Vad tycker ni om Krafft?

Sv: Vad tycker ni om Krafft?

Undrar vad ni tycker om Krafft fodret vs Müsli/Vanlig Havre/Andra fodertyper!
Är mest intresserad av att veta vad ni tycker om Krafft Grund, men skriv gärna om andra typer också.
Anledning till att jag undrar är att jag ska byta till nytt stall och där ingår just Krafft Grund. Har aldrig använt det förut men har hört från andra att det är bra.

Min häst är en maxad D-ponny som mest hobbyrids men även tränas regelbundet. Han äter nu Müsli med 70% havre i + betfor.

:bow:

Precis som alla andra kraffodermärken så har Krafft bättre och sämre fodersorter i sitt sortiment.

Det som är riktigt bra är Krafft protein (helt oslagbart), Krafft 125 (det är inte alltid lätt att få tag i havre med en så pass hög proteinhalt) och Krafft Rehab (brukar ge mycket bra resultat på hästar som har svårt att hålla hull). Lucernen är också mycket bra även om det börjar bli lite väl dyrt.

Resten tycker jag är produkter som är mer eller mindre onödiga. Får den känslan av att det är mest människor som inte är så insatta i foderfrågor som köper dessa.

Krafft Müssli känns mest att man har börjat tillverka den för att tillgodose de som av någon konstig anledning tycker att hästarna far illa av att äta pelleterat foder.

Vissa utav Kraffts foder kan också vara bra till hästar som kräver mycket kraftfoder (travhästar, galoppörer och liknade) men där man vill komma undan från den skadliga effekten som stora fodergivor av havre kan ge.

Så för att sammanfatta lite kort så är det ett foder med hög hygienisk kvalite. Det har en sammansättning som är skonsamt för hästens mage och det är hög upptagningsförmåga på fodret. Det är tillverkat för svenska förhållanden åt svenska hästar. Största delen är också gjort på svenska råvaror. Det är också tillverkat i Sverige.

Vissa utav produkterna är suveräna medan andra kan man fundera på vad det igentligen är mening med att ha. Att priset har blivit högre är nog något man tyvärr kommer att märka även på andra fodertillverkare. Det finns dock foderproducenter som har liknade produkter (eller tom bättre) som håller ett lägre pris. Fördelen med Krafft är dock att det finns så gott som över hela Sverige och oftast så har folk hyffsat nära till en Granngårdsbutik.

Glömde en grej. Om du vill veta vad innehållet är och vilka råvaror man använder sig utav så gå in på Kraffts hemsida och läs där. Just vad för råvaror man använder sig utav står bra skrivet i deras Krafft skola. Du kan också ringa till dom och prata med dom. De är alltid lika trevliga och prata med även om man ställer lite "dumma" frågor.

Här på Buke får du nog tyvärr bara en massa tyckande och tänkade som för det mesta helt saknar underbyggande fakta. Det är mycket "Jag har hört", "Någon har sagt", "Min kusins kusin sa att", "En veterinär sa att" osv.

Jag säger inte att Krafft är det absolut bästa fodret som finns men vissa utav deras produkter är riktigt bra. Det är sällan som ett märke har bara bra produkter i sitt sortiment. Jag brukar inte vara speciellt märkestrogen utan väljer det kraftfoder (om jag behöver något) som passar bäst till mitt grovfoder och till just den hästen för tillfället.

Det som jag har svårt att hitta motsvarande hos andra producenter är Krafft protein och Krafft Rehab. Dessa är som sagt i en klass för sig (tycker jag).

Mvh

Tora

Senast ändrad:

Knapplån

Lite kul att så många tycker det är ett rent skitfoder som de aldrig skulle utsätta sina hästar för, när det är det klart mest populära fodret i tex. travstall där "alla" fodrar med groov och sport.

