Vad tycker ni om stammen? Förslag på hingstar?

rebeckasff

Trådstartare
Jag har två ston som jag betäcker.

Det första är e: Steve's Friend**- Illum- Rockard
Hon har toppen temperament! Ca 170 cm ganska feminen i typen. Bra skritt och galopp med sådär trav..
Vet du någon hingst som skulle kunna passa? Vill förbättre gångarterna, behålla temperamentet och så klart en bra hopp teknik (då jag mest avlar för hoppning) Hon har en E: Quite Easy som fick toppen temperament han också.

Det andra stoet är E: Cortez- Ceylon- Furidant
Tyvärr ganska knäpp i huvudet att rida (mycket lättstressad). Bra gångarter, bra hoppteknik. Vill förbättra tempramentet (MYCKET) men samtidigt få en bra avkomma. Hon har en E. Feliciano i år. Han blev kanon i psyket, men vill ej lägga samma hingst igen. Gärna hopp inriktat här med men kan även tänka mig en dressyrare på henne eftersom hon rör sig så bra själv.

Komentera gärna deras stam och kom med förslag!!

Tackar!:banana:

Senast ändrad:
Sv: Vad tycker ni om stammen? Förslag på hingstar?

Looping till sto nummer två!
Kan kan man lägga på vilka "knäpp-märrar" som helst och få kanon psyke på avkomman.
Mitt ena sto fick ett superfint, korrekt stoföl e Looping i år och stoet är ombetäckt med samma hingst.
Fölungen är kanon i tempramentet, framåt och modig men snäll.

Looping har avkommor på uppåtgående i alla dicipliner. Han har själv gått msv dressyr och lite hoppning innan han fick en skada.
MYCKET trevlig.

Till sto nummer så kanske Nobel skulle vara nåt, rent spontant första jag kommer på..

Madick är Cortez - Ceylon så det låter som en intressant stam!
Jag skulle tittat på Hip Hop till henne för att ta tillvara på de goda hoppegenskaperna, lugna ner temperamentet, och få en avkomma som är attraktiv på marknaden.

Loopning har jag tittat på innan. Har bara inte blivit han bara för att jag inte vet så mycket om honom eller avkommernas resultat. Visste heller inte att han lämnade bra temprament. Men tack för det, den är värd att tänka på!

Ja, jag vet att hon också är Cortez -Ceylon. Min kan hoppa hus och har alla förutsättningar till att bli en stjärna hon också, förutom huvudet!! Det finns verkligen inte mycket att skryta med där. Hon är vass, lättstressad och den vigaste hästen som kan utföra dom mest akrobatiska konster med ryttare på!!
Hip hop är väl ok, men eftersom jag har en e: feliciano så känns det lite som samma sak..
Vill vänta lite med att lägga om "samma" eller snarliknande. Vill först veta vad det blir av lilleman, han är ju bara 9 månader.
Väntar mig en ny Fetcher N HAHAHAHA!;) (Feliciano- Cortez ju)

Nu funkade tyvärr inte Loopings hemsida, annars är det www.gurrestasemin.com

Där står det om han avkommor, han har bla valacken Lopez Pardue som har gått iaf ** fälttävlan, kan nog ha startat även *** om jag inte missminner mig helt.
Sen har han 2 ston som klättrar uppåt i klasserna i hoppning.

Bra semin dessutom, mitt sto har tagit sig på en seminering 2 år i rad. visserligen på AI, vill dock minnas att han hade typ 90% på TAI i år..
Ta mig tusan vad mitt minne är bra så här tidigt på morgonen :rofl:
*noll koll*

Tack för det! Jag kommer tyvärr inte in på sidan jag heller, den kanske är under ändring eller något...:idea:

Men han låter ju trevlig, ska kolla på honom lite nogare till nästa betäckning. Sto nr 2 ska nämligen igång och tävla igen ett tag innan hon ska få inta avelsboxen för gott.

Sto nr 1 ska betäckas i år, tror att det blir Elise Fredricssons hingst Just 4 Fun, för jag måste ha naturlig betäckning på henne och där finns inte mycket annat att välja på här i närheten.. Efter som hon kommer ha föl vid sidan så vill jag ej ställa dom båda på lastbil land och rike runt..

Eller någon som vet fler hingstar på naturlig betäckning -08 som står inte allt för långt i från helsingborg (skåne):idea:

Fast om du vill avla mot hoppning är väl kanske inte Just For Fun nåt toppen alternativ, åtminstone inte stammässigt. Chapman-Amiral klingar ju dressyrstam i mina öron.

Varför måste det vara naturlig betäckning? *nyfiken*

Hur långt kan du tänka dig att åka?
Just for Fun kostar ju lika mycket som flertalet godkända hingstar med bevisat bra nedärvning och han är väl så vitt jag vet inte ens visad?

Nactus står i Skåne någonstans, minns just nu inte vart..
I Halmstad, som inte är jättelångt fran Hgb, har du Haydn som gått svår hoppning och Advokat som vann sitt bruksprov -99 tror jag det var.

Jag har själv en smärtgräns på ca 25mil enkelresa för att köra sto m föl. Jag kommer lämna mina ston kvar tills dom är konst. dräktiga på åtminstone 16dygn.

Looping tycker jag absolut du ska titta närmre på när det är dags för det andra stoet.

Nja, Chapman harde riktigt bra betyg i hoppningen vid sitt godkännande! Och Chagall där bakom var även en riktigt fin hopphäst. Men nu har dom ändå gott dressyr pga att ägarna är intresserade av det, och jag vill ju även ha gång på henne :idea:

Just 4 Fun kostar lite mindre än godkända hingstar, och jag bryr mig inte om att han inte har blivit godkänd. Han skadade sig under bruksprovet och fick avbryta, men då får dom ej göra om det (vilket jag tycker är idiotiskt, en skada som gör att man måste avbryta är ju inget någon kan hjälpa) Han går riktigt bra i hoppningen också med Niklas Arvidsson. Han har ju ej så gamla avkommer så där vet jag faktiskt inget...

Hon tar sig inte på semin... Vet ej varför:crazy:.. Eller rättare sagt, hon tar sig och tappar bort det på ca 20 dygn. På naturlig behåller hon det.. Det tog mig 6 insemineringar när hon betäcktes med QE och då fick jag tvillingar på köpet... Vilket hon har väldigt lätt att få, för hon blir lite osynkad när man håller på att seminera henne. Hon är öppen men släpper inga ägg. Och då vill dom alltid spruta ner ägget och då går där mer än ett... Och tvillingar är ju inte så roligt när man måste kläma den ena, då är det 50% chans att den andra också dör...

Nactus gillar jag INTE av någon anledning... Han ser skit tråkig ut i hingstkatalogen och jag HATAR sned bläs, vilket jag har sett många som har fått...

Andra som jag har tänkt på till henne är Marwin och Szocupol(fel stavning jag vet ;)) Men dom står ca 40-60 mil bort och det är inte intressant när hon har föl vid sidan...

Nä jag är heller inte förtjust i varken Nactus eller snedbläsar jag heller :angel: dock finns det kort på hans hemsida som gör han mer rättvisa.

Då förstår jag varför du inte vill använda dig av semin, alltid intressant att veta när man är så nyfiken som jag är.

Nu ska jag vara lite petig, Just for Fun kostar 1000kr + 4000/5000kr + moms.
Magini som är en av de bättre hingstarna på naturlig betäckning kostade 1500 + 4500kr i år om jag inte minns helt fel.

I Skåne har du också Uskudar han kostar 2000 + 5000kr är godkänd och har själv tävlat svår hoppning och har en del framgåndsrika avkommor.
Så det skiljer bara några 100-lappar emellan en icke godkänd hingst med få avkommor som inte hunnit visa sig något än och hingstar som själv har varit framgångsrika inom sporten och har avkommor som är det.

Du har även De la Gardie som själv har goda betyg i hoppning som så väl dressyr, de föl jag sett eftersom har varit mycket fina och de verkar också vara goda hoppare med bra gång.
Han står i Mjölby traken vill jag minnas, kan inte komma på vart bara.. Borensberg?

I Småland finns en del, Eighty Eight Keys xx, Majim G och Elcatero ox tex.
Men jag tycker absolut att du ska ta en närmre titt på Haydn eller Advokat.

88:an står hos Solweig Sandberg i Lammhult. De andra två kommer jag tyvärr inte ihåg.
De la Gardie Står hos Lief Segorp i Borensberg som ligger lite utanför Linköping. Han hade även Poet men har nu sålt honom (till halmstad om jag inte minns fel).

Ja, det skilljer inte jätte mycket på honom och godkända hingstar.. Men sen och andra sidan så är det inte jätte många som bara kostar en 6-7 tusen samanlagt.
Majim har jag kollat på och han är intressant för mig, visste dock inte att han bodde så "nära" det är ju ett par timmar med transport. Magin är helt uteslutet, inte pga honom men för hans ålder och har en vännina som har betäckt med honom i år och hon hade problem att få dräcktigt. Bland annat för ägarens filosofi att dom betäcker bara en gång per brunst "frö att inte slita på hingsten".. Men det är ju inte alltid man prickar rätt dag:confused: Så det tog tre eller fyra betäckningar för att få henne dräcktig så nu vänar hon ett sent föl...:mad: Då blir man lite besviken när man är ute i god tid och speciellt som jag som har ett lite struligt sto...

Uskudar des malais ger storhoppande hästar med mkt bra temperament. Har riktigt bra stam (Jalisco B-Uriel) o står på naturligt på Ängagården tror jag.

Majim G står utanför Kalmar och Elcatero står i Gamleby.

Vart 88an står vet jag efterosm jag själv betäckt med honom i år :idea:

Nactus gillar jag INTE av någon anledning... Han ser skit tråkig ut i hingstkatalogen och jag HATAR sned bläs, vilket jag har sett många som har fått...

.

Det var ju faktiskt en ganska originell anledning att inte valja en hingst, för att han har sned bläs .. Och folk som tycker att jag är löjlig som väljer bort skimmeln om jag väljer mellan 2 hingstar, det är iallafall hela hästen. Om du tycker bilden i hingstkatalogen är tris´t så finns det andra på hemsidan som är bättre.
Ang.. Bläsen, mitt sto är dräktig m Nactus, hon har vita hår i pannan och jag räknar som mest med att det blir en stjärn, det är inte så spralliga tecken i de närmsta mammans sida av stammen, ialafall inte vad jag har hittat.
U

Uskudar des malais ger storhoppande hästar med mkt bra temperament. Har riktigt bra stam (Jalisco B-Uriel) o står på naturligt på Ängagården tror jag.

Uskudar står på samma station som Nactus i Lövestad. Jag skämdes när jag hämtade hem mitt sto när jag såg hur bortskämd hon blivit med hage.. Vi är ju stadsbor i vanliga fall ;). Bra service och trevlig station. Hingstarna var coola, mitt sto gick i en gigantisk gräshage mitt emit Uskudars gigantiska gräshage. Jag vet inte hur Uskudars avkommor brukar se ut, men han själv ser trevlig ut och ser ut att vara oförskämt fräsch ut för sin ålder.
U

Har Nactus gett ngt inom hoppning? Häruppe ser men ju aldrig några men det är väl så det blir när de står på naturligt...;)

Ingen aning om han lämnat avkommor som tävlar hoppning, m en jag har för mig att han har lämnat några hoppdiplom
U

Haha, ja jag har mina ideer :idea: Men eftersom hon har bläs, och han har bläs så finns ju risken att bebis får bläs och är den då send så dööör jag!!! :rofl: Skämt och sido, vi har väl alla något som kanske gör att man inte väljer en hingst...

Uskudar låter annars som ett bra allternativ :idea:, ska kolla upp honom lite mer tror jag, har ej hanterat några sånna själv men sett en del på tävlingar som ser trevliga ut!:)

Nu har jag letet lite mer info om Majim. Har ser ju döläcker ut:love: Hittade massa kort på honom på pixbox :idea: Och honom lutar det starkt åt nu!! Hade ju redan skrivit upp honom på min lilla lista över hingstar så nu gjorde jag slag i saken och kollade upp lite närmare!

Någon som har några "Majimmisar"?? Hur är dom i psyket? Hoppteknik? Ridbarhet? Gången? Tackasam för alla svar och är det någon som har foto så antingen maila eller lägg upp i tråden :d

Åh du får hemskt gärna PM:a mig länken till dom bilderna - jag vill också se!!

Jag har träffat Majim under 3 dagar för ett par år sedan när han var och tävlade på klubben här. En MYCKET trevlig och cool herre, tjuvtittade lite på framridningen och han rör sig riktigt trevligt, dessutom hoppar han väldigt bra. Jag gillar typen och framför allt tempramentet och han står som huvudkandidat till mitt ena sto inför kommande säsong.

Liknande trådar

Avel Jag har ett dilemma och skulle uppskatta åsikter utifrån! Jag har ett, i både mina och andras ögon, fantastiskt sto e quite easy. Hon...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
16 515
Avel Jag går ettan på hästgymnasium och har en uppgift kallad "fantasi-avel" där vi väljer ett sto och en hingst som vi ska låtsas avla på...
Svar
13
· Visningar
2 914
Senast: Kisseninan
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 791
Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 545
Senast: Stina12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka