Vad tycker ni om Krafft?

Sv: Vad tycker ni om Krafft?

Det borde ju alla som räknar göra. Det va då jag började förstå på riktigt. Innan så läste jag typ rekommendationerna på säckarna "passar hästar i lätt träning". Numera finner jag knappt något nyttigt alls i de beskrivningarna. Räknar mkt hellre själv - det är så kul! :laugh:

Jag tycker att min häst fungerar bra på Kraft, och jag hör väl till dom latare hästägarna då :) Kanske lite dyrt, men slipper köpa en himla massa olika grejer om man nu behöver det. Det är inte alltid lätt att få tag i hö som har en perfekt analys (och nu är ju även hö ganska dyrt) så jag tycker det känns tryggt att det då innehåller vitaminer och allt och att dom får i sig allt och inte kan peta undan nåt. Min häst gillar det. Många har skrivit att det är stora hårda bitar, men det fungerar bra att blötlägga pelletsen precis som med betfor.

Om nu inte Krafft är så himla bra, finns det någon motsvarighet till krafft pellets?? vad använder ni istället för Krafft?
Det finns massor med foderfabrikat, både svenska och importerade. De flesta ligger inom samma spann av näringsinnehåll och vad man väljer är mest en smaksak.

Jag har numera valt bort krafft mot ett mer prisvärt alternativ.

Tycker inte att priset spelar så stor roll i frågan om vad som är bäst för hästen! Det bästa för hästen, är det bästa för hästen, oavsett pris! 30kr eller 4000 kr, hästen skall ha det bästa! Varför välja bort ett toppenfoder som fungerar utmärkt bara för att det kostar 5 kr mer, har aldrig fattat det!

Kanske för att om man har många hästar (vilket många här på buke har) så blir det en onödig kostnad varje månad. Jag har råd att fodra min häst med krafft rehab som om det vore lucern om jag prioriterade det. Men hade jag haft 5 hästar så hade jag kanske hållit mig till havre och sojamjöl - men varför skulle hästarna må sämre av det bara för att det är billigare för mig? Varför kan man inte få tänka ekonomiskt när man har häst?

Vem sa att de andra likvärdiga billigare fabrikaten va sämre för hästen?

Själv så försöker jag spara pengar lite här och var (som inte skadar hästen såklart) för att kunna köpa en utprovad dressyrsadel. Jag ser inte det som någonting fel.

Senast ändrad:

Tycker inte att priset spelar så stor roll i frågan om vad som är bäst för hästen! Det bästa för hästen, är det bästa för hästen, oavsett pris! 30kr eller 4000 kr, hästen skall ha det bästa! Varför välja bort ett toppenfoder som fungerar utmärkt bara för att det kostar 5 kr mer, har aldrig fattat det!
Funkar det bra för dig så är det jättebra. Det är inget fel i att tycka Krafft är bra
Jag har hittat ett foder som passar mina behov BÄTTRE än vad Krafft gör och dessutom till lägre kilopris.
Det finns ingen motsättning i detta, vi har alla ett fritt val.

Vad gäller priserna - om man har mer än en häst och gör av med några hundra kg kraftfoder i månaden så gör 1 kr/kg stor skillnad i plånboken. Och som sagt, är det då dessutom foder som stämmer bättre med behoven så att man kanske kan ge mindre av det, så blir det ju inte sämre.

Kanske för att om man har många hästar (vilket många här på buke har) så blir det en onödig kostnad varje månad. Jag har råd att fodra min häst med krafft rehab som om det vore lucern om jag prioriterade det. Men hade jag haft 5 hästar så hade jag kanske hållit mig till havre och sojamjöl - men varför skulle hästarna må sämre av det bara för att det är billigare för mig? Varför kan man inte få tänka ekonomiskt när man har häst?

Själv så försöker jag spara pengar lite här och var (som inte skadar hästen såklart) för att kunna köpa en utprovad dressyrsadel. Jag ser inte det som någonting fel.

Men jag skrev inte heller att foder som är billigare är dåliga! Menade bara att man inte skall stirra sig blind på priserna, har man häst är det dyrt! Sen om man kan (näringsvärden osv) köpa ett billigt foder är det ju bara bra, såklart! Menade inte att jag är superrik och aldrig kollar på priset!

Funkar det bra för dig så är det jättebra. Det är inget fel i att tycka Krafft är bra
Jag har hittat ett foder som passar mina behov BÄTTRE än vad Krafft gör och dessutom till lägre kilopris.
Det finns ingen motsättning i detta, vi har alla ett fritt val.

Vad gäller priserna - om man har mer än en häst och gör av med några hundra kg kraftfoder i månaden så gör 1 kr/kg stor skillnad i plånboken. Och som sagt, är det då dessutom foder som stämmer bättre med behoven så att man kanske kan ge mindre av det, så blir det ju inte sämre.

Nej absolut inte! Jag sa ett ex mellan 30-4000kr för att överdriva! Jag ser inte ner på de de som vill köpa billiga foder! Det vill jag med såklart! Bara det är det bästa för hästen! :) Men just nu har jag fastnat för Krafft, polle älskar det och plånboken är inte ledsen :) - Ännu ;)

Nja just Krafft Rehab är ett utav de foder som hästarna brukar reagera bäst på när de är svåra att hålla i hull. Nu menar jag inte de som bara har fått fel foderstat förut och blir bra så fort de får en korrekt foderstat utan de som konstant är svåra att hålla i hull.

Många svårhullhästar reagerar positivt med en gång på Rehaben fast de kanske har gått på 125 innan (har både högre Mj och Smbr).

Det är inte bara själva fodret i sig som är viktigt utan även samansättningen och förmågan att tas upp av hästen som är viktig. En viss proportion av olika foderslag kan tas upp bättre av vissa hästarn än en annan proporion av samma foderslag.

Men annars är det så att tex 90 och 125 brukar gå att ersätta med "vanlig" havre. Dock så brukar man få sätta till selen och i viss mån E-vitamin (beror lite på hur stor kraftfodergiva man ger). Ger man väldigt lite av tex 125 så brukar man ju få tillsätta selen och E-vitamin ändå för det brukar ju krävas en viss giva för att komma upp i dagsbehovet.

Vissa ger ju dock ett mineral/vitamin tillskott också och då behövs sällan några extra vitaminer oavsett hur mycket/lite kraftfoder man ger.

En annan anledning till att välja tex 125 istället för havre är att om man av någon anledning ger höga kraftfodergivor så är oftast pelletsen mer skonsamma mot magen är "ren" havre (fast det gäller ioch för sig de flesta müssli och pelletssorter och inte bara Krafft).

Mvh

Tora

Jag förstår inte varför du har full koll på vad som finns i din müsli men inte Grund?
Hade det varit fel på Grund så hade det snabbt tagits av marknaden.
// Linda

Har inte hittat någonstans där man kan läsa vad der innehåller (har väl inte direkt letat heller). Müslin har jag koll på eftersom att jag känner tillverkaren ;)

knapplån

Det är nog bara att konstatera att vi är olika. En del tycker att det är kul att sätta sig in i alla dessa olika foderblandningar som finns. Andra gör inte det. Själv blir jag bara totalförvirrad om jag tex går in på Kraffts hemsida och läser om de olika produkterna som detta företag säljer. Det tycks finnas ett foder till varje häst. Vad det sedan är för skillnad mellan dem kan man ju undra lite då de ändå på ngt sätt har ganska likartade värden, mer eller mindre. Dessutom får man inte på deras hemsida reda på vad fodren innehåller för råvaror. Eller i alla fall så kan inte jag hitta det.

Med fyra hästar hemma i stallet som alla har mkt olika behov undrar jag för mig själv om jag då måste köpa fyra olika sorter? Detta för att slippa blanda fodret själv. Jag ser inte riktigt vinsten med detta.

Med anledning av en liknande diskussion i en annan tråd så
Min förvirring i detta beror inte på att jag känner mig totalt ovetande om hur man utfodrar hästar, hur olika foder bryts ner i hästen eller hur man räknar foderstater osv. Jag anser nog att jag har ganska bra koll på läget.

Jag vill veta vad jag fodrar med och varför jag ger ett visst foder. Dessutom stör det inte mig att bland fodret själv.

Sedan ska man nog inte glömma att det är klart att Krafft marknadsför sina produkter som det allra bästa valen. De vill ju sälja så mkt som möjligt . Deras påståenden att det ena eller det andra fodret är det absolut bästa tänkbara för just den häst man eventuellt funderar på att ge det till ska man kanske ta för vad det är. Ett sätt för företaget att tjäna så mkt pengar som möjligt. detta gäller naturligtvis inte bara Krafft utan det finns ju massor emd företag som är bra på marknadsföring som kan låta mkt övertygande. Det gäller att ha en hel del kunskaper själv för att inte tro på allt de säger/skriver.

Om ngn undrar så har jag inte ngt emot Krafft som foderbolag. Jag tror inte att det är sämre eller bättre än andra foder. Jag köper deras mineraler, ibland proteinet och ibland deras hackade lusern. Men oftast köper jag bara mineralerna. Lusern ger jag helst utan melass.

Ibland så undrar jag om du bara inte vill förstå? Jag börjar stark att betvivla att du är så insatt i hästarnas mag och tarmsystem som du påstår. Det finns olika sätt att behandla råvarorna för att minska den påfrestningen som kraftfoder faktiskt utgör på hästens matsmältningssystem. Det borde du veta om du nu är så insatt. De hör ju till baskunskaperna.

Hade du varit så insatt i hur hästars matsmältningssystem fungerar så hade du också vetat att det inte bara är de olika råvarorna som är viktiga utan i vilka proportioner de är tillsatta. Jämför tex 125:an och Rehaben. Många svårfödda hästar reagerar väldigt bra på Rehaben fast rent näringsmässigt så är det nästan samma sak som 125:an.

Det står vilka råvaror man använder sig utav på Kraffts hemsida. Hittar du det inte så är det bara att ringa och fråga. Jag har själv fått hemskickat vilka råvaror som används i vilka fodersorter. Däremot så får man inte reda på exakta proportionerna. Det hade varit på tok för enkelt för andra företag att kopiera produkterna.

Jag har aldrig haft svårt att hitta vad fodret innehåller (vare sig råvaror eller Mj, Smbr och liknade) på någon av de vanligaste fodermärkena som finns i Sverige (tex Krafft, Hippo osv).

Mitt förslag till dig är återigen att ta och läsa på lite till och ta och ring och prata med foderföretagen om du har några frågor. Allt i minsta detalj kan du ju inte få reda på men du kan säkert få klarhet i både det ena och det andra. Det är oftast det bästa sättet att verkligen förstå. Jag har haft många och givande samtal både med Hippo och Krafft.

Mvh

Tora

Känner på mig att folk börjar bli lite (väldigt) irriterade på varandra. Snälla håll humöret under kontroll, det hjälper ändå inte att börja bråka. Vet många trådar som har blivit på sandlådenivå eftersom att folk tycker olika och sedan börjar bråka om vem som har rätt!

Självklart får man ifrågasätta och säga emot, men gör det snällt! ;) :laugh:

Citat:
Ursprungligen postat av Ponnyfantast
kan även tillägga att strösmholm fodrar alla sina hästar med krafft grund, så så dåligt kan det nog inte vara heller...

precis som jag sa om flyingehingstarna :) :) :)

Hmmm frågan är HUR MYCKET dom är sponsrade av Krafft ;)

Mvh Mia

Nu förstår jag inte riktigt vad du menar? De är ju sponsrade av Krafft. Det är ju ingen hemlighet?

När jag var nere så fick många hästar foder ur Kraffts sortiment (vågar inte svara alla då jag inte sett alla hästar bli utfodrade).

Mvh

Tora

Citat:
Ursprungligen postat av Ponnyfantast
kan även tillägga att strösmholm fodrar alla sina hästar med krafft grund, så så dåligt kan det nog inte vara heller...

Hmmm frågan är HUR MYCKET dom är sponsrade av Krafft ;)
Mvh Mia
Så du menar att Strömsholm och Flyinge hellre skulle använda sig av sponsrat foder, än att ge hästarna det de ansåg vara bäst och fungera bäst på deras anläggning med det hästmaterial de har?

Intressant. :crazy:

Har inte hittat någonstans där man kan läsa vad der innehåller (har väl inte direkt letat heller). Müslin har jag koll på eftersom att jag känner tillverkaren ;)

Kraffts hemsida! :)
Jag var också fundersam och googlade omkring eftersom jag inte hade säckarna hemma när jag skulle räkna foderstat. Finns under "analysgaranti" tror jag för varje produkt.

Knapplån

Leta efter/fråga efter Lysinvärdet på fodret. Det ska tydligen ge en fingervisning av vilken kvalité råvarorna hade vid framställningen. Ju högre, ju bättre. Gäller alla foder.

Nä, jag var in o titta där. Hittade inget om råvaruinnehåll. Typ 30% Havre, % Korn, % Linfökaka osv osv...

Fast det står väl på säckarna...

Knapplån

Leta efter/fråga efter Lysinvärdet på fodret. Det ska tydligen ge en fingervisning av vilken kvalité råvarorna hade vid framställningen. Ju högre, ju bättre. Gäller alla foder.

Men det beror ju på vilka råvaror som ingår. Havre innehåller mer lysin än korn tex.
// Linda

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: lil-sis
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·
Gnägg Det är så att det finns en häst till salu som jag är väldigt intresserad av. En ridskolehäst som jag ridit och jag tror att vi skulle...
Svar
1
· Visningar
1 223
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31