Jag tycker inte att krafft är ett dåligt foder. Däremot är krafft grund deras minst prisvärda foder, det innehåller väldigt dåligt med vitaminer om man jämför med deras andra foder. Min häst får krafft sport fungerar jättebra på det. Risken att det skulle innehålla något otillåtet i fodret ser jag som obefintlig då det är ett så populärt foder, dom hade förlorat alla sina kunder, dessutom är det ett svenskt foder.

Har själv tyckt att det känns lite mysko med att man inte vet vad som är i

Så jag fortsätter med müslin som min häst älskar och mår jättebra av. Den innehåller bara havre, svarthavre, melass (stavning?) och majs och jag har full koll på energi och proteinvärden mm. ;)

Jag förstår inte varför du har full koll på vad som finns i din müsli men inte Grund?
Hade det varit fel på Grund så hade det snabbt tagits av marknaden.
// Linda

KL
I musli kan man tex se om det är hela havrekorn i fodret eller som vissa har, skalet från havren.

Det jag kan fundera över är att vissa fodertillverkare har bönder som odlar på kontrakt för, låt säga Krafft (gäller säkert fler också).

Om skörden slår fel, alltså att det kanske är jättedåliga värden av nägot, så hamnar ju det spannmålet ändå i säcken...

Då tycker jag det är bättre med tillverkare som kan välja leverantörer själv...år från år.

Krafft är ett himla starkt varumärke så dom har nog kommit för att stanna.

knapplån

Det är nog bara att konstatera att vi är olika. En del tycker att det är kul att sätta sig in i alla dessa olika foderblandningar som finns. Andra gör inte det. Själv blir jag bara totalförvirrad om jag tex går in på Kraffts hemsida och läser om de olika produkterna som detta företag säljer. Det tycks finnas ett foder till varje häst. Vad det sedan är för skillnad mellan dem kan man ju undra lite då de ändå på ngt sätt har ganska likartade värden, mer eller mindre. Dessutom får man inte på deras hemsida reda på vad fodren innehåller för råvaror. Eller i alla fall så kan inte jag hitta det.

Med fyra hästar hemma i stallet som alla har mkt olika behov undrar jag för mig själv om jag då måste köpa fyra olika sorter? Detta för att slippa blanda fodret själv. Jag ser inte riktigt vinsten med detta.

Med anledning av en liknande diskussion i en annan tråd så
Min förvirring i detta beror inte på att jag känner mig totalt ovetande om hur man utfodrar hästar, hur olika foder bryts ner i hästen eller hur man räknar foderstater osv. Jag anser nog att jag har ganska bra koll på läget.

Jag vill veta vad jag fodrar med och varför jag ger ett visst foder. Dessutom stör det inte mig att bland fodret själv.

Sedan ska man nog inte glömma att det är klart att Krafft marknadsför sina produkter som det allra bästa valen. De vill ju sälja så mkt som möjligt . Deras påståenden att det ena eller det andra fodret är det absolut bästa tänkbara för just den häst man eventuellt funderar på att ge det till ska man kanske ta för vad det är. Ett sätt för företaget att tjäna så mkt pengar som möjligt. detta gäller naturligtvis inte bara Krafft utan det finns ju massor emd företag som är bra på marknadsföring som kan låta mkt övertygande. Det gäller att ha en hel del kunskaper själv för att inte tro på allt de säger/skriver.

Om ngn undrar så har jag inte ngt emot Krafft som foderbolag. Jag tror inte att det är sämre eller bättre än andra foder. Jag köper deras mineraler, ibland proteinet och ibland deras hackade lusern. Men oftast köper jag bara mineralerna. Lusern ger jag helst utan melass.

Senast ändrad:

KL
I musli kan man tex se om det är hela havrekorn i fodret eller som vissa har, skalet från havren.

Det jag kan fundera över är att vissa fodertillverkare har bönder som odlar på kontrakt för, låt säga Krafft (gäller säkert fler också).

Om skörden slår fel, alltså att det kanske är jättedåliga värden av nägot, så hamnar ju det spannmålet ändå i säcken...

Då tycker jag det är bättre med tillverkare som kan välja leverantörer själv...år från år.

Krafft är ett himla starkt varumärke så dom har nog kommit för att stanna.
Faktum är att alla fodertillverkare som tillverkar foderblandningar får med jämna (?) mellanrun skicka in prover på detta foder för analys av näringsinnehållet, så att verkligheten stämmer med det som står på säcken. Ett år med dålig havreskörd lär de nog förändra recepten litegrann för att hamna på samma slutvärden.

Och vad gäller sakfrågan så finns det flera tidigare trådar om Krafft.
Själv har jag köpt det för att det har varit enklast att få tag på och tillräckligt bra för mina behov.
Nu har jag bytt till ett märke som passar mina behov bättre, men därmed inte sagt att Krafft är dåligt.

Tycker jättebra om KRAFFT! :) Om Flyinge fodrar det till sina hingstar så borde det vara ett bra foder liksom :) Om ni tycker att pelletsen är hårda kanske ni har kollat på ett gammalt foder? Jag kan pilla sönder en pellet med fingarna och hästarna älskar det! :) Dessutom provsmakade jag och en i stallet en pellet och det var inga problem att tugga! :) :p Ett toppenfoder, kanske lite dyrt, men har man häst får man vara beredd på kostnader! Bara det bästa till lillan, även om det är dyrt!

kan även tillägga att strösmholm fodrar alla sina hästar med krafft grund, så så dåligt kan det nog inte vara heller...

Sorry, jag är egentligen medveten om det!
Men jag tänkte att om du verkligen vill lägga dina pengar på ngt som är bra för din häst (så som du skrev nedan) så är det bästa ett bra grovfoder.

Jo jag vet, förstår vad du menar! :) :) :) Men just nu räcker varken hö eller gräs till, och då blir det extra med Krafft tills vi hittat ett bättre hö, blir förmodligen så att jag får fortsätta med krafften ändå dock!

Jag tycker den är bra, vi har även fri tillgång till hö.
Har alltid haft pigga, friska hästar.
Krafft sport och såna där foder vet ja inte men grunden tycker ja e bra till mina hästar, och dom tycker det är supergott också. :)

Förut fodrade jag med Krafft. Men numera har jag förstått att krafft grund i princip är som havre. Så nu köper jag billig och fin havre av bönder med samma näringsvärden (eller bättre ibland!) för mindre än halva priset.

Dock funderar jag på att komplettera i höst med någon av deras pluss beroende på hur årets höanalys ikommer se ut.

Senast ändrad:

Om nu inte Krafft är så himla bra, finns det någon motsvarighet till krafft pellets?? vad använder ni istället för Krafft?

Jag har gett det senaste året men bara ca 3dl per dag för att kunna blanda i mineraler/selen+e-vitamin/b-vitamintillskott vid behov, sen får jag så dåligt samvete om kusen inte skulle få något krubbskrammel ens.
Tycker inte det är något optimalt foder eftersom jag upplever att det inte passar så många hästar om de får tillräckligt med grovfoder i foderstaten ( =så mycket man kan ge utan att hästen får alldeles för mycket protein/energi). De som verkligen behöver kraftfoder får ju i regel sport-blandningar eller foder med högre proteinhalt, ungefär som pinky skrev.

Sen så ska man ju helst blöta pelleterat foder.

Tips - fixa analys för att kolla vad ponnyn behöver och avgör sen om du ska skaffa annat eget kraftfoder, skippa kraftfoder helt, eller om Krafft Grund passar in.

Förut fodrade jag med Krafft. Men numera har jag förstått att krafft grund i princip är som havre. Så nu köper jag billig och fin havre av bönder med samma näringsvärden (eller bättre ibland!) för mindre än halva priset.

Så roligt med folk som vaknat upp!

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: lil-sis
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·
Gnägg Det är så att det finns en häst till salu som jag är väldigt intresserad av. En ridskolehäst som jag ridit och jag tror att vi skulle...
Svar
1
· Visningar
1 223
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka