Vad tycker ni om hälteutredning på äldre häst..?

nice and happy

Trådstartare
Som rubriken lyder -Vad tycker ni om hälteutredning på äldre häst?
Och då behöva sticka i leder?

Det gäller en 21årig vbl som har många mil i benen o ett bagage med diverse skador...
För tre år sedan märkte man av hans hovbroslförbening som han har på insidan på vf, på volt men med pg o vila så blev de bättre o funkat till lättare skogs ridning men nu i sommar så kom hältan tillbaka. Vi har vart vid kliniken o på röntgen så ser man lite artros vf kota o inge annat större förutom hovbrosket. Veterinär tror han känner av det i mjukdelarna. Vi har avvaktat med utredning då hen inte vill göra han till en nåldyna. Men risken finns ju att han har ont i nån låg led o vi har pratat om att spruta o hen är lite skeptisk då de kanske inte hjälper el att de kommer tillbaka. Vad har ni för eftersäger av att spruta äldre häst?
Vi har bestämt att han endast ska gå som haghäst sin sista tid. Har en tid inbokad till ikväll för utredning men många tycker inte jag ska göra de. Han är pigg o glad o är den som gärna drar ett par repor i hagen så gnistan är kvar. Man vill ju göra allt för sina bästa vänner ❤️

Varför inte göra en hältutredning på äldre häst? 21 är inte spec gammalt. Visst att man kanske inte kan förvänta sig 0 på böjprov men mer än typ 0,5 om det är runtom ska man inte behöva acceptera. Min 22 åriga ponnydam gick igenom böjprov förra året ua, och har har artros bb knän.

Bara för du gör en utredning kanske du inte behöver behandla om det hittas väldigt lite.

Varför inte göra en hältutredning på äldre häst? 21 är inte spec gammalt. Visst att man kanske inte kan förvänta sig 0 på böjprov men mer än typ 0,5 om det är runtom ska man inte behöva acceptera. Min 22 åriga ponnydam gick igenom böjprov förra året ua, och har har artros bb knän.

Bara för du gör en utredning kanske du inte behöver behandla om det hittas väldigt lite.

Ja men riskerna med att sticka i leder finns ju o har fått höra att de inte är så bra på äldre..? Kommer behöva bedöva kot/hovled.Han regerar krafftigt på böjprov lågt så därför vet tror att han känner av i mjukdelarna runt hovbroskförbeningen.

Han är ohalt rakt fram o syns inget i hagen.

Senast ändrad:
Låter som du redan bestämt dig för att inte utreda
Nej det är ju det som är problemet.... Jag kan inte bestämma mig!! Därför jag undrar om nån vart med om liknande. Jag vill ju! Men blir osäker när folk säger att de inte är bra...
Har tid 17,30 idag o har ju inte avbokat! Undrar om de finns risker med att sticka o spruta osv i gamla leder!

Om ni inte vill spruta i leden kan det kanske vara en idé med tuppkam (hy50) i blodet så får hästen en rundsmörjning på köpet (om det nu inte är någon allvarlig hälta alltså).
Ser f.ö. inte varför det skulle vara sämre att sticka en gammal häst i leden än en ung, risker finns alltid när man är i lederna och grejar oavsett hur gammal hästen är.

EDIT: Om vi säger så här, om hästen mår bättre av det är det värt risken att sticka. Hästen ska inte behöva ha ont p.g.a. den lilla risken det innebär att sticka i leden (veterinärer brukar vara noga med hygienen när det gäller just det, så det ska inte vara någon fara).

Senast ändrad:
Tack susie för ditt svar..
Ja min högsta önskan är ju att ha han smärtfri. Velar delvis när veterinär säger att jag inte ska några förhoppningar på att de blir bra.

Nej det är ju det som är problemet.... Jag kan inte bestämma mig!! Därför jag undrar om nån vart med om liknande. Jag vill ju! Men blir osäker när folk säger att de inte är bra...
Har tid 17,30 idag o har ju inte avbokat! Undrar om de finns risker med att sticka o spruta osv i gamla leder!
Det är aldrig fel att utreda ev hälta. Har man bara en ordentlig hästvet så är inte risken större på äldre häst vad jag vet.

Jag tycker inte 21 år är något som ska hindra en utredning. Jag hade velat veta vart det sitter och sen ta ställning om ev behandling.

Det gäller en 21årig vbl som har många mil i benen o ett bagage med diverse skador...
För tre år sedan märkte man av hans hovbroslförbening som han har på insidan på vf, på volt men med pg o vila så blev de bättre o funkat till lättare skogs ridning men nu i sommar så kom hältan tillbaka. Vi har vart vid kliniken o på röntgen så ser man lite artros vf kota o inge annat större förutom hovbrosket. Veterinär tror han känner av det i mjukdelarna. Vi har avvaktat med utredning då hen inte vill göra han till en nåldyna. Men risken finns ju att han har ont i nån låg led o vi har pratat om att spruta o hen är lite skeptisk då de kanske inte hjälper el att de kommer tillbaka. Vad har ni för eftersäger av att spruta äldre häst?
Vi har bestämt att han endast ska gå som haghäst sin sista tid. Har en tid inbokad till ikväll för utredning men många tycker inte jag ska göra de. Han är pigg o glad o är den som gärna drar ett par repor i hagen så gnistan är kvar. Man vill ju göra allt för sina bästa vänner ❤️
Beror ju helt på vad du skall ha hästen till och hur halt den är. Vill du rida den, ja då får man behandla. Skall den däremot bara gå och skrota i hagen och inte uppvisar någon hälta när den går där så hade inte jag behandlat. Möjligtvis sprutat tuppkam i blodet eller så. Ibland kan en kur med butta räcka om dom bara skall gå och skrota i hagen.

Tack susie för ditt svar..
Ja min högsta önskan är ju att ha han smärtfri. Velar delvis när veterinär säger att jag inte ska några förhoppningar på att de blir bra.

Du ska ju absolut kolla upp hästen och behandla om det går, även om veterinären menar att prognosen är dålig, hästen är väl ändå värd en så smärtfri sista tid som möjligt om det är ditåt det pekar, 21 är ju som sagt ingen ålder på en häst, inte ens en travare med många lopp i benen. Titta bara på Trolljahn (kallblod visserligen), zoot suit och Mack Lobell (lever fortfarande f.84), alla gick många lopp i karriären och blev/är över 30 år gamla.

Jag tycker absolut man kan utreda äldre hästar.

När min ponny var 26 år tyckte jag och tränare att han eg borde ha lite bättre framben än han hade med tanke på hur han reds. Han var inte halt, verkade inte ha ont etc. Ingen mer än jag och fröken tyckte man skulle fundera lite. Jag ville veta att hästen var smärtfri.
Så jag utredde honom då. Han gick igenom böjprov ua. Men jag ville vara helsäker och hästen sattes på smärtstillande en period för att jag skulle få utvärdera om han började röra sig bättre. Det gjorde han inte.
Jag tog bort honom som 30-åring, innan han blev dålig.
Så vid 21, även om man tänkt sig hagliv, hade jag velat veta att hästen är smärtfri. Annars hade jag behandlat eller tagit bort.
Jag hade inte utsatt en så pass gammal för några ingrepp med lång konvalecens etc. Men enkla saker hade jag absolut kunnat behandla även på en gamling.

Jag tycker absolut man kan utreda äldre hästar.

När min ponny var 26 år tyckte jag och tränare att han eg borde ha lite bättre framben än han hade med tanke på hur han reds. Han var inte halt, verkade inte ha ont etc. Ingen mer än jag och fröken tyckte man skulle fundera lite. Jag ville veta att hästen var smärtfri.
Så jag utredde honom då. Han gick igenom böjprov ua. Men jag ville vara helsäker och hästen sattes på smärtstillande en period för att jag skulle få utvärdera om han började röra sig bättre. Det gjorde han inte.
Jag tog bort honom som 30-åring, innan han blev dålig.
Så vid 21, även om man tänkt sig hagliv, hade jag velat veta att hästen är smärtfri. Annars hade jag behandlat eller tagit bort.
Jag hade inte utsatt en så pass gammal för några ingrepp med lång konvalecens etc. Men enkla saker hade jag absolut kunnat behandla även på en gamling.

Låt oss säga att hältan inte släcks i nån led utan att veterinär har rätt redan nu att han känner av ngt i mjukdelarna runt hovbroskförbeningen som han då känner av på volt i trav är man en hemsk matte som har kvar han som haghäst då? Om det skulle va så att det inte är ngt man kan behandla vill säga..
Veterinär sade sist att hon inte tror han känner av det i hagen men de vet man ju aldrig

Låt oss säga att hältan inte släcks i nån led utan att veterinär har rätt redan nu att han känner av ngt i mjukdelarna runt hovbroskförbeningen som han då känner av på volt i trav är man en hemsk matte som har kvar han som haghäst då? Om det skulle va så att det inte är ngt man kan behandla vill säga..
Veterinär sade sist att hon inte tror han känner av det i hagen men de vet man ju aldrig

Min häst reds ju in i det sista. Han var ingen sån som skulle mått bra av att gå i hage och inte arbeta och ha en uppgift sas. Han blev deppig då.

Men du måste ju kunna lita till att veterinären kan bedöma hur din häst klarar det rent fysiskt.
De har mer utbildning inom sånt än alla vi här på forumet. :)

Lycka till med din kompis!

Hur har det gått?

Jag hade absolut utrett en äldre häst, alternativet hade för mig varit att ta bort hästen. Jag måste veta varför hästen har ont, och kunna ha koll på att/om det blir värre. Det är lätt att bli hemmablind och bagatellisera en äldre hästs smärtor som t ex hälta.

Hästen har besvär idag, går de att lindra? En utredning ger svar på detta, och jag tycker nog det kan vara värt ett försök att lindra hästens besvär/smärtor genom behandling.

Min häst reds ju in i det sista. Han var ingen sån som skulle mått bra av att gå i hage och inte arbeta och ha en uppgift sas. Han blev deppig då.

Men du måste ju kunna lita till att veterinären kan bedöma hur din häst klarar det rent fysiskt.
De har mer utbildning inom sånt än alla vi här på forumet. :)

Lycka till med din kompis!

Tack! Så glad att vi åkte in. Bedöva kotled där artrosen sitter o ledvätskan droppa ut o var tryck o hältan blev mkt bättre efter bedövning så nu är han behandlad för kotledsinflammation o hoppas han svarat bra på detta

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka