill lägga på min 5åring står utanför Köpenhamn. Det blir ju liksom en resa på strax över 30mil + färjan och det känns inget kul men en 2-3 veckors fölunge vid sidan.
Mitt sto fölar dessutom rätt så sent så att vänta på nästa brunst efter 30dagars känns inte heller som nåt alternativ. :(

Rider i ettt stall där det står ebn uskudar avkomma...Jättetrevlig tycker ja, inte sett henne under ryttare mer än på kort då hon går med föl..
Lite störrre modell, bra temperament..o luftiga gångarter....(vad jag kan se iaf:smirk:) Tävlat upp till 120 ca tror ja om ja inte minns fel..;)..

Uskudar har varit uppe här i tråden innan och jag måste säga att jag är lite nyfiken. Har bara hört positiva saker om avkommerna!

Nu har jag inget "tempraments problem" på henne, men det ligger ju Illum bakom som jag har hört både ett och annat om från både tränare och folk som har avkommer efter honom. Och det är ju inte det man vill plocka fram i stammen så det verkar ju dumt att chansa på henne och lägga något riktigt vasst.

Då avkomman ska säljas (säger jag om alla, men samlar dom på hög här hemmab:angel:) så vill jag ha en atraktiv stam på bebisen. Steve's Friend har ju inte lämnat så mycket i hbl avel utan mest galopphästar.

vet en S F som går Msv dressyr med placering nu, och har sett en tidigare som vunnt Msv dressyr plus lätt fälttävlan. Den blev såld till Finland, båda mkt bra gång.

Ps kom på en till som gick msv fälttävlan (den var född-88) och vann lättare hoppning, har avkomma som gått 1* och vunnit lätt f. Steves Friend alltså :p

mitt nya sto som är väldigt fin har Steves Friend XX som morfar. Skall vara extremt bra fullblodstam.

Jag kan verkligen rekommendera Cagancho på henne men du kanske måste ha naturlig eller hur var det? Calidoblodet slår verkligen igenom o det blir antagligen en perfekt size på avkomman.

Mitt sto är så vackert o har nollat alla tävlingar hon ställt upp i trots sin ringa ålder (4 blir 5 nu). Närmast 10mässig galopp o spänstig. är verkligen på bakbenen. Men ej tunn utan har redan runda muskler.

jag kommer definitivt använda honom på mitt andra sto som har mkt fullblod i sig.

Ja, jag har också sett en del SF hästar men som sagt mycket rena xx då som har varit omskolade till rid/tävlingshästar.

Det står till tre val nu.
Majim G
Nactus
Uskudar

Vet att jag har skrivit att jag ej varit intresserad av Nactus men det var ändå nått som lockade så nu när jag var inne på hingstägarens sida fick jag mer smak på honom.

Men vad jag vill veta nu är:
Är det någon som vet någon om avkommer till dom här hingstarna där mödernet har mycker xx?
(för utom mister pooh e majim för den vet jag redan)
Vilken skulle du välja i försäljningssyfte?
För mig går igentligen Nactus bort då eftersom han anses vara i "dressyr kategorin" även om han har bra hoppbedömning. Många tänker som så att dom vill ha en ren hopp eller dressyr stam och för mycket mix är det många som väljer bort även om det kan bli precis lika trevliga hästar av det (enligt mig)
Och enligt mitt resonomang så tror jag ej att hon kommer att få en wow avkomma till dressyr vad jag än betäcker med.

Men hur tänker du när du ska köpa bebis?

Har ett sto e Nactus-Irländskt fullblod i stallet nu. Fantastisk! Rör sig superhäöftigt. Gick 120 nu i december som hon aldrig gjort annat, hade ej hopptövlat på 5 år, och bara 110 som 5-åring. Inte så stor dock, drygt 160, men en riktig häst att rida!

Det låter trevligt :d
Tror att han nog skulle passa mitt sto om man tittar extriört och typ mässigt, sen är det klart att man alltid vill ha trevlig gång fastän att det är en hopphäst.
Sen tycker jag alltid att det är snyggt med en bra resning, vilket han har. Och att han är vinklad i sina linjer är bara ett plus på mitt sto då hon själv är väldigt rak och speciellt bak. Det är även hennes stora problem: hon är så rak bak så att hon har svårt att sätta under sig i galoppen...
Men rent spontent så eftersom han är mest använd som dressyrhingst så är det kanske inte alla som tänker på att han även hade 99 i hoppning...

Hade jag skullat behölla bebisen så hade jag nog valt honom men vid en försäljning så vet jag inte...

Jag hade nog föredragit av avkomma e.Majim G-SF, i andra hand e.Nactus och i sista hand e.Uskudar men då är jag lite mer åt dressyrhållet men min dotter ska hopptävla hästen.

Det låter trevligt :d
Tror att han nog skulle passa mitt sto om man tittar extriört och typ mässigt, sen är det klart att man alltid vill ha trevlig gång fastän att det är en hopphäst.
Sen tycker jag alltid att det är snyggt med en bra resning, vilket han har. Och att han är vinklad i sina linjer är bara ett plus på mitt sto då hon själv är väldigt rak och speciellt bak. Det är även hennes stora problem: hon är så rak bak så att hon har svårt att sätta under sig i galoppen...
Men rent spontent så eftersom han är mest använd som dressyrhingst så är det kanske inte alla som tänker på att han även hade 99 i hoppning...

Hade jag skullat behölla bebisen så hade jag nog valt honom men vid en försäljning så vet jag inte...

Menar du Cagancho??? Han kommer ju vara högst aktuell om redan 2 år ju eller kanske redan i år!!! Han hade otur med en skada men presterar nu bra på tävlingar o han ligger redan på topp 10 trots att hans äldsta avkommor är 4!! Believe me, om man avlar på honom nu så har man en eftertraktad avkomma ,med väl invinklade bakben, lagom tills han själv är ca 12 o går de riktigt höga klasserna med Niklas. Det tror jag verkligen!! Calidoblodet är riktigt bra o det har ju även Camaro M visat på ett slående sätt.

Min avkomma kommer vara till salu efter finalen i Falsterbo lagom tills alla fått upp ögonen för Cagancho på riktigt. Han ger väldigt bra typer har jag hört o sett oxå med riktigt mkt scoop o bra gångarter.

Hehe, ja jag syftade faktiskt på Nactus..

Men Cagancho verkar mycket trevlig. Har faktiskt varit min mammas favorit sedan han var ny i avlen. Då hon en gång var hos Lene och hjälpte sin vännina sin var där och tappade honom. Hon föll pladask för honom och då speciellt hans temprament. Hade mitt sto inte varit lite struligt så tror jag mamma hade TVINGAT mig att betäcka med honom :p Inte för att jag hade haft några stora invändningar men ändå :angel:
Tycker bara att han är så stor och mitt sto är 170 cm så att jag är lite rädd för en bjässe kanske. Avvaktar gärna och ser hur stora avkommerna blir när dom är lite äldre:idea:

Liknande trådar

Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 515
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 545
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka