Vad tycker ni om Krafft?

C

CCorneliaa

Undrar vad ni tycker om Krafft fodret vs Müsli/Vanlig Havre/Andra fodertyper!
Är mest intresserad av att veta vad ni tycker om Krafft Grund, men skriv gärna om andra typer också.
Anledning till att jag undrar är att jag ska byta till nytt stall och där ingår just Krafft Grund. Har aldrig använt det förut men har hört från andra att det är bra.

Min häst är en maxad D-ponny som mest hobbyrids men även tränas regelbundet. Han äter nu Müsli med 70% havre i + betfor.

:bow:

Sv: Vad tycker ni om Krafft?

Krafft är ett onödigt dyrt foder, tycker iaf jag. Finns flera fodermärken med samma näringsinnehåll, men till mkt lägre pris.

Krafft är ett onödigt dyrt foder, tycker iaf jag. Finns flera fodermärken med samma näringsinnehåll, men till mkt lägre pris.

I den lokala foderaffären här där jag bor har Kraft Grund i princip samma kilopris som havre.......så ska man se det så så är det ett prisvänligt fullfoder.

Min pålle funkar bra på krafft, blank å fin i päls! Visst är det onödigt dyrt men det ligger ändå i nån slags mellanklass i pris.
Och vilket foder är inte onödigt dyrt??:angel:

Jag tycker Krafft Grund är ett bra foder, för den som har en vanlig hobbyhäst som tränas normalt.

Jag tycker Krafft Grund är ett bra foder, för den som har en vanlig hobbyhäst som tränas normalt.

Det tycker inte jag, för en sådan häst (normalfödd, såklart) klarar oftast att tillgodose sitt energibehov genom att äta hö. Och saknas det protein i höet så är inte Krafft Grund (eller vilket "basfoder" som helst) det bästa alternativet, utan ett proteinkoncentrat som inte tillför så mycket extra energi.

Generellt så tycker jag att Krafft har bra foder, men de marknadsför det lite tokigt ibland. De har som tur är skippat namnet "Krafft Ponny", men i produktbeskrivningen står det fortfarande att det passar ponnyer... :grin:

Det tycker inte jag, för en sådan häst (normalfödd, såklart) klarar oftast att tillgodose sitt energibehov genom att äta hö. Och saknas det protein i höet så är inte Krafft Grund (eller vilket "basfoder" som helst) det bästa alternativet, utan ett proteinkoncentrat som inte tillför så mycket extra energi.
Det har du absolut rätt i! Dock är det ju inte alla som vill ge sina hästar fri tillgång på grovfoder (tyvärr), och för dem kan väl Krafft Grund vara ett bra alternativ.

Har typ bara användt kraffts produkter, har haft ponny, lusern, miner blå och protein. Krafft Protein är väl det enda som jag kan säga var mer prisvärt, och sen tror jag bara de är dom som har lusern här omkring.
Är väl inga super värden i grunden precis skulle lika gärna kunna ge typ 2 kg av ett normalt grovfoder...
Kolla vad din häst behöver istället för att ge kraftfoder bara för att ge...

Svarar lite så ni vet lite mer ;):
Min ponny är lättfödd, men går väldigt lätt ner i vikt om man sänker stråfodret (sänker man 2kg så tar det högst 4 dagar innan man ser revbenen, samma gäller om man höjer). Han är ganska seg av sig och behöver något som han får mer energi av (blir annars trött och seg i både ridning och hantering). Har därför en müsli med blandat vanlig havre och svart havre till honom.

Vad är fördelarna med Krafft? Är själv väldigt skeptisk mot det eftersom att jag vill att han ska äta så "naturlig" mat som möjligt utan massa vitamin tillskott osv.

Har tyvärr inte möjligheterna att ge honom fri tillgång på grovfoder.

Tack för alla svar! :bow:

Senast ändrad av en moderator:

Generellt så tycker jag att Krafft har bra foder, men de marknadsför det lite tokigt ibland. De har som tur är skippat namnet "Krafft Ponny", men i produktbeskrivningen står det fortfarande att det passar ponnyer... :grin:

Vad heter de proteinkoncentraten, och var kan man få tag på dem? :laugh:

Att det är ett skitfoder som ingen häst bör äta. Man vet inte va de trycker i för ingerdienser vid tillverkningen, vet flera hästar som fått i sig sånt de inte ska/tål.

lusern innehåller ganska mkt protein typ 105 g iaf kraffts och krafft protein innehåller 330 g. Krafft protein brukar vara billigare i längden...

Tror inte det är något fel på fodret näringsmässigt eller innehållsmässigt, men jag tycker det är för dyrt och för stora hårda pellets. Vet inte om hästarna bryr sig om det dock.

KL

Hmm, jag säger varken bu eller bä men...

Det jag kan fundera på är följande:

HUR mycket pengar lägger dom ner på reklam? Som vid ALLA stora tävlingar, reklam i ALLA hästtidningar osv osv
Tänk alla försäljare som har bilar, mobiltelefoner datorer etc etc
Alla som är sponsrade av Krafft, typ rätt många..

VAD KOSTAR ALLT DETTA?? Och det är ju vi som kunder som betalar. Då kan man undra hur mycket säckens innehåll egentligen är värd, hur hög kvalité fodret har? För det är ju ändå inte ett förhållandevis jättedyrt foder..

Hmmm...

Krafft är ett bra foder för lata alternativt okunniga hästägare.

Tänker man till lite (om man vill alltså) märker man att man får mycket mer för pengarna genom att köpa råvaror och själv blanda/räkna på vad just den eller den hästen behöver.

Det är ett foder jag inte rekomenderar någon. Som andra har skrivit är det bättre att själv blanda råvaror som motsvarar den mängd protein and so on som hästen behöver.

Fruktansvärt dyrt, och stora hårda pellets. Vet många hästar som har vägrat äta det, så det är väl kanske inte så mums heller, men vad vet jag :p

Vet många hästar som har vägrat äta det, så det är väl kanske inte så mums heller, men vad vet jag :p

och jag tycker precis tvärt om att hästarna tycker väldigt bra om krafften. Jag gillar krafften och tycker att hästarna trivs bra på det! Fungerar bra när hästarna ska toppresterna!

Eftersom att så många tycker det är så dåligt så känns det inte direkt bra att använda det! Har själv tyckt att det känns lite mysko med att man inte vet vad som är i och att det ska passa alla hästar jättebra oavsett ras mm. Man brukar ju få experimentera en massa för att få hitta det rätta fodret och att ett foder ska passa alla hästar låter ju för bra för att vara sant...

Så jag fortsätter med müslin som min häst älskar och mår jättebra av. Den innehåller bara havre, svarthavre, melass (stavning?) och majs och jag har full koll på energi och proteinvärden mm. ;)

Men flera får gärna fortsätta skriva vad de tycker! :D

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 332
Senast: Kiwifrukt
·
Foder & Strö Till hösten flyttar jag till ett stall där man köper in sitt eget grovfoder. Det blir första gången jag på egen hand köper in grovfoder...
Svar
2
· Visningar
1 152
Senast: lil-sis
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 031
Senast: MJLee
·
Gnägg Det är så att det finns en häst till salu som jag är väldigt intresserad av. En ridskolehäst som jag ridit och jag tror att vi skulle...
Svar
1
· Visningar
1 223
Senast: Monifa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka