Sv: Vad tycker ni om Krafft?
Suck, nu börjar jag verkligen tröttna på detta. Du har skrivit detta: "Jag anser alltså inte att jag får ut ngt av att läsa Kraffts olika reklambroshyrer eller ringa och fråga dem. Och ja, jag har läst dem för ett par år sedan." Dvs din kunskap baseras på några reklambroschyrer som du har läst för några år sedan. Jag frågar igen: Hur seriöst är det? Var är kunskapen i det?
Vill du veta vad ett foder innehåller så är det ju lämpligt att vända sig till fodertillverkaren, eller? Vill du veta mer detaljerat om ett foder så är det väl också lämpligt att vända sig till fodertillverkaren, eller? Vill du veta detaljerna i hur ett visst foder tillverkas så är det väl lämpligt att vända sig till fodertillverkaren, eller? Det beror ju helt på hur du ställer frågan till fodertillverkaren. Har man lite baskunskap så klarar man av att sålla eventuell reklam från rena fakta. Det är inte så svårt.
Just för att jag märker att mina kunskaper inte räcker till riktigt så har jag hänvisat dig vidare till den bästa källan när det kommer till vad ett visst foder innehåller och varför de har valt just den sammansättningen på fodret, nämligen tillverkaren. Men det passar ju inte dig. Du bara fortsätter att klaga på att jag inte gett dig några svar. Jag har ju svarat dig gång på gång på gång.
Mvh
Tora
Vi är nog lika trötta på det båda två.
Du skrev från början i en annan tråd men om Krafft så det är kanske OK även här. Den handlade om proteintillskott. enligt dig var Krafft protein det allra bästa proteintillskottet man kan ge sin häst. jag svarade ungefär att det är säkert bra men man kan lika gärna ge lusern och soja (om det behövs så mkt protein). Enligt dig skulle Krafft vara mkt bättre. Jag ville veta dina argument för detta. Då svarar du ngt luddigt om att det är sammansättningen och behandlingen av fodret som gör det så bra. Jag har nu läst vad det står på sidan. Det står att de blandar upp det med lusern för att få en stabil bas. (OBS detta är ej citerat ordagrant) Jag anser fortfarande att mitt förslag ger samma resultat. Eftersom jag alltså inte förstår vad du menar så föreslår du flera ggr att jag ska bättra på mina kunskaper om foder genom att läsa på Kraffts hemsida eller ringa dem och fråga. Jag anser inte det nödvändigt. Du upprepar detta i flera inlägg. Det är klart att jag blir trött.
Jag anser det dåligt av ett företag att inte tydligare ange vad och hur mkt av de olika fodermedlen som en foderblandning innehåller. Att det skulle vara ngn slags hemlighet för andra konkurrenter är väl ändå att ta i? Det är väl klart att man bör tala om vad fodret innehåller.
Du och jag har olika åsikter om hur man ger det bästa proteintillskottet. Du framhärdar gång efter gång att Kraffts protein är det bästa. När jag undrar varför så hänvisar du mig till att leta upp det på deras egen hemsida för du har inte tillräckliga kunskaper (enligt ditt senaste inlägg) för att kunna argumentera mot mig. Sedan blir du uppenbarligen jätteirriterad för att jag anser att du inte svarar mig. Det är för mig ett mkt märkligt sätt att föra en diskussion. Jag tycker alltså inte att du har besvarat en enda fråga.
Om det inte har framgått tidigare så har jag inte ngt emot Kraffts protein som foder. Jag har gett det ibland till mina hästar. Däremot så menar jag än en gång att man ska nog inte tro på allt vad de skriver på sin hemsida och andra ställen. Jag hittade ngt konstigt när jag läste där nyss. Att kraffts proteine innehåller grenade aminosyror som inte bryts ner till mjölksyra vilket var mkt positivt. (Jag undrar om det är möjligt överhuvudtaget att grenade aa bryts ner till mjölksyra, bara en parentes, kanske ngn som kan svara.)
Sedan måste du ha missuppfattat mig lite. Eftersom du hela tiden envisas med att påstå att jag inte är insatt i detta och behöver läsa på mer så
Jag baserar inte mina kunskaper om foder på ngt jag har läst i några reklambroshyrer för några år sedan. Inte heller på ngt jag har hört av min mosters fasters kusin eller hur det nu var. Jag är intresserad av detta med foder och hur det bryts ner och tas upp i kroppen.
Jag har läst två böcker som jag tycker är mkt bra:
Nutrient requirements of horses utgiven av NRC
Nutritional physiology of the horse av Andrea D Ellis och Julian Hill
Båda två är mkt intressanta och ger en utförlig bild av hur det fungerar. Jag vill inte påstå att jag kan allt som står där, inte än i alla fall. Jag är också medveten om att det finns många här som är mkt bättre på detta än vad jag är.
Med detta går jag ut ur denna diskussionen. Det är nog lugnast att bespara denna, för alla andra, tråkiga diskussion. Men du får gärna skicka PM till mig om du vill fortsätta.