Vad tycker ni om Krafft?

Sv: Vad tycker ni om Krafft?

Många större hästkliniker fodrar med krafft.

Jag älskar krafft rehab, har gjort underverk med flera tunna hästar. Även deras groov tycker jag är bra. I övrigt kan jag tycka att det finns mycket överflödesprodukter.

Ibland så undrar jag om du bara inte vill förstå? Jag börjar stark att betvivla att du är så insatt i hästarnas mag och tarmsystem som du påstår. Det finns olika sätt att behandla råvarorna för att minska den påfrestningen som kraftfoder faktiskt utgör på hästens matsmältningssystem. Det borde du veta om du nu är så insatt. De hör ju till baskunskaperna.

Jag har aldrig haft svårt att hitta vad fodret innehåller (vare sig råvaror eller Mj, Smbr och liknade) på någon av de vanligaste fodermärkena som finns i Sverige (tex Krafft, Hippo osv).

Mitt förslag till dig är återigen att ta och läsa på lite till och ta och ring och prata med foderföretagen om du har några frågor. Allt i minsta detalj kan du ju inte få reda på men du kan säkert få klarhet i både det ena och det andra. Det är oftast det bästa sättet att verkligen förstå. Jag har haft många och givande samtal både med Hippo och Krafft.

Men snälla nån, vad är det frågan om?

jag har aldrig ifrågasatt att man inte kan påverka smältbarheten för olika foder. däremot så undrade jag i en annan tråd varför du anser att Krafft är så bra. Du svarade aldrig på mina frågor. Det enda du skriver är att Krafft kan göra det. Jag anser fortfarande att soja och lusern är lika bra foder. Om du vill diskutera det bör du kanske svara i den tråden i stället.

Jag har aldrig påstått att jag är hur bra som helst på detta med foder. Det är din egen tolkning. Jag skrev att jag inte är totalt ovetande och att jag tycker att jag har ganska bra koll på läget. Jag anser alltså inte att jag får ut ngt av att läsa Kraffts olika reklambroshyrer eller ringa och fråga dem. Och ja, jag har läst dem för ett par år sedan. Dessutom är jag inte alls intresserad av deras produkter. jag har alltså inte letat efter råvarorna utan bara gått in på deras hemsida, slagit upp de olika produkter som har diskuterats här. Då hittade jag inte genast vad de innehåller vilket jag tycker är lite dåligt. Men att min förmåga att söka på Kraffts hemsida skulle påverka mitt omdöme när det gäller för- och nackdelar med olika foder vet jag inte precis.

Jag inser att jag måtte ha retat upp dig ngt kolossalt. Jag har inte ngn aning om varför. Jag har bara skrivit vad jag tycker. Att du tycker ngt annat är helt uppenbart. Det är tillåtet att tycka vad man vill. Detta är ett diskussionsforum där man får vara beredd på att bli ifrågasatt. Jag är det och har bemött dina argument i en annan tråd. Jag anser kanske inte att du har besvarat mina frågor. Men det stör egentligen inte mig. Jag kommer inte att ändra uppfattning ändå bara för att Krafft påstår att deras foder är bra.

Knapplån

Lite kul att så många tycker det är ett rent skitfoder som de aldrig skulle utsätta sina hästar för, när det är det klart mest populära fodret i tex. travstall där "alla" fodrar med groov och sport.

Ja och jag tävlar på en hög nivå jag också, och skulle ALDRIG fodra min (Hög presterande) häst med det.
Det känns lite som en del hundmat, man vet inte vad det innehåller riktigt. Förteckningen säger en sak men innehållet en annan.

Förut fodrade jag med Krafft. Men numera har jag förstått att krafft grund i princip är som havre. Så nu köper jag billig och fin havre av bönder med samma näringsvärden (eller bättre ibland!) för mindre än halva priset.

Dock funderar jag på att komplettera i höst med någon av deras pluss beroende på hur årets höanalys ikommer se ut.

När du köper havre, analyserar bönderna själva havren, så att du får garanterat näringsinnehåll eller får du göra det själv? Det finns väl massor av olika havresorter med olika näringsvärden; typ Matilda-, Petra-, Svea-, Freja-, Dorishavre etc...

jag är inte jätteförtjust i kraffts foder då en av mina + några kompisars hästar fått foderstrupsförstoppning av det.
Kraffts foder är jättebra och innehållsrikt men i alldeles för svårtuggat "material"

Men snälla nån, vad är det frågan om?

jag har aldrig ifrågasatt att man inte kan påverka smältbarheten för olika foder. däremot så undrade jag i en annan tråd varför du anser att Krafft är så bra. Du svarade aldrig på mina frågor. Det enda du skriver är att Krafft kan göra det. Jag anser fortfarande att soja och lusern är lika bra foder. Om du vill diskutera det bör du kanske svara i den tråden i stället.

Jag har aldrig påstått att jag är hur bra som helst på detta med foder. Det är din egen tolkning. Jag skrev att jag inte är totalt ovetande och att jag tycker att jag har ganska bra koll på läget. Jag anser alltså inte att jag får ut ngt av att läsa Kraffts olika reklambroshyrer eller ringa och fråga dem. Och ja, jag har läst dem för ett par år sedan. Dessutom är jag inte alls intresserad av deras produkter. jag har alltså inte letat efter råvarorna utan bara gått in på deras hemsida, slagit upp de olika produkter som har diskuterats här. Då hittade jag inte genast vad de innehåller vilket jag tycker är lite dåligt. Men att min förmåga att söka på Kraffts hemsida skulle påverka mitt omdöme när det gäller för- och nackdelar med olika foder vet jag inte precis.

Jag inser att jag måtte ha retat upp dig ngt kolossalt. Jag har inte ngn aning om varför. Jag har bara skrivit vad jag tycker. Att du tycker ngt annat är helt uppenbart. Det är tillåtet att tycka vad man vill. Detta är ett diskussionsforum där man får vara beredd på att bli ifrågasatt. Jag är det och har bemött dina argument i en annan tråd. Jag anser kanske inte att du har besvarat mina frågor. Men det stör egentligen inte mig. Jag kommer inte att ändra uppfattning ändå bara för att Krafft påstår att deras foder är bra.

Men jag har ju förklarat om och om igen. Men då du inte verkar tycka att mina förklaringar räcker så har jag hänvisat dig vidare till andra källor. Men du verkar inte hitta vad du söker där heller. Jag har även rekommenderat dig att ringa till Krafft och prata med dom (de har varit jättetrevliga när jag har ringt och frågat alla möjliga sorters frågor). Vad jag har försökt förklara för dig är varför Krafft Protein och Krafft Rehab är så fördelaktigt. Av hela deras sortiment är det just de som gör att jag använder mig av Kraffts produkter (och då bara dessa två).

Du baserar alltså ditt vetande om Kraffts produkter på några reklambrochyrer du läste för några år sedan? Det känns ju väldigt seriöst. Du hittar inte svaren med en gång på deras hemsida på det första stället du tittar och anser då att de inte skriver vad för råvaror som ingår i deras produkter. Jag hade inga som helst problem att hitta dom. Det är just den inställningen som gör det så tråkigt att diskutera något. Jag har gett dig hur många lösningar som helst på dina frågor. Då jag märkt att mina förklaringar inte räcker för dig så har jag gett dig ytterliggare möjligheter att få dina svar. Men inget verkar ju duga. Det är det som är tröttsamt. Det känns som om du helt enkelt inte är minsta intresserad av att förstå något du verkar bara intresserad av att gnälla.

Jag bryr mig inte det minsta om du tycker att Krafft protein är ett bra foder eller inte. Vad som irriterar mig är att jag ger dig svar efter svar och vidare möjligheter efter svar men det enda du påstår är att jag inte ger dig något svar alls. Det känns som att slå huvudet i en vägg.

Mvh

Tora

När du köper havre, analyserar bönderna själva havren, så att du får garanterat näringsinnehåll eller får du göra det själv? Det finns väl massor av olika havresorter med olika näringsvärden; typ Matilda-, Petra-, Svea-, Freja-, Dorishavre etc...

Jag misstänker att bönden vet vad för sorts havre de odlar (hoppas jag i alla fall :D). Näringsinehållet i olika sorters havre varierar inte alls på samma sätt som tex hos grovfodret.

Odlar man tex Matilda havre så vet man ungefär vad för värden man kan förvänta sig. Det är sällan det blir stora variationer i det förväntade värdet.

Mvh

Tora

Jo, rehab är ju bättre på många vis om man har en häst som kräver rehab. Men de flesta fungerar nog på havre och sojamjöl. Då får man ju se till individen. Men jag syftade på att man inte bör döma någon (jag tolkade det som att hon skrev så) som väljer ett billigare alternativ då kanske det är alternativet som passar hästen (även om den kanske hade mått bra på rehab också).

De jag köpte analyserade så analyserade bonden. Fast jag bytte stall för ngn månad sen och nu finns ingen analys så nu får jag tyvärr räkna på riktvärdena (som jag vet kan skilja sig mot verkligheten, men bättre än att inte räkna alls).

Det hade att göra med varför Krafft protein är bättre för hästens matsmältningssystem och varför det inte finns någon maxgräns som det finns på soja (det skiljer ju inte så mycket i proteinhalten i de olika fodersorterna).

Krafft Rehab har tagits upp just för att den har gett så otroligt bra resultat på hästar som är svåra att hålla i hull. Alltså hästar som inte klarar sig på bara havre och soja.

Mvh

Tora

De jag köpte analyserade så analyserade bonden. Fast jag bytte stall för ngn månad sen och nu finns ingen analys så nu får jag tyvärr räkna på riktvärdena (som jag vet kan skilja sig mot verkligheten, men bättre än att inte räkna alls).

Om det är analys av havre du tänker på så följer de värdena riktvärdena för respektive sort bra. Värre är det om du tänker på grovfodret.

Mvh

Tora

Nä, jag var in o titta där. Hittade inget om råvaruinnehåll. Typ 30% Havre, % Korn, % Linfökaka osv osv...

Fast det står väl på säckarna...

Konstigt eftersom jag sett det där i höstas och vintras.:grin:

www.krafft.nu

"produkter"
välj produkt och klicka på "Analysgaranti & utfodringsanvisningar"

*poff* så dyker detta upp gällande Krafft Grund:

"Energi
11,0 MJ
Vitamin A
10 000 IE

Vatten
13,0 %
Vitamin D3
1 000 IE

Råprotein
11,0 %
Vitamin E
400 mg

Smältbart Rp
80 g
Vitamin C
-

Råfett
4,5 %
Vitamin K3
-

Växttråd
13,0 %
Vitamin B1
-

Kalcium
5 g
Vitamin B2
-

Fosfor
3 g
Vitamin B6
-

Magnesium
3 g
Vitamin B12
-

Koksalt
8 g
Pantotensyra
-

Koppar (sulfat)
35 mg
Niacin
-

Selen (natriumselenit, selenjäst)
0,4 mg
Folinsyra
-

Biotin
- Vitamingaranti
6 mån

Utfodringsanvisningar KRAFFT GRUND
KRAFFT GRUND är ett färdigfoder för alla slags hästar. Ges som enda kraftfoder till hästar i normalt arbete. Kompletteras med KRAFFT SPORT eller KRAFFT ENERGI till hårt arbetande hästar.

Kg/dag
GRUND

Lätt arbete
1-3
6-8

Normalt arbete
2-4
6-8"

Jag tror inte att de menar själva närings- och vitamin/mineral innehållet utan vad för råvaror man har använt sig utav.

Det står inte direkt på säcken men det står på hemsidan dock så står det inte rent ut i exakta procent hur mycket man har av varje råvara. Man behöver ju inte ge konkurenterna hur mycket hjälp som helst.

När jag kollar på tex Hippos hemsida så står det inte heller exakt vilka proporitoner man har i fodret. Däremot så kan det stå innehåller linfrökaka eller innehåller ingen havre (nu har jag inte haft tid att titta så jättenogrant så jag kan ju ha missat något). Men exakt hur många procent linfrökaka hittar jag inte, eller någon annan råvara för den delen.

Mvh

Tora

Du baserar alltså ditt vetande om Kraffts produkter på några reklambrochyrer du läste för några år sedan? Det känns ju väldigt seriöst. Du hittar inte svaren med en gång på deras hemsida på det första stället du tittar och anser då att de inte skriver vad för råvaror som ingår i deras produkter. Jag hade inga som helst problem att hitta dom. Det är just den inställningen som gör det så tråkigt att diskutera något. Jag har gett dig hur många lösningar som helst på dina frågor. Då jag märkt att mina förklaringar inte räcker för dig så har jag gett dig ytterliggare möjligheter att få dina svar. Men inget verkar ju duga. Det är det som är tröttsamt. Det känns som om du helt enkelt inte är minsta intresserad av att förstå något du verkar bara intresserad av att gnälla.

Jag bryr mig inte det minsta om du tycker att Krafft protein är ett bra foder eller inte. Vad som irriterar mig är att jag ger dig svar efter svar och vidare möjligheter efter svar men det enda du påstår är att jag inte ger dig något svar alls. Det känns som att slå huvudet i en vägg.

Mvh

Tora

Det är klart att jag anser att den information som jag kan få från Krafft bör anses vara reklam. De skriver ju texten för att man ska köpa deras produkter.
Jag är nöjd med de böcker jag har läst om ämnet. Jag anser att de har gett mig betydligt mer ingående och säkrare kunskaper om näringsfyiologi och utfodring av hästar än vad jag kan hämta från ett foderbolag.

Och nej jag anser fortfarande inte att du har bemött mina argument. Du upprepar bara samma sak om och om igen men det är inte svar på det jag undrar över. Det kan kanske vara så att du inte förstår vad det är jag undrar över? Det kan ju tänkas att det kräver lite mer ingående kunskaper i ämnet än de du har? Men den bedömningen kan ju bara du göra - inte jag.

Jag tror inte att de menar själva närings- och vitamin/mineral innehållet utan vad för råvaror man har använt sig utav.

Det står inte direkt på säcken men det står på hemsidan dock så står det inte rent ut i exakta procent hur mycket man har av varje råvara. Man behöver ju inte ge konkurenterna hur mycket hjälp som helst.

När jag kollar på tex Hippos hemsida så står det inte heller exakt vilka proporitoner man har i fodret. Däremot så kan det stå innehåller linfrökaka eller innehåller ingen havre (nu har jag inte haft tid att titta så jättenogrant så jag kan ju ha missat något). Men exakt hur många procent linfrökaka hittar jag inte, eller någon annan råvara för den delen.

Mvh

Tora

Det är ju naturligtvis inte så viktigt att veta om det tex innehåller 10, 20 eller 30 % havre!!!

Det är klart att jag anser att den information som jag kan få från Krafft bör anses vara reklam. De skriver ju texten för att man ska köpa deras produkter.
Jag är nöjd med de böcker jag har läst om ämnet. Jag anser att de har gett mig betydligt mer ingående och säkrare kunskaper om näringsfyiologi och utfodring av hästar än vad jag kan hämta från ett foderbolag.

Och nej jag anser fortfarande inte att du har bemött mina argument. Du upprepar bara samma sak om och om igen men det är inte svar på det jag undrar över. Det kan kanske vara så att du inte förstår vad det är jag undrar över? Det kan ju tänkas att det kräver lite mer ingående kunskaper i ämnet än de du har? Men den bedömningen kan ju bara du göra - inte jag.

Suck, nu börjar jag verkligen tröttna på detta. Du har skrivit detta: "Jag anser alltså inte att jag får ut ngt av att läsa Kraffts olika reklambroshyrer eller ringa och fråga dem. Och ja, jag har läst dem för ett par år sedan." Dvs din kunskap baseras på några reklambroschyrer som du har läst för några år sedan. Jag frågar igen: Hur seriöst är det? Var är kunskapen i det?

Vill du veta vad ett foder innehåller så är det ju lämpligt att vända sig till fodertillverkaren, eller? Vill du veta mer detaljerat om ett foder så är det väl också lämpligt att vända sig till fodertillverkaren, eller? Vill du veta detaljerna i hur ett visst foder tillverkas så är det väl lämpligt att vända sig till fodertillverkaren, eller? Det beror ju helt på hur du ställer frågan till fodertillverkaren. Har man lite baskunskap så klarar man av att sålla eventuell reklam från rena fakta. Det är inte så svårt.

Just för att jag märker att mina kunskaper inte räcker till riktigt så har jag hänvisat dig vidare till den bästa källan när det kommer till vad ett visst foder innehåller och varför de har valt just den sammansättningen på fodret, nämligen tillverkaren. Men det passar ju inte dig. Du bara fortsätter att klaga på att jag inte gett dig några svar. Jag har ju svarat dig gång på gång på gång.

Mvh

Tora

Det är ju naturligtvis inte så viktigt att veta om det tex innehåller 10, 20 eller 30 % havre!!!

Men vad är det du vill veta i så fall? Vad för slags råvaror som används i fodret står klart och tydligt på deras hemsida även om det inte står i exakt detalj.

Mvh

Tora

Nog vet jag varför rehab drogs upp. Och att näringsvärdena på hö kan skilja sig mycket från riktvärdena. Men det va inte öht det jag skrev om.

"KL"
Skulle först ställa mig frågan ,vad är syftet med min ridning och min hästhållning? och därefter börja diskutera vad hästen ska käka. Våra hästar är av varierande sort. Rid och arbetshästar men mest för hobbyverksamhet. De får fri tillgång på grovfoder. Egen odlad spannmål. Havre med lite ärter i, en dutt betfor och lite mineraler. Resultat pigga välmående hästar med blank päls.Vet inte om jag missat något men varför kan du inte ha fri tillgång på grovfodret? har du möjlighet så köp kraftfoder från en bonde i närheten till en billigare peng. De bönder som håller på idag har i regel bra koll på sitt egenpruducerade foder. Kan förstå att det kan vara lite bökigt när man är inhyrd i ett stall att ha eget foder, men kanske det i längden blir mer ekonomiskt fördelaktigt för dej.

Det var råvarorna jag ville veta...allt det som du rabblade upp ser jag också..

Typ havre, korn, linfrö osv osv

Fast jag utgår från att det står på säcken iaf..

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: lil-sis
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·
Gnägg Det är så att det finns en häst till salu som jag är väldigt intresserad av. En ridskolehäst som jag ridit och jag tror att vi skulle...
Svar
1
· Visningar
1 223
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• kattförsäkring
  • Uppdateringstråd 31
  • Oseriös avel 2023