Vad tycker ni om en hundrullvagn?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad tycker ni om en hundrullvagn?

nej jag orkar inte förklara hur jag och andra som är för det tänker. knappast en hund jämför med en annan hur är hans liv värd... livsvärde är olika för olika hundar och man kan inte börja med att säga att den hunden har inte det om du inte träffade hunden och inte vet ett dugg om den. punkt slut

Varför startade du tråden för? Om du inte ens orkar bemöta och svara i diskussionen?

Jag vet inte vad du får jämförandet ifrån. Jag frågade dig om din hund och inget annat, jag nämnde exempel inget jämförande mellan hundar.

Hur vet du att din hund är lycklig och vad är ett värdigt hundliv för dig ?

Det där är ju småsummor om man räknar på vad många andra här har betalat. Jag ligger på 15 000 kr sedan i våras, efter att försäkringbolaget har betalt sitt, och patienterna är mina 10 resp snart 15 år gamla hundar. Så kom inte och säg att jag är lat eller snål eller inte ger de gamla hundarna ett värdigt slut på sina liv. Jag älskar mina hundar alldeles för mycket för att sätta mina egna känslor i första rummet. Den dagen de inte kan röra sig obehindrat längre, då är det mitt förbannade ansvar att se till att de slipper lida. Oavsett hur ont det gör i MIG.
men du gör vad du tycker, jag gör vad jag tycker, min granne gör vad han eller hon tycker :)

t.ex. en hund som aldrig kan vara lös vet inte vad det innebär men knappast bryr han sig om i fall han inte har värdigt liv. han har det tycker jag. alla hundar är långt ifrån att ha samma saker som gör de lyckliga och deras liv värdefulla.

Varför startade du tråden för? Om du inte ens orkar bemöta och svara i diskussionen?

Jag vet inte vad du får jämförandet ifrån. Jag frågade dig om din hund och inget annat, jag nämnde exempel inget jämförande mellan hundar.

Hur vet du att din hund är lycklig och vad är ett värdigt hundliv för dig ?
Som sagt jag kommer inte att svara, jag skiter i det :) jag vet vad jag vet och jag gör vad jag tycker är rätt.

Klippet på den döende hunden i rullsäng var direkt otäckt att se...Fyfan!

Men detta åsido kan jag också säga att jag aldrig skulle sätta min hund, katt eller häst i rullvagn.
Det gör ont i hjärtat ibland när jag ser på alla 'djurpolis-program' på TV där man måste rädda djur till vilket pris som helst.
En katt hade blivit av med båda sina framtassar till exempel... någon hade snurrat gummiband runt frambenen tills tassarna trillat av, och hon kunde inte gå. Skulle aldrig någonsin kunna gå.
Jag hade aldrig haft hjärta att behålla en sådan katt vid liv.
Jag minns också historien om en framgångsrik tävlingshäst (minns inte om det var galopp eller hoppning) som fick en benprotes och därefter pensionerades; främst för att man skule kunna avla vidare på hingststackarn.
Här kan jag se viss strosande livskvalitet, men framför allt värdet i en fortsatt avelskarriär.

En trebent hund kan säkert med omsorg leva ett dugligt (men förmodligen kort) liv... men en jycke som förlorat hela bakkärran och måste be om hjälp för att ens kunna kissa eller lägga sig ned? Nej. Jösses!

Som sagt jag kommer inte att svara, jag skiter i det :) jag vet vad jag vet och jag gör vad jag tycker är rätt.

Jag tror att du inte vet riktigt hur du ska svara på mina frågor, för du vet inte riktigt hur du skall beskriva ett värdigt hundliv utan att det kolliderar med din övertygelse om att en hund i rullstol har ett schysst hundliv.
Uppenbarligen har du ju tid och ork över för att svara mig om och om igen bara för att poängtera att du inte tänker svara mig.

KL

Ordet VÄRDIGHET betyder helt klart olika för olika människor!

För mej innebär ett värdigt liv för mina djur att de kan delta i alla våra vardagliga aktiviteter utan obehag/lidande/smärta. Och när någon av dem pga ålder eller sjukdom inte kan detta då får de somna in.

