Vad tycker ni om stammen? Förslag på hingstar?

Sv: Vad tycker ni om stammen? Förslag på hingstar?

Någon som har några "Majimmisar"?? Hur är dom i psyket? Hoppteknik? Ridbarhet? Gången? Tackasam för alla svar och är det någon som har foto så antingen maila eller lägg upp i tråden :d

Om du kollar på Poohs sida hittar du en Majim G-son som nog inte gjort någon besviken på något plan..
U

Vad kul! Det är alltid roligt att se hingstarna live, det är precis som att man "känner lite extra" för dom då! Än att bara se dom på en bild.. Ska pma dig!

Då får vi kanske halvsyskon nästa år:idea:

Vad har du för ett sto?

Jo jag fastnade för honom direkt när jag såg honom, himla trevlig uppsyn! Sen upptäckte jag att det var en godkänd hingst!
Tänkte redan då att jag ville betäcka med honom någon gång, sen har man ju följt Poohs Majim avkomma (Mister Pooh) under några år här så man blev ju genast mer intresserad förra året när han vann unghäst VM...
Hans mamma är/var dessutom rent fullblod precis som mina..

Mitt sto som är tänkt till Majim är ett rent xx.sto på 163cm, snart 6 år. Jag har en tråd utlagd här om hingstval till henne, tråden heter "hingstval till fullblod" om du vill läsa mera.

Kul med halvsyskon! Blir ju lite extra kul isf eftersom man planerat valet av just den hingsten lite ihop :D

Japp, det var dina kort jag hittade!
Himla fina, roligt att du har lagt upp dom :)

Letade kort eftersom (som jag skrev) var lite besviken på kortet i hingst katalogen, och framför allt tyckte jag absolut inte kortet stämde överens med bedömningen från bruksprovet. Inte en siffra rätt tycker jag, så då var det ju bara att kolla upp det.
Han är ju mycket finare på dina kort ;)

Mitt sto är ju också lite fullblod, närmare bestämt 62,5% :)

Men min är ca 170 cm så jag letar inte allt förstora hingstar, Majim ser ut att va en bra modell och är ju ca 167 cm (??) om jag inte mins fel.. Min egen dam är väldigt maffig fastän att där är så mycket fullblod, så en hingst som är större än henne (eller lämnar stort) vill jag inte ha... Har redan en bamse här hemma på 182 cm!! :angel:

Håller definitivt med om Looping (har själv tagit fram en som har gått svår klass) plus har en egen. Nobel också bra, ta inte 88an på den med svårt temperament och om du vill ha en hopphäst. Har sett MÅNGA och har även nära erfarenhet av den hingsten-till dressyr ja, men många av (främst) stona är väldigt speciella i temeramentet, och hoppningen, nja...

Njae, han är ändå inte att fundera på, jag tycker INTE om honom:crazy: Skulle inte någon med honom, men smaken är som baken- delad :D

Fast det där med att dom skulle ha speciellt temprament visste jag faktiskt inte så det var ju bra att veta. om man någon gång skulle leta häst eller avelssto:idea:

Håller definitivt med om Looping (har själv tagit fram en som har gått svår klass) plus har en egen. Nobel också bra, ta inte 88an på den med svårt temperament och om du vill ha en hopphäst. Har sett MÅNGA och har även nära erfarenhet av den hingsten-till dressyr ja, men många av (främst) stona är väldigt speciella i temeramentet, och hoppningen, nja...

Min 88an märr har ett utmärkt temprament... Hon är cool, lite yr men inte så det är störigt, framåt och arbetsvillig samt jätte modig vilket är väldigt bra FT-egenskaper. Dessutom hoppar hon kanon och rör sig jätte trevligt.

Samtliga 88an avkommor jag stött på, både rena xx och med hbl morsor har varit väldigt trevliga, alla har kunnat hoppa, mer eller mindre bra, vissar har ju fått "fullblods-frambens tekniken" men inte alla.

Jag har dessutom en annan dräktig med 88an, hon är själv rätt cool men hon har en pappa som en en välkänd jävel så det finns nog allt i henne. Valde just 88an eftersom jag anser att han har ett sånt bra temprament :o
Men som sagt, alla tycker olika och har olika erfarenheter om det mesta, nu är jag ju lite partisk vad det gäller 88an så jag kände att jag måste försvara honom lite :angel:
Men jag skulle inte heller rekomendera honom om man vill ha en framtida hopphäst, då finns det betydligt mycket bättre val. Looping är som sagt en annan favvis! Funderar på honom till ett av mina andra ston nu (hon jag funderade på Majim till)
Hingstvalen ändrar sig vist minst ett par ggr/vecka :crazy:

Sågar inte alla 88or alls, men jag jobbade lite hos hans ägare och såg många avkommor bli inridna... Yra var väl det minsta man kunde säga, men nästan alla hingstar/valacker var coola. Och ja, de är modiga, men tekniken lämnade mycket i övrigt att önska hoppmässigt. Lycka till med ditt föl! Som sagt tur att smaken är olika, annars hade ju alla velat ha samma hingst :p

Vill bara tillägga att Looping har en avkomma - ett sto - som redan går högt i dressyr (St George, Med.A, Int. 1) och är på väg ännu högre upp. Har hört att avkommorna sällan får några tecken på huvudet efter Looping. Men han verkar vara en toppenfin hingst som är en multitalang.

Mitt 88ans stos fölunge e: Looping fick stjärn och nosbläs samt vita fötter med svarta fläckar.

Misstänkter dock att de teckena kommer från mitt stos mormor eftersom hon har/hade liknande.

Den kombinationen låter kul... Måste blivit en snygging!

Jag sågar inte 88:an alls faktiskt. Var inte meningen att få fram det på det viset...:o
Det är bara en hingst som jag "inte känner någon för alls" men det är lika mycket för att jag inte är så glad i fullblodshingstar.
Har gärna mycket eller rent xx sto men inte hingst, vet ej varför, kombinationen blir ju det samma:crazy:

Men Looping har jag tittat på lite innan så till sto nr 2 kan det mycket väl hända att jag fastnar för honom till:d Låter som det kan bli en bra kombination :idea:

Sto nr 1 vill jag som jag skrivit innan ha naturlig betäckning på i år också och sen ska jag försöka med semin igen.
Har hört att man inte gärna ska låta "problem ston" gå tomma utan betäcka hela tiden och tar dom sig inte så behöver kroppen vila..

Någon annan som har ett struligt sto?
Hur har ni gjort?

Jag tar inte illa upp alls, jag har tex flera hingst jag heller inte gillar och aldrig skulle få för mig att använda på mina ston :angel:

Jag har ju redan xx ston, men jag är heller inte rädd för att använda xx-hingst som tex 88an. Nu är ju den visserligen inte tänkt som galopphäst men möjligheten finns ju å andra sidan.
Däremot rent ekonomiskt är det lättare att få sålt på en avkomma e: hbl u: xx än tvärtom.. Konstigt men så har jag uppfattat marknaden.

Minns inte om jag lagt ut bilder på mitt stos Looping föl?
Här kommer tre, inga höjdarkort dock. :o
17058311.jpg
[/url][/IMG]

17058314.jpg
[/url][/IMG]

Vilken sötnos:love:

Blir mer och mer intresserad av honom;)

Visst är hon!

Han ligger i topp till de andra två stona hos mig, ska bara betäcka en av dom men jag tror han kan passa väldigt bra till båda.
Dessutom är han inte farligt dyr, kostar 1500kr i språng och 5000kr vid 90dygn alt. 6000kr vid levande föl.
Mitt sto har tagit sig på en seminering båda gångerna dessutom.

Vill du ha naturlig betäckning så står ju Loopings pappa Lancier på Öland på naturlig betäckning. Han har tävlat svår hoppning och har 9 godkända söner. Även ha en väldigt underskattad hingst.. Bara en tanke

Jo men eftersom hon kommer att (förhoppningvis) ha föl vid sidan och jag gärna vill betäcka henne på 30 dygns brunsten så är öland för långt att åka...

Annars har jag faktiskt slått ett öga på honom, har läst här i trådarna om honom och blev nyfiken:idea:

Liknande trådar

Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 515
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 545
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka