Vad tycker ni om Krafft?

Sv: Vad tycker ni om Krafft?

Nog vet jag varför rehab drogs upp. Och att näringsvärdena på hö kan skilja sig mycket från riktvärdena. Men det va inte öht det jag skrev om.

Men vad var det du skrev om då? Rehaben är många gånger väldigt bra för hästar som inte "klarar sig på soja och havre". Det var ju det du skrev att de flesta hästar klarar sig på soja och havre. Men det är just de hästar som inte klarar sig på soja och havre som många gånger har svarat så otroligt bra på Rehaben.

Du får nog lov att förklara dig bättre. Jag kan inte läsa mellan raderna och gissa mig till vad du menar.

Mvh

Tora

Jag tolkade det som att peetraa i #44 tyckte det va rent dumt att inte ge ett sånt toppenfoder som krafft bara för att det finns billigare alternativ. Och jag menade att det kan ju omöjligt vara dumt mot hästen att välja ett billigare alternativ så länge som hästen inte blir lidande. Då kan det ju snarare va schysst mot hästen att spara in pengar på onödiga foderkostnader och istället satsa på en ET eller en sadelutprovning eller någonting annat. Jag tyckte hon lät så negativ mot billigare foder att jag va tvungen att skriva ett inlägg. Men nu har det ju skrivits mycket mer sen dess om allt möjligt annat. Men det va det som va det jag syftade på först. Sen ser jag inte riktigt vars du fått din tråd ifårn i mitt inlägg. Men missförstånd blir det lätt när man skriver, jag va nog rätt otydlig men det är svårt att kontrolläsa opartiskt när man vet exakt vad det är man egentligen vill få fram :)

Jag tolkade det som att peetraa i #44 tyckte det va rent dumt att inte ge ett sånt toppenfoder som krafft bara för att det finns billigare alternativ. Och jag menade att det kan ju omöjligt vara dumt mot hästen att välja ett billigare alternativ så länge som hästen inte blir lidande. Då kan det ju snarare va schysst mot hästen att spara in pengar på onödiga foderkostnader och istället satsa på en ET eller en sadelutprovning eller någonting annat. Jag tyckte hon lät så negativ mot billigare foder att jag va tvungen att skriva ett inlägg. Men nu har det ju skrivits mycket mer sen dess om allt möjligt annat. Men det va det som va det jag syftade på först. Sen ser jag inte riktigt vars du fått din tråd ifårn i mitt inlägg. Men missförstånd blir det lätt när man skriver, jag va nog rätt otydlig men det är svårt att kontrolläsa opartiskt när man vet exakt vad det är man egentligen vill få fram :)

Jag väljer gärna ett billigare kraftfoder till mina hästar om det har motsvarande egenskaper/värden som det dyrare. Finns ingen anledning att använda ett visst märke bara för att det heter på ett visst sätt. Helst så slipper jag gärna att ge annat foder än grovfoder och en slatt betfor.

Däremot så betalar jag gärna ett högre pris för mitt grovfoder. Har genom åren upptäckt att det oftast finns en röd tråd mellan pris och kvalite (dock inte alltid men generellt).

Mvh

Tora

Nu när min häst belv skadad gick jag över till Krafft rehab, vilket jag en så länge enbart kan tala positivt om! Min häst har haft boxvila i 1,5 månader nu och har stått sig otroligt fint i kroppen sedan jag började ge henne krafft rehab. Jag är jättenöjd.

Det står inte direkt på säcken men det står på hemsidan dock så står det inte rent ut i exakta procent hur mycket man har av varje råvara. Man behöver ju inte ge konkurenterna hur mycket hjälp som helst

Äh, håller man sig till hög kvalité på råvarorna och ett rimligt pris kan man bjuda konkurrenterna på det..;);)

http://www.lympos.se/index.htm

Men jag skrev inte heller att foder som är billigare är dåliga! Menade bara att man inte skall stirra sig blind på priserna, har man häst är det dyrt! Sen om man kan (näringsvärden osv) köpa ett billigt foder är det ju bara bra, såklart! Menade inte att jag är superrik och aldrig kollar på priset!

Eller så köper man ett som är något dyrare, och man behöver kanske ge mindre och på så sätt få en bättre ekonomi.

Suck, nu börjar jag verkligen tröttna på detta. Du har skrivit detta: "Jag anser alltså inte att jag får ut ngt av att läsa Kraffts olika reklambroshyrer eller ringa och fråga dem. Och ja, jag har läst dem för ett par år sedan." Dvs din kunskap baseras på några reklambroschyrer som du har läst för några år sedan. Jag frågar igen: Hur seriöst är det? Var är kunskapen i det?

Vill du veta vad ett foder innehåller så är det ju lämpligt att vända sig till fodertillverkaren, eller? Vill du veta mer detaljerat om ett foder så är det väl också lämpligt att vända sig till fodertillverkaren, eller? Vill du veta detaljerna i hur ett visst foder tillverkas så är det väl lämpligt att vända sig till fodertillverkaren, eller? Det beror ju helt på hur du ställer frågan till fodertillverkaren. Har man lite baskunskap så klarar man av att sålla eventuell reklam från rena fakta. Det är inte så svårt.

Just för att jag märker att mina kunskaper inte räcker till riktigt så har jag hänvisat dig vidare till den bästa källan när det kommer till vad ett visst foder innehåller och varför de har valt just den sammansättningen på fodret, nämligen tillverkaren. Men det passar ju inte dig. Du bara fortsätter att klaga på att jag inte gett dig några svar. Jag har ju svarat dig gång på gång på gång.

Mvh

Tora

Vi är nog lika trötta på det båda två.
Du skrev från början i en annan tråd men om Krafft så det är kanske OK även här. Den handlade om proteintillskott. enligt dig var Krafft protein det allra bästa proteintillskottet man kan ge sin häst. jag svarade ungefär att det är säkert bra men man kan lika gärna ge lusern och soja (om det behövs så mkt protein). Enligt dig skulle Krafft vara mkt bättre. Jag ville veta dina argument för detta. Då svarar du ngt luddigt om att det är sammansättningen och behandlingen av fodret som gör det så bra. Jag har nu läst vad det står på sidan. Det står att de blandar upp det med lusern för att få en stabil bas. (OBS detta är ej citerat ordagrant) Jag anser fortfarande att mitt förslag ger samma resultat. Eftersom jag alltså inte förstår vad du menar så föreslår du flera ggr att jag ska bättra på mina kunskaper om foder genom att läsa på Kraffts hemsida eller ringa dem och fråga. Jag anser inte det nödvändigt. Du upprepar detta i flera inlägg. Det är klart att jag blir trött.

Jag anser det dåligt av ett företag att inte tydligare ange vad och hur mkt av de olika fodermedlen som en foderblandning innehåller. Att det skulle vara ngn slags hemlighet för andra konkurrenter är väl ändå att ta i? Det är väl klart att man bör tala om vad fodret innehåller.

Du och jag har olika åsikter om hur man ger det bästa proteintillskottet. Du framhärdar gång efter gång att Kraffts protein är det bästa. När jag undrar varför så hänvisar du mig till att leta upp det på deras egen hemsida för du har inte tillräckliga kunskaper (enligt ditt senaste inlägg) för att kunna argumentera mot mig. Sedan blir du uppenbarligen jätteirriterad för att jag anser att du inte svarar mig. Det är för mig ett mkt märkligt sätt att föra en diskussion. Jag tycker alltså inte att du har besvarat en enda fråga.

Om det inte har framgått tidigare så har jag inte ngt emot Kraffts protein som foder. Jag har gett det ibland till mina hästar. Däremot så menar jag än en gång att man ska nog inte tro på allt vad de skriver på sin hemsida och andra ställen. Jag hittade ngt konstigt när jag läste där nyss. Att kraffts proteine innehåller grenade aminosyror som inte bryts ner till mjölksyra vilket var mkt positivt. (Jag undrar om det är möjligt överhuvudtaget att grenade aa bryts ner till mjölksyra, bara en parentes, kanske ngn som kan svara.)

Sedan måste du ha missuppfattat mig lite. Eftersom du hela tiden envisas med att påstå att jag inte är insatt i detta och behöver läsa på mer så
Jag baserar inte mina kunskaper om foder på ngt jag har läst i några reklambroshyrer för några år sedan. Inte heller på ngt jag har hört av min mosters fasters kusin eller hur det nu var. Jag är intresserad av detta med foder och hur det bryts ner och tas upp i kroppen.
Jag har läst två böcker som jag tycker är mkt bra:
Nutrient requirements of horses utgiven av NRC
Nutritional physiology of the horse av Andrea D Ellis och Julian Hill
Båda två är mkt intressanta och ger en utförlig bild av hur det fungerar. Jag vill inte påstå att jag kan allt som står där, inte än i alla fall. Jag är också medveten om att det finns många här som är mkt bättre på detta än vad jag är.

Med detta går jag ut ur denna diskussionen. Det är nog lugnast att bespara denna, för alla andra, tråkiga diskussion. Men du får gärna skicka PM till mig om du vill fortsätta.

Senast ändrad:

Kort kan jag säga. vill man ha koncentrerad protein utan för högt intag av energi och samtidigt utan begränsning så är detta proteintillskott väldigt bra.

Sojan kan ges i begränsad mängd per dygn, lucern ger iofs ett bra tillskott men för att komma upp i motsvarande mängd som 1 kg protein krävs 3 kg lucern.

I övrigt är jag ingen fan av övriga produkter, utan håller mig till Hestekraft i den mång jag behöver fodra extra.

Denna sommar har vi givit vår unghäst ½ kg protein per dag i förstärkning till betet, i kombination med olja då han tyvärr gick ned sig lite för mycket. Det har funkat utmärkt, och lille herrn har börjat lägga på sig som han ska.

Senast ändrad:

Kort kan jag säga. vill man ha koncentrerad protein utan för högt intag av energi och samtidigt utan begränsning så är detta proteintillskott väldigt bra.

Det är naturligtvis ett bra argument för det proteintillskottet inte för att jag egentligen har argumenterat mot det.
I den diskussion jag nämnde i mitt senaste inlägg diskuterades inte det.

Jag har bara behövt lägga till lite protein på vintrarna. Då har jag gett lusern. Till de lättfödda har jag då bytt ut en del av grovfodret mot lusern. Till de andra har jag gett det extra. De behöver mer energi. Soja har jag inte gett särsklilt ofta. Det finns ju andra nackdelar med det som miljön tex. Att lägga till soja var bara en del av en diskussion.

Senast ändrad:

Vi är nog lika trötta på det båda två.
Du skrev från början i en annan tråd men om Krafft så det är kanske OK även här. Den handlade om proteintillskott. enligt dig var Krafft protein det allra bästa proteintillskottet man kan ge sin häst. jag svarade ungefär att det är säkert bra men man kan lika gärna ge lusern och soja (om det behövs så mkt protein). Enligt dig skulle Krafft vara mkt bättre. Jag ville veta dina argument för detta. Då svarar du ngt luddigt om att det är sammansättningen och behandlingen av fodret som gör det så bra. Jag har nu läst vad det står på sidan. Det står att de blandar upp det med lusern för att få en stabil bas. (OBS detta är ej citerat ordagrant) Jag anser fortfarande att mitt förslag ger samma resultat. Eftersom jag alltså inte förstår vad du menar så föreslår du flera ggr att jag ska bättra på mina kunskaper om foder genom att läsa på Kraffts hemsida eller ringa dem och fråga. Jag anser inte det nödvändigt. Du upprepar detta i flera inlägg. Det är klart att jag blir trött.

Jag anser det dåligt av ett företag att inte tydligare ange vad och hur mkt av de olika fodermedlen som en foderblandning innehåller. Att det skulle vara ngn slags hemlighet för andra konkurrenter är väl ändå att ta i? Det är väl klart att man bör tala om vad fodret innehåller.

Du och jag har olika åsikter om hur man ger det bästa proteintillskottet. Du framhärdar gång efter gång att Kraffts protein är det bästa. När jag undrar varför så hänvisar du mig till att leta upp det på deras egen hemsida för du har inte tillräckliga kunskaper (enligt ditt senaste inlägg) för att kunna argumentera mot mig. Sedan blir du uppenbarligen jätteirriterad för att jag anser att du inte svarar mig. Det är för mig ett mkt märkligt sätt att föra en diskussion. Jag tycker alltså inte att du har besvarat en enda fråga.

Om det inte har framgått tidigare så har jag inte ngt emot Kraffts protein som foder. Jag har gett det ibland till mina hästar. Däremot så menar jag än en gång att man ska nog inte tro på allt vad de skriver på sin hemsida och andra ställen. Jag hittade ngt konstigt när jag läste där nyss. Att kraffts proteine innehåller grenade aminosyror som inte bryts ner till mjölksyra vilket var mkt positivt. (Jag undrar om det är möjligt överhuvudtaget att grenade aa bryts ner till mjölksyra, bara en parentes, kanske ngn som kan svara.)

Sedan måste du ha missuppfattat mig lite. Eftersom du hela tiden envisas med att påstå att jag inte är insatt i detta och behöver läsa på mer så
Jag baserar inte mina kunskaper om foder på ngt jag har läst i några reklambroshyrer för några år sedan. Inte heller på ngt jag har hört av min mosters fasters kusin eller hur det nu var. Jag är intresserad av detta med foder och hur det bryts ner och tas upp i kroppen.
Jag har läst två böcker som jag tycker är mkt bra:
Nutrient requirements of horses utgiven av NRC
Nutritional physiology of the horse av Andrea D Ellis och Julian Hill
Båda två är mkt intressanta och ger en utförlig bild av hur det fungerar. Jag vill inte påstå att jag kan allt som står där, inte än i alla fall. Jag är också medveten om att det finns många här som är mkt bättre på detta än vad jag är.

Med detta går jag ut ur denna diskussionen. Det är nog lugnast att bespara denna, för alla andra, tråkiga diskussion. Men du får gärna skicka PM till mig om du vill fortsätta.

Jag tröttnade i förra tråden och jag har tröttnat nu också. Du har fått hur många svar som helst. När jag inte kunnat ge dig tillräckligt uttömande svar så har jag skickat dig vidare till andra källor. Dessa källor passar dock inte dig. Men frågan är vem bättre än tillverkaren skall kunna svara på exakta detaljer i tillverkningen?

Du tjatar hela tiden om att du vill veta vad fodret innehåller och att du inte kan hitta det. Sen kommer det fram att du inte är intresserad av proportionerna av olika fodersorter i ett enskilt slags foder (för det står inte på Kraffts hemsida) utan bara vad det innehåller rent generellt. Det är dock inga som helst problem att hitta. Jag har hlittat det och flera andra. Dock inte du.

Du skriver också (jag citerar): "Jag anser alltså inte att jag får ut ngt av att läsa Kraffts olika reklambroshyrer eller ringa och fråga dem. Och ja, jag har läst dem för ett par år sedan." . Sen plötsligt så ändrar du dig om detta och påstår annat.

Jag har tidigt i båda trådarna skrivit att mina kunskaper för att förklara allt i detalj inte räcker till och hänvisat dig vidare till den som vet tillverkningsdetaljer exakt, nämligen tillverkaren, men detta passar ju inte dig.

Problemt tror jag är att du inte vill veta. Du är som sagt bara intresserad av att tjafsa. Hade du varit genuint intresserad så hade du ringt och pratat med Krafft för att få klarhet. Men det är klar det passar ju inte dig.

Jag är inte irriterad på dig för att du frågar. Jag är irriterad därför att jag hänvisar dig vidare till andra källor men dessa källor passar tydligen inte dig. Du har fått svar efter svar men problemet är antagligen att även om jag så hade försökt förklara med bilder och diagram så hade det inte dugt för dig ändå.

Att du har läst två böcker om hästens näringslära och några reklambrochyrer för några år sedan och tycker att det ger dig tillräckligt med kunskap säger igentligen allt.

Jag har som sagt tröttnat på detta för länge sedan. Är du intresserad av mer förklaringar så vänd dig till Krafft (som jag redan i början av diskussionen hänvisade dig till då jag kände att mina kunskaper inte räckte till för att ge dig en detaljförklaring). Hur konstigt du än tycker det verkar så är det faktiskt de som kan mest om sin produkt. Jag hoppas att de kan förklara för dig det du inte förstår.

Mvh

Tora

Jag kan bara konstatera att du hela vägen igenom denna diskussion, där jag har tappat intresset för sakfrågan, har tolkat allt det jag har skrivit på ditt sätt. Jag får inte alls ihop det du citerar av mig med ditt eget svar i ditt senaste inlägg. Jag känner inte heller igen mkt av det du påstår att jag har skrivit.

Ett exempel är det sista du skriver:

Att du har läst två böcker om hästens näringslära och några reklambrochyrer för några år sedan och tycker att det ger dig tillräckligt med kunskap säger igentligen allt.

Detta kan man tolka på olika sätt beroende på sammanhanget. Jag menade i ett tidigare inlägg att jag anser att jag i stort sett redan vet det man får lära sig om man går in och läser på Kraffts hemsida om utfodring av hästar. Men man kan tolka din version av det här ovan som att jag påstår att jag tycker att jag kan allt om detta ämnet och inte behöver lära mig mer.

Det var inte så jag menade utan jag skrev i ett senare inlägg:

Jag är fullt medveten om att hur mkt jag än läser om detta så kommer jag aldrig att lära mig "allt" om det.

Jag anser inte heller att man i en diskussion på ett forum bör komma med upprepade synpunkter på den andres kunskaper i ämnet. Vad är det för argumentation? Detta tillsammans med en skarp ton från din sida gör att jag uppfattar dina svar till mig som personangrepp. Det är inte mig vi diskuterar.

Senast ändrad:

Knapplån

Själv tillhör jag en av dessa lata okunniga hästägare som ger alla mina hästar krafft som krafft foder. Har märkt att det ibland är svårt att få hästarna att äta tillräckligt mycket hö för att hålla sig fina i hullet och för att orka prestera det de skall prestera. Samtidigt har jag märkt att flertalet av hästarna inte riktigt klarat av havre. Provade att fodra med havre, korn och soja med mera under ett halvår för att "spara pengar". Men det föll inte alls bra ut. Mina två tävlingshästar blev springiga, stirriga och allmänt konstiga. Dessutom tappade de muskler och hull trots att de åt mer än vad de gjorde på krafft grund. Något som helt försvann då jag bytt foder igen.
Jag gav dom, mina tävlingshästar,(om vi bortser från grovfodret) 4 kg grund om dagen samt 0.5 kg betfor 2 pumpslag olja, linfrökaka, salt, vitaminer och diverse tillskott för leder. Den ena fick och får även turbo ca ett halvt kg. (allt utslaget på 3-4 fodringar om dagen beroende på hur jag jobbar)Med havren och kornen va vi uppe på 6-8 kg och dom tappade vikt, sojan gav dom tjocka ben så det vara bara att lägga ner direkt.

Dessutom ser jag en aspekt till på det hela nämligen den att jag och min sambo inte bor på gården där vi har hästarna så på kvällen och morgonen är det ofta min pappa som fodrar. Han har lärt sig att den hästen får två fulla skopor av grund och den får en osv. Att få honom börja blanda fodret är inget jag tror på (har testat och det slutade i kaos).
Så för min del fortsätter jag att fodra med krafft grund som bas (av krafft fodrena) och de som behöver mera fjong får lite kraffts röda musli en häst tåler inte ens grunden får istället groov samt mina tävlingshästar får betfor, olja, hippos vitaminer med vitlökssmak, biotin, Cartiflex för lederna och linfrökaka. Betforn mest för att dölja smaken av vitaminerna som är sååååååå rälig. :cool:

Så här har vi en lat men stolt hästägare som försöker att göra det bästa för de hästarna dom har. Samt få tillvaron att flyta utan allt för många avbrott.
/Penny

Senast ändrad:

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: lil-sis
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·
Gnägg Det är så att det finns en häst till salu som jag är väldigt intresserad av. En ridskolehäst som jag ridit och jag tror att vi skulle...
Svar
1
· Visningar
1 223
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023