På ett halvår nu har jag avlivat en underbar katt ca en månad innan hon skulle fylla 20 år och en fantastisk hund några veckor innan hon skulle fylla nio.
KANSKE skulle båda dessa djur kunnat leva några veckor/månader till med massiv medicinering, omfattande provtagning, utredningar och rehabiliteringar in absurdum osv. Men ett sådant avslut på ett i övrigt friskt och aktivt liv är inte aktuellt för mej!

Att utsätta en älskad vän för mediciners biverkningar, provtagningars obehag, väntan på provresultat, försöksmedicineringar mm där risken är att resultatet av allt ändå är en avlivning är HELT FEL i min värld.

Så att amputera lemmar, placera i långvariga gipsvaggor, specialbygga "rullstolar" osv är för mej så totalt verkligehtsfrämmande att jag mår illa.

En hund är en hund och skall ha rätt att behandlas som en sådan genom HELA livet! I vissa fall innebär detta för mej att man låter hunden slippa vidare obehag/lidande genom att avliva det.

JAG skulle inte orka se mej själv i spegeln om jag "hållit liv" i ett djur i ett antal veckor - med mediciner eller annat under ett antal veckor/månader - för att jag själv inte orkat se vad som egentligen behöver göras.

/Swat

Jag anser att det är avskyvärt när det används som nya ben. Däremot är jag positiv till det i rehabiliteringssyfte! Det kanske behövs för att avlasta en period osv.

Vad händer om en hund förlorar alla sina fyra ben, ska man slänga upp dom på en skateboard då? Bara för att det går att göra så? Kan man sätta in en stomipåse på hund för att tarmarna är utplockade?

Vi är ansvariga för att våra djur ska få vara djur. Och för mig är en hund en hund när den har alla fina fyra ben intakta och rör sig ordentligt.

nej jag orkar inte förklara hur jag och andra som är för det tänker. knappast en hund jämför med en annan hur är hans liv värd... livsvärde är olika för olika hundar och man kan inte börja med att säga att den hunden har inte det om du inte träffade hunden och inte vet ett dugg om den. punkt slut

Du o vilka andra, en förvirrad vovvemedlem som anser att avliva djur är samma som att avliva sjuka barn eller gamlingar?

Ja, du har startat samma tråd på vovve o du får inte speciellt med medhåll där heller.
O där ids du heller inte svara, för du anser tydligen att du har rätt o alla andra har fel.

Det är inget fel att vara ung o idealistisk, men att avfärda folk/hundägare som lata o snåla kanske är lite väl övermaga?
Du har ingen aning om hur mycket blod svett o tårar vi lagt ner genom åren på våra fyrbenta vänner.

Arrogans har en tendens att mattas av med åldern o ersättas av empati o i bästa fall visdom.

men du gör vad du tycker, jag gör vad jag tycker, min granne gör vad han eller hon tycker :)

t.ex. en hund som aldrig kan vara lös vet inte vad det innebär men knappast bryr han sig om i fall han inte har värdigt liv. han har det tycker jag. alla hundar är långt ifrån att ha samma saker som gör de lyckliga och deras liv värdefulla.

En hund som tidigare fått vara lös vet mycket väl vad det innebär att vara lös. Och det är klart som f*n att hunden bryr sig om vad den har för liv? Sen tänker hundar inte i termer om värdigt eller ovärdigt, men om de har ett bra liv som gör dem glada och lyckliga eller om de har ett sämre liv som de inte mår bra av.

Om en hund skulle kunna må bra utan att någonsin vara lös igen beror ju HELT på hund.

Och en hund som får en rullvagn, den har ju mest troligt mycket väl känt på vad det innebär att gå/springa/hoppa/osv på fyra ben, och klart som korvspad att den märker skillnaden.

Men vi människor jämför oftast med skillnaden mot direkt innan. När hunden inte kunde gå, och då är ju allt bättre. Men jag anser jämförelsen ska göras mot en frisk hund, inte en sjuk hund.

Jag skulle aldrig någonsin sätta min hund - eller annat djur - i rullvagn. Då är det för länge sen LÅNGT över gränsen vad jag gör för MIN skull och av ren egoism allena, istället för vad jag gör för hunden.

*KL*

Gillar också att folk som diggar den här rullstolsgrejen, använder "för hundens skull"-resonemanget. Skulle man sätta rådjur, rävar, grävlingar, mårdar, minkar, älgar i rullstol också? För deras skull?

Jag tycker det är helt okey med ingrepp och medicinska åtgärder när man kan se en prognos framåt. Inte bakåt. Då är det inte värt det alls för mig. Sen måste man kolla på tiden det kan ta för individen att bli frisk, hur kommer hunden mår i koppelvila. För mig fungerar det inte med att; Hunden ser glad ut. Jag har sett döende hundar se glada ut. Så bara för att svansen viftar betyder inte det att hunden är smärtfri och nöjd med livet.

Djur är anpassningsbara, det är det som vi djurägare måste förstå.

Att utsätta en älskad vän för mediciners biverkningar, provtagningars obehag, väntan på provresultat, försöksmedicineringar mm där risken är att resultatet av allt ändå är en avlivning är HELT FEL i min värld.
Det finns gott om sjukdomar som botas och aldrig kommer tillbaka så skriv inte att det alltid avlivning som gäller.

En hund som tidigare fått vara lös vet mycket väl vad det innebär att vara lös. Och det är klart som f*n att hunden bryr sig om vad den har för liv? Sen tänker hundar inte i termer om värdigt eller ovärdigt, men om de har ett bra liv som gör dem glada och lyckliga eller om de har ett sämre liv som de inte mår bra av.

Läs en gång till, jag skrev en hund som aldrig var lös vet inte vad det är och jämför inte det med andra hundar.

Jag tror att du inte vet riktigt hur du ska svara på mina frågor, för du vet inte riktigt hur du skall beskriva ett värdigt hundliv utan att det kolliderar med din övertygelse om att en hund i rullstol har ett schysst hundliv.
Uppenbarligen har du ju tid och ork över för att svara mig om och om igen bara för att poängtera att du inte tänker svara mig.

Nej inget kolliderar med det tanke men jag ska inte beskriva för dig. jag vet vad jag vet. en hund i rullstol kan få värdigt liv och bli glad utan ont.

Nej inget kolliderar med det tanke men jag ska inte beskriva för dig. jag vet vad jag vet. en hund i rullstol kan få värdigt liv och bli glad utan ont.

Jag har btw träffat en hund som var nästan förlamad i bakkärran och som ägaren trots allt höll liv i. Hunden tog sig fram genom att släpa bakbenen över marken, men den kunde inte "flippa rumpan" utan var det ett bakben som hade hamnat underst, så låg det underst tills någon vände på hunden. Naturligtvis kunde den inte ta sig några längre sträckor heller, en 4-5 var max. När den skulle gå promenader så lyftes den helt sonika i svansen och så fick bakkroppen hänga och dingla. Den behövde hjälp med att kissa och bajsa, för det kunde den inte själv.

Och vet du vad. Hunden hade massor med liv i ögonen. Den visade de "glädjesignaler" den fortfarande kunde, och den som tog sig lite tid och satte sig hos hunden blev överöst med pussar. Den hade inte, som det så fint heter, "gett upp". Så stark är överlevnadsinstinkten! Men var det ett bra hundliv? NEJ! Hade någon myndighet fått reda på detta hade hunden garanterat avlivats av ren barmhärtighet. Det anses vara djurplågeri enligt svensk lagstiftning att hålla hund på det sättet. Jag var bara runt 14-15 år då, annars hade jag nog försökt göra något åt det.´

Men det är så en rullstolsbundens hunds liv blir när rullstolen är avplockad. Efter att ha sett den här hundens stora lidande, framförallt mentalt men säkerligen också fysiskt, så kan jag säga att det förtjänar ingen hund. Det är en fin tanke, att man ska värna om de svaga, men snälla rikta det vårdtagarbehovet mot någon som har glädje av den.

Den största skillnaden mellan människor och djur är att som djurägare kan vi ge våra vänner den sista gåvan. Det kan vi inte till en människa hur mycket en människovän än lider.
Att låta en hund "sitta i rullstol", kanske ha ständigt ont och aldrig mer kunna hoppa och leka är grymt. Det är grymt för en människa med men en människa har dock oftast förmågan att kunna berätta att det gör ont och förhoppningsvis kunna få hjälp, stöd och lindring. För en människa kan man förklara varför kroppen inte fungerar som den ska, hos ett djur kan vi inte det utan den ska bara lida för att vi inte tar vårt ansvar.

Givetvis ska man behandla sjukdomar där det finns hopp om det inte utsätter djuret för stort lidande på vägen mot tillfrisknande. Men vi får aldrig behålla ett djur bara för att vi inte vill bli ledsna.

Livsglädje är inte samma sak som överlevnad, ett djur ska inte bara överleva utan de ska ha ett bra liv. Det får det inte i rullstol.

Läs en gång till, jag skrev en hund som aldrig var lös vet inte vad det är och jämför inte det med andra hundar.

Alla hundar har varit lösa. Eller menar du att man knöt fast valpen så fort den började kunna röra sig?

Och oavsett så är det inte applicerbart på rullvagn, din fråga är ställd om man skulle kunna tänka sig rullvagn. Samtliga som svarat i tråden har hundar som haft fyra fullt fungerade ben.

Dvs hunden i rullvagnen vet mycket väl hur det var att springa för egen maskin.

Och vi andra som har annan åsikt gör ju precis samma sak. :confused:

VARFÖR starta en tråd om du inte är intresserad av just diskussion?

Ett tips: skriv det i en blogg istället, här på Buke eller någon annanstans. Då måste du inte diskutera utan bara skriva vad du tycker.

Jag vet i alla fall att min hund som inte är så himla intresserad av att röra på sig skulle förmodligen klara ett liv i rullstol lättare än mina föräldrars hund som inte kan vara still en sekund. Men hon skulle nog inte vara lycklig. Inte kunna hoppa upp i lillmattes säng på kvällen, inte kunna simma, inte kunna följa med lillmatte ut och busa.

Jag kanske skulle ordna rullstol till mina hästar om bakkärran skulle paja på dem? Jag borde väl kunna rida ändå isf? De kan ju röra sig framåt.
(förlåt, nu var jag dum)

Alla hundar har varit lösa. Eller menar du att man knöt fast valpen så fort den började kunna röra sig?

Och oavsett så är det inte applicerbart på rullvagn, din fråga är ställd om man skulle kunna tänka sig rullvagn. Samtliga som svarat i tråden har hundar som haft fyra fullt fungerade ben.

Dvs hunden i rullvagnen vet mycket väl hur det var att springa för egen maskin.
Nej inte alla hundar är lösa, det finns många som går på koppel och kommer alltid att göra det.

Jag är i största allmänhet emot att hålla djur vid liv oavsett vad, och tycker inte det är okej. Skulle aldrig utsätta någon av mina hundar för det, och aldrig råda någon att göra det.

:bow:

En hund ska ha social kontakt med andra hundar, den ska kunna röra sig fritt och kunna får utlopp för sina fysiska och psykiska behov. En hund är inte en människa som kan se på TV, använda dator, läsa böcker etc och därigenom få intryck och utlopp.

Jag har väldigt svårt för detta att sjuka djur ska hållas vid liv för att ägaren vill känna sig godhjärtad, eller inte klarar att släppa taget. En hund kan gå med många fysiska besvär och ändå "se glad ut" väldigt länge...

Har brukshundar själv och ser på hunden som ett arbetande djur, blir den enbart soffvärmare som kan gå någon promenad per dag - då är det inte ett värdigt hundliv.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 386
Senast: linnsan
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 126
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 068
Senast: Farao
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 460
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka